Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Ik gebruik al enige tijd een Fairphone 4 met LineageOs 20 en MicroG. Tot nu toe altijd zonder problemen. Met bankapps, en alle andere soorten qr-code scan apps. Geen probleem.
Alleen de QR-code scannen van de Digid app werkt niet. Ik kan de koppelcode intypen, volgende, en dan verschijnt een QR-code die gescand kan worden. De digid app toont wel het scan scherm, maar er gebeurd niets.
Op internet vond ik een github issue met betrekking tot deze qr-code scan van de Digid app, die ik helaas niet meer terug kan vinden. Hierin werd aangegeven door een gebruiker dat hij had ontdekt dat er een bibliotheek/api werd aangeroepen van Google voor het scannen, of bevestigen van die scan.

Ik heb zelf contact gehad met de helpdesk van Digid. Eerst 1e lijn en toen 2e lijn. Nu blijkt dat ik een Google account op mijn telefoon nodig heb om deze QR-code te kunnen scannen. (of een apple id op ene iphone).

In geen enkele app heb ik problemen, maar nu dus wel bij de Digid app die door de overheid, pensioenfondsen, verzekeraars, zorgverleners gebruikt wordt om in te loggen! Ik kan dus nog wel inloggen met sms controle, maar zoals de Digid medewerker al zei, steeds meer instantie vereisen inloggen via de app en staan ook de sms controle niet meer toe.

Dit is in mijn ogen toch wel gestoord zeg! Ik heb Google of Apple nodig om in te loggen bij de overheid.
Iemand een idee hoe hiermee om te gaan? Die dame van Digid opperde om een klacht in te dienen bij de ombudsman.

Beste antwoord (via rens-br op 26-10-2023 22:01)

• rsnel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
MicroG heeft inmiddels een implementatie van de missende API gemaakt, zie het github issue: https://github.com/microg/GmsCore/issues/670

Ik had dit probleem ook en ben dus maar met SMS authenticatie gaan inloggen, maar tot mijn verbazing werkt het scannen van de QR code nu wel. DigiD versie 6.9.3, microG Services Core 0.2.27.223616.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Ik zou een klacht indienen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

De app is volgens mij alleen beschikbaar voor Android 7 en hoger en iOS 12 en hoger.

Nu ben ik benieuwd hoe je klacht ontvangen gaat worden over het niet werken van een Android App met een LineageOs en MicroG eroverheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Barrycade schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:59:
De app is volgens mij alleen beschikbaar voor Android 7 en hoger en iOS 12 en hoger.

Nu ben ik benieuwd hoe je klacht ontvangen gaat worden over het niet werken van een Android App met een LineageOs en MicroG eroverheen.
Dat is toch niet relevant?

Het gaat erom dat een overheidsapp (propriëtaire) libraries van Google gebruikt. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Compizfox schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:00:
[...]
Dat is toch niet relevant?

Het gaat erom dat een overheidsapp (propriëtaire) libraries van Google gebruikt. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Ja dat is precies mijn punt. Ik gebruik Android 13. Maar blijkbaar hebben de ontwikkelaars een Google-code/bibliotheek gebruikt. Dit lijkt mij zeer ongewenst!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• rsnel
MicroG heeft inmiddels een implementatie van de missende API gemaakt, zie het github issue: https://github.com/microg/GmsCore/issues/670

Ik had dit probleem ook en ben dus maar met SMS authenticatie gaan inloggen, maar tot mijn verbazing werkt het scannen van de QR code nu wel. DigiD versie 6.9.3, microG Services Core 0.2.27.223616.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
@rsnel Ik heb de zelfde digid versie en dezelfde MicroG Service versies, maar toch wil hij bij mij niet scannen.
Heb je nog andere instellingen?
Welke Android versie / rom / telefoon?
Ik zie deze wijziging niet in de release notes staan van versie v0.2.27.223616

[ Voor 30% gewijzigd door ahbart op 26-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnel
Vervelend dat het bij jou niet werkt. Het enige wat ze hoeven te doen bij DigiD is instellen dat de app ook een scan van een andere qr-scanner accepteert, dan zou je de QR gewoon met binaryeye kunnen scannen...

Ik heb een google pixel 1 sailfish, "lineageos for microg' lineage_sailfish-userdebug 11 RQ3A.211001.001 eng.root.20230727.115327 dev-keys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Wat ik me afvraag, is het mogelijk om de MicroG versie in de LineageOS+MicroG rom te updaten met de versie in FDroid? IN Fdroid zie ik namelijk 2.29 staan van MicroG services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Yes, Het is me nu toch ook gelukt. Ik heb via Fdroid de MicroG services geupdate naar versie 0.2.29.233013
Door op die versie te klikken en bij te werken. Er werd dus geen update aangeboden. Maar dit werkt prima.
Ik weet niet of het door die MicroG update komt, maar de Qr-code scant nu, als ik de Qr-Code van Digid iets inzoom (binnen Firefox).

Ik zie trouwens dat die versie van MicroG nu ook de SMS retriever API ondersteund! Mogelijk dat de 112 app nu ook te activeren is. Ga ik proberen. Edit: Hmm. Helaas! Dat werkt nog niet. Ook niet nadat de 112 app rechten heeft gekregen voor de telefoon e.d.

[ Voor 33% gewijzigd door ahbart op 27-10-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:30
verkeerd topic

[ Voor 92% gewijzigd door Handjes op 31-05-2024 23:09 ]

Pagina: 1