Steenslag - soort gaatje in dorpel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
Hi Tweakers,

Zoals zoveel mensen: ja, we zijn doodzuinig op onze lease auto. Het ding staat altijd netjes binnen, glanst nog als nieuw, is 4,5 jaar oud en toch heeft ie nu een miniscuul klein sterretje/steenslag plekje opgelopen in de dorpel en de witte lak. Punt is dat het een private lease auto is die met een paar maanden voor einde contract moet worden ingeleverd en ben als de dood dat de leasemaatschappij mij een poot gaat uitdraaien voor zoiets miniscuuls dus vandaar heb ik advies nodig. Onderstaand de foto’s. De twee laatste zijn extreme close ups, het puntje van beschadiging is net aan zichtbaar als je normaal kijkt. Op de eerste foto is duidelijk te zien dat het echt minimaal klein is. Mijn vraag: wat te doen, melden bij leasemaatschappij? Of hopen dat het niet opgemerkt wordt bij inlevering? En indien laten herstellen: hoeveel kost het - denken jullie - om zoiets ergens te laten herstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z80meMh0DE6xIcZ_8NXb7Uq7wDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcXEqSDpgZomgqBKaM8zn1t7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3srUXzlyLQQTWeFMrtkgLditvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tGKZnocgm5P3cWU8AcM1Y3L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhhkniQdn5bMityFN4314acSX0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh4Y0TyoLPNFaJ8fUrcYOJjN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 08:45
Als je je auto aan het einde van het contract terugbrengt, moet deze in een staat verkeren die overeenkomt met normaal gebruik, onderhoud en het aantal gereden kilometers. Dit betekent dat er sprake kan zijn van kleine gebruikerskrasjes, putjes en bijvoorbeeld steenslag. Deze vorm van schade wordt gebruiksschade genoemd, en de kosten voor het herstellen van dit type schade zijn niet voor rekening van de contractant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:59

lord_fh

PS5

ik denk overigens niet dat dat steenslag is, het is echt een gat in een metalen dorpel (het roest zelfs een beetje lijkt het ?)

maar desalnietemin, het is geen "schade" in de zin van mega extreem ik denk niet dat de maatschappij daar moeiijk over zal doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
Artifax schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:18:
Als je je auto aan het einde van het contract terugbrengt, moet deze in een staat verkeren die overeenkomt met normaal gebruik, onderhoud en het aantal gereden kilometers. Dit betekent dat er sprake kan zijn van kleine gebruikerskrasjes, putjes en bijvoorbeeld steenslag. Deze vorm van schade wordt gebruiksschade genoemd, en de kosten voor het herstellen van dit type schade zijn niet voor rekening van de contractant.
Daar denkt de leasemaatschappij denk ik compleet anders over. Die proberen je te pakken op elke cent die ze kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Artifax schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:18:
Deze vorm van schade wordt gebruiksschade genoemd, en de kosten voor het herstellen van dit type schade zijn niet voor rekening van de contractant.
Dat is jouw mening, maar alleen de mening van degene die de auto inneemt telt

Pak even de grootste leasemaatschappij erbij als voorbeeld: https://www.leaseplan.com...58f5a4ee48383bca95235f088

Pagina 5, kopje onacceptabel

- Krassen, butsen en schuurplekken die niet
gerepareerd kunnen worden met behulp van
mechanisch polijsten
- Roestvorming bij willekeurige soorten schade
- Beschadiging van de laklaag bij willekeurige soorten
schade

Deze schade kan niet gefixed worden met mechanisch polijsten. Ook lijkt er roestkleur zichtbaar te zijn en of beschadiging laklaag

Het ligt dus echt aan de persoon die de inname doet van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
SmartHomer1993 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Daar denkt de leasemaatschappij denk ik compleet anders over. Die proberen je te pakken op elke cent die ze kunnen krijgen.
Schademelding doen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Polyester plamuur er overheen, wordt keihard. Iets overvullen. Schuren.
Witte lak afspuiten, blanke lak uitnevelen. Polijsten, klaar.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:07
Ramon 73 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:47:
Ah fijn, nu kan TS direct aan de slag. :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ral 9001 of 9010?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
Dit dus. Dan kost het hooguit je eigen risico.
Als je wacht tot inleveren, dan krijg je dat touwtrekken over wie de schade moet gaan betalen en hoe hoog het schadebedrag is.

Het lijkt er wel op alsof iemand een spijker er in heeft geslagen.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 17-07-2023 21:23 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik dit zo zie kijk je er zo overheen bij een inspectie, maar als het er idd doorheen is kan het gaan roesten en tot een serieuzer probleem leiden.
Zou er even mee langs een schadebedrijf rijden om te laten kijken wat er echt aan de hand is.
Als het er niet doorheen is en alleen de kleurlak er af is: lekker laten zitten :)
Is het er wel doorheen en kans op roest, vragen wat zelf fixen ongeveer kost. Let wel op: het is niet jouw auto en de verzekering staat ook op naam van de leasemij. Dus evt fixen altijd via hen.

Overigens zou ik hem zelf semi zo inleveren. Misschien klein beetje kit ofzo er in als het er door is, en dan lakstift er overheen aanstippen. Leasemij ketst hem toch door naar de handel, tweedehands prijzen zijn veel te hoog. Kijken ze niet eens naar en bij inleveren valt dit ook echt niet op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
[b]The Eagle in "Steenslag - soort gaatje in dorpel"

Overigens zou ik hem zelf semi zo inleveren. Misschien klein beetje kit ofzo er in als het er door is, en dan lakstift er overheen aanstippen. Leasemij ketst hem toch door naar de handel, tweedehands prijzen zijn veel te hoog. Kijken ze niet eens naar en bij inleveren valt dit ook echt niet op.
Wat zijn dat je zo eerlijk bent, :F geen dotje tandpasta om het te verbergen?

[ Voor 39% gewijzigd door Comma op 17-07-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Comma schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Wat zijn dat je zo eerlijk bent, :F geen dotje tandpasta om het te verbergen?
Nee, dat spoel je weg en daar hecht een lakstift niet op. Fwiw, ik rij inmiddels zo'n 15 jaar zakelijke lease en hoewel ik zelf nooit iets dergelijks aan de hand gehad heb, heb ik wel een hoop gezien. Zwarte krassen verbloemd met een watervaste stift, you name it.
Onder de streep heb je drie opties:
1. hopen dat ze het niet zien, worst case zien ze het wel en kost het je centen, best case niet. Average case geen kosten
2. eerlijk zijn, melden en vragen wat ze er mee willen. Worst case kosten, best case laat maar zitten.Average case kosten
3. camoufleren, verhoogt de kans op best case en average case punt 1

Onder de streep is het niet jouw auto, maar dat werkt twee kanten uit. Leasemij stuurt bedrijf om hem in te nemen. Die zien lang niet alles, en zijn meestal redelijk voor dit soort kleine putjes. Das verantwoordelijkheid leasemij. Als zij er de effort niet in steken om dat ding echt onder de loep te laten nemen is dat ook hun risico. Wat ze bewust nemen, want lang niet alle schades zijn nodig of rendabel als je als leasemaatschappij zakelijk gezien toch weet dat dat ding toch verkocht wordt. Is puur een financiële afweging.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

valt dit niet onder de fabrieksgarantie tegen doorroesten van binnenuit?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:53

-CJ

Not remastered

The Eagle schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:39:
[...]
Als zij er de effort niet in steken om dat ding echt onder de loep te laten nemen is dat ook hun risico.
Beetje vreemde uitspraak aangezien je adviseert om een schade moedwillig te verdoezelen.

Mijn advies richting TS: gewoon eerlijk zijn. Je wist waar je aan begon met private lease zo te lezen, dan ook de gevolgen accepteren. Dat kan mee of tegenvallen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:00
bombadil schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:45:
valt dit niet onder de fabrieksgarantie tegen doorroesten van binnenuit?
Dit lijkt niet van binnenuit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 23:39
Waar is de auto geleverd en moet hij weer ingeleverd worden?

M'n zusje rijd ook in een private lease en de dealer waar ze hem heeft gehaald adviseerde haar om gewoon te rijden met dat ding en dan 1 maand voor inleveren even langs te rijden, doen ze vast een eerste inspectie en kunnen ze eventueel tegen een gunstig tarief de boel netjes maken voordat hij aangeboden wordt aan de leasemaatschappij.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 13:24
Ik zou contact opnemen en vragen wat dit kost om te laten herstellen. Anders een ander adres zoeken, volgens mij kost een steenslagreparatie niet de hele wereld. En je voorkomt erger, als het verder roest dan heb je misschien hogere kosten. Of roest het niet?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
Zie hier de Tweaker in hart en nieren 8)

Toch zou ik dit afraden op een (private)leaseauto te doen.. ;)

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zoals @Bertus en @JukeboxBill aangeven - schademelding doen. Ik heb ook een aantal schades gehad vlak voor inleveren van lease auto's (buiten mijn doen om) en soms werd er zelfs nog wel gezegd 'bedankt voor de melding, we fixen het wel na inleveren'. Zolang het maar gemeld en beoordeeld is door een schade-expert, zou dit niet het grootste probleem moeten zijn.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Precies. Eerlijkheid duurt het langst. Ik heb het geluk dat mijn baas ook het eigen risico betaald, maar elk steentje en ook het kleine plekje toen ik zacht een paaltje raakte is gemeld. En niemand kan achteraf zeggen dat het kut is dan.

En de bumper is toen overgespoten, Tsja, ik had het laten zitten maar het is niet mijn auto.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1