Water/water warmtepomp aanschaffen, aandachtspunten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11
Ik wil een water/water warmtepomp gaan aanschaffen/laten installeren maar loop vast. Ik heb geprobeerd me zoveel mogelijk in te lezen maar hoe meer ik lees hoe minder duidelijk alles lijkt te worden. Daarnaast lijkt het erop alsof in een overkokende markt alleen de cowboys - mijn interpretatie over hoe men de klant benadert - nog bereikbaar zijn terwijl het voor mij toch gaat over een investering van 40K of meer voor een vermogen van volgens wko-tool zo'n 13-15kWh.

1. Wat is de juiste manier om een serieuze en betrouwbare leverancier te vinden? Veel leveranciers lijken geen interesse te hebben in een klant die zo'n 40K wil uitgeven... Sommigen reageren helemaal niet, anderen zitten helemaal vol en de laatste, kwam betrouwbaar over, is inmiddels zo flexibel dat ie maar wat bij elkaar lijkt te klikken en daar een vage prijs aanhangt. Misschien is mijn fout dat ik een "lokale" partij probeer te vinden ipv een grote landelijke speler.

2. Modulerend of niet modulerend? Uit het grote topic begrijp ik dat modulerend aanbevolen wordt. Niet modulerend vermijden?

3. Goede/slechte merken? Er zitten tussen de verschillende merken nogal prijsverschillen maar zijn er ook verschillen in instelmogelijkheden en vooral ondersteuning en betrouwbaarheid? Is er een relatie tussen prijs en kwaliteit? Niet afhankelijk zijn van leveranciers app's/cloud is van belang.

Ik denk dat ik inmiddels wat basiskennis/inzicht heb maar ook gezien het te investeren bedrag zou ik graag wat meer informatie/hulp krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 23:30
Generiek zou ik eerst vragen waar in het land je ongeveer zit. Dan hebben andere tweakers misschien wel ervaringen met installatiebedrijven. Ik heb zelf een niet-modulerende WP (zat al bij het huis) maar zou als ik hem moet vervangen sowieso voor een modulerende gaan.

Merken kan je even kijken in het W/W-WP topic. Denk dat ik daar voornamelijk Nibe/Ecoforest zie langs komen (maar misschien ook omdat ik daar op let aangezien ik even zat te overwegen mijn Stiebel Eltron te vervangen).

Eigenlijk is een WP een redelijk simpel ding (alleen doen we alsof het moeilijk is). Afhankelijk van hoe je vloerverwarming etc in huis is aangesloten zou ik voor een simpel ding gaan dat je eenmalig instelt, geheel regelt via stooklijn en geen na-regeling toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Yaldair Regio zeg maar in een hoek tussen Tiel/Culemborg/Gorinchem/Den Bosch (Rivierenland).

het W/W topic heb ik vrijwel helemaal gelezen maar gaat vaker over grafieken en instellen dan over aankoopadviezen - begrijpelijk overigens.

Stiebel kwam hier al eens langs (modulerend), ik begrijp dat jij van dat merk af zou willen stappen?

Momenteel regelen we vloerverwarming met individuele aan/uit thermostaten en staan delen van het huis vaak volledig dicht, sommige ruimten worden alleen vorstvrij gehouden. Er is een weersafhankelijke regeling maar die zorgt in de huidige situatie voor verliezen: Bij dichte VV houdt ie toch leidingen op temperatuur, een gelijktijidg in te regelen "slimme" oplossing moet ook daar verbetering in gaan brengen: bij geen vraag ook geen warmte. Momenteel is er geen bruikbare koppeling tussen VV verdelers, thermostaten en ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 23:30
Bij mij heeft de vorige bewoner deze WP zelf geinstalleerd. Echter, heb ik geen installateurs/monteurs in de nabije omgeving die Stiebel onderhouden. Vandaar dat ik toen heb overwogen om geheel te vervangen voor Nibe/Ecoforest. Echter is dat wel erg prijzig dus nu mijn buffervat eruit is gehaald, wat pompen zijn vervangen en wat lekkages zijn gefixed, hoop ik dat ik met de Stiebel (nu 15jr oud) door kan. Dus, eigenlijk was voor mij de reden om eventueel van Stiebel weg te stappen dat er geen monteurs/installateurs in de buurt zitten. Daarom dus niet gekeken wat nieuwe Stiebels bieden aan functionaliteit (voornamelijk data uitlezen etc.).

Degene die bij mij de boel onderhoudt komt wel uit die omgeving, dus zal je ff berichtje sturen. Hij heeft wel kennis van zaken (dus geen CV installateur die nu maar warmtepompen is gaan installeren)

Afhankelijk van hoe goed je huis geisoleerd is, kan je misschien overwegen gewoon alles open te gooien en dan de temperatuur te regelen op de begane grond. Anders heb je toch een lek vanuit warme woonkamer naar koude bovenverdieping bijv. Staat iets uitgewerkt in dat andere topic m.b.t. die afweging. Dan hoef je dus niet alles na te regelen. Het is een "nieuwe mindset" t.o.v. met CV verwarmen dat je alles verwarmt i.p.v. puur de kamers die het daadwerkelijk nodig hebben. Scheelt ook weer met koelen -> alles staat open dus je koelt heel je huis. Anders moet je ook weer iets met naregeling daar gaan doen / debiet regeling die anders ingesteld staat tijdens koelen/verwarmen etc.

Keep it simple zou mijn advies zijn. Waarschijnlijk is de meerprijs van naregeling / buffervat / etc. meer dan je bespaart door niet alles te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Het huis is prima geisoleerd (gemiddeld R4) maar niet een BENG op 0-op-de-meter huis. En het is best groot. Helemaal open is niet slim.

Ah, dus een ander merk vanwege onderhoud. Da's ook de reden dat ik lokaal iets probeer te vinden. Alternatief is misschien een energiemaatschappij gelieerd bedrijf zoals Feenstra oid maar ja, die zijn denk ik vooral druk met L/W dus wat krijg je dan?