bijenbekjes plaatsen garagemuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07 13:57
Hallo allen!

In de aanloop van het isoleren van de garagemuren het volgende: Rondom mijn garage zie ik geen bijenbekjes zoals die bij de rest van mijn woning wel aanwezig zijn, ook een 'ouderwetse' ventilatie in de vorm van drie grote strepen in de stenen muur is dichtgemaakt door de vorige bewoners.

Nu ben ik aan het bedenken of ik wat voegen er uit kan boren en bijenbekjes er in moet stoppen of niet. Gisteren heb ik een gat in de bestaande gipsplaat gemaakt (Wat elektra voorbereidingen) en ik voelde er merkbaar lucht uit komen, betekent dit:

a. er is voldoende ventilatie daar, geen aanpassingen nodig
b. dit is lucht wat heeft 'vastgezeten' en stroomt er nu uit, extra ventilatie wel nodig

voor context: ik ben van plan de PIR platen over de bestaande gipsplaten heen te lijmen.
- muren zijn enkelsteens baksteen
- latten op de muur en gisplaat er over heen
- een van de muren is ergens begin jaren 90 door vorige bewoners geïsoleerd door piepschuim tussen de latten te doen en gipswand er over te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Vrij simpel op te lossen, als je nu voelt, stroomt er dan nog lucht?
Zoja, dan was het geen opgesloten lucht, die overdruk is allang weg.
Zonee, dan KAN het opgesloten lucht zijn geweest, of het waaide toen net onder andere hoek dan nu. Voel nog paar keren verspreid over de dag.

Ps, aanstekervlammetje dat uitwaait is goede tochtmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
99ruud99 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:19:
Vrij simpel op te lossen, als je nu voelt, stroomt er dan nog lucht?
Zoja, dan was het geen opgesloten lucht, die overdruk is allang weg.
Zonee, dan KAN het opgesloten lucht zijn geweest, of het waaide toen net onder andere hoek dan nu. Voel nog paar keren verspreid over de dag.

Ps, aanstekervlammetje dat uitwaait is goede tochtmeter.
Even gekeken met aansteker, gaat direct uit als ik hem bij het gat hou. Er zat eerst een klimop plant tegen de garage aan waarbij balken tegen de muur aan waren geboord, wellicht zijn enkele schroeven er helemaal doorheen gegaan en er nu lucht door heen komt. Misschien komt het daar vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je gaat isoleren met een spouw heb je ventilatie (open stootvoegen eventueel met bijenbekjes) nodig.
als je niet aat isoleren met een spouw zou ik ze vooral niet maken.

het hant dus af van je opbouw, in de meetse situaties is bij een garage een spouw door middel van wat ventilatie latten oid wel een goed idee, om als buitenste laag van het binnen blad gipsplaat te plaatsen en dat constructief te maken (erop lijmen) zou ik dan weer niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
twain4me schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:30:
als je gaat isoleren met een spouw heb je ventilatie (open stootvoegen eventueel met bijenbekjes) nodig.
als je niet aat isoleren met een spouw zou ik ze vooral niet maken.

het hant dus af van je opbouw, in de meetse situaties is bij een garage een spouw door middel van wat ventilatie latten oid wel een goed idee, om als buitenste laag van het binnen blad gipsplaat te plaatsen en dat constructief te maken (erop lijmen) zou ik dan weer niet zo snel doen.
In mijn geval zitten er latten op de stenen muur en daar een gisplaatover heen, er is dus een soort van spauw tussen gipsplaat en stenen muur. Vandaar dat ik ook dacht aan bijenbekjes in de stootvoegen plaatsen maar begon te twijfelen omdat er beste tocht uit de gisplaat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:47
thezs schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:49:
[...]

In mijn geval zitten er latten op de stenen muur en daar een gisplaatover heen, er is dus een soort van spauw tussen gipsplaat en stenen muur. Vandaar dat ik ook dacht aan bijenbekjes in de stootvoegen plaatsen maar begon te twijfelen omdat er beste tocht uit de gisplaat komt.
Dan zou ik zeggen is het zaak te onderzoeken waar de tocht vandaan komt en daarna de open stootvoegen maken (met bijenbekjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
thezs schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Je wilt toch isoleren, dan zou ik die gipsplaten hoe dan ook eerst we halen, kan je mooi kijken. en de boel gewoon opnieuw opbouwen. paar gipsplaatjes weghalen en eventueel een paar latten vernieuwen.. weet je wel meteen dat je opbouw correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39

timovd

Voorsprong door techniek

muren zijn enkelsteens baksteen
Weet je zeker dat het niet halfsteens is? Daar is vaak verwarring over.
Ik neem aan dat de garage vanuit de bouw niet is geïsoleerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Als je isolatie tegen het gips wil plaatsen is de kans groot dat het dauwpunt van de condens in je gipsplaat komt te liggen (overgang warm koud), en dat is precies het materiaal dat daar niet tegen kan. Je zal die gipsplaten weg moeten halen als je het op de juiste manier wil doen.

Aan de binnenzijde kunnen er dan weer gipsplaten tegen de PIR aan, dat zal niet zo’n probleem zijn. Is ook gelijk een mooie afwerking.

En bij isoleren zal je ook onder en boven stootvoegen open moeten maken om ventilatie te krijgen tussen isolatie en buitenmuur, zodat het vocht ook weg kan, wanneer je continu stookt zal dat niet nodig zijn, maar ik gok dat je de garage wil gebruiken als aangenaam klushok, dus stoken wanneer nodig=meer warm/koud=meer condens.

Die piepschuim die achter het gips zit moet ook weg, die luchtspouw is juist nodig, je isolatie moet niet koud tegen de buitenmuur maar tegen de latten.

[ Voor 3% gewijzigd door Trilliwilli op 18-07-2023 10:53 ]

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
timovd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Weet je zeker dat het niet halfsteens is? Daar is vaak verwarring over.
Ik neem aan dat de garage vanuit de bouw niet is geïsoleerd.
Ik was inderdaad er over verward, het is halfsteens dus gewoon één laag in de lengte op elkaar.

Vanuit de bouw is de garage niet geïsoleerd, vorige bewoners hebben de garage uitgebreid in de breedte en die nieuwe muur heeft dus piepschuim er op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:52:
Als je isolatie tegen het gips wil plaatsen is de kans groot dat het dauwpunt van de condens in je gipsplaat komt te liggen (overgang warm koud), en dat is precies het materiaal dat daar niet tegen kan. Je zal die gipsplaten weg moeten halen als je het op de juiste manier wil doen.

Aan de binnenzijde kunnen er dan weer gipsplaten tegen de PIR aan, dat zal niet zo’n probleem zijn. Is ook gelijk een mooie afwerking.

En bij isoleren zal je ook onder en boven stootvoegen open moeten maken om ventilatie te krijgen tussen isolatie en buitenmuur, zodat het vocht ook weg kan, wanneer je continu stookt zal dat niet nodig zijn, maar ik gok dat je de garage wil gebruiken als aangenaam klushok, dus stoken wanneer nodig=meer warm/koud=meer condens.

Die piepschuim die achter het gips zit moet ook weg, die luchtspouw is juist nodig, je isolatie moet niet koud tegen de buitenmuur maar tegen de latten.
Ik ga de helft van de garage gebruiken als kantoortje voor het thuiswerken, zal dus bijna elke dag gebruikt worden. staat ook een radiator om gewoon mee te verwarmen als de verwarming in de de rest van het huis aan staat. daarnaast een elektrische kachel voor als ik alleen thuis ben en niet overal de verwarming aan wil hebben.

Ik ben altijd blij dat ik dit soort berichten krijg op tweakers, heb namelijk 2 vakmannen over de vloer gehad voor een offerte om dit te laten doen (uiteindelijk afgewezen want veel te duur voor iets wat ik ook wel kan) en beide zeiden ze gewoon de gipsplaat te laten staan en er over heen te plakken. Ook stootvoegen openen was volgens hun niet nodig.

Nou vind ik het niet erg om die platen er af te slopen maar het is wel simpeler werk om er gewoon over heen te plakken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
twain4me schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Je wilt toch isoleren, dan zou ik die gipsplaten hoe dan ook eerst we halen, kan je mooi kijken. en de boel gewoon opnieuw opbouwen. paar gipsplaatjes weghalen en eventueel een paar latten vernieuwen.. weet je wel meteen dat je opbouw correct is.
Heb maar even een stuk weggesneden, het lijkt er op dat de gisplaat op verticale latten (rechts in het gat, zie je denk ik net niet) die op de horizontale latten geschroeft zijn, achter de horizontale latten zit het piepschuim, als ik dat schuim weg haal komt de stenen muur te voorschijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGn0sjUSOwPc74sOkLNjz4Ijuac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI1D7XNHMgWo4HmNamW2huHu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
Het is bij een spouw met stenen buitenmuur gebruikelijk dat de isolatie tegen het binnen spouwblad wordt gemonteerd, hier is het precies andersom. Ruimte tussen gips en isolatie binnen is eigenlijk alleen nodig als je leidingen weg wil werken of iets aan de wand gaat schroeven, zodat deze niet in de isolatie komen.

Let er bij het isoleren ook nog op dat je de binnenzijde van de isolatie damp remmend afwerkt, kan met folie of een isolatieplaat die damp remmend is afgewerkt, alu cachering bijvoorbeeld.

Volgorde van buiten naar binnen wordt dan: halfsteens muur-behandelde (geïmpregneerde) latten-isolatie-dampremmende laag-latten(optioneel)-afwerking(gips of vezelplaat)

PIR heeft een hoge isolatiewaarde maar kijk ook eens naar UF (ureum formaldehyde). Die hebben de hoogste isolatiewaarde, bij Rc4 kan dat nog weer 1 á 2 cm dikte schelen t.o.v. PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:09:
Het is bij een spouw met stenen buitenmuur gebruikelijk dat de isolatie tegen het binnen spouwblad wordt gemonteerd, hier is het precies andersom. Ruimte tussen gips en isolatie binnen is eigenlijk alleen nodig als je leidingen weg wil werken of iets aan de wand gaat schroeven, zodat deze niet in de isolatie komen.

Let er bij het isoleren ook nog op dat je de binnenzijde van de isolatie damp remmend afwerkt, kan met folie of een isolatieplaat die damp remmend is afgewerkt, alu cachering bijvoorbeeld.

Volgorde van buiten naar binnen wordt dan: halfsteens muur-behandelde (geïmpregneerde) latten-isolatie-dampremmende laag-latten(optioneel)-afwerking(gips of vezelplaat)

PIR heeft een hoge isolatiewaarde maar kijk ook eens naar UF (ureum formaldehyde). Die hebben de hoogste isolatiewaarde, bij Rc4 kan dat nog weer 1 á 2 cm dikte schelen t.o.v. PIR.
In dit geval wel wat elektra buizen.

Ik heb PIR + fermacell platen besteld, ook zodat ik er eens wat aan op kan hangen, als ik het goed heb begrepen hoeft hier verder geen dampremmende maatregelen getroffen worden, klopt dat?

Plan is nu om gips en piepschuim weg te halen, PIR + fermacell platen lijmen + schroeven op de latten en dan netjes afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
PIR is van zichzelf niet dampdicht, de Alu lagen erop meestal wel (specificaties controleren!).

Dus dan moet er nog een folie overheen. Voordeel van Alu cachering is dat je hier direct tegenaan kunt lijmen, met een folie zit je aan een raamwerk van latten vast.

Ik heb zelf 20mm PUR op mijn dak liggen, zijn Opstalan platen, en Ubakus geeft die op als damp open, zou je niet verwachten maar is wel zo. PIR en PUR zijn vrijwel gelijkwaardig kwa poriën en cellenopbouw, PIR neemt meer vocht op dan je in eerste instantie zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:46:
PIR is van zichzelf niet dampdicht, de Alu lagen erop meestal wel (specificaties controleren!).

Dus dan moet er nog een folie overheen. Voordeel van Alu cachering is dat je hier direct tegenaan kunt lijmen, met een folie zit je aan een raamwerk van latten vast.

Ik heb zelf 20mm PUR op mijn dak liggen, zijn Opstalan platen, en Ubakus geeft die op als damp open, zou je niet verwachten maar is wel zo. PIR en PUR zijn vrijwel gelijkwaardig kwa poriën en cellenopbouw, PIR neemt meer vocht op dan je in eerste instantie zou denken.
Ik heb het volgende aangeschaft: https://www.jandeisolatie...5mm-rd231-156-m2/15544410

Volgens de beschrijvers geen dampwerende folie ivm de alu cachering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
Die zijn prima voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:57:
Die zijn prima voor deze toepassing.
en checkvraag: enkele stootvoegen nog wel open maken voor ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
Nee is mijns inziens niet nodig. De stenen zijn wel goed waterafstotend?
Spouwbeluchting zie je bij open spouwen, maar de vochthuishouding gaat anders worden, vandaar de latten tussen stenen en isolatie. Als de stenen geen vochtdoorslag geven is het goed.

Onze zijgevel blijft na een regenbui lang vochtig, die moet opnieuw geïmpregneerd worden, daar kun je het aan zien. In vochtige periodes nemen poreuze materialen altijd meer vocht op, maar als de buitenzijde goed vochtwerend is dan geeft het geen problemen. Meeste vocht komt gek genoeg van binnen, en daar is dat dampscherm aan de binnenkant zo belangrijk voor, dan kan dat vocht niet in de constructie trekken. Daarom ook is ventileren plicht bij isoleren, de vochtige lucht moet middels roosters of afzuiging worden afgevoerd. Neem aan dat je daar voorzieningen voor hebt of treft als je de ruimte gaat gebruiken als kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:28:
Nee is mijns inziens niet nodig. De stenen zijn wel goed waterafstotend?
Spouwbeluchting zie je bij open spouwen, maar de vochthuishouding gaat anders worden, vandaar de latten tussen stenen en isolatie. Als de stenen geen vochtdoorslag geven is het goed.

Onze zijgevel blijft na een regenbui lang vochtig, die moet opnieuw geïmpregneerd worden, daar kun je het aan zien. In vochtige periodes nemen poreuze materialen altijd meer vocht op, maar als de buitenzijde goed vochtwerend is dan geeft het geen problemen. Meeste vocht komt gek genoeg van binnen, en daar is dat dampscherm aan de binnenkant zo belangrijk voor, dan kan dat vocht niet in de constructie trekken. Daarom ook is ventileren plicht bij isoleren, de vochtige lucht moet middels roosters of afzuiging worden afgevoerd. Neem aan dat je daar voorzieningen voor hebt of treft als je de ruimte gaat gebruiken als kantoor.
Ik wil straks de lucht kwaliteit meten als alles klaar is. Heb nu een deur en raam aan de kantoor kant van de garage met roosters er in. Zomer staat het raampje gewoon lekker open maar benieuwd of de roosters voldoende zijn in de winter.

Als alternatief kijk ik naar een decentrale wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:09:

Ik vraag me nu af, kan het echt kwaad om het piepschuim te laten staan en alleen de bestaande gips wand weg te halen? Dan is het: stenen muur - piepschuim - ruimte tussen de latten - PIR + Fermacell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJovSlS_luGcd2_SB9HMgePOVbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgbySYUiChrk8dhXD0kqxGuw.jpg?f=fotoalbum_large

De elektra die er al loopt is wel handig, scheelt als ik de PIR platen hier gewoon overheen zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
Je kunt geen leidingwerk achter je isolatie stoppen. Dan moet je gaten maken en dat is nou net niet de bedoeling.
Mag volgens het nieuwe bouwbesluit ook niet meer, je kunt dan niet luchtdicht bouwen.
Als het toch een kantoor wordt zou ik horizontaal een brede goot monteren waar twee kanalen in lopen. Één voor stroom en één voor netwerk. Wat doosjes erin voor stekkers en klaar ben je. Hoef je helemaal geen elektra in de wand te plaatsen.

Ik zou lekker schoon beginnen op die wand, weet je zeker dat je goed zit, dat piepschuim is ertussen gebroddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:13:
Je kunt geen leidingwerk achter je isolatie stoppen. Dan moet je gaten maken en dat is nou net niet de bedoeling.
Mag volgens het nieuwe bouwbesluit ook niet meer, je kunt dan niet luchtdicht bouwen.
Als het toch een kantoor wordt zou ik horizontaal een brede goot monteren waar twee kanalen in lopen. Één voor stroom en één voor netwerk. Wat doosjes erin voor stekkers en klaar ben je. Hoef je helemaal geen elektra in de wand te plaatsen.

Ik zou lekker schoon beginnen op die wand, weet je zeker dat je goed zit, dat piepschuim is ertussen gebroddeld.
Deze volg ik niet helemaal, als je elektra niet in/achter je isolatie mag waar zou het dan moeten?

Of zit je dan aan constructies vast zoals muur -> isolatie -> leiding -> gips/plaatwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
Ja leidingwerk gaat tussen isolatie en binnenafwerking. Jij hebt gekozen voor de combiplaten van PIR en Fermacell en dat gaat dus niet. Die platen zijn overigens erg fijn om mee te werken en geven je een snelle en zeker goede oplossing voor die voorzetwand, vandaar mijn voorstel om de elektra met een goot te doen. Deze monteer je achteraf op de gewenste lengte en hoogte, en geeft je de mogelijkheid data en stroom door je kantoor te verplaatsen. Voor een woonkamer niet alles, voor een werkplek een prima oplossing.

Het zal je verbazen hoe vaak de spouw is ge(mis)bruikt om leidingen en afvoeren doorheen te plaatsen, zelfs in nieuwbouw maar dat mag niet meer. Logisch, want je isolatie krijgt daar een koudebrug en dat wil je niet hebben, zeker met de moderne hoge eisen voor luchtdicht en hoge Rc isolaties.

Attema levert het betaalbare K40 gootsysteem: https://www.attema.com/nl...eem/k40-plintsysteem/?p=1
Niet de mooiste vind ik zelf.

SanderVunderink levert de Gewiss wat een deftigere oplossing is: https://www.sandervunderi...-meter-lang-alpinwit.html
Jou garage is ook weer niet zo groot dat je heel veel nodig hebt en hiermee los je het in één keer netjes op, vind ik zelf.
Ik overweeg dit zelf op ons kantoorkamertje en in de toekomst op zolder ook te plaatsen, ik kan hier geen dozen en leidingen infrezen omdat ik ook in de woning woon, en hiermee distribueer je ethernet en WCD’s op een nette en juiste wijze gescheiden van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Trilliwilli schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:12:
Ja leidingwerk gaat tussen isolatie en binnenafwerking. Jij hebt gekozen voor de combiplaten van PIR en Fermacell en dat gaat dus niet. Die platen zijn overigens erg fijn om mee te werken en geven je een snelle en zeker goede oplossing voor die voorzetwand, vandaar mijn voorstel om de elektra met een goot te doen. Deze monteer je achteraf op de gewenste lengte en hoogte, en geeft je de mogelijkheid data en stroom door je kantoor te verplaatsen. Voor een woonkamer niet alles, voor een werkplek een prima oplossing.

Het zal je verbazen hoe vaak de spouw is ge(mis)bruikt om leidingen en afvoeren doorheen te plaatsen, zelfs in nieuwbouw maar dat mag niet meer. Logisch, want je isolatie krijgt daar een koudebrug en dat wil je niet hebben, zeker met de moderne hoge eisen voor luchtdicht en hoge Rc isolaties.

Attema levert het betaalbare K40 gootsysteem: https://www.attema.com/nl...eem/k40-plintsysteem/?p=1
Niet de mooiste vind ik zelf.

SanderVunderink levert de Gewiss wat een deftigere oplossing is: https://www.sandervunderi...-meter-lang-alpinwit.html
Jou garage is ook weer niet zo groot dat je heel veel nodig hebt en hiermee los je het in één keer netjes op, vind ik zelf.
Ik overweeg dit zelf op ons kantoorkamertje en in de toekomst op zolder ook te plaatsen, ik kan hier geen dozen en leidingen infrezen omdat ik ook in de woning woon, en hiermee distribueer je ethernet en WCD’s op een nette en juiste wijze gescheiden van elkaar.
Ah ja, ik snap het. Gelukkig mag ik eerst slopen dus nog tijd om er over na te denken.

Ethernet heb in gelukkig al in een scheidingswand tussen garage en kantoor die ik eerder al een keer geplaatst heb. Het makkelijkst is om de bestaande stopcontacten naar voren te plaatsen en dan het warmte verlies van dat kleine stukje voor lief te nemen. Het gaat uiteindelijk maar om een diameter van een electrabuis, de hollewanddoos is niet diep genoeg om door de hele isolatie heen te gaan.

Alternatief is om de stopcontacten in de scheidingswand te maken.

In ieder geval genoeg stof om over na te denken, bedankt voor alle informatie!
Pagina: 1