Baakster schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:17:
Ik weet niet precies de specs van je X1 (er zijn er nogal wat

) maar de Intel UHD Graphics 620 heeft een maximaal aantal pixels wat die kan weer geven. Inclusief het scherm van je laptop zelf is dat 4096*2304 60Hz.
De HP Zbook beschikt (als ik de goede heb) over een Radeon Pro WX 3100 deze kan meer aan, vandaar dat het daar wel op werkt.
Bijna.
Een UHD 620 kan 4K aan per scherm, niet totaal.
@
battia
De HP heeft bij een extra gpu Displayport 1.3, de Intel heeft maar Displayport 1.2.
De Lenovo heeft alleen maar de Intel, dus maar Displayport 1.2.
USB-C Alternate mode kan dat Displayport-signaal doorgeven, maar heeft voor de volledige bandbreedte wel 4 datapinnen nodig. Dat moet de laptop fysiek+softwarematig ondersteunen, en dat moet de dock ook.
Als je 4 datapinnen gebruikt, heb je echter alleen nog USB 2.0-snelheid. Daarom draaien de meeste docks op 2 pinnen voor USB en 2 voor video.
De Lenovo heeft maar Displayport 1.2 en daarvan dus maar de halve bandbreedte beschikbaar. Dat is niet voldoende voor 2 keer QHD.
De HP heeft Displayport 1.3 (zelfde bandbreedte als 1.4) en geeft de helft daarvan door aan de dock en dat is wel genoeg voor 2 keer QHD.
Dat het via Thunderbold wel lukt is omdat daar een bepaalde bandbreedte beschikbaar is (afhankelijk va de implementatie 20 of 40 Git) en de video signalen daar onderdeel van zijn. Er is dan gewoon minder bandbreedte over. Het is daar niet of snelle USB of maar halve video-bandbreedte. Je kunt gewoon 2 videosignalen meesturen in de datastroom.
De dock kan overigens wel 4 pinnen voor video gebruiken:
https://support.hp.com/us-en/document/c06575423To resolve this issue, perform the following steps:
Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock option.
Start or restart the computer and enter HP Computer Setup.
NOTE: This can be performed by pressing the F10 key while the computer is restarting.
Select Advanced > System Options.
Check Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP a lot mode dock.
NOTE:
Selecting this option will reduce the USB 3.0 speeds to USB 2.0 speed.
Dat is hoe het op de HP werkt.
Als je dit op de Lenovo aan de praat krijgt, dan werkt het daar ook op volledige resolutie.
battia schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:30:
Hi,
Iemand die mij kan helpen nog? Of is het wellicht een idee om een andere dockingstation te gebruiken? Zo ja, welke raden jullie aan die zowel met de HP laptop als de Lenovo laptop naadloos werkt en beide schermen op volledige resolutie weergeeft?
Als bovenstaande niet werkt, wordt het dus of Thunderbold (wat veruit de mooiste oplossing is als je alleen maar laptops hebt die dat ondersteunen), of een Displaylink-dock.
Die laatste werkt door de data van de igpu te comprimeren en om te zetten naar USB-data. De dock zet het weer om naar videodata en de comprimeert het. Dit werkt prima, zelfs voor hoge resolutie (4K) monitoren, maar niet voor heel snel wisselende beelden. Je kunt er dus niet goed mee gamen.
Voordeel is dat het met iedere laptop/desktop met USB 3.0 werkt.
Je hebt hiervan vele (chip-)varianten, met ook verschillende hoeveelheden monitoren en resoluties.
Een Dell D6000/D6000S is een van de bekende en heeft de beste chip die er is.
Ze kunnen redelijk goedkoop van Vraag en Aanbod gehaald worden. Ze ondersteunen ook nog het laden van de laptop via USB-C en kunnen 2 4K-monitoren aansturen via Displaylink en nog 1 QHD via USB-C Alternate mode.
Ik heb er eentje aan mijn werklaptop hangen. Hij heeft niet genoeg stroomvoorziening voor mijn zware laptop, maar stuurt wel de schermen aan. Dat werkt prima (1x4K en 1xQHD).
[
Voor 24% gewijzigd door
White Feather op 18-08-2023 09:49
]