Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[CV] Wat is slim in mijn situatie om te gaan doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Situatie
Op dit moment heeft mijn woning een CV-ketel uit 2007. Een intergas, waar ik de afgelopen 1,5 jaar niks aangedaan heb. (geen controle). in 2019 nog het nodige aan vervangen in het apparaat waardoor hij wel een "paar jaar" mee kon. (zzp-er).

In tussentijd hebben wij verduurzaamt, hierbij het lijstje:

1. Wij hebben een 13 PV-panelen
2. Wij hebben 4 lucht/lucht pompen (airco's) met een multi-split op het platdak. Hiermee koelen wij en verwarmen ook in huis.
3. Wij hebben een 300l elektrische boiler die slim wordt aangedreven doordat hij alleen aangaat wanneer er genoeg zonkracht op de zonnepalen binnenkomt tot een max van 75 graden. Deze is weer aangesloten op de CV-ketel en zorgt ervoor dat het tapwater boven de 60 graden blijft, is dit niet het geval dan stookt de CV-ketel op basis van gas bij totdat het tapwater warm genoeg is.
4. Wij koken op inductie en hebben een Quooker in de keuken.
5. Kleiner bad (250l) laten monteren in onze nieuwe badkamer
6. Waterbesparende douchekop.
7. In de badkamer zit een elektrische radiator, maar staat eigenlijk nooit aan.

Dit alles zorgt voor een jaarlijks gasverbruik van gemiddeld 80m3 per jaar. Heel blij mee, zelfs met oud energie contract die pas oktober 2024 verloopt (1,22 euro per m3).

Waar gebruiken we de CV-ketel dan nu precies nog voor?

- Bij erg strenge winter, dan is verwarmen met airco's soms net niet behaaglijk of snel genoeg. Even een 15 minuten de CV aan is dan erg prettig.
- In de herfst/winter/lente periode kan het zijn dat er onvoldoende zonkracht is en op de panelen binnenkomt, waardoor er geen tapwater verwarmt wordt door de boiler.. maar gewoon door de CV-ketel
- De CV-ketel is back-up in geval van onderhoud en problemen met boiler en airco's.

Wat zijn nu precies je zorgen en wensen?

Wensen:
1. Wij zouden toch graag het comfort willen hebben van het vol laten lopen van een bad en ondertussen douchen. (hoger vermogen ketel nodig)
2. Op dit moment duurt het best lang voor dat er warm water uit de kraan komt, als de boiler niet kan leveren.
3. Mocht ik het huis willen verkopen in de toekomst (>5 jaar) is het nu denk ik een geschikt moment om nog hierin te investeren. Zeker met de regels dat we in 2026 geen gas-ketel meer mogen laten installeren zonder warmtepomp.

Zorgen:
1. De CV-ketel is simpelweg aan vervanging toe, ik denk dat ik het maximale er nu uit heb gehaald als ik puur kijk naar zijn leeftijd. Als ik nu iemand langs laat komen en controleren verwacht ik kosten.
2. Maar wat is nu verstandig, het is uiteindelijk maar 80 m3 per jaar (150 euro ongeveer) en een aantal extra wensen waar ik deze investering voor wil gaan doen... is dat verstandig?
3. Ik lees prijzen van 2500 euro incl. montage bij de grote jongens. Ik vind dat een flinke hap geld.. daarvoor kan ik flink wat jaren stoken.

Maar voorop staat dat het wel veilig moet zijn, dus vervanging lijkt mij simpelweg wel de enige keuze.

Willen jullie meedenken, zie ik nog iets over het hoofd?

Ik hoor graag even :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Beste antwoord (via Falcon op 18-07-2023 16:05)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Falcon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Maar goed staat even los van alles verder hier :)
Dat lijkt me niet aangezien je hebt aangegeven dat het een probleem is wanneer er iemand doucht en er in de keuken warm water gevraagd wordt...

Als je hiermee het probleem van warm water in de keuken kunt oplossen ben je weer een stukje dichterbij...mocht dit niet lukken kun je een 'normale' close in boiler overwegen zoals ik eerder aangaf. Daarnaast zou je nog steeds de boiler altijd aan kunnen laten gaan zodat je CV niet bij hoeft te stoken, dat scheelt weer extra in het gasverbruik.

Als je dat geregeld hebt zit je alleen nog met het stukje verwarming in de winter wat je wellicht met een electrische CV op zou kunnen lossen....

Als ik het zo bekijk ben je heul dicht bij gasloos _/-\o_

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Alle reacties

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-11 13:32
Ik zou eerst iemand langs laten komen om te komen kijken. Misschien kan hij nog wel prima 3 of 5 jaar mee? Voor die paar kuub per jaar..

Bij ons is hij vorig jaar vervangen en die was 23 jaar oud.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomas18GT op 18-07-2023 11:54 ]

• Mike2k

Mike2k

Wat vaak vergeten wordt: wat is het vastrecht van het gas ? Want die 150 euro is niet het enige wat je betaald.

Ik heb mijn huis omgebouwd naar gasloos... Waarom zou je die boiler niet 'dom' maken, oftewel altijd gebruiken zonder gas...je zou er een tijdklok aan kunnen hangen dat hij alleen aan gaat voor verbruiksmomenten...
Falcon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:49:
Wensen:
1. Wij zouden toch graag het comfort willen hebben van het vol laten lopen van een bad en ondertussen douchen. (hoger vermogen ketel nodig)
En hoe vaak doe je dat ? Klinkt een beetje als het excuus om een brandstof wagen te rijden..."Want 1x per jaar gaan we op vakantie en dan willen we 6 uur aan een stuk rijden, dus rijden we het hele jaar op brandstof..."

[ Voor 42% gewijzigd door Mike2k op 18-07-2023 11:57 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Thomas18GT schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:53:
Ik zou eerst iemand langs laten komen om te komen kijken. Misschien kan hij nog wel prima 3 of 5 jaar mee? Voor die paar kuub per jaar..
Ja, dat was ook mijn gedachte en ga ik ook doen. Al zijn die prijzen ook al niet mals meer tegenwoordig.

Maar dan nog zit ik met een oude ketel die uiteindelijk een keer vervangen dient te worden.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-11 13:32
Falcon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Ja, dat was ook mijn gedachte en ga ik ook doen. Al zijn die prijzen ook al niet mals meer tegenwoordig.

Maar dan nog zit ik met een oude ketel die uiteindelijk een keer vervangen dient te worden.
Uiteindelijk wel, maar je gaat toch geen ketel vervangen die het prima doet? 2026 duurt nog even in ieder geval.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Mike2k schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:54:
Wat vaak vergeten wordt: wat is het vastrecht van het gas ? Want die 150 euro is niet het enige wat je betaald.

Ik heb mijn huis omgebouwd naar gasloos... Waarom zou je die boiler niet 'dom' maken, oftewel altijd gebruiken zonder gas...je zou er een tijdklok aan kunnen hangen dat hij alleen aan gaat voor verbruiksmomenten...

[...]

En hoe vaak doe je dat ? Klinkt een beetje als het excuus om een brandstof wagen te rijden..."Want 1x per jaar gaan we op vakantie en dan willen we 6 uur aan een stuk rijden, dus rijden we het hele jaar op brandstof..."
Met een jong gezin (3 boys) en piek momenten in de dag, komt dit eigenlijk bijna wel 3 keer per week voor. Ook warm water pakken beneden is no fun voor degene onder de douche ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 18-07-2023 12:02 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Thomas18GT schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Uiteindelijk wel, maar je gaat toch geen ketel vervangen die het prima doet? 2026 duurt nog even in ieder geval.
Dat is voor nu dus even de afweging. Want ik heb na 2026 in ieder geval geen keuze meer om voor alleen een gasketel te kiezen en dat is gezien mijn andere verduurzaming wel zo handig.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Nog een vraag:

Zou een volledige elektrische CV-ketel in mijn situatie juist geschikt zijn en uit kunnen? En zou dat kunnen icm de Boiler?

• Mike2k

Mike2k

Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van die Quooker's omdat ze inderdaad alleen kokend water geven...je zou dus een 'gewone' close-inn boiler kunnen nemen.

Als ruimtegebrek een probleem is kan je hem eventueel in de kruipruimte plaatsen, dit heb ik ook gedaan. WCD onder de vloer, stukje flex leiding van 60cm door de vloer heen....

PS. heb je nog ruimte voor xtra panelen want 13 is niet heel veel als je volledig electrisch gaat...

[ Voor 13% gewijzigd door Mike2k op 18-07-2023 12:04 ]

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 10:49
Mike2k schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:03:
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van die Quooker's omdat ze inderdaad alleen kokend water geven...je zou dus een 'gewone' close-inn boiler kunnen nemen.
Dat is niet waar, je kan hem ook zo aansluiten dat ie voor het warme tapwater zorgt. Hij mengt het kokende water dan met koud water.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Mike2k schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:03:

Als ruimtegebrek een probleem is kan je hem eventueel in de kruipruimte plaatsen, dit heb ik ook gedaan. WCD onder de vloer, stukje flex leiding van 60cm door de vloer heen....

PS. heb je nog ruimte voor xtra panelen want 13 is niet heel veel als je volledig electrisch gaat...
Extra panelen kan pas wanneer ik een schuurtje plaatst in de tuin, daar komen dan nog een stuk of 6 extra bij met aparte omvormer (ik heb een groep vrij hiervoor). Een investering die nog even moet wachten en ook weer afhankelijk is van de keuze in dit topic.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Slurf1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Dat is niet waar, je kan hem ook zo aansluiten dat ie voor het warme tapwater zorgt. Hij mengt het kokende water dan met koud water.
Klopt, je kunt kokend water eruit komen en koud water erbij mengen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Barrycade

Through the...

Slurf1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Inderdaad ik heb een combi en die levert kokend water en werkt daarnaast als een boiler.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Barrycade schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Inderdaad ik heb een combi en die levert kokend water en werkt daarnaast als een boiler.
Heb zelf ook een Quooker combi. Die zorgt voor warm, heet en kokend water in de keuken. De Quooker mengt het warme water zelf, je hoeft niet zelf koud water bij te mengen. Deze Quooker is alleen op de koudwaterleiding aangesloten. Er ligt dan ook geen warm water leiding meer naar de keuken.

Extra voordeel: gebruik van warm water in de keuken heeft geen invloed op de beschikbaarheid van warm water voor douche/bad.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 18-07-2023 13:18 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
  • Nu online
Falcon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:04:
[...]

Klopt, je kunt kokend water eruit komen en koud water erbij mengen.
Een Quooker combi mengt zelf koud en kokend water, tot warm water. Met de juiste Quooker hoef je dat dus niet handmatig te doen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Een Quooker combi mengt zelf koud en kokend water, tot warm water. Met de juiste Quooker hoef je dat dus niet handmatig te doen.
Moet ik dan nog even induiken of dat ook bij ons kan, want het is nu een drama namelijk op die kraan met warm water :P

Acties:
  • Beste antwoord

• Mike2k

Mike2k

Falcon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Dat lijkt me niet aangezien je hebt aangegeven dat het een probleem is wanneer er iemand doucht en er in de keuken warm water gevraagd wordt...

Als je hiermee het probleem van warm water in de keuken kunt oplossen ben je weer een stukje dichterbij...mocht dit niet lukken kun je een 'normale' close in boiler overwegen zoals ik eerder aangaf. Daarnaast zou je nog steeds de boiler altijd aan kunnen laten gaan zodat je CV niet bij hoeft te stoken, dat scheelt weer extra in het gasverbruik.

Als je dat geregeld hebt zit je alleen nog met het stukje verwarming in de winter wat je wellicht met een electrische CV op zou kunnen lossen....

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Mike2k schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Oh zo, ja dat kan natuurlijk ook. Kijk zo krijg je zaken weer even helder.

Wel vind ik all-electric nog wel spannend met het minimale aantal zonnepanelen die ik heb en het niet zo snel kunnen uitbreiden hiervan. Zeker als salderen gaat afbouwen.

Dus samenvattend:
- Quooker moet gewoon warm water leveren in de keuken ipv cv ketel.
- De huidige CV-ketel laat ik nakijken, om gewoon te weten in welke staat hij is.
- De huidige CV-ketel vervangen met een elektrische cv-ketel en zodoende de gasaansluiting niet meer nodig te hebben, maar misschien kan dit ook rechtstreeks door de Boiler via zijn Boostfunctie aan te sluiten

• Mike2k

Mike2k

Laatste dingetje nog...je kunt nog gaan kijken naar je glaswerk. Het hebben van hr++ glas ipv dubbelglas bijvoorbeeld scheelt een hoop in koel - en verwarmings capaciteit...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Mike2k schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:38:
Laatste dingetje nog...je kunt nog gaan kijken naar je glaswerk. Het hebben van hr++ glas ipv dubbelglas bijvoorbeeld scheelt een hoop in koel - en verwarmings capaciteit...
Zit eral in!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Electriche CV voldoet ook bij renovatie niet aan bouwbesluit. Dat zou invloed op waarde / verkoopbaarheid kunnen hebben... Ik zou het niet doen.

Ik mis de details van het afgifte systeem.

Ik mis hoe de airco's in de koude periodes gebruikt worden.
Hoe wordt gebrek aan comfort ervaren.

Electrische CV gaat ook de nogal luxe wens om tegelijk te douchen en bad te vullen niet oplossen.
Is het probleem volume, of debiet?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:47:
Electriche CV voldoet ook bij renovatie niet aan bouwbesluit. Dat zou invloed op waarde / verkoopbaarheid kunnen hebben... Ik zou het niet doen.

Ik mis de details van het afgifte systeem.

Ik mis hoe de airco's in de koude periodes gebruikt worden.
Hoe wordt gebrek aan comfort ervaren.

Electrische CV gaat ook de nogal luxe wens om tegelijk te douchen en bad te vullen niet oplossen.
Is het probleem volume, of debiet?
Kom ik op terug! Nu eerst even bier en goede film :Y)

• Joris748
  • Nu online
Als je sowieso geen PV panelen meer bij kan plaatsen, kun je ervoor kiezen om met een hoger rendement warm water te maken. Bijvoorbeeld met een warmtepomp-boiler, daarmee levert iedere kWh 2,5x zoveel warm water op. Ook fijn als het salderen eraf gaat. Dan kun je vaker op alleen je eigen opwek draaien.

Pagina: 1