Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tegenvallende koeling Nilan CompactP Polar WTW systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
Ik woon (als 2e bewoner) sinds enkele maanden in een nieuwbouw ééngezins huurwoning met een Nilan CompactP Polar systeem en zonnepanelen (5 stuks). Het is een energiezuinige gasloze woning met HR beglazing en uiteraard goed geïsoleerd. De woning is in augustus 2020 opgeleverd, dus vrij recent.

Volgens de handleiding kan het Nilan systeem ook koelen, maar dat blijkt in de praktijk (zeker met de zeer warme dagen) toch iets tegen te vallen. Ook na het regelmatig ventileren (ramen/deuren langdurig open zetten) bij een koele of lagere buitentemperatuur, neemt de binnentemperatuur niet af.

Momenteel staat de temperatuur op 21 graden ingesteld. De buitentemperatuur loopt overdag op tot 25 graden of meer. Ook als de buitentemperatuur langdurig lager is dan in de woning, blijft de binnentemperatuur op dezelfde waarde hangen. Naar ik vernomen heb van de installateur is dat normaal en duurt het enkele dagen voordat het systeem de binnentemperatuur iets omlaag krijgt. Volgens de fabrikant zou de binnentemperatuur nagenoeg altijd aangenaam zijn, zonder extra ventileren (WTW systeem).

Ik heb 2 foto's toegevoegd aan dit bericht met 2 screenshots van het Nilan display. Weet niet of met andere instellingen de werking nog te beïnvloeden is. Advies/tips zijn welkom. Bij voorbaat dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7a8h_qJVFD7p-ycAn7nNHYmsY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boQGTlzPcFoXAoXvkjZWwqFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR1HJiZmWWZHhweu1J9rPTMH7Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTKFxuTGHzv3OutR9y7VEaNb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Compressor state: off en Bypass state: open lijken me aan te geven dat hij puur koelt op bypass en dus koele lucht van buiten aanzuigt zonder actief te koelen.

Waarschijnlijk zodra het buiten warmer wordt, gaat de bypass dicht om als koude-terugwinsysteem te werken, maar zal hij niet zomaar actief gaan koelen.

Ik ben verder niet bekend met het systeem maar Operation mode staat nu op Auto. Lijkt me dat voordat hij actief gaat koelen je dat zelf moet aanzetten? Kun je dit ergens in de menu's niet terugvinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 17-07-2023 14:52 ]

• Firstjazz
Veel instellingen zijn met een wachtwoord van de installateur beveiligd en die weet ik niet.

Heb wel in het menu bij de optie Ventilation de Operating mode op Cooling kunnen zetten met als gevolg dat de compressor state ook Cooling aangeeft. (zie foto's).
Ben benieuwd of dit voldoende is om de binnentemperatuur iets te verlagen.
De actuele buitentemperatuur is 20 graden in tegenstelling tot de binnentemperatuur die 24 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUgtAGGTnCxXr_6M5Jc-EMgGdgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JguaX4sxktNOeXpbaRic963e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpyfhBqS3y7fY6KVgKnFEFalU-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQrqHFnZ3kFbuKbvaeDbBGLU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Firstjazz op 17-07-2023 17:34 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ben benieuwd of het helpt, ik zie ook nog een stukje "active cooling settings", wellicht dat daar nog wat interessants in staat.

Als hij echt op compressor koelt zou je significant koelere lucht uit de ventielen moeten voelen.

• Firstjazz
Voor zover mogelijk ook de instellingen bij "Active cooling settings" aangepast (zie foto).

Er komt nu voelbare koelere lucht uit de ventielen.
Zal even duren voordat de op het display aangegeven binnentemperatuur ook daalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zndbHcNgMloUb9kjuZof6W67ghE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfD60AsWBu8YUwvH98AHuRbN.jpg?f=fotoalbum_large

• Firstjazz
Nu, 15 uur later is de binnentemperatuur die het display aangeeft 23 graden. De actuele buitentemperatuur is 18 graden. De binnentemperatuur is dus met 1 graad gedaald! Weet niet of dit normaal is, maar valt wel tegen.

Wat me verder opvalt: ondanks dat de "Fan speed when cooling" op level 3 is ingesteld, deze op level 1 blijft draaien.

Is dit de normale werking van dit systeem?

[ Voor 26% gewijzigd door Firstjazz op 18-07-2023 09:22 ]

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met max. 300m3/uur en minimumtemp van 10C vd toevoerlucht is bij 24C binnentemperatuur het koelvermogen hooguit:

918J/m3/K * (24-10) * 300m3 = 3.86MJ/uur. Dat is net aan 1kW. Daarmee koel je nauwelijks een kleine slaapkamer. Laat staan een heel huis.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:37
Hheb je ook tips aan je buren gevraagd? Zij zijn wellicht ervaren gebruikers en hebben misschien zelfs een handleiding.

• Firstjazz
Cr3ator schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:44:
Met max. 300m3/uur en minimumtemp van 10C vd toevoerlucht is bij 24C binnentemperatuur het koelvermogen hooguit:

918J/m3/K * (24-10) * 300m3 = 3.86MJ/uur. Dat is net aan 1kW. Daarmee koel je nauwelijks een kleine slaapkamer. Laat staan een heel huis.
Afgaand op je berekening kan het nog dagen duren voordat het binnen een stuk koeler is. Ventileren met ramen/deuren open lijkt me dan sneller gaan.

Stel me zo voor dat als ik de instellingen eerder had aangepast de binnentemperatuur nu wat aangenamer zou zijn. Er komt koele lucht uit de ventielen, dus dat werkt op zich wel.

• Firstjazz
MSXBas schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:56:
Hheb je ook tips aan je buren gevraagd? Zij zijn wellicht ervaren gebruikers en hebben misschien zelfs een handleiding.
Ik heb een handleiding die heel summier is. De installateur adviseert ramen/deuren open te zetten zodat het sneller koel is binnen. Ook dat het systeem dagen nodig heeft om de temperatuur omlaag te brengen.

Buren zijn achter in de 60 en ervaren hetzelfde probleem. Ik wilde meer over de werking van het systeem weten om te kijken of met gewijzigde instellingen het resultaat sneller te bereiken is. Het is een huurwoning en de met een wachtwoord beveiligde instellingen (die voor het hele blok gelden) kan ik niet wijzigen. Dus zoeken naar hoe ik het systeem zo optimaal mogelijk kan benutten met de instellingen die ik wel kan wijzigen.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

's Nachts de ramen open doet significant meer om de warmte uit de muren te krijgen. Zonwering aan de buitenkant voorkomt dat de boel overdag teveel opwarmt. De WTW kan de scherpe kantjes een beetje wegkoelen, maar het is geen vervanging voor / gelijkwaardig aan een airco-installatie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Firstjazz
Cr3ator schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:06:
's Nachts de ramen open doet significant meer om de warmte uit de muren te krijgen. Zonwering aan de buitenkant voorkomt dat de boel overdag teveel opwarmt. De WTW kan de scherpe kantjes een beetje wegkoelen, maar het is geen vervanging voor / gelijkwaardig aan een airco-installatie.
Ik snap dat het WTW systeem niet gelijkwaardig is aan een airco-installatie.
Was ook niet mijn uitgangspunt. Was in de veronderstelling dat vanwege de hoge isolatie van de woning de binnentemperatuur op een nagenoeg constant niveau gehouden kon worden. Dat blijkt dus niet te kunnen.
's Nachts ventileren (wat ik in de kamers boven al doe) is dan de enige optie.
In de woonkamer/keuken beneden zet ik ook vaak de tuindeur 's avonds open.

In de brochure en promotiefilmpjes van Nilan wordt het veel rooskleuriger voorgesteld. Beetje misleidend vind ik.
Pagina: 1