Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik ben op zoek naar alle zakelijke kosten die je zou kunnen toepassen als ondernemer die je kan doorvoeren als aftrekpost over je omzet.

Ik ben een begeleider in de zorg, social worker dus.

Welke aftrekposten en ervaringen hebben jullie allemaal?

Ik zal zelf ook een aantal opnoemen. Corrigeer me waar nodig is.

- Boekhouder
- Kantoorartikelen, o.a. papier, pennen, printer/inkt etc.
- (Werk)telefoon. Je mag per jaar twee telefoons aanschaffen.
- Laptop, tablets
- Accessoires van laptops en tables, o.a. opladers, hoezen, verzekeringen
- Internetabonnement. Deze moet op de zaak geregistreerd zijn
- Verzekeringen
- VOG, die je om de 3 maanden kan naanvragen
- Gift max. 4800 (gift cards)
- Kilometers OF zakelijke auto
- Bemiddelingskosten
- Inrichting voor je kantoor en kosten/huur pand
- Parkeerkosten
- Cursussen en scholingen
- Werkkleding
- Werkschoenen
- Werkgerelateerde cadeau’s, giften en etentjes
- Pensioen indien aantoonbaar dat het voor pensioen is
- Inschrijfkosten KVK
- Onderhoudskosten auto (zakelijk geregistreerd), zoals APK-keuring, grote en - kleine beurten. Alle kosten voor reparaties die aan het licht komen bij een APK, grote beurt en kleine beurt mag je als zakelijke rijder opvoeren als aftrekpost.
- Leasekosten voor bedrijfsauto
- Benzine-, energie- en onderhoudskosten
- Afschrijving bedrijfsauto
- Motorrijtuigenbelasting
- Verzekeringspremie
- Bij het hebben van een kantoor kan je ook spullen aanschaffen zoals meubels voor het kantoor. Denk aan een bank, televisiescherm, bureaustoelen, tafels etc.
- Etenswaren die je tijdens en op je werk nuttigt, geen diepvriesproducten
- Vakliteratuur
- Aktetas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Een lijst lijkt me een beetje vreemd, die is vrijwel oneindig. In principe is alles wat je redelijkerwijs nodig hebt om je onderneming uit te voeren aftrekbaar. Voor zaken die op het randje privé zakelijk liggen of die misbruik in de hand werken zijn er explicite regelingen zoals bijvoorbeeld voor kleding, zakenetentjes, autokosten en relatiegeschenken. Als je een lijstje maakt kan je het beter andersom doen: wat mag je niet aftrekken en voor welke zaken gelden speciale regelingen. De belastingdienst heeft zelf al wel een mooi overzicht van gemengde kosten en of en hoe je die mag aftrekken: https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Het lastige is dat er zoveel regels en uitzonderingen zijn dat dat in een topic als dit niet echt te vangen is. Neem bijvoorbeeld een zakelijke lunch in een restaurant: BTW mag je niet verrekenen, kosten mag je wel van je omzet aftrekken tot 4700 euro of voor 80% tenzij je een BV hebt dan is het voor 73% aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Een simpel lijstje gaat het niet worden. Aan vrijwel elke aftrekpost zitten haken en ogen die kort gezegd neerkomen op: is het aannemelijk dat je deze nodig hebt voor je bedrijfsvoering, en zo ja, in welke mate.

Lekker aan een goede boekhouder/accountant/administratiekantoor overlaten is mijn advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
Parkeerkosten zijn in ieder geval niet op te voeren als kosten als je met een priveauto rijdt. De km-aftrek zou dat moeten dekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28

Reinier

\o/

En ga nou niet zomaar allerlei inventaris-achtige zaken, laptops, kleding etc. compleet als aftrekpost opnemen. In plaats daarvan moet je je verdiepen in de manier waarop je die spullen moet afschrijven. Want dát zijn de kosten die je maakt. Niet de aanschaf.

Maar goed dit is vrij basic en in principe allemaal gewoon te vinden op de site van de fiscus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Eens met @jmzeeman, je kan niet zo een lijstje maken, teveel haken en ogen.

Zo zijn parkeerkosten alleen aftrekbaar indien ze met een zakelijk vervoermiddel gemaakt zijn, als je met een privé auto rijdt, word je geacht dit uit je kilometervergoeding te betalen.

En wat bedoel je met "- Gift max. 4800 (gift cards)"?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

padoempats schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:21:
Parkeerkosten zijn in ieder geval niet op te voeren als kosten als je met een priveauto rijdt. De km-aftrek zou dat moeten dekken
Net zoals hele hoop andere kosten in het geval van het deels zakelijk rijden van een privéauto (brandstof enzo). Maar TS noemt een bedrijfsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Reinier schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Net zoals hele hoop andere kosten in het geval van het deels zakelijk rijden van een privéauto (brandstof enzo). Maar TS noemt een bedrijfsauto.
Ts schrijft:
Dus zonder enige duiding, dat is dus niet zonder meer het geval.

Overigens geldt ook voor opleidingen/cursussen een voorbehoud. Deze zijn alleen aftrekbaar van de winst indien ze voor het op peil houden van bestaande kennis/vaardigheden zijn. Cursussen waar je nieuwe kennis of vaardigheden opdoet, zijn niet aftrekbaar.

Ook kosten voor een thuiskantoor zijn behoorlijk specifieke regels voor, om misbruik te voorkomen.

Het hele punt dat door vrijwel alle bovenstaande reacties gemaakt wordt, is dat het geen kwestie van een eenvoudig lijstje is met welke kosten aftrekbaar zijn van de winst. Dat is context afhankelijk. Er zijn naast de site van de belastingdienst genoeg sites te vinden die dit uitleggen (ZZP organisaties/-sites, financieel adviseurs).

In de basis moet je als ondernemer aan de belastinginspecteur kunnen uitleggen dat de kosten noodzakelijk waren voor je bedrijfsvoering.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Wild Chocolate schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Ts schrijft:

[...]

Dus zonder enige duiding, dat is dus niet zonder meer het geval.
Klopt ja. Maar elders staat lease en afschrijving bedrijfsauto.
TS is gewoon niet zo duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
2 telefoons per jaar gaan ze wel naar kijken bij een controle.
Internet en telefonie thuis is ook niet helemaal 100% op de zaak te zetten, ook niet als je zakelijk internet neemt.

En de site van de belastingdienst is er redelijk duidelijk over zoals @jmzeeman al aangaf
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 18-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-09 19:51
Gooi dit topic maar dicht, slaat nergens op. Tevens zie ik al aardig wat zaken staan die niet 100% aftrekbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 09:10
Ik lees ook op andere social media veel zorg en onderwijs medewerkers die de hele wereld van hun omzet willen aftrekken.
Bij IT heb ik er iets minder moeite mee maar als ik kijk naar Onderwijs en Zorg dan heb ik er een behoorlijke zure nasmaak aan dat iedere pipo als "zelfstandige" losgaat om maximaal geld te vangen en half te frauderen.
Je moet voor jezelf het verantwoordbaar vinden om b.v. de standaard lunch kosten af te trekken, terwijl een vaste medewerker dit niet mag doen.
Hetzelfde als met giftcards, televisie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Opsom-topics zijn niet de bedoeling op Tweakers, ook omdat het discussie-element dan ontbreekt. Daarom gaat deze op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.