Kapot stucwerk repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 09:30
In mijn huis in de gang ging een grote spiegel. Deze was verlijmd. Bij het weghalen kwamen er stukken stuc van de muur af met gevolg wat grote gaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X1CDhWE0k2kKbrxOayWKk8NAxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOGR4L5kTG6ExHCzBbrLPbYr.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik om dit te repareren bv aan de slag met Fix en Finish of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:39
ja idd Fix en Finish van Knauf, gebruik ik zelf.

Hak de losse stukken er ook even af, "snij" eerst eromheen en haal die eraf.
Doe wat ondergrond erop als je niet weet of deze ondergrond al goed voorbehandeld was.

Mix in correcte proporties en stappen, smeer erover .. mag je meteen netjes proberen of bij zo'n klusje zou ik zeggen doe geen moeite en schuur het later gewoon strak.

Ik zie hier een rand die nog mogelijk wil afbrokkelen, wil je een strakke rand haal dan een randstrip/hoekprofiel/hoekbeschermer (b.v. bij Hornbach hebben ze die wel) en verwerk deze netjes in de muur / onder het stuc.

Gezien dit een wat dikker laagje wordt wel eerst goed laten drogen voor je gaat schuren. Zal met dit weer wel snel gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door grasmanek94 op 17-07-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
grasmanek94 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:52:
ja idd Fix en Finish van Knauf, gebruik ik zelf.

Hak de losse stukken er ook even af, "snij" eerst eromheen en haal die eraf.
Doe wat ondergrond erop als je niet weet of deze ondergrond al goed voorbehandeld was.

Mix in correcte proporties en stappen, smeer erover .. mag je meteen netjes proberen of bij zo'n klusje zou ik zeggen doe geen moeite en schuur het later gewoon strak.

Ik zie hier een rand die nog mogelijk wil afbrokkelen, wil je een strakke rand haal dan een randstrip/hoekprofiel/hoekbeschermer (b.v. bij Hornbach hebben ze die wel) en verwerk deze netjes in de muur / onder het stuc.

Gezien dit een wat dikker laagje wordt wel eerst goed laten drogen voor je gaat schuren. Zal met dit weer wel snel gaan.
Dank je. Ergens deze week naar de bouwmarkt en zal het resultaat laten zien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik raad sterk af om Knauf fix and finish te gebruiken, het hard snel uit en voor de beginner moet je snel werken. bijkomend dat f&f tot max 3 mm te gebruiken is en op de foto lijk het dieper.
Ik zou zelf het opnieuw gronden en mp75 gebruiken.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

modulan finish O+ En als je geen Hornbach in de buurt hebt, Albastine muurglad (wel fors duurder)
zo uit de emmer, aanbrengen in 2 - 3 lagen, tussendoor halve dag laten drogen.

Het lijkt overigens net of er geen voorstrijk is gebruik bij het originele stucwerk.

[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 17-07-2023 13:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

redryder schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:24:
Ik raad sterk af om Knauf fix and finish te gebruiken, het hard snel uit en voor de beginner moet je snel werken.
Is in wezen met alles wat je zelf aanmaakt, en in net te kleine hoeveelheden.
Vandaar kant en klare pasta. Ben je klaar, emmer in de kelder, kun je zo nog een jaar bewaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:39
Ik raad sterk af om Knauf fix and finish te gebruiken, het hard snel uit en voor de beginner moet je snel werken. bijkomend dat f&f tot max 3 mm te gebruiken is en op de foto lijk het dieper.
Er wordt toch geen hele muur gestuuct? :')
Nadeel van MP75 is dat het niet puur-wit is heb ik zelf gemerkt, en is niet zo glad te krijgen als F&F (al scheelt het niet erg veel). Maar bij verven kan dit wel voor zichtbare kleurverschillen zorgen, afhankelijk van de verf en voorbereiding...

MP75 wordt juist als basis laag voor F&F gebruikt, dus wil TS het echt perfect doen moet deze eerst vullen (niet tot de rand) met MP75 en dan dun laagje F&F - maar in deze situatie lijkt mij dat onnodig.

Kant en klare pasta is ook een optie maar ik vind die dingen wel erg duur voor wat je krijgt, voor zo'n gat in de muur kan het al gauw 4-5 kleine emmertjes zijn (ook een dikke 20+ euro).

Verder ja ik erger mij er ook aan dat F&F zo snel droogt/hard wordt.
Ik zie soms mensen ook het advies geven om "een mix van 70% MP en 30% F&F nemen, en wat dikker werken (4-5mm)".

Als hier tegels op komen dan maakt het niet uit idd, MP75 ook goed. En komt hier nog een andere spiegel overheen dan zou ik denk ik niet eens de moeite nemen :p

[ Voor 57% gewijzigd door grasmanek94 op 17-07-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 22:27
Dit dus, mijn voorkeur zou ook uitgaan naar MP75. F&F is maar tot 3mm ongeveer, het kan wel hoor op zo een klein stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
gewoon een potje kant en klare stucpasta kopen, die erop smeren, indien nodig in 2 lagen.

Voor dit ga je toch niet een complete zak MP75 kopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Fix and Finish zou ik juist wel aanraden, de naam zegt het al, het is perfect voor zoiets als dit.

Het is lastig om de schaal in te schatten op de foto, maar als het echt om een klein stukje gaat is zoiets ook wel prima: https://www.alabastine.nl/product/muurvuller-poeder/

Mocht het niet in 1 laag gaan dan gewoon meerdere lagen doen, geen probleem.

[ Voor 56% gewijzigd door happysan op 17-07-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
De gaten zijn een paar milimeter diep en zo'n 35-40 bij 10-15 cm. Zal me eens verdiepen in de hier geschetste oplossing en dan morgen wat gaan halen bij de Hornbach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hornbach heeft ook nog een wat meer vullende pasta, rood/oranje achtige emmer is dat. De groene is voor meer gladde afwerking van reeds gestucte muur. Zal rond de 25 euro zijn gok ik voor 18 kilo. Wellicht heb je nog meer plekken die bijgewerkt moeten worden :+
Stuk duurder dan een zak MP75, sure, maar het scheelt rotzooi, een mixer, een kuip, geknoei, hoop rotzooi nadien.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 17-07-2023 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het feit dat er helemaal niets meer zit op het gasbeton is geen best teken, ik zou eens op de muur tikken en luisteren wat er nog meer los zit, hier is overduidelijk een hechtingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

twain4me schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:00:
Het feit dat er helemaal niets meer zit op het gasbeton is geen best teken, ik zou eens op de muur tikken en luisteren wat er nog meer los zit, hier is overduidelijk een hechtingsprobleem.
vrees het ook ja, had toch wel op zijn minst nog wat gele of blauwe primer verwacht op de gasbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
paQ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:59:
Hornbach heeft ook nog een wat meer vullende pasta, rood/oranje achtige emmer is dat. De groene is voor meer gladde afwerking van reeds gestucte muur. Zal rond de 25 euro zijn gok ik voor 18 kilo. Wellicht heb je nog meer plekken die bijgewerkt moeten worden :+
Klopt. Dit waren de 2 grootste gaten. Er zitten nog wat kleiner in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelw
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:13
Ook ik gebruik Fix & Finish voor dit soort gaten, geweldig spul. Desnoods doe je het in twee lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 10:47
Pak gewoon muurplamuur. Fix&finish hier niet geschikt voor. Dat vult alleen kleine scheuren en gaatjes.

Ik heb zelf met muurplamuur 2 afgebroken vlakken opgevuld op een gladgestuucte muur omdat ik aan de andere kant een afzuigkap ging monteren.

Na muurplamuur en een likje verf zag je hier niets meer van terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Worst case scenario heb je hetzelfde als wat ik in een slaapkamer had. Begonnen met losse stukjes verwijderen, geëindigd met een kale muur die ik maar van een primer en nieuw stucwerk heb voorzien. Uiteindelijk was er zoveel los dat het simpeler was om de muur maar geheel schoon te steken. (Als je dat zou moten doen maak wel een snede bij hoeken en plafond om te voorkomen dat je eindigt met een nog groter project.)
Pagina: 1