Zonnepanelen leveren niets bij volle zon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Mijn zonnepanelen zijn een erfenis van de vorige eigenaar. De opbrengst hiervan is echter minmaal en incidenteel. Er is dus iets mis met de installatie.

De panelen zijn ivm dakreparatie gedemonteerd geweest en verleden week vrijdag weer geplaatst/aangesloten.

Op de dag van de installatie werkte het perfect; het was een volle zonnige dag en dat was te zien. de installatie was afgerond om 13.00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJfAQBT05paOdHjSBsJ2E3SJhCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAmy05fJD9v958W95QaxA2OJ.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende opvolgende dagen was minder zonnig, dus wellicht verklaarbaar dat er weinig opgewekt werd.

Het probleem
Na een aantal dagen regen (en dus geen opbrengst) is het vandaag volle zon. Echter totaal geen opbrengst 8)7

Ik heb pas sinds nov '22 de beschikking over de Energy Wizard app en kan dus pas dit jaar in detail iets zien. Ik heb het idee dat de installatie al vanaf het begin van overname niet goed functioneert omdat ik geen verschil zie op zonnige dagen met mijn verbruik.

Wat mij dan verwart is dat de installatie blijkbaar op vrijdag 14 juli wél goed gewerkt heeft maar nu dus niet meer.

Waar kan het probleem liggen? De panelen, de omvormer, de aansluiting op het net?

Mijn installatie:

2x8 panelen 5.252 kW
Max vermogen omvormer: 5 kVA
Merk omvormer: ABB UNO PVI-5000-TL-OUTD-S
Geïnstalleerd: 2014

De omvormer geeft de status OK (groen lampje), in de meterkast staan alle automaten goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:47

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je ook een grafiek van wat op dat moment het interne verbruik was? Niet toevallig op dat moment een wasje gedraaid oid?

Nvm, er is momenteel dus gewoon compleet geen opbrengst. Even heel klassiek: Al contact opgenomen met het bouwbedrijf wat bezig is geweest met je dak en aangegeven wat je geconstateerd hebt?

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 18-07-2023 10:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:18
Kun je de netspanning zien in die app? Zo ja, hoe hoog is die?

Ik ken de omvormer verder niet, maar die heeft alleen een groen lampje? Verder geen info?

Er zal gemeten moeten worden om anders te kunnen zien waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:37
Edgarz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:38:
...
Na een aantal dagen regen (en dus geen opbrengst) ...
Op regenachtige en bewolkte dagen, wekken zonnepanelen nog steeds stroom op.
Wel een stuk minder, maar zeker wel opbrengst.
Bij mij zakt de opbrengst op een bewolkte dag naar grofweg 30% van dat van een zonnige dag.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
heggico schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:41:

Ik ken de omvormer verder niet, maar die heeft alleen een groen lampje? Verder geen info?

Nee, ik kan het aantal KWh zien dat gebruikt wordt (afname van net) ind e app, maar niet de netspanning.

Mbt de dakwerkzaamheden, ik heb de panelen laten demonteren door de leverancier en afgelopen week weer laten opbouwen. Verder zijn er niewe bitumen gelegd, geheel los van de installatie/bedrading. Deze is niet gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
heggico schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:41:

Op een LED scherm is informatie af te lezen, deze zijn voor mij redelijk onbegrijpelijk. Ik zal wat foto's gaan maken van de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
Omdat het systeem de eerste dag wel gewerkt heeft lijkt me dat het nog wel zou moeten werken.

Heb je meer info over de panelen? 16 stuks totaal, over 2 strings met totaal vermogen van 5252W komt op 328.25W/paneel. Dat vind ik een vreemde waarde, maar goed.

Kun je eens wat foto's maken van de installatie? Omvormer, de bekabeling daarop en, indien mogelijk, hoe de panelen liggen?

Ook op regenachtige dagen hoor je nog steeds wat opbrengst te hebben. Op mijn 5kw omvormer met 5,6kw aan panelen is mijn laagste opbrengst van deze maand geweest op 1 Juli, en dat was nog 12,9kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 17:24
Edgarz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Op een LED scherm is informatie af te lezen, deze zijn voor mij redelijk onbegrijpelijk. Ik zal wat foto's gaan maken van de info.
Het schermpje op de omvormer geeft van beide MPP's de V en de P (en nog andere info). Je kunt met een knopje door de uitlezing heen scrollen. Anders even in de handleiding van de omvormer opzoeken hoe dat moet.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Edgarz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:38:
Het probleem
Na een aantal dagen regen (en dus geen opbrengst) is het vandaag volle zon. Echter totaal geen opbrengst 8)7
Waar maak je dat uit op? Uit die energie app? Dan kan je bedrogen uitkomen, wat die geeft niet de werkelijke oplevering van je zonnepanelen weer, maar dat getal minus het gebruik in je huis. Als je gebruik in huis dus ongeveer hetzelfde is als de oplevering, zal je in die energie app daar niets van zien. Maar het werkt wel goed.

Ik denk dus dat je eerst beter moet zien vast te stellen of er wel een probleem is (door op de omvormer zelf te kijken en indien beschikbaar in de app van de omvormer wat grafieken bekijken).

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 11:36
Edgarz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:15:
Nee, ik kan het aantal KWh zien dat gebruikt wordt (afname van net) ind e app, maar niet de netspanning.
Er heeft een Tweaker een windowsprogramma gemaakt waarmee je je data van de HomeWizard kunt zien. Daar staat ook de netspanning bij. Tegenwoordig heet het de P1 toolkit:
Link naar P1 toolkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
remco_k schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Waar maak je dat uit op? Uit die energie app? Dan kan je bedrogen uitkomen, wat die geeft niet de werkelijke oplevering van je zonnepanelen weer, maar dat getal minus het gebruik in je huis. Als je gebruik in huis dus ongeveer hetzelfde is als de oplevering, zal je in die energie app daar niets van zien. Maar het werkt wel goed.

Ik denk dus dat je eerst beter moet zien vast te stellen of er wel een probleem is (door op de omvormer zelf te kijken en indien beschikbaar in de app van de omvormer wat grafieken bekijken).
Dat weet ik. De logs van de omvormer zeggen voor vandaag: 0

Daarnaast heb ik 1.5 maanden zonder panelen verbruikt en heb dus een referentie verbruik.

Ik denk overigens dat deze storing al heel lang aanwezig is en niets met de af-/opbouw te maken heeft gehad. Ik ken mijn verbruik goed en zie eigenlijk nooit een versvchil met zonnige dagen terwijl mijn verbruik erg stabiel is qua bandbreedte.

De plaatser dit issue gemeld maar ja...bouwvverlof. Over 1.5 week ben ik de eerste.

Ik vermoed dat de omvormer het probeem is....Hij heeft het 14 juli na inschakling prima gedaan (zie foto van opbrengst) en na een korte teruglevering/opbrengst in de ochtend van de 15e stopt het.

[ Voor 25% gewijzigd door Edgarz op 18-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

tijd voor wat foto's dan :)

omvormer, schakelaar bij of in je groepenkast enz

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:32:
tijd voor wat foto's dan :)

omvormer, schakelaar bij of in je groepenkast enz
Komen morgen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
heggico schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:30:
Omdat het systeem de eerste dag wel gewerkt heeft lijkt me dat het nog wel zou moeten werken.

Heb je meer info over de panelen? 16 stuks totaal, over 2 strings met totaal vermogen van 5252W komt op 328.25W/paneel. Dat vind ik een vreemde waarde, maar goed.

Kun je eens wat foto's maken van de installatie? Omvormer, de bekabeling daarop en, indien mogelijk, hoe de panelen liggen?

Ook op regenachtige dagen hoor je nog steeds wat opbrengst te hebben. Op mijn 5kw omvormer met 5,6kw aan panelen is mijn laagste opbrengst van deze maand geweest op 1 Juli, en dat was nog 12,9kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba0_VYuvbBzMPzDV5SeWbZoOF4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXax4XCpQ0qYTgDUzYBoHcrw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2WnF99oJn2AbZPGQH_sfVs-Saw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYFHCwdDli8hXgqdNCsfvl7L.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem is in 2014 geplaatst. 1e generatie of id.

Zal morgenmiddag wat foto's posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Ah, 5232 komt uit op 327, wel een afgeronde waarde.

Idd graag eens wat foto's van het display en de bekabeling op de omvormer.
Mogelijk kunnen we daar wat mee testen, want deze heeft 2 mppt ingangen met beide 2 inputs.

Of misschien geeft het display al meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
heggico schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:46:
Ah, 5232 komt uit op 327, wel een afgeronde waarde.

Idd graag eens wat foto's van het display en de bekabeling op de omvormer.
Mogelijk kunnen we daar wat mee testen, want deze heeft 2 mppt ingangen met beide 2 inputs.

Of misschien geeft het display al meer duidelijkheid.
Sorry, was een typo.
Top. Maak morgen na werk de foto's van de verschillende schermen/regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb de 4300 variant van deze omvormer uit 2013 (toen nog onder de naam Power One). ABB heeft het bedrijf later overgenomen. De maximum geregistreerde opbrengst was 4400W.

Je kan inderdaad in het LCD scherm zien wat de dagopbrengst is en ook wat de omvormer heeft gedaan. Je kan ook zien wat de spanning is, en de opbrengst in A per string. De actuele netspanning is ook te zien.

Je kan logdata opvragen via RS485. Daarvoor heb ik een PVI-AEC logger. Die neemt elke 5 minuten op wat de opbrengst is. Daarmee kan je over de dag heen een grafiek maken.

Kijk eens hoe het is aangesloten. Er is een max van 25A, en dat is meer dan de standaard zekering van 16A. Is het aangesloten op het stroomnet zonder zekering/aardlekschakelaar?

De opbrengst moet beperkt worden tot wat de aansluiting aan kan. Als je 3 fase 3x25A hebt, is het maximum per fase 16A volgens gangbare regels. Als je bijvoorbeeld enkelfase 35A of meer hebt kan er 25A worden teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je geen opbrengst hebt voor een hele dag moet de omvormer dus ook de hele dag niets doen.
Wat staat er op het display? Heb je een error ledje? Heb je een error melding?

Ik neem aan dat je de handleiding al gelezen hebt hoe je kunt controleren of de omvormer werkt en wat de informatie is die op het display staat?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
mrmrmr schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:20:
Ik heb de 4300 variant van deze omvormer uit 2013 (toen nog onder de naam Power One). ABB heeft het bedrijf later overgenomen. De maximum geregistreerde opbrengst was 4400W.

Je kan inderdaad in het LCD scherm zien wat de dagopbrengst is en ook wat de omvormer heeft gedaan. Je kan ook zien wat de spanning is, en de opbrengst in A per string. De actuele netspanning is ook te zien.

Je kan logdata opvragen via RS485. Daarvoor heb ik een PVI-AEC logger. Die neemt elke 5 minuten op wat de opbrengst is. Daarmee kan je over de dag heen een grafiek maken.

Kijk eens hoe het is aangesloten. Er is een max van 25A, en dat is meer dan de standaard zekering van 16A. Is het aangesloten op het stroomnet zonder zekering/aardlekschakelaar?

De opbrengst moet beperkt worden tot wat de aansluiting aan kan. Als je 3 fase 3x25A hebt, is het maximum per fase 16A volgens gangbare regels. Als je bijvoorbeeld enkelfase 35A of meer hebt kan er 25A worden teruggeleverd.
Het is aangesloten met een aardlekschakelaar, het is een C25 zekeriing. Het groene lampje brandt en het display zegt: Inverter OK.
Bij het aansluiten twee weken geleden zat er 'prik' op de panelen (gemeten op de invoerkanalen). Dus tot zover gaat het goed. Lijkt erop dat de inverter het na een korte periode werken opgeeft (de eerste dag na heraansluiten ging het als een trein). Of zou het een defecte zekering kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI1zPJzDWCzVf_TZnSIvlrYG9Lc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SXiTcAlS37UeBxmsIRMmoGK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr7Y0p6ShqEUW_llr77_tCi4rgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB8vsdbJuINaMgpxLU30Cjbt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4Zk0uylY9m4iH6ajxYeJg3__vU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqxJ2FBrgajd5VN9b0j7wkZa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koyuybOAQNu9-5RMgvbazebD2pc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2L00BC9BpX4VzAYWlt8FQxQx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd_3-ScUVJ1hmagAjlDOGSTqzOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ab0ZvzAkOzc6iziAFQGVJFHs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fdxb_2rGUFKhHhkMGloTk_C5h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vdJktwBQEgBap1fBqQatXGL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsRzL6ZMr1VN2VPm5Jdz7-LajkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Xy4omQyiZNk3HtQBalIbjsa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zEfscGWeB8-N3P0hA3kuqw6d0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqyFQipL5wgw7g6zM17km81e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioChJ_-AlddOrDo1E2-xu_8NYrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQNThja9L7CCj5R81cv2KpXS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZHTV-lD5jWEurlQ-8Nd0yaXp4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrVnreNpBX7B4MgVEwDXmWpi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGHWkEaaPcm5btGo1NUsrI4xxRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6bEzAPmMNirbZJASC0AnO9n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Py1iZVL6SduxD3KusfsasuPGSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irIhiZSGzSL2I57BG4hep3sf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huJZKyfaLDan9SmhaS1lvO4fHxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtuTT0zB1g0SakhyGbCitS5O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IuEGjW1urY3Y6rI9qQ73B9VKLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unJ4l91yAP0AJ8flJ7a7yUl2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNoUH844mXNwQC8FuwUhPFsflYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgYDFPhPxjvo1NWpSJseQMTt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUN5xq3Q6muMRUQXvh5kRAhNlCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmZglSDrz3laeFMqztx38hXD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGOmP2lUepnBbax3xmXWDU5EkjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgAniEGYmTcZSS4SXo8ifoih.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 101% gewijzigd door Edgarz op 26-07-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Hmm.. vreemd. Inverter ziet dus 475V en netspanning die gewoon goed is.

Ik heb dan geen idee verder, je kunt de andere ingangen eens proberen... Maar voor de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
heggico schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:18:

Ik heb dan geen idee verder, je kunt de andere ingangen eens proberen... Maar voor de rest...
Misschien is het niet van belang, maar de inverter maakt een zacht tikkende geluid. Een beetje als een klok...

Maken de datum/tijdinstelling nog wat uit? Heeft 4 weken uitgedaan, datum staat op 26 juli maar tijd is afwijkend.

[ Voor 13% gewijzigd door Edgarz op 26-07-2023 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Nee de tijd maakt niet uit.
Maar tikken, klinkt dat als een relais? Dus zeg zoals je knipperlicht in de auto maar dan klapperend?

Dan is ondanks dat je omvormer zegt dat ie OK is wellicht niet zo OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

Edgarz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Misschien is het niet van belang, maar de inverter maakt een zacht tikkende geluid. Een beetje als een klok...

Maken de datum/tijdinstelling nog wat uit? Heeft 4 weken uitgedaan, datum staat op 26 juli maar tijd is afwijkend.
Dat tikken is meestal (alleen) bij opstarten en afschakelen van de omvormer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-06 11:44
[...]

Maakte de inverter dat geluid altijd al of is dit nieuw?
Zo ja, dit is nieuw: misschien loopt deze inverter tegen het einde van zijn levensduur aan.
Systeem is in 2014 geplaatst.
Dus nu 9 jaar oud. Wat ik begrepen heb is dat de meeste string inverters na zo'n 10 jaar wel aan vervanging toe zijn. Je kunt dat vergelijken met slijtage. Ja, een string inverter die 20 jaar meegaat is wel te maken maar die wordt dan wel veel duurder omdat het ontwerp dan complexer moet en/of robuustere componenten gebruikt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja en het hangt buiten, dat maakt ondanks dat ze IP 65 zijn toch verschil volgens mij.

Maar is die foto van het typeplaatje ook van jou zelf? Heeft hij tijdens de verbouwing van de muur geweest? Kan oudere electronica ook niet echt goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:16:
Ja en het hangt buiten, dat maakt ondanks dat ze IP 65 zijn toch verschil volgens mij.

Maar is die foto van het typeplaatje ook van jou zelf? Heeft hij tijdens de verbouwing van de muur geweest? Kan oudere electronica ook niet echt goed tegen.
Ja, dat is mijn typeplaatje.

Hij is niet van de muur af geweest, alleen de kabel van de strings zijn afgekoppeld geweest. Dat tikkende geluid zou hij best eerder gemaakt kunnen hebben. Nooit op gelet eigenlijk. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik pas een maand of negen echt kan bijhouden wat er opgeleverd. het had in dit klushuis even geen prio :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Dat tikken is meestal (alleen) bij opstarten en afschakelen van de omvormer.
Dat doet-ie continu heb ik gemerkt de afgelopen 2 weken. Ik weet hoe het kinkt bij het opstarten recent, dat was een ander soort tikje/ritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
heggico schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:18:
Maar daar klopt dus toch ergens iets niet.. Die 475V is niet normaal...

De panelen zitten op 2 strings aangesloten, das duidelijk op de fotos.
Er zijn 2x8 panelen, logischerwijs dus 8 panelen op één string.

String 1 ziet die spanning van 475V.
Dat zou neerkomen op een open klemspanning van meer dan 59V per paneel. Dat kan nooit, dus óf de omvormer is kapot, of er is toch iets verkeerd aangesloten.
(tenzij er hele exotische panelen gebruikt zijn natuurlijk met een hele hoge paneelspanning, maar daar ga ik even niet vanuit)

@Edgarz :
Is er ook een schermpje met de info over de tweede string?
--> Vin2
--> Iin2

De fotos geven nu alleen info over string 1

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Dat is normaal voor deze omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Edgarz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:10:
[...]

Het is aangesloten met een aardlekschakelaar, het is een C25 zekeriing.
Ik hoop dat je niet daadwerkelijk stopcontacten in gebruik hebt achter de groep STOPC, die dan beschermd zijn met die 300mA aardlekschakelaar die daar in die groepenkast zit.

Ten eerste is dat niet toegestaan, (uitsluitend voor vaste installaties, zoals de vast aangesloten omvormer), en ten tweede is ook gewoon niet wenselijk, want onvoldoende bescherming....
Zo'n ding slaat immers niet af voordat je al dood bent als er ergens een aardfout optreed.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
BrainCrash schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Dat zou neerkomen op een open klemspanning van meer dan 59V per paneel. Dat kan nooit, dus óf de omvormer is kapot, of er is toch iets verkeerd aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fomYtEjbmGk6Dh5NV5ucsA2A78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIaevDEpSxmvQVEdrYYKyvFY.jpg?f=fotoalbum_large

Random paneel als ik zoek op 327W zonnepanelen. Pagina 1 op google.

Zonder verdere info zou die spanning zeker gewoon kunnen. Zo exotisch zijn ze ook weer niet.

Die spanning zit ook gewoon binnen mppt spec van de omvormer. Dus tenzij we specs krijgen van de panelen zelf ga ik er maar vanuit dat het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
heggico schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:15:
[...]
Random paneel als ik zoek op 327W zonnepanelen. Pagina 1 op google.
Ah, dus toch een wat exotischer paneel met een ongebruikelijke hoge spanning!..
(Zo heel random is dat trouwens niet hoor… Dat is volgens mij van een van de zeer weinig merken, zo niet het enige, die destijds afwijkende panelen leverde met een hogere spanning dan gebruikelijk… en dus ook ongebruikelijke vermogens, zoals hierboven ook al eens was opgemerkt).

Maar inderdaad… met dit paneel klopt het totale vermogen van de installatie zoals opgegeven, en de open klemspanning die de omvormer aangeeft komt ook erg mooi overeen met dat type paneel.

Blijft dan de vraag wat de tweede string aangeeft, en waarom de omvormer niet opstart op de eerste string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ach 57V is peanuts, ik heb CIS panelen en die hebben een open klem spanning van 110V.

Maar anyhow @Edgarz moet wellicht even een rondje door het menu om te zien of de 2e string uberhaupt wel zichtbaar is. Anders toch een foutje gemaakt met aansluiten of brakke connectie ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Mwah, zelfs met 1 string moet dit systeem wel wat opwekken. String 2 is dus niet direct relevant, aangezien string 1 een fatsoenlijke spanning geeft. Daarmee zou de omvormer al moeten gaan werken.

Terugkijkend op de foto's

Het vreemde vind ik dat de omvormer zegt INet 1.2A. Volgens de handleiding is dat zijn teruglevering, wat dus neerkomt op 275W bij de gemeten 229V. Hij lijkt dus wel iets te doen? Maar de PIn waardes geven weer beide 0W aan. Nogal verwarrend..

Handleiding erbij:
Ppk-Day: Maximum daily output power peak

Die PMax-Dag staat bij jou gewoon op 0?!?!

Kun je in het settings menu komen? Standaard wachtwoord zou 0000 moeten zijn..

nevermind, dat is dagelijks max power..

[ Voor 3% gewijzigd door heggico op 27-07-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Totale productie is 37639kWh dus hij heeft toch wel aardig wat jaartjes gefunctioneerd.

Misschien voor de grap vannacht even de boel een "reset" geven door de boel aan/uit te zetten...Misschien dat hij dat dan op magische wijze weer een dagje doet net als na de "her" installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Maar daar klopt dus toch ergens iets niet.. Die 475V is niet normaal...

De panelen zitten op 2 strings aangesloten, das duidelijk op de fotos.
Er zijn 2x8 panelen, logischerwijs dus 8 panelen op één string.

String 1 ziet die spanning van 475V.
(tenzij er hele exotische panelen gebruikt zijn natuurlijk met een hele hoge paneelspanning, maar daar ga ik even niet vanuit)

@Edgarz :
Is er ook een schermpje met de info over de tweede string?
--> Vin2
--> Iin2

De fotos geven nu alleen info over string 1
toon volledige bericht
Ik ga eens even spieken op het display later vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:44:
[...]

Ik hoop dat je niet daadwerkelijk stopcontacten in gebruik hebt achter de groep STOPC, die dan beschermd zijn met die 300mA aardlekschakelaar die daar in die groepenkast zit.

Ten eerste is dat niet toegestaan, (uitsluitend voor vaste installaties, zoals de vast aangesloten omvormer), en ten tweede is ook gewoon niet wenselijk, want onvoldoende bescherming....
Zo'n ding slaat immers niet af voordat je al dood bent als er ergens een aardfout optreed.
Aangezien dit gedeelte van de electrische installatie erg oud is (ver voor mijn tijd), ben ik sowieso van plan om op korte termijn een elektricien naar deze zekeringenkast te laten kijken. Er zitten in het gebouw namelijk wel degelijk stopcontacten en lampen op deze schakelkast aangesloten en mijn electro-kennis is basic, dus zekeringkasten vallen buiten mijn beoordelingsvermogen. Maar ik heb een vermoeden dat je een heel goed punt hebt.

En PS: ik woon in België 9maar dat zal weinig verschil maken mbt wat slim en niet slim is met electrische installaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 27-07-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 11:27
Wat gebeurt er als je enkel een string inkoppeld? Even uit sluiten? Daarna de andere string proberen.

Zou het de omvormer zelf kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Basilange schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:33:
Wat gebeurt er als je enkel een string inkoppeld? Even uit sluiten? Daarna de andere string proberen.

Zou het de omvormer zelf kunnen zijn?
Ik zal vanmiddag of morgen eens wat loskoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Update:

De leverancier (Go Solar (BE)) heeft de inverter bekeken en de strings gecheckt.
Hun conclusie is dat de inverter defect is.

De volgende uitdaging: De garantie

Plaatsing in 2014, 10 jaar garantie, laatste jaar dus. Benieuwd naar het voorstel van de leverancier.

Heeft er iemand ervaring met dit soort garantiezaken?
Het type omvormer voert men niet meer, alles is nu Huawei.
Men spreekt nu over een voorstel dat rekening houdt met de garantie. Wat is redelijk/normaal in dit soort situaties?

- Geheel kostenloze vervanging?
- Forse korting?
- Vervanging kosteloos van apparaat maar wel betaling van arbeid etc?
- Welke Huawei zouden jullie aanraden? Heb nu een outdoor model.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:08
Kosteloze vervanging lijkt mij.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
10 jaar garantie is in mijn inzien kosteloos vervangen. Staan er toevallig kleine lettertjes bij?

Is het 10 jaar garantie van de producent of de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
heggico schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:16:
10 jaar garantie is in mijn inzien kosteloos vervangen. Staan er toevallig kleine lettertjes bij?

De kleine lettertjes...Da's een goede vraag. Ik heb inzage gevraagd in de garantievoorwaarden. De panelen zijn 9 jaar geleden door de vorige eigenaar geinstalleerd, en de aanwezige documentatie is beperkt. 10 jaar is bevestigd...maar de kleine lettertjes zijn onbekend.

Daar ga ik ongetwijfeld achterkomen bij de volgende stappen. Verwacht namelijk niet dat er in eerste instantie een geheel kostenloze vervanging aangeboden zal worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Edgarz De voorwaarden bij toen kopen gelden imho in principe.
Vaak is de omvormer gemiddeld 10 j product garantie, maar dat is algemeen....
https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen
De omvormer gaat korter mee dan de zonnepanelen, dis ze horen apart qua garantie benoemd te zijn.

https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen

Buiten de garantie periode kun je het nog op non-conformiteit gooien.
Zie o.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
De standaard garantie op een ABB omvormer is dacht ik maar 5 jaar; alleen als je een verlenging daarvan koopt 10. Of als dat met de installateur is afgesproken uiteraard. Maar ik vermoed 10 jaar op de panelen en 5 op de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Steyn_E schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:08:
De standaard garantie op een ABB omvormer is dacht ik maar 5 jaar; alleen als je een verlenging daarvan koopt 10. Of als dat met de installateur is afgesproken uiteraard. Maar ik vermoed 10 jaar op de panelen en 5 op de omvormer.
Er is 10 jaar bevestigd via email ("de installatie"), maar of dat voor de panelen, omvormer of beiden geldt zal duidelijk moeten worden de komende dagen/weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
Ik zou denken aan kortsluiting, of water ergens in is gelopen.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 18:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
heggico schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:16:

Dat is kostenloos op de apparatuur, niet de manuren voor het vervangen daarvan.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:24:
Ik zou denken aan kortsluiting, of water ergens in is gelopen.
Volgens mij zou kortsluiting of id een "Inverter not OK" moeten geven (of die kijkt alleen naar aanwezige input, ik weet dat bij een gebroken kabel van een paneel het statuslampje rood wordt en er een melding van de netbeheerder gegeven wordt) of een reactie op de aardlekschakelaar.

In ieder geval is het een vreemde situatie: Heraansluiting in juli, direct prima functioneren en de volgende ochtend na kort functioneren: Niets meer. Herstarts leveren ook niets meer op.

Heb nog gedacht aan uitschakeling door de netbeheerder (belasting net of id) maar dan zouden meer buren hier 'last' van moeten ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Edgarz schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:07:
[...]

Heb nog gedacht aan uitschakeling door de netbeheerder (belasting net of id) maar dan zouden meer buren hier 'last' van moeten ondervinden.
Hoeft niet, ze kunnen op een andere fase de zaak aangesloten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:03:
[...]

Hoeft niet, ze kunnen op een andere fase de zaak aangesloten hebben.
Zou het zin hebben om de netberheerder (BE is Fluvius) hierover te contacten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Edgarz schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:25:
[...]

Zou het zin hebben om de netberheerder (BE is Fluvius) hierover te contacten?
Log eerst even de voltage,s dat is te zien op de slimme meter en op de zonnepanelen omvormer, daarna kun je contact opnemen met de netbeheerder of er oplossingen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Ik kan dit zien: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITnA-a0STzrXjZk3WHyCcX1e_VE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lTP8vLglDQU1TYnKXEZ84b9B.jpg?f=user_large

Geen waarschuwingen te zien en op basis van de eerder gedeelde screenprints van de omvormer lijkt daar niets raars aan de hand te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ5Nny2S8-8-jWQ6L_5V4q3SGr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GqazVfxMDzTRjkfqgeCCwrsO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Edgarz op 12-09-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Edgarz schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:22:
[...]

Er is 10 jaar bevestigd via email ("de installatie"), maar of dat voor de panelen, omvormer of beiden geldt zal duidelijk moeten worden de komende dagen/weken :)
Update op het garantievoorstel:

Aanbod:

Kosteloze vervanging door een Solis S5 type met dezelfde specs als de defecte ABB Uno
Garantie: Tot 01-12-2024 (de huidige garantietermijn voor de oude installatie) men noemt expliciet fabrieksgarantie
(Wanneer u kiest voor de Solis met dezelfde aspecten wordt deze binnen de garantie kosteloos vervangen. Uw garantie blijft lopen tot 01-12-2024. Onder garantie verstaan we fabrieksgarantie, dus exclusief externe factoren.)
of

Een Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 - 5kVA met wederom 10 jaar garantie
Plaatsingkosten
Keuring

Maar dan wel voor een totaalbedrag te betalen van €1.179 (zo'n €400 korting op een normale aanschaf)

Dit vindt ik een vreemd aanbod waar ik best nog vragen over heb.
- Is de fabrieksgarantie niet gewoon (minimaal) wettelijk 2 jaar?
- Als ik kies voor de Solis oplossing, dient er dan herkeurd te worden (en zit dat bij de garantie/kosteloze vervanging inbegrepen?)

Graag jullie mening (ik zal zelf nog aanvullende vragen stellen over de Solis oplossing uiteraard) over dit aanbod.

Ik heb eigenlijk geen zin om voor een product onder garantie even dik €1.100 uit te moeten geven. dan betaal ik feitelijk zelf voor de schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Edgarz Fabrieksgarantie tot 1-12-2024 is correct volgens de wet bij vervanging onder garantie:
https://www.consumentenbo...nog%201%20jaar%20garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:45:
@Edgarz Fabrieksgarantie tot 1-12-2024 is correct volgens de wet bij vervanging onder garantie:
https://www.consumentenbo...nog%201%20jaar%20garantie.
heb nu geen Solis maar ABB, dus feitelijk is er sprake van een nieuw product. Dan iis wellicht de garantie aansprakelijkheid voor de plaatsende firma gelijk, maar de product garantie voor Solis wel conform de wettelijke 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Ed 007 Er is imho een inspanningsplicht om dit probleem op te lossen. Dus als een omvormer er niet is… wees dan blij dat het probleem opgelost wordt… dat lijkt mij vanuit de klant gezien toch op zijn minst redelijk. Wil je dat niet dan is er een andere, compromis oplossing aan jou om er van te vinden wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Klopt, alleen heeft de Solis in basis al 5-10 jaar garantie vanuit Solis zelf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:51:
@Ed 007 Er is imho een inspanningsplicht om dit probleem op te lossen. Dus als een omvormer er niet is… wees dan blij dat het probleem opgelost wordt… dat lijkt mij vanuit de klant gezien toch op zijn minst redelijk. Wil je dat niet dan is er een compromis oplossing aan jou om er van te vinden wat het is.
Garantie gaat verder dan een inspanningsplicht.
Jij zou ook niet tevreden zijn als je BMW onder garantie wordt vervangen door een Mini die dezelfde opties heeft omdat ze jouw type niet meer hebben. Of dat je voor een gelijkwaardige vervanging bij moet betalen als de garantie duidelijk spreekt over gelijkwaardige vervanging. Dat prijzen en producten wijzigen doet niets af aan de garantieplicht van een fabrikant/verkoper.

Uiteraard wil ik niet meer ontvangen dan waar ik recht op heb. Het aanbod van de Huawei is fijn van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Edgarz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:39:
[...]
Update op het garantievoorstel:
Aanbod:
Kosteloze vervanging door een Solis S5 type met dezelfde specs als de defecte ABB Uno
Garantie: Tot 01-12-2024 (de huidige garantietermijn voor de oude installatie) men noemt expliciet fabrieksgarantie[...]
Ik begrijp vervolgens dit niet:
Edgarz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:57:
[...]Jij zou ook niet tevreden zijn als je BMW onder garantie wordt vervangen door een Mini die dezelfde opties heeft omdat ze jouw type niet meer hebben..........
De Huawei is fijn schrijf je zelf? En als een apparaat er niet meer is, ze kunnen niet toveren. Dan kan ik imho niks meer toevoegen. Wat je er meer kunt uitslepen hangt van jouw onderhandelingsvaardigheden af, maar basaal gezien is dat echt alleen maar extra, anders komt bij mij de opmerking dat de Huawei fijn is vreemd binnen.
Uiteraard wil ik niet meer ontvangen dan waar ik recht op heb. Het aanbod van de Huawei is fijn van ze.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 12-09-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:03:
[...]
Ik begrijp vervolgens dit niet:

[...]
De Huawei is fijn schrijf je zelf? Dan kan ik imho niks meer toevoegen. Wat je er meer kunt uitslepen hangt van jouw onderhandelingsvaardigheden af, maar basaal gezien is dat echt alleen maar extra, anders komt bij mij de opmerking dat de Huawei fijn is vreemd binnen.

[...]
Het is fijn dat ze een alternatief aanbod doen. Het is echter geen goed alternatief aanbod wat mij betreft. Hoop dat dat iets meer verduidelijkt.

Mbt mijn vergelijking heb je inderdaad een punt dat deze niet passend in deze situatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Edgarz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:47:
[...]

heb nu geen Solis maar ABB, dus feitelijk is er sprake van een nieuw product. Dan iis wellicht de garantie aansprakelijkheid voor de plaatsende firma gelijk, maar de product garantie voor Solis wel conform de wettelijke 2 jaar?
Op een vervangend product heb je niet meer garantie. De (wettelijke, maar doorgaans ook aanvullende) garantietermijn blijft dus hetzelfde. Dat het een product van een ander type of merk is doet daar niets aan af.

Met Solis doe jij verder geen zaken, dus die heeft richting jou geen wettelijke verplichtingen omtrent garantie. Als deze omvormer (ook) stuk gaat nadat je garantietermijn is verlopen dan kun je ze lief aankijken of ze er nog iets mee doen als het binnen de termijnen is waarop zij doorgaans garantie geven, maar meer ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Patriot op 12-09-2023 14:15 . Reden: iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Patriot schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:13:
[...]

Op een vervangend product heb je niet meer garantie. De (wettelijke, maar doorgaans ook aanvullende) garantietermijn blijft dus hetzelfde. Dat het een product van een ander type of merk is doet daar niets aan af.

Met Solis doe jij verder geen zaken, dus die heeft richting jou geen wettelijke verplichtingen omtrent garantie. Als deze omvormer (ook) stuk gaat nadat je garantietermijn is verlopen dan kun je ze lief aankijken of ze er nog iets mee doen als het binnen de termijnen is waarop zij doorgaans garantie geven, maar meer ook niet.
Helder.
Het dus feitelijk de keuze tussen nu een bedrag op tafel leggen of mogelijk na december 2024 (of later als het heel blijft) en er geen sprake zou zijn van productaansprakelijkheid van de producent :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:14
Als je blijft bij de twee opties zoals nu aangeboden, dan zou ik gaan voor de gratis variant. Worst case gaat de omvormer op 2-12-2024 stuk en krijg je geen coulance. Dan is het voor zover ik weet geen hogere wiskunde om zelf een nieuwe omvormer te plaatsen voor een schappelijk bedrag. Die Huawei van ze kan je al voor 800 euro los kopen. Dan heb je nog 300 euro om een elektricien te laten komen, of om er iets leuks mee te doen als je het zelf installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Eens met bovenstaande. Overigens zou het kunnen dat die Solis een tweedekansje is van de installateur, geen nieuwe. Maar lijkt me een keurige oplossing; alles wat ie nog oplevert na het einde van de garantie is pure winst en je kunt over 5-10 jaar alsnog een andere ophangen wanneer ie stuk gaat. Geen investering = geen terugverdientijd maar direct winst.

Toevoeging: over keuren of niet durf ik geen uitspraken te doen. Ik heb geen verstand van de Belgische (?) wetgeving daaromtrent. Installateur zal dat wel weten neem ik aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Steyn_E op 12-09-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Steyn_E schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:43:
Eens met bovenstaande. Overigens zou het kunnen dat die Solis een tweedekansje is van de installateur, geen nieuwe. Maar lijkt me een keurige oplossing; alles wat ie nog oplevert na het einde van de garantie is pure winst en je kunt over 5-10 jaar alsnog een andere ophangen wanneer ie stuk gaat. Geen investering = geen terugverdientijd maar direct winst.

Toevoeging: over keuren of niet durf ik geen uitspraken te doen. Ik heb geen verstand van de Belgische (?) wetgeving daaromtrent. Installateur zal dat wel weten neem ik aan.
@Kevinns Als je blijft bij de twee opties zoals nu aangeboden, dan zou ik gaan voor de gratis variant. Worst case gaat de omvormer op 2-12-2024 stuk en krijg je geen coulance. Dan is het voor zover ik weet geen hogere wiskunde om zelf een nieuwe omvormer te plaatsen voor een schappelijk bedrag. Die Huawei van ze kan je al voor 800 euro los kopen. Dan heb je nog 300 euro om een elektricien te laten komen, of om er iets leuks mee te doen als je het zelf installeert.
Inderdaad ook mijn gedachte.
Nogmaals expliciet navraag gedaan over het 'kosteloze' aspect mbt keuring en installatie en er is (een beetje kribbig) gereageerd dat men aangeeft 'kosteloos'. Ik heb mijn hoofd al eens gestoten (niet deze firma) met de belofte 'kosteloos' en veel moeite moeten doen om uiteindelijk het ook kosteloos te laten zijn.

Dank voor jullie inzicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 12-09-2023 15:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Steyn_E schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:43:

Update: Vandaag is de oude en defecte ABB inverter vervangen door een nieuwe Solis S6-GR1P (2.5-6)K.
Volledig kosteloos, dus prima en snel onder garantie opgelost door de installateur Go Solar. _/-\o_
Pagina: 1