Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

effect warmteweerstand bij slecht uitgevoerde VVW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:34
Hallo,

Heb een problematisch uitgevoerde vloerverwarmingsinstallatie achter de rug. Wat nu?

Gefreesd in bestaande cementdekvloer, die eerst is voor geëgaliseerd ivm lijm- en cementresten.
Gevraagd is 16x2 leiding plaatsen in 10 cm hoh, max 60 m per groep over 50 m2.
Er is uiteindelijk 440 m leiding verwerkt (op basis van lengte vermelding op de leiding).

Maar,
het frezen is slecht uitgevoerd, op veel plekken kwam de leiding boven het oppervlak uit.
Vervolgens is het ook dramatisch slecht afgesmeerd: de mortel was veel te dik, vloeide dus niet uit, en de leidingsleuven veelal niet dicht gevloeid.
Om eea te verbeteren is er een tweede egalisatie uitgevoerd, met SMS15, met hier en daar dus 5-10 mm extra cementdekking op de slangen. Deze afwerking ligt er vlak in en is een goede basis voor de PVC plak vloer, nadat er nog een laatste keer met egaline geëgaliseerd en geslepen gaat worden.

Mijn vraag:
wat gebeurt er met de warmteweerstand als veel(?) holle ruimte ingesloten is samen met het leidingwerk?
Mijn idee: Extra weerstand zal gecompenseerd moeten worden met een hogere watertemperatuur en dus een lagere energetische rendement (warmte pomp-COP) opleveren en dus meer kosten aan kWh.

Als dit waar is, hoeveel zal het rendement dan kunnen zakken en derhalve het gemiddelde stroomverbruik gaan stijgen?

Zie uit naar jullie reacties!

Alle reacties

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
Het exacte antwoord waar je naar op zoek bent gaat helaas niemand je kunnen geven. Natuurlijk heeft het wel (wat) effect, aangezien lucht een goede isolator is en dus warmteoverdracht vermindert. Praktijk is dat als je vloerverwarming infreest de warmteoverdracht altijd wat minder zal zijn dan een nat systeem. Als je een strakke sleuf hebt zal het dichtsmeermiddel namelijk nooit echt goed aan de onderkant komen in de sleuf en zullen daar altijd luchtpockets ontstaan. Wanneer je de cementdekvloer giet nadat de vloerverwarming op het kale beton gelegd is heb je dit minder.

Wat voornamelijk van belang is dat:
  • debietregelaars op je verdeler goed zijn ingeregeld. Heb je deze niet, kan je deze after market inbouwen of met een infrarood thermometer de retourtemperatuur meten om te zorgen dat alle groepen evenveel belast zijn. Bij een goed aangelegd systeem is dit meestal default goed (door gelijke lengte groepen)
  • Check goed of je verdelers goed zijn aangesloten. Dit gaat vaker mis dan je zou denken. Bij mij waren twee van de drie verdelers verkeerd om aangesloten. Check dit liever nu, dan over een half jaar als ze je helemaal vergeten zijn
  • De diameter van de aanvoerende leidingen voldoende groot zijn om (later) goed met een warmtepomp samen te kunnen werken. Dus >=32 mm
  • Bij aanleg zorgen dat de groepen niet te lang zijn. Te lange groepen zijn echt een COP killer, maar misschien net zo belangrijk: een warmtepomp kan zijn vermogen niet lekker kwijt en gaat sneller moduleren. Dat gaat weer ten koste van de levendsuur.
Helaas wordt er veel gebeund in de vloerverwarmingwereld. Het is een vraag gedreven markt en er wordt momenteel veel geld verdient. Helaas ook vaak door luitjes die weinig liefde hebben voor het vak.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:06
Een warmtepomp zal zo`n 1.5% meer stroom nodig hebben per 1 graad extra die gemiddeld aangevoerd moet worden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
harry59 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 06:21:
Mijn vraag:
wat gebeurt er met de warmteweerstand als veel(?) holle ruimte ingesloten is samen met het leidingwerk?
Mijn idee: Extra weerstand zal gecompenseerd moeten worden met een hogere watertemperatuur en dus een lagere energetische rendement (warmte pomp-COP) opleveren en dus meer kosten aan kWh.
Ik snap de stress, maar even een stap terug:

VVW moet 'naar boven' z'n warmte kwijt, lucht onder de slangen heeft weinig effect. Mogelijk zelfs positief.
De dikte boven je slangen maakt vooral uit voor de reactietijd.
Als je slangen heel dicht onder het oppervlak liggen verwarmen ze ook maar weinig vloeroppervlak. Met een warmtecamera zie je ze dan heel goed. Je kunt zelfs temperatuur verschillen gaan voelen in de vloer.
Dieper liggende slangen zorgen voor een egaler verwarm(en)de vloer.

Of die 5-10mm dan ook enig effect gaan hebben? Ik betwijfel het. Een iets trager systeem, maar waarschijnlijk een iets egalere vloer temperatuur.

Een belangrijke vraag is, wat is je warmtevraag in de ruimte?
Dat bepaalt de water temperatuur, hoe hoger, hoe meer effect. (Anders gezegd, bij weinig warmtevraag worden de effecten steeds kleiner)
Je zou met de warmtegeleiding coefficient een poging kunnen doen wat de temperatuur omhoog gaat. Voor cement achtige materialen zit die net boven de 1 W/m.K.