[Brugklas] Chromebook lease of koop, en zo ja, welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Mijn zoon gaat naar de brugklas en heeft een chromebook nodig. De voornaamste eis is een flinke accuduur want school heeft geen zin in gezeur met stopcontacten. En ze moeten een touchscreen hebben Ze bieden daarom via The Rent Company een huuroptie aan: een Lenovo yoga 300e en een Dell 3110 2-in-1. Zakelijk heb ik een dell en die vind ik nogal een beroerde touchpad hebben dus heb ik een voorkeur voor de lenovo. Maar er zit een relatief stevig prijskaartje aan huren: 36 maanden in totaal 482 euro en 48 maanden 525. Dat is incl een verzekering. De Dell is een paar tientjes duurder.

Voordelen:
- Ruilcomputer vanuit school als hij kapot zou gaan
- Zelfde computer als de rest van de klas -> sociaal gezien kan het fijn zijn geen buitenbeentje te zijn

Nadelen:
- Losse verkoopprijs is rond de 350 euro, dus de meerprijs is stevig.
- Die laptops zijn 11,6" wat wel echt heel klein is.
- Ik zit eigenlijk helemaal niet op zo'n verzekering te wachten. Het schept ook weer extra afhankelijkheid en ik begrijp dat de voorwaarden wat betreft eigen risico en bij gedoe met de accu het helemaal niet zo interessant maken. Als het moet koop ik desnoods zelf wel een nieuwe.

Zoonlief ziet de logica van bovenstaande ook in en staat achter de keuze, en beseft dat zo'n huurlaptop voor hem in geval van problemen net iets makkelijker zou kunnen zijn maar vindt de prijs daarvan ook vrij stevig. Bij kapotte software krijgen ze op school trouwens ook gewoon ondersteuning als ze een eigen laptop hebben. Alleen krijgen ze dan geen ruilmachines.

Nu heb ik twee vragen. Als ik zou kiezen er zelf een te kopen zie ik dat je ook een 13,3" voor dezelfde prijs kunt krijgen. Die ziet er ook nog eens veel strakker uit. Een Lenovo C13. Voor zover ik kan zien is dat eigenlijk een veel betere keuze dan die 300e, of zie ik iets over het hoofd?

En daarnaast zie ik in verschillende topics dat de meningen over The Rent Company nogal gemengd zijn. Maar er is ook nog een niet-technisch en niet-zakelijk aspect; hoe reageren andere kinderen als iemand met een eigen (fatsoenlijke, geen afdankertje) laptop aankomt? Het laatste wat ik wil is hem op basis van zoiets stoms een duwtje richting het lachertje van de klas worden te geven. Aan de andere kant heb ik wel de indruk dat zeker bij die C13 het onder de streep op een betere laptop voor minder geld uitkomt.

Wat vinden jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Qua specs is de Lenovo 300e gedateerd: 4GB, 32GB eMMc, dualcore, niks uitbreidbaar, glossy 1366x768 scherm met 200cd. Enige wat spreekt voor de 300e is dat het een zakelijk model is met degelijke behuizing (kunststof met rubber afwerking). De Yoga die je linkt is aluminium maar qua stevigheid plastic fantastic.
Als je zoon een beetje normaal met zijn spullen om gaat zou ik liever de Yoga aanschaffen.

Wat betreft pesten omdat hij een andere laptop heeft: ik denk niet dat hij de enige is die niet meegaat in de keuze van school. Ik heb zo vaak afwijkende laptops aan klanten met schoolgaande kinderen geleverd, nooit gehoord dat die gepest zijn om hun laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:38
Via de school van mijn zoontje heb ik ook een aanbod gekregen van theRentCompany al gaat het daarbij om Windows laptops.

Hoe zijn verder de voorwaarden? In ons geval moet je na de huurperiode de laptop weer inleveren, tenzij je de borg (4 maanden huur) niet terug hoeft, ook betaal je € 50 eigen risico per schade geval, wat de huuroptie nog duurder maakt tov zelf iets vergelijkbaars kopen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind de meerprijs voor de huur incl verzekering eigenlijk nog wel meevallen. Je schrijft zo'n CB meestal toch af in 3 à 4 jaar. En hiernaast betaal je per maand wat ongetwijfeld voor sommige ouders een stuk beter te behappen is dan de directe koopprijs, zeker met het risico op onvoorziene afschrijving (defecten).
Als de verzekeringen ook waterschade, valschade e.d. dekt vind ik het allemaal zo gek nog niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 09:46
Een andere optie is om zelf een laptop met de Rent Company specs te kopen. Je zoon valt niet op en je spaart een paar euro's uit. De software is niet spannend, veelal cloud toepassingen. Het belangrijkste "nadeel" bij deze optie is dat je bij problemen zelf voor een oplossing moet zorgen en tussentijds geen ruilmachine. Ik heb er indertijd voor gekozen om op grond van die nadelen de laptop van de Rent Company te betrekken.

Mema

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
@Yucon Als ik de specificaties goed lees heeft de Dell een schermresolutie van 1366x768. Zelfs op 11.6" is dat echt beroerd. Nadeel van een 11.6" laptop is ook dat er nauwelijks een fatsoenlijk toetsenbord op past.

Mijn richtlijnen:
- CPU: Raak niks meer aan waar Celeron op staat. Pentium Silver idem dito, Pentium Gold is en AMD Ryzen zijn soms oké. Intel Core en de nieuwe N100/N200 serie vanzelfsprekend ook.
- Scherm: Minimaal 13", minimaal 1920x1080, en touchscreen

Dan kom ik eigenlijk maar op één echt goeie optie uit: De Lenovo ThinkPad C13 Yoga Chromebook (20UX000GMH) met 13,3" 1920x1080 touchscreen. Ook nog eens omklapbaar. Ryzen 5 3500C is niet de nieuwste maar prima performance, en blaast alle Celeron's uit het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

Dochter heeft dan wel een Windows laptop maar de school varianten waren dezelfde als je chromebooks.

Mijn dochter heb ik een 14" HP x360 gegeven. Want die van school waren bijna dubbel zo duur maar echt met prutte specs.

Ding is zeker niet zakelijk qua bouw. Maar ze zorgt er goed voor, zit in een neopreen hoes. En still going strong.

Totaal geen comments in de klas, want hij ziet er veel beter uit dan die Dell gebakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@Yucon Als een touchscreen geen harde eis is zou je ook nog de uitvoering: Lenovo 14e Chromebook Gen 3 (82W60006MH) kunnen overwegen. Dan heb je een moderne 14" laptop met gloednieuwe N200-processor uit de Alder Lake-N serie. Deze bevatten enkel de efficiency-cores uit de 12e generatie CPUs, en blazen daarmee alle Celerons uit het water terwijl ze een heel stuk zuiniger zijn. Daardoor ga je een stuk langer met een laptop kunnen doen.

Ik heb een touchscreen op m'n laptop (kwam standaard met het 4K-scherm), maar ik gebruik hem letterlijk nooit, sterker nog ik vind het eigenlijk alleen maar een nadeel met schoonmaken van het scherm, dingen aanwijzen, etc.

Mocht je wel echt een touchscreen willen of nodig hebben, stel price alerts in op deze drie laptops. Alle drie een vergelijkbare processor, maar met touchscreen. Grote kans dat een van de drie wel voor het nieuwe schooljaar beschikbaar komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Balance op 19-07-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Bedankt allemaal!

Ik heb die C13 besteld en hij is vandaag binnengekomen. Hij maakt echt een serieus goede indruk. Volwassen bouwkwaliteit en een mooi scherm. Supergoede prijs/kwaliteitverhouding.

Mocht iemand hem ook willen bestellen is het even opletten; ze staan op diverse sites voor dezelfde 349 euro maar op 1 aanbieder na zijn ze refurbished. Deze komt van de link in de OP en was nog ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Yucon Goed te horen! Mocht je in de gelegenheid zijn, zou een review schrijven nuttig kunnen zijn voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edv76
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-03 17:06
Ook ik heb jullie hulp nodig.
Wij hebben de keus ook bij the Rentcompany Dell latitude 3440 i3 14" touch, 128gb ssd intel core i3 1215u

Mijn dochter heeft ook een Dell van the Rentcompany maar ben zelf niet echt weg van Dell.
Ze heeft meerdere keren problemen met de accu gehad en ik vindt dat de laptop geen schoonheid is.

Wat willen wij graag: Laptop met touch 14"of 15"lange batterij duur en goede specificaties goede behuizing. HP of Lenovo of andere suggesties. max 800 graag hoor ik van jullie een goed advies??

gr Ezzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09-2024
Wellicht kan het aan mij liggen maar waarom zou je een laptop gaan huren?

Verder lees ik veel over scherm resolutie, ik denk dat dit voor iedereen zo persoonlijk is dat je hier bijna geen advies kan geven. Ik zou dan vooral zeggen: loop eens de mediamarkt naar binnen en vergelijk verschillende grotes schermen en resoluties en kijk of je iets storend vind of niet. Aan de hand daarvan weet je in ieder geval wat je minimaal wilt hebben en dan vallen al een heel groot deel laptops af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edv76
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-03 17:06
the Rentcompany bied huur en koop aan. zelf zou ik ook eerder koop gaan maar voor mensen die dat niet kunnen betalen is huren wel een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:31
Zelfde uitdaging hier, laptop kopen via school of zelf. School biedt een latitude 3440 i3 touch aan. Volgens mij een goede bouw en voorzien van een grote accu. Maar de “service” kosten maken het tot een relatief dure aankoop (840 euro voor de laptop plus 3 jaar “service”).

Alternatief : hp elitebook met ryzen 3 nu voor rond de 500 te koop bij oa paradigit. Ook een goede bouw en grote accu. Mooi scherm ook zo te zien(geen touch maar dat lijkt me overbodig).
Ik neig naar zelf kopen persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
Voor iedereen op zoek naar een Chromebook in een vergelijkbare situatie, ik kan sterk aanraden voor een Chromebook met een nieuwe Alder Lake-N-processor te gaan. Deze serie processors is veel sneller en energie-efficienter dan de oude Celeron- en Pentium Silver-lijnen, heeft een modernere GPU aan boord en ondersteund het hardwarematig decoderen van AV1 content. De N100 en N200 zijn dik 50% sneller, terwijl de N305 is met zijn 8 cores bijna driemaal zo snel in multi-threaded applicaties.

Deze Chromebooks met Alder Lake-N CPUs zijn momenteel verkrijgbaar.

In het bijzonder lijken deze laptops zeer interessant. Ze hebben allemaal 8 GB werkgeheugen en een schermresolutie van 1920x1080 of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-06 20:34
Ik zou ook even checken wat je inboedelverzekering dekt. Er is vaak wel buiten-huis dekking voor elektronica, dan voegt huren nog minder toe.

iRacing Profiel

Pagina: 1