Aanleiding
Een tijd geleden werd ik benaderd door een oud-collega met de vraag of hij mij mocht introduceren aan zijn nieuwe werkgever, omdat ze goede mensen zochten en gelijk aan mij moest denken.Hoewel ik nog maar 1,5 jaar voor mijn huidige werkgever werk kon het geen kwaad dacht ik. Twee weken later werd ik inderdaad benaderd door een recruiter van dat bedrijf. Er volgde een leuk gesprek en de interesse was over en weer gewekt.
Hoewel ik niet op zoek was hebben ze toch een concept voorstel arbeidsvoorwaarden gestuurd. Erg interessant maar nog niet naar gehandeld. Nu zijn er echter plots ontwikkelingen waardoor mijn carrièrepad bij de huidige werkgever gedwarsboomd wordt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dilemma
De afgelopen 1,5 jaar heb ik met veel plezier gewerkt bij mijn huidige werkgever. In deze periode was er respect en waardering van beide kanten. Mijn toekomstperspectief en werkplezier staat echter onder druk, omdat het door mij uitgestippelde carrièrepad wordt geblokkeerd en afspraken onbedoeld worden geschonden.Er ligt een leuke aanbieding van een andere partij die mij graag wil hebben, maar daarvoor moet snel worden gehandeld i.v.m. het sluiten van de procedure. (er zijn dus andere kandidaten)
Het enige nadeel van de aanbieding is de extra reistijd en navenante reiskosten die daarbij horen. Het salaris en de technische uitdaging spreken mij aan.
Mijn huidige werkgever nu op korte termijn verlaten gaat pijn doen en problemen geven voor hen. Tegelijkertijd wil ik ook niet deze kans voorbij laten gaan, want als ik zou blijven weet ik dat ik op een dood spoort zit.
Feiten
- Huidige werkgever komt belofte niet na aangaande reistijd / reisafstand
- Huidige werkgever biedt een alternatief wat voor mij niet interessant is (architect worden voor producten die geen lang leven beschoren zijn en mij niet interesseren i.v.m. achterhaalde technologie)
- Aanbod potentiële nieuwe werkgever biedt forse salarisverhoging
- Aanbod heeft een tijdslimiet i.v.m. lopend proces en moet z.s.m. worden doorgegeven
- Bij een snel vertrek heeft mijn huidige werkgever een probleem voor mijn opvolging
- Nog geen vakantie opgenomen afgelopen 1,5 jaar dus nog 46 vrije dagen tegoed!
- Woensdag ga ik serieus met de potentiële nieuwe werkgever praten en moet ik eigenlijk al laten weten of ik geïnteresseerd ben in het voorstel
Vragen
- Mag ik in de 'vakantieperiode' mijn ontslag indienen en verwachten dat de opzegtermijn gehonoreerd wordt, ondanks dat mijn huidige werkgever daardoor in de problemen gaat komen?
- Moet ik de vrije dagen laten uitbetalen of zijn er andere mogelijkheden?
- Kan de huidige werkgever 'zwaarwegende' argumenten aanvoeren om een langere overgangsperiode af te dwingen? (dan zou niet bij de nieuwe werkgever aan de slag kunnen i.v.m. sluitingsdatum van het proces dat bijna eindigt)
- Zijn er dingen waar ik anders rekening mee moet houden?