Wat kan ik nog met dit systeem??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende systeem:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ILK3uyoYppFJUPaZ_kBf-6JHv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6VdColtHv0plhWBwMQ4KdRe.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik daar nog mee? Volgens mij is dit een Intel i3 van de eerste generatie met DDR3 geheugen.
Is dit genoeg om bijvoorbeeld een NAS te bouwen? De grafische kaart is erg simpel dus een media server met bijvoorbeeld Plex en/of Kodi gaat ie denk ik niet trekken, in ieder geval niet als ik hem direct op de tv aansluit.

Er draait wel Windows 10 64-Bit op maar dit werkt zo langzaam. Dit kan ik wel verbeteren door er een SSD in te zetten.

Misschien geef ik hem wel weg aan m'n nichtjes zodat ze bijvoorbeeld Youtube filmpjes kunnen kijken.
Denk niet dat deze pc nog inzetbaar is als spelcomputer ook al zou ik er een SSD in zetten.

Of misschien iets voor het museum? 8)

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Een moderne NAS kan meer kosten maar wel zuiniger zijn. Zelfbouw of kant-en-klaar. Met de huidige energieprijzen en 24/7 uptime kan een oude PC als nas uiteindelijk duur zijn.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Tyrian schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:44:
Met de huidige energieprijzen en 24/7 uptime kan een oude PC als nas uiteindelijk duur zijn.
Dat had ik ook eigenlijk al bedacht. En ik heb zelf al een NAS. Waar ik wel aan heb gedacht is wel een NAS ervan te maken puur om daar ervaring mee op te doen en te kijken naar de verschillende soorten NAS OS. Wat welk OS kan en welke voor mij het meest geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

nossie63 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Dat had ik ook eigenlijk al bedacht. En ik heb zelf al een NAS. Waar ik wel aan heb gedacht is wel een NAS ervan te maken puur om daar ervaring mee op te doen en te kijken naar de verschillende soorten NAS OS. Wat welk OS kan en welke voor mij het meest geschikt is.
Een leer, hobby of studieproject is prima natuurlijk. Want dan gaat hij niet 24/7 aan staan.
Ik heb zelf een web- en gameservertje staan. Vroeger was dit een oude PC. 80 tot 100 watt continu. Nu heb ik een HP mini PC-tje ervoor met een zuinige 10nm processor. Deze gebruikt maar 10 tot 20 watt. Dat heeft zich al driedubbel terugverdiend.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou er een SSD in monteren en Linux opzetten. Linux is doorgaans beter werkbaar op oude hardware dan Windows. Je kunt vaak wel een oude Windows-versie installeren om de systeemeisen wat te drukken, maar bij Linux kun je veelal de nieuwste en beste distributie installeren. Laat er geen twijfel over bestaan dat ook voor Linux een dergelijk systeem al oud is, maar vaak werkt het toch een stuk beter.

Ook belangrijk voor jouw systeem: Zram. Een systeem met 4GB RAM gaat al snel swappen. Swappen naar harde schijf is traag, naar SSD beter, maar doet de SSD snel slijten. De Zram-functie van Linux is echt een doorbraak voor dergelijke systemen, het comprimeert geheugen, maar dat is nog stukken sneller dan swappen naar SSD. Zram doet wonderen voor dergelijke systemen als jij hebt en kan het verschil zijn tussen een onwerkbaar en goed te gebruiken systeem.

2GB tot 4GB is een hoeveelheid geheugen waar Zram echt opbrengt, heb je minder geheugen dan ben je zo beperkt dat zelfs Zram geen redding meer biedt, heb je 8GB of meer dan swap je doorgaans te weinig dat Zram niet nodig is.

De videochip, Radeon 5450 kan op zich nog wel wat, maar de implementatie op de ASUS-kaart die je hebt, maakt gebruik van een 64-bit geheugenbus en in plaats van GDDR zit er normaal DDR-geheugen op. Het is dus een redelijk afgeknepen kaart. Ik denk daarom dat tot op zekere hoogte grafisch werk wel moet kunnen, maar zodra je de resolutie opvoert of hoge resoluties textures gaat gebruiken, ben je bandbreedte beperkt en gaat een dergelijk kaartje op zijn bek vallen. Dus mediagerelateerde zaken zouden kunnen werken als je de resoluties laag kunt houden.

[ Voor 7% gewijzigd door dmantione op 17-07-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nossie63 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:21:

Wat kan ik daar nog mee? Volgens mij is dit een Intel i3 van de eerste generatie met DDR3 geheugen.
Is dit genoeg om bijvoorbeeld een NAS te bouwen? De grafische kaart is erg simpel dus een media server met bijvoorbeeld Plex en/of Kodi gaat ie denk ik niet trekken, in ieder geval niet als ik hem direct op de tv aansluit.
Kan op zich prima als beiden denk ik. RAM is wat aan de lage kant, maar een NAS of mediaserver (of beiden) kan prima. Bij plex en consorten is het vooral belangrijk om op de client de afspeelkwaliteit op maximaal te hebben staan (al gaat dat in veel gevallen automatisch tegenwoordig). De clients zouden dan als het goed is middels direct play de content native moeten kunnen afspelen. Dan is er dus geen transcoding oid nodig en trekt elke PC Plex in principe prima.
Er draait wel Windows 10 64-Bit op maar dit werkt zo langzaam. Dit kan ik wel verbeteren door er een SSD in te zetten.
Als je het als NAS ook gaat gebruiken, kan unRaid bijvoorbeeld een alternatief zijn. Dan kun je het ook gemakkelijker remote (en via een webinterface) beheren.
Pagina: 1