Batterij Macbook nagenoeg dood: nieuwe batterij of Macbook?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleytjuh
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:29
Goedendag,

Ik beschik over een MacBook Air uit 2017 waarvan de batterij nagenoeg dood is. Ik ga nu het laatste jaar van mijn master in waarin ik mijn laptop veel zal gebruiken. Ik zit in enorme dubio: nieuwe batterij erin laten zetten (€185) of een nieuwe Macbook kopen van €999. In principe ben ik voorstander van producten zo lang mogelijk gebruiken tot het écht niet meer kan en een upgrade noodzakelijk is. Mijn Macbook doet het nog uitstekend, maar helaas kan niet hetzelfde worden gezegd over de batterij. Ik vroeg mij af wat jullie in een soortgelijke situatie zouden doen. Enerzijds zorgt een upgrade voor een nieuwe Macbook met uiteraard een uitstekende batterij, anderzijds zou je kunnen zeggen dat een upgrade overbodig is als je het functioneren, met uitzondering van de batterij, in ogenschouw neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Marleytjuh op 16-07-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Is echt enkel en alleen de batterij die achteruit gegaan is, of heeft de MacBook al wel een busje en een krasje?
Welke variant heb je, want de ene MacBook is 300 euro de ander is 3000. (Bij wijze van spreken natuurlijk).
185 is een hoop geld, maar 1000 is nog meer.

Heb je de batterij nodig? Want dat is nog een laatste optie, gewoon altijd aan netsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleytjuh
99ruud99 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:11:
Is echt enkel en alleen de batterij die achteruit gegaan is, of heeft de MacBook al wel een busje en een krasje?
Welke variant heb je, want de ene MacBook is 300 euro de ander is 3000. (Bij wijze van spreken natuurlijk).
185 is een hoop geld, maar 1000 is nog meer.

Heb je de batterij nodig? Want dat is nog een laatste optie, gewoon altijd aan netsnoer.
Ik heb het goedkoopste model, dus gewoon met 8GB en 128GB opslag. Macbook vertoont gebruikersschade, maar verders niets ernstigs of zo. Als ik een nieuwe Macbook zou overwegen zou ik wederom voor het goedkoopste model gaan, dus dat zou dan €999 worden. Altijd aan de netsnoer is uiteraard een optie, alleen ben ik niet echt te spreken over de beschikbaarheid van stopcontacten in de lokalen van de VU 8)7 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 10:34
Persoonlijk zou ik de MacBook gewoon repareren. Hardware technisch is de laptop in orde en is enkel de accu aan vervanging toe.

Nog persoonlijker: Ik zou het zelf proberen te vervangen. De handleiding op iFixIt.com is erg duidelijk. Of je dit aandurft is natuurlijk geheel aan jou en je vertrouwen in je technische skills ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Vergeet niet dat je onderwijskorting krijgt, refurbished kan kopen, en/of korting / geld krijgt voor je oude device.

Er zijn nog meer alternatieven dus.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat de beveiligingsupdates van de hoogstmogelijk officieel ondersteunde versie van MacOS op die laptop met een maand of vijftien ook wel ten einde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleytjuh
Elalith schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:03:
Persoonlijk zou ik de MacBook gewoon repareren. Hardware technisch is de laptop in orde en is enkel de accu aan vervanging toe.

Nog persoonlijker: Ik zou het zelf proberen te vervangen. De handleiding op iFixIt.com is erg duidelijk. Of je dit aandurft is natuurlijk geheel aan jou en je vertrouwen in je technische skills ;)
Dank voor de tip! Dit zal ik zeker overwegen. Zal je maar net zien dat het bij mij misgaat 😜 maar bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Technisch gezien werkt de macbook zonder accu aan de netstroom, maar dat klokt de CPU niet meer hoger dan de basissnelheid. Dus dat is zéker niet aan te raden.

Er zijn ook accu's van andere merken. Omdat je toch al buiten je garantieperiode zit, is dat misschien ook wel een optie. Je kunt dan voor een paar tientjes vaak al klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 22:38
Deze Macbook haal je al voor 265 refurbished dus geen 185 meer in investeren. Of zelf een imitatie accu in lepelen of laten doen via V&A door iemand en dan doorverkopen. Macbook van 999 halen en die na de tijd voor bijna hetzelfde weer verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Nieuwe batterij erin en je kan er weer 3 of 4 jaar mee werken voor weinig. zoals je zelf al aangeeft is de laptop technisch nog in orde en kan je er mee doen wat je wilt.

updates, ach je krijgt wellicht niet het nieuwste besturingssysteem over 2 jaar maar nog wel security updates en daar gaat het om.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:27

MsG

Forumzwerver

tafkaw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:44:
Deze Macbook haal je al voor 265 refurbished dus geen 185 meer in investeren. Of zelf een imitatie accu in lepelen of laten doen via V&A door iemand en dan doorverkopen. Macbook van 999 halen en die na de tijd voor bijna hetzelfde weer verkopen.
Waar vind je deze voor 265? Ik zie hem overal voor een stuk meer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Zwelgje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:47:
Nieuwe batterij erin en je kan er weer 3 of 4 jaar mee werken voor weinig. zoals je zelf al aangeeft is de laptop technisch nog in orde en kan je er mee doen wat je wilt.

updates, ach je krijgt wellicht niet het nieuwste besturingssysteem over 2 jaar maar nog wel security updates en daar gaat het om.
De MBA 2017 is inmiddels al op het punt dat deze alleen nog beveiligingsupdates krijgt, dus dat is al veel sneller afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Commendatore schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:17:
[...]

De MBA 2017 is inmiddels al op het punt dat deze alleen nog beveiligingsupdates krijgt, dus dat is al veel sneller afgelopen.
gewoon aankijken, als het 2 jaar is dan heb je die 185 euro in 24 maand op 7,70 per maand aan kosten in de boeken. das dus niks

en als het over 2 jaar over is dan neem je dan een nieuwe en verkoop je deze voor een klein bedragje op marktplaats, altijd wel iemand die hem wil overnemen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Als we er even vanuit gaan dat de volgende twee versies van MacOS telkens in oktober komen, dan gaat het om vijftien maanden, niet om twee jaar. Die berekening gaat dus niet op.

Ik kan me dan ook maar twee situaties voorstellen waarbij een nieuwe accu zinvol is: er komt na die vijftien maanden een ander, ondersteund OS op het ding of de laptop wordt na die tijd zonder internetverbinding gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:33
Commendatore schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Via niet hele ingewikkelde omweggetjes kun je nog de nieuwste MacOS er op zetten.
(OpenCore Legacy Patcher)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe dan ook, je komt toch straks tegen het punt aan dat die vervangen gaat worden, ook is de M1/M2 van een ander caliber dan wat je nu hebt qua processor vermoed ik. Ik zou de laptop nu nog verkopen en steek het geld in de nieuwe laptop. Als je nu verkoopt pak je nu nog misschien € 100/€ 150 mee en geen aanschaf van batterij waardoor je voor een leuke prijs een nieuwe laptop hebt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik vind het een lastige. Voor basis studie dingen voldoet die MacBook prima en dat bedrag is die laptop wel waard. Maar anderzijds heb je met oude laptops wel weer de kans dat iets anders het op den duur gaat begeven, dus dat is een (klein) risico. En mocht je hem ooit wel voor zwaardere computertaken nodig gaan hebben, daar is die niet goed in.
Voordeel van die nieuwe MacBooks airs sinds de modellen van november 2020 is wel dat je enorm in batterijduur vooruit gaat. Met beetje geluk hoef je niet eens meer op campus op te laden. En hij is ook nog eens een tikje compacter.
Voor mezelf hou ik rekening dat na vijf jaar het kan gebeuren dat een laptop het begeeft. Zolang die dat nog niet doet is het mooi meegenomen.

Als je nog steeds uit de voeten kunt met die 128GB en niet verwacht dat je in de nabije toekomst er zwaardere dingen (op software gebied) mee wilt doen dan je nu doet, dan zou ik als ik nog student was denk ik die accu laten vervangen. (Mits laptop verder in goede staat is. En je neemt een klein risico. Stel je beeldscherm begeeft het over een jaar, dan zul je alsnog moeten vervangen.)
Hou er wel rekening mee dat je hem over een paar jaar mogelijk wel moet gaan vervangen voor een andere laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door PrimusIP op 19-07-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:58

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jouw MacBook Air wordt niet ondersteunt door Sonoma, de volgende macOS-versie die in oktober uit gaat komen. Hij blijft dus steken op Ventura (de huidige versie).

Ventura krijgt nog tot en met september volgend jaar security-updates, maar daarna niets meer. Dat betekent niet meteen dat je MacBook Air onbruikbaar is, maar het is wel een factor die je kunt overwegen als je twijfelt of je er nog geld in gaat stoppen.

Persoonlijk zou ik dat niet doen en de machine te koop zetten. Er zijn heel regelmatig aanbiedingen met de basisversie van de MacBook Air M1 (2020) - die blijft voorlopig nog ondersteund en is vele (vele!) malen sneller dan jouw huidige MacBook Air. Amazon heeft de M1 zo nu en dan voor 850 euro te koop (op dit moment vanaf 960 euro).

Bij Apple krijg je studentenkorting als je aantoont dat je met je master bezig bent. Apple biedt zelf zo nu en dan M1's aan voor rond de 900 euro, maar dan wel refurbished (refurbished betekent bij Apple overigens een vrijwel naar nieuwstaat gebrachte machine, met verse batterij en zonder gebruikssporen).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als macbookje het nog een jaartje uit moet zingen zou ik hem idd zelf voorzien van een imitatie accu:
https://eustore.ifixit.co...ry?variant=31972545298513

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Mijn ervaring waarom ik twijfel bij mijn advies:
Een vriend van me gebruikt (na de HD met SDD te hebben vervangen) een MacBook Pro uit 2012 (draait voorlaatste macOS). Voor basis dingen werkt die nog steeds best oke. Mijn vrouw had een MacBook Pro 2014 waar in 2020 het beeldscherm het begaf. Reparatiekosten zouden zo hoog zijn dat het 't niet waard is. Meer dan 400 euro dacht ik. (Aan een extern beeldscherm werkt die laptop nog prima.) Mijn vrouw gebruikt nu een MacBook Air 2017. Ze kan er prima mee uit de voeten voor haar werk en privé. Heeft geen behoefte aan vervanging. Wat ik met mijn eigen MacBook (air, M1) doe, zou ik daarentegen niet allemaal op die air 2017 kunnen. Plus, een 128GB schijf is me echt veel te klein. Anderzijds, toen ik zelf nog op de VU zat lang geleden, bracht ik een mini-laptop mee die YouTube in HD niet eens trok en ik kon daar ook mee uit de voeten voor mijn studie. En als student maak je toch wat andere keuzes. (Plus, ik had toen nog een desktop pc thuis, nu niet meer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15

BCC

Ik heb zelf net een Macbook Pro 2017 de accu vervangen - het was echt verschrikkelijk (130 stappen op ifixit), maar de air lijkt redelijk mee te vallen (10 stappen) - ik zou er een imitatie batterij inzetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
tafkaw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:44:
Door er een verse accu in te plaatsen heb je basically een refurbished Macbook en ben je dus goedkoper uit... juist laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:47:
Jouw MacBook Air wordt niet ondersteunt door Sonoma, de volgende macOS-versie die in oktober uit gaat komen. Hij blijft dus steken op Ventura (de huidige versie).
Laatste officiële versie voor MacBook Air 2017 is MacOS Monterey, waar wel nog steeds Security patches voor uitkomen, dus is in principe nog steeds veilig.
(Je kunt overigens wel proberen OpenCore Legacy patcher gebruiken om nieuwer MacOS er op te zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb bij zulk soort dingen altijd als het echt dringend is dan toch maar de goedkoopste optie kiezen ipv. halsoverkop in dit geval een nieuwe laptop kopen waar je later spijt van krijgt (als je bijv. iets langer onderzoek had gedaan had je voor iets meer geld nog een betere gehad waar je meer mee kunt).

Je kunt er ook voor kiezen om een nieuwe accu erin te (laten) zetten en de laptop later alsnog te verkopen als je grondiger onderzoek hebt gedaan naar een nieuwe. Dan krijg je de aanschaf van die accu er ws. ook zo weer uit (laptop verkopen met dode accu levert ws. toch niks op).

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 19-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 13:31
Marleytjuh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:17:
[...]

Ik heb het goedkoopste model, dus gewoon met 8GB en 128GB opslag. Macbook vertoont gebruikersschade, maar verders niets ernstigs of zo. Als ik een nieuwe Macbook zou overwegen zou ik wederom voor het goedkoopste model gaan, dus dat zou dan €999 worden. Altijd aan de netsnoer is uiteraard een optie, alleen ben ik niet echt te spreken over de beschikbaarheid van stopcontacten in de lokalen van de VU 8)7 .
Als je weer voor een Air gaat, dan is het niet alleen een "upgrade" in vernieuwing van de hardware, maar ook ook Apple's eigen M1/M2 soc. Daarmee heb je ineens een batterijduur van 15 uur. Voor 185 heb je een nieuwe accu in je oude hardware die in vergelijking kort meegaat.

Als je je 2017 macbook air te koop zet in de huidige staat is hij waarschijnlijk zo'n 250 euro waard. Dan kost je nieuwe laptop nog maar 750, minus 189 die je toch aan een accu uit zou moeten geven is 561 euro voor een betrekkelijk grote upgrade in snelheid en batterijduur - zeker tijdens een opleiding een groot voorbeeld.

En je 2ehands macbook krijgt elders weer een verder leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
(OpenCore Legacy Patcher) hoor ik iemand zeggen, let wel - dan gaat je laptop dus nog 3 jaar mee na nu,

redenering als volgt, 2017 model zit nu al buiten de upgrade fase, over 3 jaar is dat dan ook voor de 2020 versie en dat is de laatste met intel achritectuur in dat zelfde jaar is ook de M1 versie uitgekomen dus dat jaar komen er geen nieuwe upgrades meer voor intel base macs. tenzij er iemand is die HEUL heul macOS vanuit arm kan terugpoorten naar x86 is het vanaf dan gedaan met de updates. als in voor de 2019 versie dus de laatste x86 upgrade komt, ergens in 2026 (op zijn laatst) heb je daarna misschien nog een jaar security-patches voordat het intel-doek voorgoed valt.

en dan is er nog de (kleine) kans dat apple er eerder de brui aan geeft. je hebt namelijk volgens hun voorwaarde geen recht op x jaar ugprades dat is slechts traditie maar volgens mij staat er neergens ooit op een product-page hoelang ze van plan zijn te gaan updaten.

ik ben het dus eens met @XelaRetak boven mij: gun die oude macbook een 2e leventje bij een hobbytweaker die er nog wat leuks mee kan en ga voor jezelf gewoon lekker voor een vriendelijke geprijsd nieuwe .. misschien vindt je zelfs wel ergens een certifed referb m1 voor een stuk minder dan die 999 die je in het lokale mediamarktkrantje hebt gezien

[ Voor 15% gewijzigd door i-chat op 20-07-2023 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heb je na je studie nog een laptop nodig? Vaak zie je dat je van je werkgever een laptop krijgt die je ook privé kunt gebruiken. Zonde als je voor een jaar een laptop van 1k haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
De vraag is of je werk en privé op die manier wilt vermengen. Ik wil zelf geen werkspul op m’n privé-laptop en omgekeerd. Geldt ook voor de smartphone trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Nu maak ik ook dat de TS student is, dus ik vraag me af of dat speelt.

Ik hou zelf ook niet van mixen. Ik mag mijn werk telefoon (iPhone) privé gebruiken, maar heb zelf een eigen telefoon om die reden. Qua computer werken we vanuit Citrix. Ik heb een laptop van kantoor (windows) maar gebruik mijn MacBook als ik thuis werk. Maakt niet uit, want als ik uitlog is er geen werk op mijn laptop. Het is sowieso beleid dat we lokaal niks opslaan wat werkgerelateerd is (ik werk voor een overheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Laatst online: 28-05 06:57
ondanks dat ik dit zit te tikken op een MBP uit 2014 met nieuwe thrid party batterij en Ventura via OLP zou ik toch echt die MBA 2020 halen. Mijn werk laptop is een MBA 2020 en wordt volop voor data analyse en visualisatie gebruikt.

(de echte analyses draaien op een remote server met een bak geheugen, daarvoor is Apple te zuinig)

Dit zijn echt wereld dingetjes met een erg fijn toetsenbord waar je ook nog lang na je studie plezier van zult hebben.
Pagina: 1