Advies netwerk nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-07 13:51
Jeuj..eindelijk is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik denk al een tijdje na over het wifi netwerk wat ik wil aan gaan leggen. Nu ben ik geen expert op dat gebied maar weet er wel iets van. Het doel is om toe te groeien naar een volledig Unifi netwerk met camera's en deurbel maar wil voor nu een eerste stap zetten daar naar toe. Ik heb al veel gegoogeld naar de mogelijkheden en heb een eerste setup bedacht die ik even met jullie wil delen met de vraag of dit überhaupt mogelijk is en of er voor nu betere alternatieven zijn.
  • In mijn nieuwbouw woning heb ik Ziggo dat via een ziggo router in de meterkast binnen komt.
  • Daar achter wil ik met het oog op de toekomst een Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) plaatsen.
  • In elke ruimte bevindt zich een loze leiding. De loze leiding naar de slaapkamer (1e verdieping) wil ik bedraden en daarop een Ubiquiti UniFi In-Wall HD monteren.
  • Datzelfde geldt voor mijn werkkamer op de 2e verdieping. De loze leidingen bevinden zich trouwens naast stopcontacten. Ik weet niet of dat problemen kan geven
  • Op de begane grond wil ik gebruik maken (en dit is dus het vraagstuk) van mijn bestaande Orbi RBK752 accespoint welke ook bedraad wordt vanuit de switch in de meterkast via een loze leiding.
  • De satelliet van bovenstaande Orbi wil ik plaatsen in de berging aan de achterkant van mijn huis in de tuin. Dit omdat er geen loze leiding loopt naar de berging.
Nu mijn vragen:
Kan deze setup überhaupt?
Is het misschien niet beter om via een Powerline adapter een verbinding naar de berging te maken?
Wat zijn betere alternatieven?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
1. In je setup heb je nu geen Unifi OS controller opgenomen om Unifi producten aan te sturen. Voor een initieel setup is dat geen probleem, maar uiteindelijk heb je dat wel nodig voor je Unifi camera's en deurbel.
2. Ga er vanuit dat de tuin tussen je berging en je woning zit? Hoogstwaarschijnlijk gaat je AP in je berging dan niet lekker werken. Moderne woningen met HR++(+) glas zijn goed in het blokkeren van wifi signalen. Bijv. als je geïsoleerd schuifpui naar de tuin hebt bijvoorbeeld. Als er echt geen alternatief is qua kabel, dus zou je kunnen kijken naar een Powerline oplossing op basis van Gh.n protocol. De snelheid van zo'n oplossing is erg afhankelijk van je thuissituatie; dus dat is een kwestie van proberen met een adapter in de meterkast en 1 in je berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Jorusz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:44:
• Datzelfde geldt voor mijn werkkamer op de 2e verdieping. De loze leidingen bevinden zich trouwens naast stopcontacten. Ik weet niet of dat problemen kan geven
• Op de begane grond wil ik gebruik maken (en dit is dus het vraagstuk) van mijn bestaande Orbi RBK752 accespoint welke ook bedraad wordt vanuit de switch in de meterkast via een loze leiding.
• De satelliet van bovenstaande Orbi wil ik plaatsen in de berging aan de achterkant van mijn huis in de tuin. Dit omdat er geen loze leiding loopt naar de berging.
[/list]

Nu mijn vragen:
Kan deze setup überhaupt?
Is het misschien niet beter om via een Powerline adapter een verbinding naar de berging te maken?
Wat zijn betere alternatieven?
  • Wifi naast het stopcontact zal geen echt effect hebben mits je hier direct naast een grootverbruiker van stroom hebt staan.
  • Orbi RBK752 i.c.m Unifi wifi is niet aan te raden. Het idee van Unifi is natuurlijk dat er een SSID is, die door verschillende AP's wordt uitgezonden. Als je daar een ander wifi netwerk, op het zelfde netwerk naast zet, gaat unifi dat niet leuk vinden. Echt storing zal het niet direct geven, maar unifi klaagt er wel over. En afhankelijk of je de kalen vast of automatisch ingesteld, kan er een gevecht onstaan tussen de verschillende AP's.
  • Waarom niet een Unifi Mesh AP met een down-link een AP die dicht bij de berging is? Hoever staat de berging?
Powerline adaptor zou wel kunnen, of er een groot verschil is tussen de ontvangst van een 'Mesh' AP of powerline is proefondervindelijk.

Een powerline zou een 'stabiele' oplossing zijn als je de powerlineadaptor in de meterkast of waar het netwerk vandaan moet komen, op de zelfde groep zit als waar de powerlineadaptor in de berging op gaat.

Mocht de berging een eigen groep hebben, kan je misschien in de meterkast een apart stopcontact bij laten maken op de zelfde groep als de berging, voor een meer stabiele powerline verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-07 13:51
PeeCee schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Waarom niet een Unifi Mesh AP met een down-link een AP die dicht bij de berging is? Hoever staat de berging?
Dank voor het inzicht, vermoedde al dat unifi en Orbi niet lekker samen zouden kunnen werken. De berging staat op 3 meter van de buitenmuur en het AP in de woonkamer zal dicht tegen de buitenmuur komen. Interessante optie, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Jorusz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Dank voor het inzicht, vermoedde al dat unifi en Orbi niet lekker samen zouden kunnen werken. De berging staat op 3 meter van de buitenmuur en het AP in de woonkamer zal dicht tegen de buitenmuur komen. Interessante optie, dank!
Geen dank :)

Zelf hebben wij een AP in de garage hangen die de tuin dekt aan de achterkant. Dit is een draadloze link tussen een UAP-AC-HD en UAP-AC-Mesh. Door de 'bunker' waar wij in wonen is het signaal wel -64 dBm en is dit wel te merken in de snelheid. Verder niets te klagen hoor, F1 kijken op de ipad, bellen over wifi enz werkt allemaal prima..