Klein Velux dakraam vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-04 09:28

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Hi Tweakers,

Op zolder hebben we een klein Velux dakraam (55x70 > CK-01) waar vocht tussen zit. Deze wil ik graag vervangen, voor eenzelfde dakraam. Ik heb een beetje gekeken hoe dat in zijn werk gaat en de filmpjes laten zien dat het niet moeilijk moet zijn! (YouTube: Het vervangen van een oude Velux dak kantelraam door een nieuwer typ...)

Zoals ze laten zien lijkt het inderdaad 'prima' te doen voor een beetje handig persoon zoals ik.

Kan iemand dit bevestigen die dit ook een keer heeft gedaan? Moet ik nog op bepaalde dingen letten en echt niet vergeten?

<o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAsryJRWD68AFcwjCLX9XZ8f5U4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uTjNJEmDdIMkTYgUTat1gUOx.png?f=user_large

Het gaat om dit dakraam. Niet groot, er is prima op de dakpannen te staan en ik denk dat wat er onder de dakpannen zit ook nog in goede staat is.

<o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan ook alleen het glas vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:31
Het is een beetje zoals met ikea producten. De handleiding precies volgen en het komt goed. Belangrijkste is denk ik dat de afmetingen hetzelfde zijn anders moet je miscchien het gat vergroten, of hier en daar wat opvullen. Is denk ik ook niet meteen een ramp maar dan moet je weten wat je doet aangezien dat buiten het installeren van het dakraam valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:34
Ja kan, stelt niet zo veel voor, meeste werk was voor mij het binnen weer netjes maken.

Ook een mooi overzicht (ook al is het een nieuw raam) dan weet je wat je tegenkomt:
YouTube: Een dakraam van binnenuit plaatsen ⛏️ | Johandig Vlog #2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
cossy nl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:29:
Ja kan, stelt niet zo veel voor, meeste werk was voor mij het binnen weer netjes maken.

Ook een mooi overzicht (ook al is het een nieuw raam) dan weet je wat je tegenkomt:
YouTube: Een dakraam van binnenuit plaatsen ⛏️ | Johandig Vlog #2
Kijk, dit filmpje had ik nog niet gevonden. Ik heb dan nog het geluk dat ik alleen maar de dakpannen opzij hoef te leggen, frame eruit en nieuwe erin.

Ik was denk ik het meest bang voor hoe het goed regendicht te maken. Maar zo te zien zitten die flappen die over je dakpannen gaan, er gewoon bijgeleverd.

Bedankt voor de reacties en het inpraten van moed. Ik ga een dakraam bestellen en het deze zomer inbouwen. _/-\o_ _/-\o_

<o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Donixon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:36:
[...]

Kijk, dit filmpje had ik nog niet gevonden. Ik heb dan nog het geluk dat ik alleen maar de dakpannen opzij hoef te leggen, frame eruit en nieuwe erin.

Ik was denk ik het meest bang voor hoe het goed regendicht te maken. Maar zo te zien zitten die flappen die over je dakpannen gaan, er gewoon bijgeleverd.

Bedankt voor de reacties en het inpraten van moed. Ik ga een dakraam bestellen en het deze zomer inbouwen. _/-\o_ _/-\o_
Je schrijft dat er vocht tussen het glas zit. Dan kan je toch gewoon alleen het glas vervangen? Of is de rest ook slecht?

Beide zijn overigens prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Kurma schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Je schrijft dat er vocht tussen het glas zit. Dan kan je toch gewoon alleen het glas vervangen? Of is de rest ook slecht?

Beide zijn overigens prima te doen.
De reden van vervangen is vocht tussen het raam en er lijken wat plekken te zitten op het frame zelf. Voor de zekerheid wil ik hem meteen helemaal vervangen. Mooi project voor deze zomer dus.

<o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Donixon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:36:
[...]

let wel op dat je ze mee besteld, anders zitten ze er niet bij ;)

https://informatie.velux....n-en-installatieproducten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Donixon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:41:
[...]

De reden van vervangen is vocht tussen het raam en er lijken wat plekken te zitten op het frame zelf. Voor de zekerheid wil ik hem meteen helemaal vervangen. Mooi project voor deze zomer dus.
Maar zou je niet eerst zeker willen weten of het kozijn slecht is? Als je je verveelt moet je dat vooral doen natuurlijk, maar het lijkt mij een beetje zonde om dingen te vervangen die niet vervangen hoeven te worden. Een dakraam+gootstukken en manchetten kost zo 400 euro, een ruit met gelaagd glas denk ik zo'n 75 euro.

nou heb ik een oud huis, dus geen enkel tekort aan klussen die aangepakt moeten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

-tom-562

Oliesjeik

Ik weet niet of je perse nieuw wilt, maar op marktplaats zijn best wel wat handelaren die bijna nieuwe Veluxramen verkopen voor een stuk minder geld. Alleen zitten de gootstukken er niet altijd bij.
Ik wil bij ons op redelijke termijn (<1 jaar) 2 Veluxramen vervangen (kozijnen worden slecht), en kwam er toevallig achter dat er best wel een grote handel is in 2e hands Velux dakramen

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 17-07-2023 15:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
-tom-562 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:53:
Ik weet niet of je perse nieuw wilt, maar op marktplaats zijn best wel wat handelaren die bijna nieuwe Veluxramen verkopen voor een stuk minder geld. Alleen zitten de gootstukken er niet altijd bij.
Ik wil bij ons op redelijke termijn (<1 jaar) 2 Veluxramen vervangen (kozijnen worden slecht), en kwam er toevallig achter dat er best wel een grote handel is in 2e hands Velux dakramen
Dit is een top tip! Scheelt makkelijk 150+ euro. Thanks O+

<o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:56
Verschillende keren ramen geplaatst/vervangen, prima te doen, vooral als er al een raam zit. Ik zou idd ook het hele raam vervangen incl kozijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik heb vorig jaar mijn dakraam vervangen en hierover mijn bevindingen gepost:
Thijskoman in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Via Marktplaats bespaar je inderdaad een hoop geld. Nog een tip: Zet de onderdelen van je oude raam ook op marktplaats, leverde mij gewoon nog 50 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Thijskoman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:07:
Ik heb vorig jaar mijn dakraam vervangen en hierover mijn bevindingen gepost:
Thijskoman in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Via Marktplaats bespaar je inderdaad een hoop geld. Nog een tip: Zet de onderdelen van je oude raam ook op marktplaats, leverde mij gewoon nog 50 euro op.
Wat goed! Ik ga proberen een precies hetzelfde dakraam te vinden als ik nu heb, zodat ik hopelijk niet bij hoef te zagen. Op marktplaats waren er flink wat 2e handjes te vinden. Even eentje zoeken waarbij ook de gootstukken en manchetten zitten.

<o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Donixon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Wat goed! Ik ga proberen een precies hetzelfde dakraam te vinden als ik nu heb, zodat ik hopelijk niet bij hoef te zagen. Op marktplaats waren er flink wat 2e handjes te vinden. Even eentje zoeken waarbij ook de gootstukken en manchetten zitten.
Gootstukken heb je toch al, als er nu al een velux inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Kurma schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Gootstukken heb je toch al, als er nu al een velux inzit?
Ah, goeie, ik wist niet dat je dit kon hergebruiken. Ik dacht dat ze allemaal vervormd op je dakpannen lagen, en als je het eraf haalt je het niet meer goed terug kan zetten. Super dan!

<o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Thijskoman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:07:
@Donixon
Deze GGL C01 55 x 70 (CK01) ziet er erg goed uit op het eerste gezicht. Mss als je 175 euro biedt (niet online, maar via persoonlijk contact) heb je een grote kans. staat al een aantal weken te koop incl de accesoires... mochten ze toch slechter zijn dan je dacht heb je ze toch.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 19-07-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
route99 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:39:
[...]
Deze GGL C01 55 x 70 (CK01) ziet er erg goed uit op het eerste gezicht. Mss als je 175 euro biedt (niet online, maar via persoonlijk contact) heb je een grote kans. staat al een aantal weken te koop incl de accesoires... mochten ze toch slechter zijn dan je dacht heb je ze toch.
https://www.marktplaats.n...l-ck01-2070-tuimelvenster

Deze had ik ook gevonden en iets goedkoper. De dakgoten heb ik niet nodig, die er bij die van jou wel bijzitten.

<o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Donixon Ok. (y)
Check: De dakgoten voor een houten of kunststof raam zijn identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
route99 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:59:
@Donixon Ok. (y)
Check: De dakgoten voor een houten of kunststof raam zijn identiek?
Als het goed is is dit ook gewoon hout, alleen overgeverfd: https://www.dakvenster.nl...imelvenster/ck01/ggl/2070 .

Zou dus een identieke moeten zijn als die we al hebben, alleen ander kleurtje wat niet uitmaakt :+

<o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Hout of kunstof maakt voor de gootstukken niet uit. Wat ik wel bij Velux zou checken is of je bestaande gootstukken geschikt zijn voor een nieuwer type dakraam. Zo ja, zou ik in ieder geval nieuwe foam (schuimstroken die rondom op de gootstukken zitten) bestellen want daar is waarschijnlijk weinig meer van over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Thijskoman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:51:
Hout of kunstof maakt voor de gootstukken niet uit. Wat ik wel bij Velux zou checken is of je bestaande gootstukken geschikt zijn voor een nieuwer type dakraam. Zo ja, zou ik in ieder geval nieuwe foam (schuimstroken die rondom op de gootstukken zitten) bestellen want daar is waarschijnlijk weinig meer van over.
Nou, hier komtie; We hebben een GGL-9 dakraam, wat nu CK01 heet. Op de website van Velux staat overal " Deze codes zijn in de loop der jaren veranderd maar de afmetingen zijn gelijk gebleven, behalve de GGL 5 maar die is te vervangen door de FK06." - https://takeback.velux.nl/maatcodering-dakramen

Ik ging er dus vanuit, dat een nieuw CK01 tuimelraam, gewoon in een oude GGL-9 frame zou passen... mooi niet dus. Hij past, maar het lock-mechanisme is anders. Wat voorheen een schroef was die je erin en eruit draaide om hem vast te zetten, is het nu een automatisch pinnetje wat verschuift. Ik krijg het tuimelraam dus niet helemaal dicht, tot de helt :+

Net met Velux gebeld, duurde even voordat ik het de aardige mevrouw had uitgelegd, maar het kwam erop neer dat oude en nieuwe ramen niet te combineren zijn met elkaar. Erg jammer. Voor de zekerheid nog gevraagd voor mijn dakgoten, of die wel zouden passen op een nieuw frame... nop, ook niet 8)7 Toch nog opzoek naar dakgoten voor de CK01 op marktplaats, en anders die direct bij Velux aanschaffen.

We hebben op zolder 2x GGL-9 dakramen zitten, dus voor die andere ga ik het proberen in 1x goed te doen }:O

Bedankt voor al jullie meedenken en hulp! Ik ga nog even opzoek naar de juiste spullen en zal een update gooien als ik verder ben.

Hopelijk leert iemand anders hiervan

update01:
Alle spullen zijn binnen; van marktplaats een nieuw raam gekocht en bij een magazijn het dakgoot en manchetten gekocht. Alles bij elkaar tot nu toe €240,- kwijt. Nog steeds RUIM onder de helft als ik het nieuw had gekocht.

Jammer genoeg blijft het komende tijd nog wel regenen. Even afwachten op een hele dag zon, zodat ik er rustig aan kan beginnen. Jullie horen meer!

[ Voor 9% gewijzigd door Donixon op 01-08-2023 11:42 ]

<o/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Oke, daar zijn we weer. Blijkbaar is dit een zomer waar in de weekenden veel regen valt. Vandaag toch maar de gok genomen om rond 12:00 te starten met het vervangen! Hierbij mijn proces en bevinding:

1. Als eerste moest het oude tuimelraam eruit >
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2myr4CczDymHlelevBDXZ0gRHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bJuApeqeuYKBjJCK6ShjujD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_99xU2TaB2-DzGqheNfka_5ibUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKkd0yMAKWdUedxI500jZP8e.jpg?f=fotoalbum_large

2. In de Velux-kit zaten losse ankers die aan het frame gezet moesten worden, zodat deze hierna aan rachels op het dak bevestigd konden worden >
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hydKZ6a7oqHhlKTLnZP5BnA2tUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqOQzKUbwpSFTSbAJsSdKgxX.jpg?f=fotoalbum_large

3. Om het frame zitten allemaal ijzeren platen. Deze zaten op 3 verschillende manieren vast: een kliksysteem (makkelijk om te buigen en eruit te schuiven), met platte schroeven (zaten handvast, dus redelijk makkelijk los te krijgen) of ze zaten vast met spijkers in de rachels van het dak (helemaal kut om los te krijgen). Ook heb ik de dakpannen die om het frame zaten van het dak gehaald. Even opletten of er geen geslepen pannen tussen zaten, zodat ze weer op de correcte plek kwamen. Niet het geval, allemaal dezelfde pannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryLgiPWmEs7RqTHZRh74gLsRkGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1i5ByW24qy0LZNMXsC7WQzQ.jpg?f=fotoalbum_large

4. Nu het meeste van het oude frame uit elkaar was gehaald, hoopte ik dat ik met de paar schroeven dat hij nog vast zat het hele frame eruit kon tillen. Mooi niet, overal zat pur tussen, dus maar even een zaag gepakt om rond het frame alles los te zagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy9-PmjvVQk7VEhOpWtJBMHcqa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSjOYTlSFervpH0Ct9wPfiSj.jpg?f=fotoalbum_large

5. Dit was het moment dat mijn buurman me zag beunhazen en zijn hulp aanbied. Natuurlijk met open arme aanvaard! Hij had dit wel vaker gedaan (timmerman).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_lOjrZJmmHkHFmZqnT1qQdNJJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zT6uh9woEvxkPFzawIoqhJEz.jpg?f=fotoalbum_large

6. Met wat grof geweld en het wrikken met een hamer, lukte het eindelijk om het frame los te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hkx-PHh0_MLRsuwXXnlu_6AF7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbILr03kq6ydTi8d0HzXwyuV.jpg?f=fotoalbum_large

7. Nu het oude frame eruit was, kon het nieuwe frame erin gezet worden. Hier waren wel een paar extra rachels nodig aangezien bij dit nieuwe frame de haken aan de boven- en onderkant zitten, ipv de zijkanten zoals bij de oude.
Ook hier kwamen we erachter dat Velux een beetje liegt over dat hoe oud je dakraam ook is, alle maten zijn hetzelfde gebleven. Blijkbaar is was dit frame iets groter, dus paste het niet in een keer. Maar met wat trekken en duwen en heel veel pur wegsnijden, paste het toch aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPiTZdK9g-1Wymr_WFTs9MoczAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/he8oyAKPdMNcUhTodBtZIK1F.jpg?f=fotoalbum_large

8. Hierna konden we de manchetten om het frame zetten en met nietjes vastmaken aan het dak. Vanaf hier was het domweg het boekje volgen en de cijfertjes aflopen zoals ze op de Velux-onderdelen staan. Bij 1 beginnen en verder tot alle onderdelen op zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3yBkkrj3EYVQfckc4SVMHKdJHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zlh6VwG8aKo57gBevCHDewTn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1uUjMuw-4fFJrhmiRzbivA02Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phK4wROaJLzpoLsBvCFwQGnl.jpg?f=fotoalbum_large

9. Nu konden alle dakpannen weer teruggelegd worden en de laatste stukken rond het frame gemonteerd worden zoals de dakgoot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4v4Eu3S65Yc-XLUiPpY7RRRT8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JToFTqsiepjucoZwqbKap6C.jpg?f=fotoalbum_large

10. En klaar! Het tuimelraam kan er nu ook weer in en alles klikte soepel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5idRgHItg3iMfdjnJSa-hK1-7vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHIYGVe04SIAMsnm4PhNfWXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYiaUuxOs6PIlSBRDTUcVX-HkiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtchdUWwoqg4Ywk21OKJgO5k.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik wel nog even alles netjes afwerken en nieuwe plankjes onder het frame maken zodat ik daar geen pur en piepschuim meer ziet.

Conclusie volgende post! 8)

<o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Conclusie;

Al en al denk ik dat dit een klusje is dat je prima zelf kan doen. Ik had het geluk dat mijn buurman even mee hielp en precies wist wat er gedaan moest worden. Ik denk dat we alles bij elkaar zo'n 4-5 uur mee bezig zijn geweest. Daar is het research doen en dat alles niet meegerekend natuurlijk.

Het is alleen niet zo makkelijk als iedereen het hier liet zien. Maar dat komt denk ik ook een beetje door het oude raam. Deze was er moeilijker uit te halen dan gedacht en paste iets minder mooi dan gehoopt.

Ik geef dit een (persoonlijke) 7/10 moeilijkheidsgraad als je het over klusjes heb rondom je huis. Het is toch niet zomaar ''fftjes" gedaan en zeker bij dit soort oude huizen (1915), staan er vaak wat meer verrassingen te wachten.

Aan de andere kant van het dak zit zo'n precies dezelfde raam die ook ook wil vervangen, ik denk dat ik dan weer de buurman even vraag om te helpen :^)

BOM (Bill of Materials):
* Tuimelraam + frame: 140,- van Marktplaats (nieuw iets van 450?)
* Nieuwe manchetten en dakgoot: 90,-
* Wat gereedschap zoals schroevendraaiers, hamer, boormachine en een nietmachine voor de manchetten

Hopelijk help ik hier iemand mee en als mensen nog vragen hebben of iets niet helemaal duidelijk is, laat het vooral weten!

<o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Donixon Je mag samen met je buurman, trots zijn op het resultaat. En zeer betaalbaar zo. Die andere nog en geniet er dan van!
Dat van het niet gelijk zijn, was idd een valkuil, dat heb ik hier ook, beide kleine ramen lijken hetzelfde maar zijn het niet, zie P.S.

PS: Ik gok er dus op om van de 2 kleine Velux ramen die ik nog moest doen alleen het glas (toch niet exact de gelijke maten, had ze vooraf los gemaakt en gemeten) te vervangen, het deze week binnengekomen, moet eerst nog andere zaken afmaken. Jouw klus was een stuk complexer, maar met een goede planning was het (y) geregeld.
Het HR++ (gelaagd 33.1) glas kost me voor 2 ramen bijna 140 euro. De rest ligt er nog van de vorige klus, mss wat klein spul nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOnrJoPX4NiXReYSCADIUooXnng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/utt3BVPX0QJFsAoq7BCWwzvp.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 20-08-2023 20:27 ]

Pagina: 1