Oke, daar zijn we weer. Blijkbaar is dit een zomer waar in de weekenden veel regen valt. Vandaag toch maar de gok genomen om rond 12:00 te starten met het vervangen! Hierbij mijn proces en bevinding:
1. Als eerste moest het oude tuimelraam eruit >
2. In de Velux-kit zaten losse ankers die aan het frame gezet moesten worden, zodat deze hierna aan rachels op het dak bevestigd konden worden >
3. Om het frame zitten allemaal ijzeren platen. Deze zaten op 3 verschillende manieren vast: een kliksysteem (makkelijk om te buigen en eruit te schuiven), met platte schroeven (zaten handvast, dus redelijk makkelijk los te krijgen) of ze zaten vast met spijkers in de rachels van het dak (helemaal kut om los te krijgen). Ook heb ik de dakpannen die om het frame zaten van het dak gehaald. Even opletten of er geen geslepen pannen tussen zaten, zodat ze weer op de correcte plek kwamen. Niet het geval, allemaal dezelfde pannen.
4. Nu het meeste van het oude frame uit elkaar was gehaald, hoopte ik dat ik met de paar schroeven dat hij nog vast zat het hele frame eruit kon tillen. Mooi niet, overal zat pur tussen, dus maar even een zaag gepakt om rond het frame alles los te zagen.
5. Dit was het moment dat mijn buurman me zag beunhazen en zijn hulp aanbied. Natuurlijk met open arme aanvaard! Hij had dit wel vaker gedaan (timmerman).
6. Met wat grof geweld en het wrikken met een hamer, lukte het eindelijk om het frame los te krijgen.
7. Nu het oude frame eruit was, kon het nieuwe frame erin gezet worden. Hier waren wel een paar extra rachels nodig aangezien bij dit nieuwe frame de haken aan de boven- en onderkant zitten, ipv de zijkanten zoals bij de oude.
Ook hier kwamen we erachter dat Velux een beetje liegt over dat hoe oud je dakraam ook is, alle maten zijn hetzelfde gebleven. Blijkbaar is was dit frame iets groter, dus paste het niet in een keer. Maar met wat trekken en duwen en heel veel pur wegsnijden, paste het toch aardig.
8. Hierna konden we de manchetten om het frame zetten en met nietjes vastmaken aan het dak. Vanaf hier was het domweg het boekje volgen en de cijfertjes aflopen zoals ze op de Velux-onderdelen staan. Bij 1 beginnen en verder tot alle onderdelen op zijn.
9. Nu konden alle dakpannen weer teruggelegd worden en de laatste stukken rond het frame gemonteerd worden zoals de dakgoot.
10. En klaar! Het tuimelraam kan er nu ook weer in en alles klikte soepel.
Nu moet ik wel nog even alles netjes afwerken en nieuwe plankjes onder het frame maken zodat ik daar geen pur en piepschuim meer ziet.
Conclusie volgende post!