Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-05 13:18
Ha, excuus als ik dit niet helemaal goed omschrijf (ik ben geen techneut). Ik lees op meerdere websites dat als je meterkast 3x 25A aan kan, de maximale zekering in de groep 16A moet zijn en dus je omvormer maximaal 16Ax230V = 3680W mag leveren. Nu is bij mij de installatie zo gelegd dat dit 5kW is, maar levert terug op maar 1 fase. Dit zou dus niet moeten mogen, maar ik kan niet vinden uit welke NEN norm dit precies volgt. Ik denk NEN1010, maar kan het niet vinden - waarschijnlijk omdat ik niet goed begrijp wat ik lees.

Wellicht nog belangrijk om te weten is dat de vorige bewoners ook een laadpaal op 1 fase hebben gemonteerd (die ik niet gebruik, want geen EV). De levering van de zonnepanelen komt daarlangs naar binnen. Heel misschien is het toen verzwaard, maar dat is niet terug te vinden op de (net ontvangen) jaarrekening.

Kan iemand wijzen naar de juiste NEN regel binnen de NEN1010 of een andere NEN norm als ik de verkeerde heb? En wat kan ik het beste doen (verzwaren of installateur het over meerdere fases laten aansluiten)? En hoe onveilig is het? Moet ik mijn systeem uitzetten totdat het aangepast is?

Thanks!

Beste antwoord (via Benkei321 op 17-07-2023 14:46)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:22
Benkei321 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:08:
Even terug naar de oorspronkelijke vraag, maar uit welke norm/regel volgt het dat de groepszekering maximaal 16A is (cq, mag zijn) bij een hoofdzekering van 25A? En welk gevaar is er nu? Moet ik het uitzetten?
Die norm is NEN1010 en de regel is (uit mijn hoofd) dat tbv selectiviteit een zekering altijd 1,6 keer zwaarder moet zijn dan een onderliggende zekering. Zo niet dan acht men de kans (te) groot dat de bovenliggende zekering eerder tript dan de onderliggende.

Gevaar is er niet. Enkel ongemak. Een groter deel van je huis zit dan zonder stroom en het is lastiger de fout op te sporen.

Er zijn ook mensen die beweren dat selectiviteit uberhaupt niet van toepassing is bij teruglevering. Daar zou ik zelf niet zo stellig in zijn, maar goed je moet natuurlijk altijd zelf weten hoeveel je je aantrekt van wat er wel of niet in een norm staat.

Even los van het feit dat het van de zotte is om een 5kW installatie op één fase hangen als er een 3-fasen aansluiting aanwezig is, denk ik niet dat er iets "fout" is. Als dit is wat je met die schouw hebt afgesproken en voor getekend hebt, sja... 🤷
Persoonlijk lijkt die 32A kookgroep op één fase me een groter probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmuh99J79rsesFXLX_h57VMMK9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwHyCq2E4DL0qttBQuDxf7qw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit komt van de jaarrekening? Wat is die 80A? Zou dat te maken kunnen hebben met die laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 21:49
Benkei321 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:30:
[Afbeelding]

Dit komt van de jaarrekening? Wat is die 80A? Zou dat te maken kunnen hebben met die laadpaal?
Dat je aansluiting groter is dan 1 x 10 A kleiner of gelijk aan 3 x25 A en kleiner dan 1 x 80 A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

Waarschijnlijk zit er nu een 20A zekering op de zonnepanelengroep. Beste kun je even een foto maken van de meterkast, dan weten we het zeker.

Volgens mij is een 20A automaat achter 25A automaat prima. Onveilig is dat zeker niet, alleen is selectiviteit een dingetje.

Edit 1
Benkei321 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:30:
[Afbeelding]

Dat is gewoon een algemene noemer voor jouw capaciteitstarief. 10 A t/m 80 A enkelfase en 3x25A vallen onder hetzelfde tarief. Dit betekent dus niet dat je een 80A aansluiting hebt.

Edit 2
Ik bedenk met net dat 5 kW meer is dan 20A. Je zou dan bijna 22A nodig hebben op piekmomenten. Wek je ook echt 5kW op aan de AC-kant, of gaat het om 5 kWp?

[ Voor 62% gewijzigd door Aardedraadje op 17-07-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
[b]Aardedraadje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:36:Edit 2
Ik bedenk met net dat 5 kW meer is dan 20A. Je zou dan bijna 22A nodig hebben op piekmomenten. Wek je ook echt 5kW op aan de AC-kant, of gaat het om 5 kWp?
Ik wek echt 5kW op zonnige momenten op en dat, dankzij de onderdimensionering, voor langere tijd achter elkaar. Dat is dus 21,6A wat nodig zou moeten zijn. Ik vroeg me ook af waar die factor 1.6 regel vandaan komt dat een zekering kleiner moet zijn dan de hoofdzekering? Of is dat meer een richtlijn en geen vereiste?

[ Voor 34% gewijzigd door Benkei321 op 17-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:37
Nen1010 zijn geen open afspraken cq wet. Dus je kunt er zelf nooit aan voldoen, als particulier. Het is dus een richtlijn/advies. Zoek maar eens op internet, alleen inzchtbaar achter een paywall.

Edit. Begrijp me niet verkeerd er zitten nuttige/verstandige adviezen bij.

[ Voor 36% gewijzigd door internet4me op 17-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
internet4me schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:10:
Nen1010 zijn geen open afspraken cq wet. Dus je kunt er zelf nooit aan voldoen, als particulier. Het is dus een richtlijn/advies. Zoek maar eens op internet, alleen inzchtbaar achter een paywall.

Edit. Begrijp me niet verkeerd er zitten nuttige/verstandige adviezen bij.
Een VCA en CIRE gecertificeerde installateur hoort volgens mij volgens de relevante NEN-normen te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Benkei321 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Een VCA en CIRE gecertificeerde installateur hoort volgens mij volgens de relevante NEN-normen te werken?
VCA staat hier volledig los van. Enige raakvlak is dat je niet onder spanning gaat werken tenzij het niet anders kan en daarvoor bevoegd bent met de juiste additionele pbm's.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:40
Het begrip wat je zoekt is selectiviteit. Wat voor installatie automaat zit er nu in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:05
Weet je wel zeker dat je op dit moment 3x25 hebt? De factuur geeft inderdaad alleen aan in welke groep je valt, niet specifiek welke aansluiting je hebt.

Omdat er ook een 1-fase laadpaal is kan het natuurlijk zo zijn dat je gewoon een hoofdaansluiting hebt van 1x40 of 1x35 o.i.d..

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:26
Als je 3x25A hebt moet je een 3-fase omvormer hebben voor 5kW. Als je een 40A 1-fase meterkast hebt kan het wel, dan wordt de omvormer afgezekerd op 25A. 25A * 230V = 5750W.

Weet je zeker dat je een 3-fase meterkast hebt? Kan me niet voorstellen dat een zonnepaneleninstallateur het zo zou aansluiten. Is ongeveer het eerste wat mijn leverancier wilde weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
MarcoC schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:44:
Als je 3x25A hebt moet je een 3-fase omvormer hebben voor 5kW. Als je een 40A 1-fase meterkast hebt kan het wel, dan wordt de omvormer afgezekerd op 25A. 25A * 230V = 5750W.

Weet je zeker dat je een 3-fase meterkast hebt? Kan me niet voorstellen dat een zonnepaneleninstallateur het zo zou aansluiten. Is ongeveer het eerste wat mijn leverancier wilde weten.
Lol, het werk van heel wat zonnepanelen monteurs gezien hebbende, kan ik me juist héél goed voorstellen dat er dat soort rare dingen gedaan worden. Offerte maken zonder schouw, en vervolgens monteren wat ze toevallig die dag in de bus hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Ik heb het net gecontroleerd op de website van Liander en ik heb inderdaad 3x25A. Er is een technische schouw geweest...

Even terug naar de oorspronkelijke vraag, maar uit welke norm/regel volgt het dat de groepszekering maximaal 16A is (cq, mag zijn) bij een hoofdzekering van 25A? En welk gevaar is er nu? Moet ik het uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Rubenus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:34:
Het begrip wat je zoekt is selectiviteit. Wat voor installatie automaat zit er nu in?
Ik ben bang dat ik je vraag niet begrijp. Bedoel je de omvormer (SolarEdge SE5000HD Wave) of de kast van Liander (ISKRA MT382-D2A52-M2K0agnZ) of weer iets anders? Selectiviteit is dat de groepszekering kleiner moet zijn dan de hoofdzekering om te voorkomen dat het hele huis zonder stroom komt te zitten als er iets binnen een groep fout gaat? Of begrijp ik dat verkeerd? Waar komt die factor 1.6 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-06 22:55
Hoe lang draait het systeem al? Ooit iets gehoord of de automaten eruit springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
cwrm63 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:13:
Hoe lang draait het systeem al? Ooit iets gehoord of de automaten eruit springen?
Iets minder dan een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Post eens een foto van je groepenkast incl meter. EAN even wegstrepen.
Het kan geen kwaad als het 3x25A betreft en je zou bij een sluiting 1 hoofdzekering laten trippen. Je hebt dan nog 2 fases die wel werken. Ook bij een 16A groep heb je een kans dat de hoofdzekering tript/eruit gaat bij een kortsluiting. Wel belangrijk is dat je groepenkast en met name aardlekschakelaars het gecombineerde vermogen van 5kW PV + 5.7kW uit het net aan kan en dus niet overbelast kan raken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Ik ben niet thuis dus dit zijn de duidelijkste foto's die ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYKBH1Jawyqckf9Wd491aWBpwyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2St0Hq9MvjGI3e9umoRSBySp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYZac9pldzcO7Nxr5UT9yAclo7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWN5wKHBvim5ppSn7ZumK7Wr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-06 22:55
PV zit, denk ik, op het kastje links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
cwrm63 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:38:
PV zit, denk ik, op het kastje links?
Ja, dat valt er net af. Dit waren foto's voor de installatie. Ben nu namelijk niet thuis. Daar zit de laadpaal ook op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Benkei321 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:08:
Die norm is NEN1010 en de regel is (uit mijn hoofd) dat tbv selectiviteit een zekering altijd 1,6 keer zwaarder moet zijn dan een onderliggende zekering. Zo niet dan acht men de kans (te) groot dat de bovenliggende zekering eerder tript dan de onderliggende.

Gevaar is er niet. Enkel ongemak. Een groter deel van je huis zit dan zonder stroom en het is lastiger de fout op te sporen.

Er zijn ook mensen die beweren dat selectiviteit uberhaupt niet van toepassing is bij teruglevering. Daar zou ik zelf niet zo stellig in zijn, maar goed je moet natuurlijk altijd zelf weten hoeveel je je aantrekt van wat er wel of niet in een norm staat.

Even los van het feit dat het van de zotte is om een 5kW installatie op één fase hangen als er een 3-fasen aansluiting aanwezig is, denk ik niet dat er iets "fout" is. Als dit is wat je met die schouw hebt afgesproken en voor getekend hebt, sja... 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
mcDavid schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:03:
[...]

1 probleem per keer! :')

Afgesproken? Tsja, enige zorgplicht zou ik dan verwachten dat dit me aan de voorkant was uitgelegd. Dat is niet gebeurd. Dit staat nergens in de offerte gespecificeerd dus dan kan je je afvragen of ik er inderdaad bewust voor getekend heb. Overigens staat in het Bouwbesluit 2012 bijvoorbeeld over NEN1010: "NEN 1010 - Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit."

Nou ben ik toevallig jurist dus ik ben wel geneigd ze te vragen terug te komen en gewoon een 3-fase omvormer en aansluiting te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het bouwbesluit 2012 heb je nog minder mee te maken dan NEN1010.

Heb je afgesproken dat de installatie conform NEN1010 zou worden opgeleverd? Anders heb je niets om op terug te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
mcDavid schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:16:

Heb je afgesproken dat de installatie conform NEN1010 zou worden opgeleverd? Anders heb je niets om op terug te grijpen.
Niet specifiek vastgelegd, maar dan hebben we nog altijd de zorgplicht en informatieplicht van de installateur. Als ze mij niet informeren over dit soort aspecten, kan er niet gesteld worden dat het niet relevant is voor mij. Het is gewoon raar dat gangbare normen niet gevolgd worden en dan mag je redelijkerwijs verwachten dat als het niet ter sprake komt en niet uitdrukkelijke uitgesloten wordt, dat ze dan van toepassing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dit plaatje zegt het wel denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H49rlAoSnLXtM5IUJfo9dfAtDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rSYjutr6xzGHSaabWm8NXXTw.png?f=user_large

B16A eindgroepen moet je naar een C50A hoofdzekering (automaat). Je bent dus niet selectief met 16A automaten achter een 25A automaat.

Meestal wordt de soep niet zo heet geheten, en accepteert men dat de installatie niet selectief is.

Overigens staat er in de NEN1010 niks over selectiviteit ('is in bewerking') , maar wel in de netcode.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 17-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat voor installatie betreft het, qua kWp, omvormer en oriëntatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-06 23:16
Dre schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:51:
Er is al aangegeven dat er voor langere tijd achter elkaar 5kW wordt teruggeleverd door onderdimensionering tov de panelen, als dat is waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Er is al aangegeven dat er voor langere tijd achter elkaar 5kW wordt teruggeleverd door onderdimensionering tov de panelen, als dat is waar je naar op zoek bent.
Dat had ik gelezen inderdaad. Ik ben benieuwd naar de mate van dimensionering. (cijfers had ik nog niet gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Dre schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:51:
8,3 kWp, solaredge se5000 HD wave met 8 op het noordwesten en 13 op zuidoosten. Dak is geloof ik 43 graden. Het geheel ligt in 1 string.

Over die NEN1010, staat het niet hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdbEBtfuaCaBSOVBq5hb4U5KJQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hDPig8aYyhN0Nxnj5FZFZOt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Foutje. Negeer.

[ Voor 96% gewijzigd door Benkei321 op 18-07-2023 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Welke automaat is in de meterkast nu van de zonnepanelen? Als die 5 kW op een B16 automaat zit zal dat knap warm gaan worden, zeker met de automaten die allemaal tegen elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Benkei321
Ik had nog een oude NEN1010 in mijn hoofd, maar de 2020 versie heeft inderdaad selectiviteit beschreven. Ze leggen uit hoe je selectiviteit kan controleren, maar waar lees je dat selectiviteit verplicht is vanuit de NEN1010?

De tekst die je gequote hebt is tussen smeltveiligheden, maar in jou meterkast zag ik installatieautomaten zitten. (al hoe wel je PV groep niet op de foto staat). Hoe zit het dan met installatieautomaten en selectiviteit :)

Overigens lees ik dat je SolarEdge hebt >>> dan heeft 3-fase echt een nadeel omdat de spanning van de optimizers te laag is. 8 panelen geeft een te lage spanning. Heb je het ontwerp gemaakt of gekregen met de SolarEdge designer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:36:
@Benkei321
Ik had nog een oude NEN1010 in mijn hoofd, maar de 2020 versie heeft inderdaad selectiviteit beschreven. Ze leggen uit hoe je selectiviteit kan controleren, maar waar lees je dat selectiviteit verplicht is vanuit de NEN1010?

De tekst die je gequote hebt is tussen smeltveiligheden, maar in jou meterkast zag ik installatieautomaten zitten. (al hoe wel je PV groep niet op de foto staat). Hoe zit het dan met installatieautomaten en selectiviteit :)

Overigens lees ik dat je SolarEdge hebt >>> dan heeft 3-fase echt een nadeel omdat de spanning van de optimizers te laag is. 8 panelen geeft een te lage spanning. Heb je het ontwerp gemaakt of gekregen met de SolarEdge designer ?
Ik zal eens kijken of het ook voor installaties geldt. Als het er staat zal het in hetzelfde hoofdstuk staan. Verplichting volgt m.i. uit dat dit binnen het hoofdstuk veiligheid valt en dan stelt het Bouwbesluit de norm als wettelijk verplicht. Veiligheid wordt namelijk ook gezien als continuïteit van de elektrische installatie en wat daar op hangt omdat dat in voorkomende gevallen kritiek kan zijn (beademingsapparatuur bijv. of zuurstofmeters). Binnen dat kader moet je voorkomen dat de hoofdzekering eruit kan vallen, wat volgens mij het doel is van selectiviteit.

Design komt inderdaad uit de solaredge designer en is als zodanig geadviseerd door de installateur. Foto van de PV groep toegevoegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybdhKGl7GdOyU_51mNVCngvvQQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igexE0YNfxM3dCi8veoxPng9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 21:49
mcDavid schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:16:

Bouwbesluit is gewoon van toepassing op bestaande installaties en zeker ook bij wijzigingen aan installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Benkei321
Een selectieve installatie is wenselijk, en al helemaal als je beademingsapparatuur hebt. Ik neem aan dat je dan ook een UPS en noodstroomaggregaat hebt staan thuis voor een eventuele spanningsuitval :)

Begrijp je dit plaatje hieronder van de NEN?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H49rlAoSnLXtM5IUJfo9dfAtDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rSYjutr6xzGHSaabWm8NXXTw.png?f=user_large

Mijn vraag aan jou is dan: Hoe krijg je een installatie met automaten als hoofdzekeringen dan selectief.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 18-07-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benkei321
Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:29:
@Benkei321
Een selectieve installatie is wenselijk, en al helemaal als je beademingsapparatuur hebt. Ik neem aan dat je dan ook een UPS en noodstroomaggregaat hebt staan thuis voor een eventuele spanningsuitval :)
Haha nee dat waren alleen voorbeelden. Mijn zoontje heeft na de geboorte wel een tijd aan een zuurstofmeter gehangen vandaar dat ik aan die voorbeelden moest denken. Maar een installateur/aannemer weet het uiteindelijke gebruik van bewoners niet, vandaar de norm, denk ik dan, en dat dit gezien wordt als een veiligheidsvoorschrift. Het plaatje van de NEN snap ik niet, maar er komt straks iemand met kennis van zaken langs en dan zal ik het laten zien en krijg ik er vast uitleg bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:35
Benkei321 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Ik zal eens kijken of het ook voor installaties geldt. Als het er staat zal het in hetzelfde hoofdstuk staan. Verplichting volgt m.i. uit dat dit binnen het hoofdstuk veiligheid valt en dan stelt het Bouwbesluit de norm als wettelijk verplicht. Veiligheid wordt namelijk ook gezien als continuïteit van de elektrische installatie en wat daar op hangt omdat dat in voorkomende gevallen kritiek kan zijn (beademingsapparatuur bijv. of zuurstofmeters). Binnen dat kader moet je voorkomen dat de hoofdzekering eruit kan vallen, wat volgens mij het doel is van selectiviteit.

Design komt inderdaad uit de solaredge designer en is als zodanig geadviseerd door de installateur. Foto van de PV groep toegevoegd. [Afbeelding]
Hadden ze de draden niet binnendoor of in een buisje kunnen stoppen????
(Op foto, Blauwe en zwarte draad tussen de 2 kastjes)
Erg knullig op zijn minst...... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Nou, in ieder geval ontdekt dat de aardedraad niet goed vastgezet was in de meterkast. De helft knalde eruit... Leuk als het kraakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Simpel360 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:10:
[...]

Hadden ze de draden niet binnendoor of in een buisje kunnen stoppen????
(Op foto, Blauwe en zwarte draad tussen de 2 kastjes)
Erg knullig op zijn minst...... -O-
Dat is een cadeautje van de vorige bewoners want was zo aangelegd toen zij een laadpaal hebben geïnstalleerd. Deze installateur heeft alleen de PV bijgezet in het kastje van laadpaal met een zekering van 25A. Geen selectiviteit op dat vlak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 20:36
Zo, ze durven wel, een 25A aardlekautomaat van E-mat op een 5kW omvormer die ook nog eens flink is onder-gedimensioneerd. Vanwege ruimtegebrek had ik tijdelijk een 16A aardlekautomaat van E-mat achter een 3.6kw omvormer. Deze werd zelfs met de deksel van de groepenkast eraf rond de 70 graden en was echt voelbaar warm. Ik ben benieuwd hoe heet dit dan wel niet wordt op een flink zonnige dag.

Wat betreft de 25A afzekering. Eerlijk gezegd, netjes is het niet, maar een gevaar levert het ook niet op. Alleen zal bij kortsluiting op je zonnepanelen groep je hoofdzekering er hoogstwaarschijnlijk ook uit gaan. In dat geval zal je iemand moeten bellen om deze te laten vervangen.

In bijvoorbeeld de aansluitrichtlijnen van Liander adviseren ze bij een omvormer van meer dan 5kW deze aan te sluiten op 3-fasen. In het geval van een 3x25A aansluiting is het advies om maximaal 17 kVA terug te leveren (dit is dus meer dan 5 kVA per fase).

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Ik zou mij meer zorgen maken om die zwaar belaste E-mat 25A aardlekautomaat. Gezien ze deze hebben gebruikt zou ik ook kijken of de kabel naar de omvormer voldoende dik is. Als de kabel naar de omvormer minder 20 meter lang is is 4mm2 nog wel te doen. Is dit langer dan 20 meter, dan is 6mm2 kabel zeker aan te raden. Zonnepanelen boeren houden vaak geen rekening met de gelijktijdigheid en kiezen daarom vaak voor een te dunne AC-kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door ariantje1991 op 18-07-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Ik heb dus behoorlijk wat schade doordat de gemeenschappelijke nul niet bleek vast te zitten en er 400V door de helft van mijn apparaten is gegaan. Zij stellen nu dat zij dat mogelijk niet veroorzaakt hebben en dat ik eigenlijk maandelijks de aardlekschakelaar hoor te testen en per kwartaal alles met een momentsleutel hoor aan te draaien. Met de opmerking: maar ik weet ook wel dat niemand dat doet.

Als niemand dat doet en je maakt wijzigingen aan de installatie, zou ik dus verwachten dat je juist die aspecten dus even naloopt. Weet iemand of het ergens "normatief" is om bij wijzigingen aan de installatie inderdaad een aantal standaard aspecten door te lopen? Zoals zitten alle draden stevig. Ik vind het nogal scheef om een leek iets te verwijten waarvan je zelf al weet dat geen enkele bewoner dat doet (wie staat er nou maandelijks zijn klokken opnieuw in te regelen!) dan zou ik juist een zorgplicht verwachten dat ook nog even te controleren.
Pagina: 1