Laptop voor ouders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 13:57
Wat ga je met je laptop doen?
Pa en ma zoeken een nieuwe laptop waar ze weer wat jaartjes mee vooruit kunnen. Ze doen niet al te spannende dingen op een computer, zoals browsen, webbased games, foto's archiveren, office, enz. Voor zover ik heb kunnen achterhalen geen hele intensieve dingen. Wellicht dat ze ooit nog eens wat foto's willen bewerken, maar daar hebben ze het al jaren over en ik heb het nog nooit gezien. Gezien de leeftijd willen ze echter wel een groter scherm van minimaal 15 inch.

Wat is je budget?
Redelijk flexibel, maar gezien de wensen wil ik eigenlijk voor onder de 700 euro gaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dat heb ik ze tot nu toe niet zien doen. Ze gebruiken de laptop soms ook als portabel tv, maar ik denk dat je daar niet heel veel rekening hoeft te houden met grootte aangezien het vooral binnenshuis is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke wensen kunnen ontdekken op gebied van merk. Alternatieven lijken me dus geen probleem. Ik hoop wel dat het apparaat weer meerdere jaren mee kan gaan. Ze zijn vrij lang tevreden met een apparaat, zolang het allemaal een beetje soepel blijft werken.

Ik heb ook de best buy nagekeken en zag toen een mooie met een OLED paneel en een Ryzen 7. Helaas is die niet meer te krijgen en zijn de alternatieven duurder geworden. Wel heb ik de volgende gevonden met een hele recente Ryzen 5 erin: uitvoering: ASUS Vivobook Go 15 OLED E1504FA-L1367W . Ik twijfel alleen omdat het een quad core is en kan moeilijk benchmarks vinden van het apparaat. Wat denken jullie? Is dit een goede aanrader of kan ik beter wat (laten) bezuinigen op het scherm en features om op een Ryzen 7 uit te komen? Zoals deze: uitvoering: HP Pavilion 15-eh1001nd

[ Voor 3% gewijzigd door Juzzuts op 17-07-2023 23:26 ]

Beste antwoord (via Juzzuts op 22-07-2023 23:04)

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Die Asus heeft een AMD met zen2 cores. Dat zou ik anno 2023 niet meer doen. Ryzen 5 is prima maar dan minstens zen3, liefst zen4. Vuistregel: is 2e cijfer van links oneven dan is het de oudere zen serie. Dus beter 5600 dan 5500.

De HP heeft zilvergrijze toetsen. In mijn ervaring heel vervelend bij veel licht omdat je de toetsopdruk niet kunt lezen.

Persoonlijk zou ik me niet blindstaren op OLED maar juist naar IPS gaan. Goede kijkhoeken en met dan voldoende helder en veel keuze.

Hier een lijstje:
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/

De Asus lijkt me ook een leuke met een 11 serie i5 ook prima.
https://tweakers.net/pric.../asus-x515ea-ej4003w.html

Ben ook wel gecharmeerd van de lenovo ideapads maar de goedkopere hebben wel weer oudere zen cpus aan boord.

Voor ietsje meer maar binnen budget is dit mijn favoriet. Met 12gen i5 (veel zuiniger dan 11 zeggen ze).

https://tweakers.net/pric...21dj000lrm/specificaties/

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Die Asus heeft een AMD met zen2 cores. Dat zou ik anno 2023 niet meer doen. Ryzen 5 is prima maar dan minstens zen3, liefst zen4. Vuistregel: is 2e cijfer van links oneven dan is het de oudere zen serie. Dus beter 5600 dan 5500.

De HP heeft zilvergrijze toetsen. In mijn ervaring heel vervelend bij veel licht omdat je de toetsopdruk niet kunt lezen.

Persoonlijk zou ik me niet blindstaren op OLED maar juist naar IPS gaan. Goede kijkhoeken en met dan voldoende helder en veel keuze.

Hier een lijstje:

Ben ook wel gecharmeerd van de lenovo ideapads maar de goedkopere hebben wel weer oudere zen cpus aan boord.

Voor ietsje meer maar binnen budget is dit mijn favoriet. Met 12gen i5 (veel zuiniger dan 11 zeggen ze).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 15:59
@Juzzuts Wat dacht je van een Acer Aspire 5 A515-57-58M0? Moderne Core i5-1235U CPU en hoge-resolutie 2560x1440 IPS-scherm. En precies binnen budget!

Ietsje duurder (€829) zou je naar een Lenovo IdeaPad Slim 5i Gen 8 kunnen kijken. Iets krachtigere processor, grotere accu en iets feller 16:10-scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik weet niet wat je ouders nu voor laptop hebben en waar ze dus aan gewend zijn?
Maar als de laptop toch meestal niet portable wordt gebruik zou ik zeker voor 17 inch gaan.
Wel zo prettig voor (niet alleen!) oudere gebruikers.
Belangrijkste om op te letten is een prettig toetsenbord en scherm en dat de laptop geen onnodig lawaai (ventilator) maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Boeryepes schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:41:

Hier een lijstje:

Goed punt met betrekking tot de CPU. Thanks! Klopt het dat je vergelijk linkje geen producten bevat?
Die Thinkpad ziet er zeker interessant uit! Begrijp ik het dan goed dat die 1235U de meest recente is en daarmee sneller en zuiniger is? Wel vreemd dat ze van de notatie zijn afgestapt met vijf cijfers... toch?
Balance schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:15:
@Juzzuts Wat dacht je van een Acer Aspire 5 A515-57-58M0? Moderne Core i5-1235U CPU en hoge-resolutie 2560x1440 IPS-scherm. En precies binnen budget!

Ietsje duurder (€829) zou je naar een Lenovo IdeaPad Slim 5i Gen 8 kunnen kijken. Iets krachtigere processor, grotere accu en iets feller 16:10-scherm.
Die Acer is ook een mooie optie! 1440p is natuurlijk scherper, maar ik denk dat 1080p voldoende ppi is op 15". Verder heeft het alleen maar nadelen op batterijduur en helderheid. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ook zou ik liever wel binnen budget blijven als ik de opties zo voorbij zie komen. Moet ook aan de erfenis denken he ;)
The_Doman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:04:
Ik weet niet wat je ouders nu voor laptop hebben en waar ze dus aan gewend zijn?
Maar als de laptop toch meestal niet portable wordt gebruik zou ik zeker voor 17 inch gaan.
Wel zo prettig voor (niet alleen!) oudere gebruikers.
Belangrijkste om op te letten is een prettig toetsenbord en scherm en dat de laptop geen onnodig lawaai (ventilator) maakt.
Goed punt over de schermgrootte. Op dit moment hebben ze mijn oude game laptop met een 17" scherm. Ze zeiden alleen expliciet dat ze een 15" wilden. Zal er nog eens op doorvragen. Juist de aspecten die je noemt vind ik erg moeilijk zo te beoordelen. Heel veel typen laptops zijn geen reviews over te vinden... en als je hun verkoop pagina's moet geloven is de een nog beter dan de andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 17:36

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Gezien de doeleindes voldoet letterlijk elke laptop. Ik heb mijn vader een simpele Acer gegeven van rond de 450 euro. Helemaal blij mee.

Je vergeet dat zij er heel anders naar kijken dan wij. Als ze er mee kunnen doen wat ze er voorheen ook mee konden doen dan ben je klaar. Al dat geneuzel over hardware is helemaal niet belangrijk voor ze.

Mijn advies, koop een 15" budget laptop.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Ze gebruiken de laptop soms ook als portabel tv
RoamingZombie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:09:
Gezien de doeleindes voldoet letterlijk elke laptop.
Over het algemeen mee eens, maar gezien dit apparaat veel voor video wordt gebruikt is een wat scherper/feller scherm en hardwarematig AV1 video kunnen decoderen wel grote pre's.

AV1 video decoden kan sinds Intel's 11e generatie CPUs en AMD's Ryzen 6000 serie. Veel laptops bevatten deze ondertussen, maar zeker nog niet allen, en het is wel jammer om dit net mis te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 17:36

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Balance schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:31:
[...]

[...]

Over het algemeen mee eens, maar gezien dit apparaat veel voor video wordt gebruikt is een wat scherper/feller scherm en hardwarematig AV1 video kunnen decoderen wel grote pre's.

AV1 video decoden kan sinds Intel's 11e generatie CPUs en AMD's Ryzen 6000 serie. Veel laptops bevatten deze ondertussen, maar zeker nog niet allen, en het is wel jammer om dit net mis te lopen.
Volgens kan ook elk system AV1 afspelen zolang je de juiste codecs hebt. Het vraagt misschien wat meer accu power maar that's it. (Heb het ook even opgezocht, dit zou echt geen enkel probleem moeten zijn).

Eens met je beeldscherm opmerking.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Juzzuts schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:05:
Goed punt over de schermgrootte. Op dit moment hebben ze mijn oude game laptop met een 17" scherm. Ze zeiden alleen expliciet dat ze een 15" wilden.
Wel interessant om dan ook nog even de specs te weten van die "oude game laptop"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:09
Waarom per sé een laptop wanneer ze hem nooit verplaatsen of meenemen?
Want wanneer je een groter scherm wilt dan 15 inch (gezien de leeftijd) , is het dan geen beter idee om een desktop aan te schaffen? Misschien vonden ze die gamelaptop van 17 inch wel te zwaar of zo.
Maar kom op, op een 15 inch scherm ga je, als oudere, toch geen TV kijken?
Ik zou een (redelijk) simpele desktop aanschaffen, een behoorlijk scherm (tenminste 23 inch) en een goed toetsenbord. Eventueel een paar boxjes zodat wanneer ze dan TV kijken, ze ook nog een beetje behoorlijk geluid hebben.
En ik neem aan dat ze wel ergens een bureautje hebben waar ze de desktop kunnen plaatsen.
Misschien dat het dan ook makkelijker voor ze wordt om foto's te bewerken, op een laptop op de bank is dat toch wat lastiger.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor, just my 2 cents.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05 14:47
Elke laptop zou ik niet zeggen. Dan koop je straks een Celeron met 4gb ram en is de laptop over een jaar na een aantal updates niet meer vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Gezien de doeleindes voldoet letterlijk elke laptop. Ik heb mijn vader een simpele Acer gegeven van rond de 450 euro. Helemaal blij mee.

Je vergeet dat zij er heel anders naar kijken dan wij. Als ze er mee kunnen doen wat ze er voorheen ook mee konden doen dan ben je klaar. Al dat geneuzel over hardware is helemaal niet belangrijk voor ze.

Mijn advies, koop een 15" budget laptop.
Precies wat zij ook zeggen, totdat ik straks iedere keer op mag komen draven omdat hij zo traag wordt.
The_Doman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:59:
[...]

[...]

Wel interessant om dan ook nog even de specs te weten van die "oude game laptop"?
nouja, valt wel mee denk ik, maar dit is m: uitvoering: Asus Republic Of Gamers G750JX-T4144H
Yaksa schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:18:
Waarom per sé een laptop wanneer ze hem nooit verplaatsen of meenemen?
Want wanneer je een groter scherm wilt dan 15 inch (gezien de leeftijd) , is het dan geen beter idee om een desktop aan te schaffen? Misschien vonden ze die gamelaptop van 17 inch wel te zwaar of zo.
Maar kom op, op een 15 inch scherm ga je, als oudere, toch geen TV kijken?
Ik zou een (redelijk) simpele desktop aanschaffen, een behoorlijk scherm (tenminste 23 inch) en een goed toetsenbord. Eventueel een paar boxjes zodat wanneer ze dan TV kijken, ze ook nog een beetje behoorlijk geluid hebben.
En ik neem aan dat ze wel ergens een bureautje hebben waar ze de desktop kunnen plaatsen.
Misschien dat het dan ook makkelijker voor ze wordt om foto's te bewerken, op een laptop op de bank is dat toch wat lastiger.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor, just my 2 cents.
Ze verplaatsen hem in huis wel degelijk. Zitten er lekker mee buiten of aan de keukentafel of in de woonkamer... net hoe het uitkomt.

Inmiddels doorgevraagd over de grootte van het scherm en 17" zou ook gewaardeerd worden. Wel al het nodige opgestoken qua processoren en andere aandachtspunten voor een laptop. Uiteindelijk kom ik uit op deze twee die eerder ook al genoemd worden als ik de wensen invul in de pricewatch. Ik kan alleen geen keuze maken. Kunnen jullie helpen? 1080p vs 1440p, andere GPU? helderheid van het scherm, bouwkwaliteit?, connectiviteit?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1930562;1918940/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:19

SPT

Ik ben in het verleden wel eens de mist in gegaan door apparaten in een te laag segment aan te raden aan ouderen (met een ruim budget), en mijn ervaring is bovendien dat apparaten die op Windows draaien bij deze groep veel meer problemen opleveren dan Apple-systemen. Als het budget flexibel is, dan kan je bijvoorbeeld ook de nieuwe Macbook Air 15" overwegen. Bedenk wat je zelf zou kopen als jouw omstandigheden hetzelfde waren als die van je ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@Juzzuts Ik zat dus te denken, is een omklapbare laptop niet iets voor je ouders? De "tent"-modus lijkt me een handige toevoeging voor hun gebruik.

Mocht je open staan voor tweedehands, de uitvoering: HP Envy x360 Convert 15-es1570nd is echt een topdeal. High-end laptop met zeer goed 4K OLED-scherm.

Anders is de uitvoering: HP Envy x360 15-fh0070nd misschien wat: Omklapbaar, moderne hardware, en 1080p OLED-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Thanks voor alle feedback en ideeen. Uiteindelijk besloten de Lenovo voor ze te gaan halen: uitvoering: Lenovo ThinkBook 15 G4 IAP (21DJ000LRM)

Bestelling zal waarschijnlijk morgen uit de bus gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 20:59
Juzzuts schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:04:
Thanks voor alle feedback en ideeen. Uiteindelijk besloten de Lenovo voor ze te gaan halen: uitvoering: Lenovo ThinkBook 15 G4 IAP (21DJ000LRM)

Bestelling zal waarschijnlijk morgen uit de bus gaan :)
Mijn schoonmoeder had precies dezelfde wensen voor haar nieuwe laptop, dus op basis van dit topic precies dezelfde laptop besteld. Dus ook namens mij dank voor alle suggesties :)
Pagina: 1