Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-05 09:45
Aanleiding
Een tijd geleden werd ik benaderd door een oud-collega met de vraag of hij mij mocht introduceren aan zijn nieuwe werkgever, omdat ze goede mensen zochten en gelijk aan mij moest denken.
Hoewel ik nog maar 1,5 jaar voor mijn huidige werkgever werk kon het geen kwaad dacht ik. Twee weken later werd ik inderdaad benaderd door een recruiter van dat bedrijf. Er volgde een leuk gesprek en de interesse was over en weer gewekt.

Hoewel ik niet op zoek was hebben ze toch een concept voorstel arbeidsvoorwaarden gestuurd. Erg interessant maar nog niet naar gehandeld. Nu zijn er echter plots ontwikkelingen waardoor mijn carrièrepad bij de huidige werkgever gedwarsboomd wordt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dilemma
De afgelopen 1,5 jaar heb ik met veel plezier gewerkt bij mijn huidige werkgever. In deze periode was er respect en waardering van beide kanten. Mijn toekomstperspectief en werkplezier staat echter onder druk, omdat het door mij uitgestippelde carrièrepad wordt geblokkeerd en afspraken onbedoeld worden geschonden.

Er ligt een leuke aanbieding van een andere partij die mij graag wil hebben, maar daarvoor moet snel worden gehandeld i.v.m. het sluiten van de procedure. (er zijn dus andere kandidaten)
Het enige nadeel van de aanbieding is de extra reistijd en navenante reiskosten die daarbij horen. Het salaris en de technische uitdaging spreken mij aan.

Mijn huidige werkgever nu op korte termijn verlaten gaat pijn doen en problemen geven voor hen. Tegelijkertijd wil ik ook niet deze kans voorbij laten gaan, want als ik zou blijven weet ik dat ik op een dood spoort zit.
Feiten
  • Huidige werkgever komt belofte niet na aangaande reistijd / reisafstand
  • Huidige werkgever biedt een alternatief wat voor mij niet interessant is (architect worden voor producten die geen lang leven beschoren zijn en mij niet interesseren i.v.m. achterhaalde technologie)
  • Aanbod potentiële nieuwe werkgever biedt forse salarisverhoging
  • Aanbod heeft een tijdslimiet i.v.m. lopend proces en moet z.s.m. worden doorgegeven
  • Bij een snel vertrek heeft mijn huidige werkgever een probleem voor mijn opvolging
  • Nog geen vakantie opgenomen afgelopen 1,5 jaar dus nog 46 vrije dagen tegoed!
  • Woensdag ga ik serieus met de potentiële nieuwe werkgever praten en moet ik eigenlijk al laten weten of ik geïnteresseerd ben in het voorstel
Vragen
  1. Mag ik in de 'vakantieperiode' mijn ontslag indienen en verwachten dat de opzegtermijn gehonoreerd wordt, ondanks dat mijn huidige werkgever daardoor in de problemen gaat komen?
  2. Moet ik de vrije dagen laten uitbetalen of zijn er andere mogelijkheden?
  3. Kan de huidige werkgever 'zwaarwegende' argumenten aanvoeren om een langere overgangsperiode af te dwingen? (dan zou niet bij de nieuwe werkgever aan de slag kunnen i.v.m. sluitingsdatum van het proces dat bijna eindigt)
  4. Zijn er dingen waar ik anders rekening mee moet houden?

Alle reacties

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt de keuze al gemaakt volgens mij. Opzeggen doe je conform de regels van je contract. Daar staat waarschijnlijk wat in over een opzegtermijn (meestal 1 tot 3 maanden). Kan me bijna niet voorstellen dat er wat instaat over opzeggen in een vakantieperiode, maar het zou kunnen.

Zwaarwegende bedrijfsbelangen gelden voor het afwijzen van een vakantie-aanvraag, maar niet voor het weigeren van een ontslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Je kunt toch sowieso de procedure ingaan bij de nieuwe werkgever? Dan doe je in ieder geval mee, het zou ook nog kunnen dat ze beter passende kandidaten hebben. Als je dan al ontslag hebt genomen, dan heb je niks.

Pas als je de volledige procedure door bent bij de nieuwe werkgever en je een contract hebt, kun je prima nog onderhandelen over de exacte startdatum. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat je bij je huidige werkgever een opzegtermijn van 3 maanden hebt. Dan heb je nog even de tijd om daar wat zaken af te handelen en je voor te bereiden op je nieuwe baan en extra reistijd. Overigens zou ik daarover beslist ook onderhandelen met de nieuwe werkgever, je kunt prima afspreken dat je een vast aantal dagen vanuit huis werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:53
Lekker opzeggen, gelijk
Reizen en hotelverblijf is even leuk maar niet voor langere tijd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:52

Dido

heforshe

Eledhrim schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:33:
Mijn huidige werkgever nu op korte termijn verlaten gaat pijn doen en problemen geven voor hen.
Dat is niet jouw probleem. Jouw werkgever komt afspraken niet na, dan is het helemaal niet gek dat er werknemers zijn die (mede) daarom vertrekken. Dat hoort een normaal bedrijf gewoon in te calculeren.
Mag ik in de 'vakantieperiode' mijn ontslag indienen en verwachten dat de opzegtermijn gehonoreerd wordt, ondanks dat mijn huidige werkgever daardoor in de problemen gaat komen?
Ja, de opzegtermijn in jouw contract is bindend. Wat gaat je werkgever doen, je dwingen langer in dienst te blijven?
Moet ik de vrije dagen laten uitbetalen of zijn er andere mogelijkheden?
De vraag is eerder of je ze mag laten uitbetalen. Gangbaar is dat je ze opneemt aan het einde van je dienstverband, maar met zo'n sloot aan vakantiedagen ga je normaliter gewoon even mnet de werkgever in overleg. Je zou ontslag kunnen nemen per vandaag + opzegtermijn + vakantiedagen, dan hou je je ruim aan de opzegtermijn, en ben je de laatste 46 werkdagen vrij om bij de nieuwe baan te beginnen.
Kan de huidige werkgever 'zwaarwegende' argumenten aanvoeren om een langere overgangsperiode af te dwingen? (dan zou niet bij de nieuwe werkgever aan de slag kunnen i.v.m. sluitingsdatum van het proces dat bijna eindigt)
Er zullen vast gevallen denkbaar zijn, maar het lijkt me sterk dat die in jouw geval spelen. Kennelijk kunnen ze je wel op korte termijn van je huidige werkzaamheden / verantwoordelijkheden afhalen, dus onmisbaar ben je niet. Dat gaan ze dan bij een rechter ook niet hard kunnen maken.
Zijn er dingen waar ik anders rekening mee moet houden?
Met jezelf :)

Jij moet voor jhezelf beslissen wat je wilt (en volgens mij heb je dat al besloten).
Wat je vooral niet moet doen is je zorgen gaan maken over problemen die jouw werkgever krijgt door jouw vertrek. Ten eerste zijn die problemen er waarschiujnlijk helemaal niet (als jij onder een bus komt gaan ze oiok niet failliet, hoop ik voor ze).
Ten tweede, als die problemen er wel zijn, is dat het gevolg van mismanagement van jouw werkgever. Dat is dus nog steeds niet jouw probleem ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 23:05
Vragen
  1. Mag ik in de 'vakantieperiode' mijn ontslag indienen en verwachten dat de opzegtermijn gehonoreerd wordt, ondanks dat mijn huidige werkgever daardoor in de problemen gaat komen?
  3. Kan de huidige werkgever 'zwaarwegende' argumenten aanvoeren om een langere overgangsperiode af te dwingen? (dan zou niet bij de nieuwe werkgever aan de slag kunnen i.v.m. sluitingsdatum van het proces dat bijna eindigt)
1. Ja
2. Dat kan, je kan ze ook gewoon opnemen, daar heb je namelijk recht op.
3. Nee, tenzij dat contractueel is vastgelegd. Standaard is 1 kalendermaand, tenzij anders vermeld in contract. Bij mij is het bijvoorbeeld 2 kalendermaanden als je 5+ jaar in dienst bent en 3 kalendermaanden als je 10+ jaar in dienst bent.
4. Enig schuldgevoel dat je hebt is ongegrond. Je zou ook kunnen stellen dat zij zich schuldig zouden moeten voelen over het niet nakomen van afspraken. Dat zouden ze ook niet doen (los van wellicht een manager op persoonlijk vlak).

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:54
Wat ik geleerd heb over situaties als deze is om hier te handelen als een grote egoist . . . Doe wat goed is voor jezelf en je gezin, de rest kan de p** op.
  • Je arbeidsrelatie is eerst en vooral een zakelijke relatie
  • Niemand is onmisbaar
  • Opzegtermijn is standaard 1 maand, als die voor jou langer is is de opzegtermijn voor de werkgever 2x zolang met een max van 12 maanden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Nu zijn er echter plots ontwikkelingen waardoor mijn carrièrepad bij de huidige werkgever gedwarsboomd wordt.
Dat is het punt waar er niks mis mee is dat je alle loyaliteit overboord gooit.
• Mag ik in de 'vakantieperiode' mijn ontslag indienen en verwachten dat de opzegtermijn gehonoreerd wordt, ondanks dat mijn huidige werkgever daardoor in de problemen gaat komen?
Ja. Je bent werknemer, geen lijfeigene.
• Moet ik de vrije dagen laten uitbetalen of zijn er andere mogelijkheden?
Hoofdregel is opnemen. Als opnemen echt niet kan, worden ze uitbetaald en is je nieuwe werkgever verplicht je die dagen onbetaald verlof te geven.
• Kan de huidige werkgever 'zwaarwegende' argumenten aanvoeren om een langere overgangsperiode af te dwingen? (dan zou niet bij de nieuwe werkgever aan de slag kunnen i.v.m. sluitingsdatum van het proces dat bijna eindigt)
Nee.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Je gaat toch niet uit een soort misplaatst loyaliteit vrijwillig in een sterfhuisconstructie zitten als je een mooi aanbod van iets anders hebt?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik denk dat je je keuze al hebt gemaakt (namelijk: wisselen van baan). :)

Zoals anderen al aangeven: je moet het zakelijk bekijken. Je geeft zelf aan dat je werkgever mogelijk in de problemen komt als jij op korte termijn vertrekt... maar als dat zo is, dan hadden ze toch andere afspraken met jou moeten maken m.b.t. opzegtermijn?

Voor wat betreft je vakantiedagen: stel er worden 10 dagen uitbetaald door je oude werkgever, dan zijn nieuwe werkgevers vaak bereid je ook 10 dagen onbetaald verlof toe te kennen.

Over het concept arbeidsvoorwaardenvoorstel: vaak is hier nog onderhandelingsruimte in. Je geeft hogere reiskosten aan: misschien kunnen zij je hierin wel extra tegemoetkomen? Of wie weet kun je er nog een paar honderd euro bruto per maand bijpraten? Er is natuurlijk wel een klein risico dat ze zeggen: "Laat maar zitten, we gaan met een ander in zee!" Die kans is echter klein, want een tegenbod wordt vaak standaard verwacht en als ze niet verder kunnen dan zullen ze eerder zeggen: "Dit is wat we kunnen bieden en hoger kunnen we niet gaan! Kom je bij ons werken?"

Tot slot, het allerbelangrijkste: neem géén ontslag voordat alles 100% rond is met je nieuwe werkgever. Het zou zonde zijn als zij afhaken en jij daardoor opeens zonder baan zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:54
StevenK schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:05:
[...]

Hoofdregel is opnemen. Als opnemen echt niet kan, worden ze uitbetaald en is je nieuwe werkgever verplicht je die dagen onbetaald verlof te geven.
Waar komt die verplichting vandaan? Voor zover ik weet heeft je nieuwe werkgever niets te maken met het al dan niet opnemen/uitbetalen van vakantie dagen door je vorige werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Dronium schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Waar komt die verplichting vandaan? Voor zover ik weet heeft je nieuwe werkgever niets te maken met het al dan niet opnemen/uitbetalen van vakantie dagen door je vorige werkgever.
Inderdaad. Het kan wel de gewoonte zijn, veel mensen vinden het waarschijnlijk ook prettig om even vrij te zijn, maar het is geen verplichting om die dagen op te nemen en het is ook geen verplichting dat de nieuwe werkgever je verlof geeft om die dagen te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Wanneer je, ondanks dat je gezin dat nu niet wil, toch naar Duitsland zou verhuizen, wat is dan de dagelijkse reistijd?
Want wanneer dat bijvoorbeeld een stuk minder is dan bij de nieuwe werkgever dan kun je meer tijd met je gezin doorbrengen. En verhuizen zou een mogelijke promotie kunnen betekenen, daar valt over te onderhandelen, dan stijgt je salaris ook.
O, en Duits is een redelijk makkelijke taal, je kinderen kunnen het na 3 maanden al spreken en verstaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Architect? Werk voor het oprapen lijkt me. Zorg dat je meerdere interviews houdt en focus je niet op 1 bedrijf. Wie weet kom je dan een werkgever tegen met korte reistijd of waar remote wel een optie is.

Iig je huidige baan niet opzeggen voordat je elders een contract hebt getekend.

Wat betreft je huidige werkgever, beschouw de relatie (en je verplichtingen) puur zakelijk want dat is het. Niks meer niks minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
[...]

Er zijn CAOs die deze verplichting kennen, mits je ze hebt laten uitbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Het onderscheid tussen wettelijke vrije dagen en bovenwettelijke vrije dagen. Als je wettelijke vrije dagen nog niet opgenomen zijn moet je nieuwe werkgever je alsnog gelegenheid geven, want 'wettelijk'.

Het idee is dat het wel prettig voor iedereen is als mensen zich niet een burn out in werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 21:07
[...]

https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen, zie onder "Vakantie-uren en nieuwe baan". Het geldt wel alleen voor je wettelijke 4 weken vakantie, de bovenwettelijke vakantiedagen moet je zelf afspraken over maken.

[ Voor 16% gewijzigd door hostname op 17-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Mijn huidige werkgever nu op korte termijn verlaten gaat pijn doen en problemen geven voor hen.
Heel kort: niet jouw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:11

Glewellyn

is er ook weer.

Het in goede harmonie laten verlopen heb je niet in de hand, dat moet van twee kanten komen.
Gelukkig heb je daarover vooraf in je arbeidscontract afspreken gemaakt in de vorm van een opzegtermijn, dus zou ik me daarover niet zoveel zorgen maken, dat het nu de vakantiepark is heeft daarop geen invloed.

Waarover je je wel zorgen zou kunnen maken is dat je nog helemaal geen vakantiedagen hebt opgenomen en dat wettelijke vakantiedagen een halfjaar na het jaar waarin je de gekregen hebt verlopen. Je hebt dus zomaar kans dat een deel van je vakantietegoed per 1 juli is vervallen.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:21
Vragen
1. Ja. Ontslag nemen staat gewoon in je contract. Meestal is dit 1 kalendermaand. Of je nu op vakantie bent of niet, dat maakt niet uit. Je kan op elk gewenst moment je ontslag indienen met inachtneming van het afgesproken termijn (volle kalendermaand). Dus nu opzeggen (uitgaande van 1 maand) betekent dat 1 september je officieel elders kan starten. We zitten immers al in juli, dus augustus geldt als je kalendermaand.

2. Uitbetalen of opnemen. Dat gaat in onderling overleg.

3. Nee dat kan niet. Hooguit als je per direct tot einde contract verlof wilt opnemen ipv uitbetalen kan de werkgever dit weigeren.

4. Relatiebeding misschien ? Openstaand schulden bij werkgever (studiekosten, leaseauto etc ). Vaak wil een nieuwe werkgever deze wel overnemen.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:48

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap dat je niet blij bent en de adviezen die hier gegeven worden zijn allemaal legitiem.

De enige kanttekening;
Als mij de kans werd geboden om voor een afgebakende periode in het buitenland te wonen en werken had ik die zeker gepakt mits de andere voorwaarden ook okay zijn. Bij ons in het bedrijf worden mensen ook uitgezonden en dat is in alle aspecten fantastisch;

1. Levenservaring
2. Je kinderen spreken een andere taal, levenslang (mits goede leeftijd)
3. Salaris gaat grofweg x2 en je hebt daar bijna geen kosten omdat huisvesting en vervoer en school kinderen betaald worden (onder andere)
4. Je CV wordt interessanter
5. Vaak minder belasting

Voor Duitsland is dat echter allemaal maar meh. Maar ik zou zo een jaar of 2 in Dubai, Madrid, Singapore of Seoul gaan zitten. Helaas zenden ze bij ons geen (meer) IT uit. Ik reis wel veel, maar dat is anders.

Uiteraard zijn er ook nadelen, je partner kan een achterstand op de arbeidsmarkt oplopen en als je kinderen ouder zijn dan pakweg 10 jaar is het ook lastiger. Verder zie je vrienden en familie minder. Maar ik ken inmiddels tig collega’s die het een jaar of 10 gedaan hebben en die hebben inmiddels allemaal een afbetaald huis op hun 45ste-ish omdat je bijna gratis in het buitenland zit en je salaris ook nog eens hoger is.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 17-07-2023 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
[...]

Waar de verplichting vandaan komt weet ik niet, maar zij staat in BW 7:641, lid 3.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
[...]

Vakantie-uren en nieuwe baan
Gaat u overstappen naar een nieuwe baan en heeft u vakantie-uren over die u niet meer kunt opnemen? Dan krijgt u deze vakantie-uren uitbetaald.

Verder mag u de wettelijke vakantie-uren die u niet meer kunt opnemen, bij uw nieuwe werkgever opnemen. Hij betaalt u deze uren niet uit. Let op: de datum waarop deze wettelijke vakantie-uren vervallen blijft hetzelfde als u ze meeneemt naar uw nieuwe baan.

Of u bovenwettelijke vakantie-uren mag meenemen, hangt van uw nieuwe werkgever af.

Om vakantie-uren mee te nemen naar uw nieuwe werkgever, heeft u een verklaring van uw vorige werkgever nodig. Hierin moet staan hoeveel vakantie-uren u over heeft.
Bron: https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Edit: wat @hostname zei dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
eLScha schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:38:
Je hebt de keuze al gemaakt volgens mij.
Eigenlijk wel. Het is een interessant aanbod en komt (bijna) op het juiste moment gezien de recente ontwikkelingen op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
PhilipsFan schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:44:
Pas als je de volledige procedure door bent bij de nieuwe werkgever en je een contract hebt, kun je prima nog onderhandelen over de exacte startdatum. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat je bij je huidige werkgever een opzegtermijn van 3 maanden hebt. Dan heb je nog even de tijd om daar wat zaken af te handelen en je voor te bereiden op je nieuwe baan en extra reistijd. Overigens zou ik daarover beslist ook onderhandelen met de nieuwe werkgever, je kunt prima afspreken dat je een vast aantal dagen vanuit huis werkt.
Ik weet dat er kapers op de kust zijn maar ik weet ook dat ik een grote kans maak. De andere kandidaten zijn allemaal al geïnterviewd dus moet ik snel handelen. Onderhandelen kan altijd dus dat ga ik zeker proberen. Hopelijk is de startdatum niet in beton gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
StevenK schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:05:
Ja. Je bent werknemer, geen lijfeigene.
Bedankt. Dat moest ik even van iemand horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Uniciteit schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
Zoals anderen al aangeven: je moet het zakelijk bekijken. Je geeft zelf aan dat je werkgever mogelijk in de problemen komt als jij op korte termijn vertrekt... maar als dat zo is, dan hadden ze toch andere afspraken met jou moeten maken m.b.t. opzegtermijn?
De werkgever had ook niet voorzien dat het zo zou lopen. Ik heb mij snel ontwikkeld binnen de organisatie en mijn stempel op een nieuw product gedrukt. Het bedrijf kwam in een overname procedure terecht, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Yaksa schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:42:
Wanneer je, ondanks dat je gezin dat nu niet wil, toch naar Duitsland zou verhuizen, wat is dan de dagelijkse reistijd?
Als we in NL blijven wonen en de weg vrij is dan is het ongeveer 2 uur enkele reis. Tegenwoordig is het echter meestal 3 uur vanwege wegwerkzaamheden en verkeersdrukte. Verhuizen is geen optie, mijn vrouw wil echt niet naar Duitsland. Zij heeft haar werk en leven hier in Nederland.
Want wanneer dat bijvoorbeeld een stuk minder is dan bij de nieuwe werkgever dan kun je meer tijd met je gezin doorbrengen. En verhuizen zou een mogelijke promotie kunnen betekenen, daar valt over te onderhandelen, dan stijgt je salaris ook.
O, en Duits is een redelijk makkelijke taal, je kinderen kunnen het na 3 maanden al spreken en verstaan.
Er zou dan ook sprake zijn van emigreren en andere belasting, zorgverzekering, etc. Je bouwt een WAO-gat op waarvoor je moet verzekeren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
SYQ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:53:
Architect? Werk voor het oprapen lijkt me. Zorg dat je meerdere interviews houdt en focus je niet op 1 bedrijf. Wie weet kom je dan een werkgever tegen met korte reistijd of waar remote wel een optie is.
Ik woon in Oost-Nederland en dan heb je toch al snel meer reistijd als je interessant én goed betaald werk wilt.
Remote werken is zeker interessant maar ik hoor steeds vaker dat bedrijven daar op terug aan het komen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Pizza_Boom schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:01:
Er zijn CAOs die deze verplichting kennen, mits je ze hebt laten uitbetalen.
De mogelijk nieuwe werkgever valt niet onder een CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Glewellyn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:26:
Waarover je je wel zorgen zou kunnen maken is dat je nog helemaal geen vakantiedagen hebt opgenomen en dat wettelijke vakantiedagen een halfjaar na het jaar waarin je de gekregen hebt verlopen. Je hebt dus zomaar kans dat een deel van je vakantietegoed per 1 juli is vervallen.
Het klopt daar maar ik mij nu wel een beetje zorgen over. Op verzoek van de werkgever had ik nog geen vakantie opgenomen. Er is toegezegd dat deze wettelijke dagen uit 2022 dan niet zouden vervallen maar in een speciaal potje zouden komen. Deze dagen uit het potje kunnen wel worden opgenomen maar niet worden uitbetaald. Daar zou ik wel eens mee in de knoei kunnen komen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
FreakNL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:09:
De enige kanttekening;
Als mij de kans werd geboden om voor een afgebakende periode in het buitenland te wonen en werken had ik die zeker gepakt mits de andere voorwaarden ook okay zijn. Bij ons in het bedrijf worden mensen ook uitgezonden en dat is in alle aspecten fantastisch;

1. Levenservaring
2. Je kinderen spreken een andere taal, levenslang (mits goede leeftijd)
3. Salaris gaat grofweg x2 en je hebt daar bijna geen kosten omdat huisvesting en vervoer en school kinderen betaald worden (onder andere)
4. Je CV wordt interessanter
5. Vaak minder belasting
Je noemt valide argumenten, zeker voor een junior aan het begin in zijn carrière is het interessant. Toen ik jonger was vond ik het ook leuk om in Duitsland te werken voor mijn toenmalige werkgever. Ik heb nu een leeftijd dat het voor mij niet meer zo nodig hoeft. Canada of Australia kan ik mijn vrouw en dochtertje misschien mee overtuigen, maar Duitsland zeker niet.
In mijn geval betwijfel ik of het salaris veel zou veranderen. Huisvesting wordt ook niet door het bedrijf betaald. Hooguit de verhuiskosten.
Voor Duitsland is dat echter allemaal maar meh. Maar ik zou zo een jaar of 2 in Dubai, Madrid, Singapore of Seoul gaan zitten. Helaas zenden ze bij ons geen (meer) IT uit. Ik reis wel veel, maar dat is anders.
Ik heb Duitsland inmiddels ook wel gezien. Het is echt anders werken dan in Nederland.
Uiteraard zijn er ook nadelen, je partner kan een achterstand op de arbeidsmarkt oplopen en als je kinderen ouder zijn dan pakweg 10 jaar is het ook lastiger. Verder zie je vrienden en familie minder. Maar ik ken inmiddels tig collega’s die het een jaar of 10 gedaan hebben en die hebben inmiddels allemaal een afbetaald huis op hun 45ste-ish omdat je bijna gratis in het buitenland zit en je salaris ook nog eens hoger is.
Die collega's hebben dan voor een grote multinational gewerkt zeker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Die laatste dagen moeten ze echt wel uitbetalen, ook als ze in een potje zitten. Leuk dan hun beleid is dat ze dat niet betalen, maar zo werkt het niet. Zeker niet als ze jou expliciet hebben gevraagd om ze niet op te nemen. Jij hebt een aantal dagen voor ze gewerkt en je hebt recht op salaris daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Hoe zit dat dan precies? Formeel zijn die wettelijke dagen uit 2022 'vervallen'. Dat de werkgever een regeling met mij heeft getroffen dat ik ze mag opnemen na die tijd is toch nergens wettelijk geregeld? Het is een regeling tussen de werkgever en mij of is het wellicht CAO-afhankelijk?

Dit is wat de overheid er over zegt:
Niet opgenomen vakantiedagen verjaren soms na 5 jaar

In de volgende gevallen verjaren uw niet opgenomen vakantiedagen pas na 5 jaar:
  • Als u niet in staat was uw wettelijke vakantiedagen op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u daarvoor te ziek was. Of omdat uw werkgever het u onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen;

[ Voor 42% gewijzigd door Eledhrim op 17-07-2023 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Eledhrim schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:59:
Hoe zit dat dan precies? Formeel zijn die wettelijke dagen uit 2022 'vervallen'. Dat de werkgever een regeling met mij heeft getroffen dat ik ze mag opnemen na die tijd is toch nergens wettelijk geregeld? Het is een regeling tussen de werkgever en mij of is het wellicht CAO-afhankelijk?

[...]
Ik ken natuurlijk de precieze situatie niet, maar ik het stuk dat je quotte staat volgens mijn lezing dat je dus nog wél recht hebt op die dagen, omdat je werkgever het je onmogelijk maakte om ze op te nemen. Het was niet jouw keuze (sec gezien) om ze mee te nemen naar volgend jaar.

Hoe oud zijn die dagen precies?

En, stel dat je er ‘maar’ 35 kunt laten uitbetalen (ik gok maar iets, alle dagen van 2022 en de helft van 2023), zouden die 10 dagen salaris je er dan van weerhouden om deze stap te maken? In alles wat ik lees denk ik dat je er echt goed aan doet. Werken voor een bedrijf dat jou als een commodity behandelt is gewoon niet prettig, je bent hen geen loyaliteit verschuldigd als ze zich zo opstellen.

Bovendien, je hebt altijd nog de mogelijkheid om het even te laten rusten, en over een paar maanden toch een briefje met een looneis die kant op te sturen. Jouw vordering vervalt niet zo snel, en als je een advocaat of jurist vindt die die brief voor je wil tikken dan hoeft dat heus niet dit jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Dacht nou, die werkt daar 15 jaar en toen zijn vrouw ziek was hebben ze hem en kinderen opgevangen door 2 jaar betaald verlof te regelen. En m van BBL naar WO laten leren met 1 dag van de week studieverlof. Dan mag er iets van loyaliteit zijn.

Blijkt je werkt er 1,5 jaar en je bent voor je nieuwe werkgever gewoon een nummer. Of je "mag" naar Duitsland en je carrièreplan staat een streep door.

Hup op gesprek bij die andere kans, je contract opzoeken en zien wanneer je moet opzeggen. En als HR er niet is wegens vakantie je brief bij je manager afleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Eledhrim schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Ik woon in Oost-Nederland en dan heb je toch al snel meer reistijd als je interessant én goed betaald werk wilt.
Remote werken is zeker interessant maar ik hoor steeds vaker dat bedrijven daar op terug aan het komen zijn.
Genoeg spelers in het Oosten hoor :) maar als je er een goed gevoel bij hebt voor gaan. Succes!

Mijn ervaring in het oosten is dat de kandidaten vaak expats zijn, persoonlijk zou ik 5%-10% extra los te peuteren ivm reistijd. Proberen is gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
Eledhrim schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:59:

[...]
Je wettelijke vakantiedagen van 2022 zijn inmiddels formeel al vervallen. Ik weet niet wat je op papier hebt afgesproken, maar dit vereist wel enige bewijslast om dus ook je wettelijk vakantiedagen van 2022 nog uitbetaald te krijgen.

Hierin doe je wel al de aanname dat ze hier moeilijk over gaan doen, wat wellicht helemaal niet het geval is.

Bovenwettelijk mag je 5 jaar bewaren en moeten ze ook uitbetalen.

Blijft bijzonder dat we bijna 2 jaar zonder problemen volledig remote hebben kunnen werken en dat dit nu als "lastig" wordt ervaren.

Er zijn ook andere mogelijkheden die je kan bespreken. Als 1 dag per week niet voldoende is, is dan 2 dagen per week wel voldoende? Zo ja, dan kan je vragen of ze 1x per week een hotel willen regelen. Ik kan echter niet je gezinssituatie beoordelen, maar 1 nacht per week niet thuis is wellicht prima te doen?

Onderaan de streep komt het ook op neer: hoe leuk vind je je werk / werkgever ?

Ik zelf zou niet zoveel problemen hebben om bijvoorbeeld 2 dagen per week over de grens te moeten werken, maar dat is omdat dit in mijn gezinssituatie prima kan. Ik ben ook meerdere keren per jaar voor werk vaak een aantal dagen weg. Niet structureel 2 dagen per week overigens, maar ook dat is in onze situatie prima op te lossen.

Dat je besluit weg te gaan is natuurlijk jouw goed recht en aan de organisatie om dit op te vangen en dit risico van te voren al in te calculeren. Dat is niet "jouw probleem"

Ik zou het echter bespreekbaar maken ipv de verrassing van je ontslagbrief. Wellicht blijkt dan ineens toch veel meer mogelijk.

wijze woorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 19:38
Valandil schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Je wettelijke vakantiedagen van 2022 zijn inmiddels formeel al vervallen. Ik weet niet wat je op papier hebt afgesproken, maar dit vereist wel enige bewijslast om dus ook je wettelijk vakantiedagen van 2022 nog uitbetaald te krijgen.

Hierin doe je wel al de aanname dat ze hier moeilijk over gaan doen, wat wellicht helemaal niet het geval is.
(...)
Ik moet mij heel erg vergissen, als de bewijslast hiervoor niet bij het bedrijf ligt. Het bedrijf moet dus aantonen:
- Dat je de gelegenheid hebt gehad om je wettelijke dagen op te nemen,
- Dat je tijdige gewaarschuwd bent dat je dagen zouden gaan vervallen, met nogmaals voldoende mogelijkheid om ze op te nemen,
- En je op de hoogte hebben gesteld dat de dagen vervallen zijn.

Gezien de afspraak die @Eledhrim met zijn werkgever heeft, zal bovenstaande niet gebeurd zijn, en kunnen de dagen dus niet "formeel" vervallen zijn.

EDIT: En ook even een linkje ter onderbouwing (ik wist dat ik het ergens gelezen had 8) ): https://www.linkedin.com/...-7015986781242155008-B7Xh
In de uitspraken van het Europese Hof van Justitie (Max Planck/Shimizu: https://lnkd.in/eFtdreN en Kreuziger/Land Berlin: https://lnkd.in/eYKnfXg) is bepaald dat werkgever werknemer op nauwkeurige wijze en tijdig moet informeren over zijn vakantierechten, zodat deze daar nog gebruik van kan maken, bij gebreke waarvan het recht op vakantie en/of een financiële vergoeding voor niet-opgenomen dagen 𝐧𝐢𝐞𝐭 komt te vervallen.

Wanneer werkgever werknemer niet over zijn vakantierechten heeft geïnformeerd, hem niet in staat heeft gesteld de vakantiedagen op te nemen en hem niet over de gevolgen van het niet opnemen heeft geïnformeerd, komt werkgever geen beroep op verval/verjaring van vakantiedagen toe.

[ Voor 36% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-07-2023 12:44 . Reden: Bron toegevoegd ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
Wild Chocolate schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Ik moet mij heel erg vergissen, als de bewijslast hiervoor niet bij het bedrijf ligt. Het bedrijf moet dus aantonen:
- Dat je de gelegenheid hebt gehad om je wettelijke dagen op te nemen,
- Dat je tijdige gewaarschuwd bent dat je dagen zouden gaan vervallen, met nogmaals voldoende mogelijkheid om ze op te nemen,
- En je op de hoogte hebben gesteld dat de dagen vervallen zijn.

Gezien de afspraak die @Eledhrim met zijn werkgever heeft, zal bovenstaande niet gebeurd zijn, en kunnen de dagen dus niet "formeel" vervallen zijn.

EDIT: En ook even een linkje ter onderbouwing (ik wist dat ik het ergens gelezen had 8) ): https://www.linkedin.com/...-7015986781242155008-B7Xh

[...]
Wellicht heb je gelijk.

Maar @Eledhrim start zijn topic wel met "in goede harmonie"

Je werkgever verrassen met een ontslagbrief is natuurlijk niet in goede harmonie.
Ik zou als ik TS was beginnen om toch asap een gesprek aan te kaarten bij zijn werkgever en zijn bezwaren kenbaar te maken. Hij kan gerust aangeven dat hij een aanbieding op zak heeft van een andere werkgever.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 19:38
Valandil schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Wellicht heb je gelijk.

Je werkgever verrassen met een ontslagbrief is natuurlijk niet in goede harmonie.
Ik zou als ik TS was beginnen om toch asap een gesprek aan te kaarten bij zijn werkgever en zijn bezwaren kenbaar te maken. Hij kan gerust aangeven dat hij een aanbieding op zak heeft van een andere werkgever.
Dat ben ik met je eens hoor. Maar het kan geen kwaad om eerst in kaart te brengen welke positie je hebt in dat gesprek.

Daarnaast realiseert @Eledhrim zich nog niet helemaal, dat de werkgever waar hij 1,5 jaar geleden is gaan werken, niet meer dezelfde is als waar hij nu werkt... Sterker nog, die werkgever heeft de tent verkocht, en was dus minder loyaal aan het bedrijg dan TS nu O-)

Overigens, been there, done that, got the T-shirt... 11 jaar ergens werkzaam, toen werd het ineens "out of the blue" verkocht. Nog wel 2 jaar gewerkt, maar wel met he besef dat het familiebedrijf niet meer bestond (en dat de familie kennelijk ook niet met het bedrijf getrouwd was).

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-07-2023 13:48 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:55
Simpel: Een arbeidsovereenkomst is een economische overeenkomst: Geld voor uren of afgesproken klussen. Dat beide kanten een bepaalde loyaliteit naar elkaar hebben draagt bij tot arbeidsvreugde en produktiviteit maar speelt geen rol in de overeenkomst.

Werkgever verkoopt de tent, daarmee verandert niet de economische overeenkomst maar wel het gevoel dat jij erbij hebt.

Je eerste loyaliteit ligt bij je gezin, je tweede bij je eigen carriere. Als al gezegd: de huidige werkgever verkocht de tent - z'n goed recht - waardoor jouw situatie is veranderd. Je ziet een dood spoor aankomen: onderneem actie.

Ga de sollicatieprocedure bij het nieuwe bedrijf in en zie hoe dat gaat. ZIe je er brood in dan overstappen met reguliere opzegtermijn. Oude vakantieuren zullen best wel verrekend worden, zeker als je de toezegging op papier/email/dossier hebt - zo niet: zie het als een verliespost.

Kies vooral voor jezelf, de huidige werkgever doet dat ook. houdt t zakelijk en laat emotionele gevoelens zoals loyaliteit er vooral buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
Als er geen werk meer voor je is in de huidige situatie (in NL dan) zou ik het gesprek eens aangaan wat het ze waard is dat je stopt.
Misschien willen ze je wel x maandloon meegeven en daarmee een vaststellingsovereenkomst tekenen dat je uit dienst bent.
Dan heb je die mooi meegenomen en ga je solliciteren bij een nieuwe werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:10
[...]
Wellicht heb je gelijk.

Gezien de veranderende omstandigheden zou het heel raar zijn als de werkgever verrast is door zo'n stap. Hij zal het niet leuk vinden, maar met zo'n goede reden zal het al snel in goede harmonie gaan. Want laten we wel wezen, de voornaamste reden dat TS er aan denkt om weg te gaan is omdat WG zich niet aan eerdere afspraken houdt.

En voor TS, snel weg wezen daar. Leuk dat je er fijn gewerkt hebt, maar met de bazen in Duitsland zie je al dat ze de leuke projecten die kant op halen. Het zou een leuke kans zijn om een tijdje in Duitsland te wonen, maar aangezien je gezin niet meewil zou ik daar niet aan beginnen. En dan zou ik dus al snel rond gaan kijken naar iets anders.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Eledhrim schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Het klopt daar maar ik mij nu wel een beetje zorgen over. Op verzoek van de werkgever had ik nog geen vakantie opgenomen. Er is toegezegd dat deze wettelijke dagen uit 2022 dan niet zouden vervallen maar in een speciaal potje zouden komen. Deze dagen uit het potje kunnen wel worden opgenomen maar niet worden uitbetaald. Daar zou ik wel eens mee in de knoei kunnen komen. :-(
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n constructie überhaupt mag. Wettelijke vakantiedagen zijn wettelijke vakantiedagen (en die zijn er om jou als werknemer de garantie te geven dat je vrij kunt nemen), daar mag een werkgever niet mee gaan goochelen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
SYQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:44:
Genoeg spelers in het Oosten hoor :) maar als je er een goed gevoel bij hebt voor gaan. Succes!
Ik heb je een PB gestuurd, want ik zou wel wat van die spelers willen leren kennen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Valandil schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:44:
Blijft bijzonder dat we bijna 2 jaar zonder problemen volledig remote hebben kunnen werken en dat dit nu als "lastig" wordt ervaren.
Het probleem is dat men in Duitsland mijlen ver achterloopt met thuiswerken omdat veel werknemers geen goede breedband internet hebben. Sommige mensen bellen nog in met een telefoonlijntje. Ze willen gewoon een architect die aanwezig is op het hoofdkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim

Dat gesprek (minus de aanbieding op zak van de andere werkgever) heb ik vorige week al gevoerd toen deze ontwikkeling zicht ontvouwde. De mogelijke opties hebben we toen al besproken.
Ik ga zeker nog een keer het gesprek aan maar ik zie voor mij zelf ook geen reële alternatieven binnen het bedrijf. Het alternatieve werk is veel minder uitdagend en er zit weinig toekomst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Wild Chocolate schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:46:
Daarnaast realiseert @Eledhrim zich nog niet helemaal, dat de werkgever waar hij 1,5 jaar geleden is gaan werken, niet meer dezelfde is als waar hij nu werkt... Sterker nog, die werkgever heeft de tent verkocht, en was dus minder loyaal aan het bedrijg dan TS nu O-)
Ik realiseer mij heel goed dat het bedrijf gaat veranderen. Ik voorzie dat onze vestiging binnen nu en 5 jaar gesloten wordt of mogelijk wordt afgestoten. De kroonjuwelen waar ik aan heb gewerkt gaan naar het buitenland verplaatst. Daarmee wordt de toekomst van onze vestiging weggenomen en rest er alleen saai maintenance werk van bestaande producten die binnen enkele jaren achterhaald zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
BernardV schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:48:
Als er geen werk meer voor je is in de huidige situatie (in NL dan) zou ik het gesprek eens aangaan wat het ze waard is dat je stopt.
Misschien willen ze je wel x maandloon meegeven en daarmee een vaststellingsovereenkomst tekenen dat je uit dienst bent.
Dan heb je die mooi meegenomen en ga je solliciteren bij een nieuwe werkgever.
De werkgever wil mij niet kwijt. Er is ook wel werk in NL maar dat vind ik niet de moeite waard. Een vaststellingsovereenkomst lijkt mij alleen aan de orde als de werkgever van je af wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eledhrim
redwing schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:59:
En voor TS, snel weg wezen daar. Leuk dat je er fijn gewerkt hebt, maar met de bazen in Duitsland zie je al dat ze de leuke projecten die kant op halen. Het zou een leuke kans zijn om een tijdje in Duitsland te wonen, maar aangezien je gezin niet meewil zou ik daar niet aan beginnen. En dan zou ik dus al snel rond gaan kijken naar iets anders.
De enige reden dat ik aan het Duitsland hoofdstuk heb meegewerkt was omdat ik bij een vorige werkgever de nodige Duitsland ervaring had opgedaan. Duitsland had ik zelf al genoeg gezien.
Het plan was om een half jaartje collega's inwerken en opleiden om dan als Architect volledig vanuit Nederland te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:54:
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n constructie überhaupt mag. Wettelijke vakantiedagen zijn wettelijke vakantiedagen (en die zijn er om jou als werknemer de garantie te geven dat je vrij kunt nemen), daar mag een werkgever niet mee gaan goochelen.
Hoe het zit weet ik niet. De HRM afdeling zal het vast goed hebben uitgezocht. Er staat ook in mijn contract dat ik verplicht elk jaar twee weken aansluitend vakantie moet opnemen maar dat ik afgelopen jaar ook niet gebeurd. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Eledhrim schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Hoe het zit weet ik niet. De HRM afdeling zal het vast goed hebben uitgezocht. Er staat ook in mijn contract dat ik verplicht elk jaar twee weken aansluitend vakantie moet opnemen maar dat ik afgelopen jaar ook niet gebeurd. :X
Wettelijk gezien heb je recht op het equivalent van 4 weken vakantie (t.o.v. hoeveel dagen/uren je per week werkt), waarvan minstens een aaneengesloten periode van 2 weken. Dit is de wet, dus de clausule in je contract is overbodig.

Je werkgever moet je de gelegenheid geven deze dagen op te nemen. Lukt dit om wat voor reden dan ook niet, dan mag je je wettelijke dagen maximaal 6 maanden meenemen en moet je werkgever je alsnog in staat stellen deze dagen op te nemen. Wettelijke dagen uitbetalen mag dus ook niet, maar uit dienst gaan is daarop een uitzondering: dan heb je gewoon recht op uitbetaling van alle vrije dagen die je niet op hebt kunnen nemen.

De bedoeling van de wet is dat je niet gedwongen kunt worden altijd maar door te werken zonder een langere periode vrijaf. Het lijkt me dus zeker niet de bedoeling dat je werkgever met deze dagen gaat marchanderen en er extra voorwaarden aan gaat verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:12

servies

Veni Vidi Servici

Feiten
  1. Huidige werkgever komt belofte niet na aangaande reistijd / reisafstand
  2. Huidige werkgever biedt een alternatief wat voor mij niet interessant is (architect worden voor producten die geen lang leven beschoren zijn en mij niet interesseren i.v.m. achterhaalde technologie)
  3. Aanbod potentiële nieuwe werkgever biedt forse salarisverhoging
  4. Aanbod heeft een tijdslimiet i.v.m. lopend proces en moet z.s.m. worden doorgegeven
  5. Bij een snel vertrek heeft mijn huidige werkgever een probleem voor mijn opvolging
  6. Nog geen vakantie opgenomen afgelopen 1,5 jaar dus nog 46 vrije dagen tegoed!
  7. Woensdag ga ik serieus met de potentiële nieuwe werkgever praten en moet ik eigenlijk al laten weten of ik geïnteresseerd ben in het voorstel
  1. Dat is niet naar behoren, belofte is belofte, zij kiezen er voor om dit niet na te komen, dan zou je bij mij ook veel credits kwijt zijn.
  2. Simpel: het interesseert je niet en dus wil je er niet aan werken => wegwezen.
  3. Dit moet nooit de doorslag geven. Wat heb je aan een emmer vol geld als je je diep ongelukkig voelt.
  4. Tja... dat is nu eenmaal zo. Zou eigenlijk voor je eigen keuze niet uit moeten maken.
  5. Niet jouw probleem, dat hebben zij zelf gecreëerd.
  6. Je kunt ze dus nog opnemen en je hebt er recht op. Dat is ook hun probleem, niet het jouwe.
  7. Hetzelfde als 3
Vragen
Antwoorden:
  1. Ja, dat mag, het probleem hebben ze zelf veroorzaakt.
  2. Als jij ze niet kunt opnemen dan zullen ze ze automatisch moeten uitbetalen of jij moet zelf zeggen dat je ze laat vervallen uit "coulance"/li]
  3. Nee, dat kan de werkgever niet
  4. Voor zover ik zo snel kan bedenken niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 16:24
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Volgens mij heb je net zo veel rechten om je bovenwettelijke dagen als wettelijke dagen op te maken (mits je in dienst blijft). Normaal gezien vervallen de wettelijke dagen 1.5 jaar nadat je ze gekregen hebt en kunnen wettelijke dagen ook niet uitbetaald worden (misschien wel als je uit dienst gaat).

Kies gewoon voor jezelf. Als je weggaat blijft het voor je oude werkgever toch altijd lastig want ze moeten een vervanger vinden en dat blijft lastig. Ook al blijf je nog een heel jaar. Maar je kan natuurlijk altijd zo flexibel mogelijk zijn als zij dat ook zijn. Bijvoorbeeld die dagen in dat potje uit te betalen, dan hoef je ze niet op te nemen.

Maar bedenk altijd; je werkgever is niet je vriend of familie, het is een commerciële relatie. Als ze je niet meer nodig hebben wordt je bedankt, als je weggaat wordt je vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dronium schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:01:
Wat ik geleerd heb over situaties als deze is om hier te handelen als een grote egoist . . . Doe wat goed is voor jezelf en je gezin, de rest kan de p** op.
'grote egoist' geeft wel een negatieve connotatie.

Je bent niets meer verplicht dan wat in je contract staat, daar is niets egoïstisch aan.

Daarnaast, iedereen is vervangbaar, het bedrijf gaat echt niet zomaar failliet. Het klinkt alsof ze nu überhaupt nog wat kennis uit jou willen trekken en verder geen toekomst voor je hebben.

Ik snap ook niet hoe je je schuldig kunt voelen wanneer het bedrijf allerlei afspraken niet na komt en jou in een hoek duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:47
Eens met veel van het bovenstaande:
Je hebt een zakelijke overeenkomst met je werkgever. Daarin staan onder ander zaken over opzegtermijn e.d.
Daarnaast heb je uiteraard altijd de "zachte kant": afspraken die niet op papier staan/ cultuur/ collega's etc. Die afspraken maken vaak voor een groot deel uit of je het naar je zin hebt. Komt er in die zachte zaken verandering ( in jouw geval wel: werken aan iets wat je onzinnig lijkt, veel meer reistijd) dan ga je het waarschijnlijk niet meer naar je zin hebben en val je terug op alles wat wel omschreven is: je contract.

M.i. zou het geen probleem moeten zijn voor een WG om iemand vanuit het personeel te zien vertrekken. Soms is het vervelend maar als het goed is zorg je ervoor dat alle kennis geborgd is binnen je bedrijf ipv van bij een persoon. Plat gezegd: als jij morgen onder een bus komt, kan het bedrijf niet verder of zoeken ze een oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

Eledhrim schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:41:
Er zou dan ook sprake zijn van emigreren en andere belasting, zorgverzekering, etc. Je bouwt een WAO-gat op waarvoor je moet verzekeren, etc.
Emigratie is pas te overdenken als je gezin er ook achterstaat. Leven in Duitsland is compleet iets anders dan er komen voor uitstapjes of vakantie. Ook heeft DE een vergelijkbaar sociaalstelsel, het zit alleen wel compleet anders in elkaar, wat het even wennen maakt als jullie die stap zouden willen nemen.
Eledhrim schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:17:
Hoe het zit weet ik niet. De HRM afdeling zal het vast goed hebben uitgezocht.
Als je ziet hoe vaak een HRM afdeling de fout in gaat met vakantiedagen (of andere regelingen) waar ze het beter weten dan de wet, kan daar best wat scheef in zitten. Dat maakt ook niet zoveel uit, maar het kan wel betekenen dat ze het saldo (deels) weg kunnen strepen omdat er geen recht meer op is. Dat er een coulance regeling was waarmee je een vervallen dag toch nog later kon opnemen is niet direct een recht op die dag die je kan uitoefenen om een dag vrij te nemen / uit te laten betalen. Dat zou ik echter niet zien als een breekpunt. Als je relatie met het Nederlandse management goed is, en het Duitse management niet aan het micro managen is, dan moet daar toch wel een mouw aan te passen zijn om in goed overleg op te zeggen en eventuele toezegging van vakantiedagen op te lossen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:36
Ik wens u het allerbeste toe. Ik kreeg in mijn geval een zeer goede aanbod met €3 per uur extra dan bij mijn huidige werkgever. Let ook gezien op het contract. Bij mijn huidige werkgever heb ik een Onbepaalde tijd contract en daar bij de nieuwe werkgever zou ik weer vanaf onderaan moeten beginnen zonder contract en wie weet of het een succes wordt. Ik heb nu ten minste de zekerheid tot aan mijn pensioen.

Ik werk al 5 jaar in een grote distributiecentrum van 10.000 m2 als Medewerker Inventaris. Ik kies hiervoor de zekerheid. Ik had een collega die de overstap wel heeft gemaakt en heeft nu dagdienst. Ik werk altijd 5 avonddiensten + 2 zondagen per maand tijden 15:30/00:30 door de weeks 150% na 22:00 en op de zondagen en feestdagen 200%.

Je moet je weer bewijzen bij een nieuwe uitdaging en er is concurrentie. Nee ik blijf dan liever bij mijn huidige werkgever met zekerheid.

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 19-07-2023 09:28 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
EricTC schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:32:
[...]

Volgens mij heb je net zo veel rechten om je bovenwettelijke dagen als wettelijke dagen op te maken (mits je in dienst blijft). Normaal gezien vervallen de wettelijke dagen 1.5 jaar nadat je ze gekregen hebt en kunnen wettelijke dagen ook niet uitbetaald worden (misschien wel als je uit dienst gaat).
De basisregel is inderdaad dat vakantie moet worden goedgekeurd, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. Bij (niet-opgenomen) bovenwettelijke dagen is er iets meer flexibiliteit dan bij wettelijke dagen: wettelijke dagen vervallen 6 maanden na het jaar waarin je ze opbouwde, bovenwettelijke kunnen tot 5 jaar meegenomen worden. Anders dan ik dacht, is het wel mogelijk om over de "houdbaarheid" van niet-opgenomen (ook wettelijke) vakantiedagen iets anders af te spreken per "CAO of schriftelijke overeenkomst".

Dus mogelijk kan wat de werkgever van TS heeft bedacht, toch wettelijk gezien door de beugel. Of je voor een werkgever wilt werken die het je bijna onmogelijk maakt om zelfs je wettelijke vakantiedagen op te maken, is een heel ander verhaal.

Maar wat volgens mij nog steeds niet kan, is het niet uitbetalen van vakantietegoeden bij uit dienst gaan. Zie bijv hier: https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen (onder het kopje "Vakantie-uren en nieuwe baan").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:31:
Wettelijk gezien heb je recht op het equivalent van 4 weken vakantie (t.o.v. hoeveel dagen/uren je per week werkt), waarvan minstens een aaneengesloten periode van 2 weken. Dit is de wet, dus de clausule in je contract is overbodig.
Het staat in de arbeidsvoorwaarden die bij mijn contract zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Accretion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:10:
Daarnaast, iedereen is vervangbaar, het bedrijf gaat echt niet zomaar failliet. Het klinkt alsof ze nu überhaupt nog wat kennis uit jou willen trekken en verder geen toekomst voor je hebben.
De keuzes die nu gemaakt zijn gaan tot faillissement of verkoop leiden. Onze vestiging gaat dus niet failliet door mijn vertrek. Ik ben dan wel het eerste domino-steentje in een neerwaartse spiraal die gaat volgen.
Ik snap ook niet hoe je je schuldig kunt voelen wanneer het bedrijf allerlei afspraken niet na komt en jou in een hoek duwt.
Mijn manager wordt ook van hogerhand teruggefloten. In mijn contract staat ook gewoon dat ik overgeplaatst kan worden of (tijdelijk) een andere functie moet accepteren als dat voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is.
Blijven betekend accepteren. Ik kan hooguit onderhandelen maar ik weet bij voorbaat dat het niet is wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Qwerty-273 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:46:
Als je relatie met het Nederlandse management goed is, en het Duitse management niet aan het micro managen is, dan moet daar toch wel een mouw aan te passen zijn om in goed overleg op te zeggen en eventuele toezegging van vakantiedagen op te lossen.
Die relatie is was gewoon goed. Er wordt wel degelijk gemicromanaged vanuit Duitsland. Zonder inmenging van Duitsland was er niets aan de hand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:08:
Dus mogelijk kan wat de werkgever van TS heeft bedacht, toch wettelijk gezien door de beugel. Of je voor een werkgever wilt werken die het je bijna onmogelijk maakt om zelfs je wettelijke vakantiedagen op te maken, is een heel ander verhaal.
Het was ook mijn eigen keuze om er in mee te gaan. De eerste helft van het jaar geen vrij nemen om de Duitsland verplichting voor augustus af te ronden. Dan in augustus / september drie weken vrij en écht vakantie te vieren met mijn gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een Personeelsgids ontvangen als onderdeel van een mogelijk arbeidscontract die zo vol fouten zit, dat ik twee pagina's aan opmerkingen heb doorgestuurd. HR doet alsof haar neus bloed en is niet van plan dat op korte termijn aan te passen.

Punt dat ik wil maken: dat het in je contract staat wil niet zeggen dat het ook wettig is.

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 19-07-2023 16:19 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1