Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElbowTrouble
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09-2023
Mijn vraag
Welke fujifilm camera bevelen jullie aan?
Ik zoek een compacte camera die ik zo even rind mn schouder hang of in mn rugzak stop. Ik zal hem vooral gebruiken voor straatfotografie of dergelijke. Ik houd wel van de retro look en hij moet natuurlijk gewoon goede fotos maken

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alleen maar analoge camera’s als de canon ae-1.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De x100v was de meest voor de hand liggende maar ontzettend duur en overal uitverkocht. Alternatief was dan voor mij de xe-4 of xt30 ii maar die zijn ook bijna overal uitverkocht en ik weet miet of de xt30 ii nou zo compact is als ik het wil. Xe4 trekt mij dan nog wel. X100f zou ik ook voor willen gaan maar die is toch al aardig oud, weet miet of dat zo’n probleem is. Ik zal het alleen voor foto’s gebruiken en het liefst een rangefinder body. Als “oudere” camera’s nog steeds goed zijn tweedehands of opgeknapt vind ik het miet erg om daar voor te gaan. Budget ligt rondom de 1300 euro. Welke camera’s bevelen jullie aan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 22:25

Alpine

Twisted animator

Moet het per se een Fujifilm camera zijn? Een camera uit de Sony A6000 serie lijkt me anders een goed alternatief en beter verkrijgbaar dan de Fuji rangefinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElbowTrouble
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09-2023
Alpine schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:22:
Moet het per se een Fujifilm camera zijn? Een camera uit de Sony A6000 serie lijkt me anders een goed alternatief en beter verkrijgbaar dan de Fuji rangefinders.
Ik heb ook naar alternatieven van andere merken zitten kijken maar mijn voorkeur gaat toch naar de fujifilm x series. Vooral voor de kleuren die fujifilm cameras geven en omdat er nauwelijks ge edit zou hoeven worden bij fuji cameras. Zal toch even kijken naar de sony a6000 serie. Iets waar ik op moet letten?

[ Voor 7% gewijzigd door ElbowTrouble op 17-07-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:33
En ben je er al uit?

Niet, dan zou je hier nog even kunnen kijken:
https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-e4-review-small-size-big-image-quality#conclusion

Onder de kop 'Compared to its peers' vind je wat voors en tegens tov andere vergelijkbare camera's waaronder een Sony uit de A6000 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
Qua bediening en retro-look komt de Fuji inderdaad het dichtst bij de AE-1.

Misschien even goed kijken of je niet ergens een mooie 2e hands kunt vinden. De X100 serie klinkt mooi maar legt het af tegen een mooie Ex serie aangezien je het objectief niet kunt verwisselen. Hij is trouwens wel lekker stil. De meerwaarde van de meetzoeker is beperkt (persoonlijke uitspraak van mij) en het objectief is een aardig maar niet superieur en komt met de huidige sensor aan zijn grenzen (zachte close focus opnames).

Of de a6xx serie een alternatief is? Misschien, maar ook daar heb je nogal wat oud materiaal dat nog te koop is en de bediening is niet altijd prettig (ook weer een persoonlijke ervaring). Dus wel even kijken welk model je zou kopen. De "echte" APS-c objectieven van Sony zijn over het algemeen (zeer) bescheiden qua prestaties tot slecht (16-50). Gelukkig kun je ook de FF objectieven gebruiken maar die hebben hun prijs (€ en gewicht/ omvang).

Dan kun je nog eerder een RX100-serie nemen waarvan het objectief wel aardig is en die nog compacter is.

Buiten dat kun je natuurlijk vaak met een modern mobieltje uit de voeten die voor het merendeel van de opnames kan voldoen en die heb je eigenlijk altijd wel bij je...