Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboerbrk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08-2024
Mijn vraag
Vandaag heb de computerbehuizing voorzien van een nieuw moederbord Gigabyte B760 Elie AX met een eveneens nieuwe Intel Core i5-12600K met geïntegreerde GPU en nieuwe Kingston DR5 Fury memory. De 4-pins + 8-pins + de brede ATX connector van de 500W powersupply aangesloten op het moederbord.
Bij het aanzetten van de pc klinken klik-geluiden, rechtsonder op het moederbord flikkert een rood ledje. Verder gebeurt er niets, er verschijnt geen beeld. Nogmaals de aansluitingen gecontroleerd en opnieuw de AT aansluitingen geplaatst, maar het probleem blijft. In de handleiding en op de site vind ik geen verklaring, noch een oplossing.

Wat te doen? Hoe los ik dit op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De behuizing en de powersupply zijn reeds ongeveer 16 jaren oud en tot de plaatsing van de nieuwe hardware en tot een aantal dagen geleden in gebruik geweest. In de behuizing zitten 2 sata dvd-branders en een Samsung HD 103 SJ, ook aalemaal vandaag weer aangesloten) die ook al tot vandaag in gebruik waren. De nieuwe hardware is aangeschaft vanwege het niet meer functioneren van de ongeveer 16 jaren oude HIS videokaart in de eveneens 16 jaren oude Gigabyte moederbord (een nog geschikte videokaart voor het moederbord was niet meer te koop).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nogmaals de aansluitingen gecontroleerd en opnieuw de AT aansluitingen geplaatst, maar het probleem blijft. In de handleiding en op de site vind ik geen verklaring, noch een oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mijn eerste inschatting zou zijn dat de combinatie van de oude voeding met het nieuwe moederbord (en de rest) niet ideaal is. De hoeveelheid stroom die op de verschillende spanningen van de voeding wordt afgenomen is van verhouding veranderd, de de toleranties voor afwijkingen kleiner, en er wordt verwacht dat een voeding sneller kan schakelen tussen een kleine en grote stroomafname. De kans is groot dat de oude voeding niet kan wat het nieuwe moederbord en de CPU verwachten, al dan niet omdat de voeding vanwege de leeftijd misschien niet eens meer kan wat er op het label staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
Voeding vervangen zou ik sowieso doen, staat je geheugen op de QVL? Overigens zijn er denk ik nog wel videokaarten die op oude hardware passen lijkt me, misschien dat ze langzamer draaien (of is het nog AGP/PCI?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Een voeding van 16 jaar geleden had geen 4 pin en 8 pin voor cpu, die 8 pin zal dan eerder PCIe zijn en als dat al past dan heb je kans op vuurwerk omdat de pinout niet klopt.

Tijd voor een nieuwe voeding dus. Tevens hoop ik dat je die oude spinpoint alleen als dataschijf gaat gebruiken en er geen Windows (overigens minimaal 11 want je processor heeft e-cores en dat snapt W10 niet) op gaat zetten maar een SSD hebt :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboerbrk
De oude GPU is/was inderdaad een AGP. Wat de 8 pin betreft,excuses, mijn foutje, het is geen 8 pin maar een 6 pin connector. De kabel en connector van de voeding voor de PCIe had ik uit voorzorg al volledig verwijder van de voeding.Het lijkt erop dat er niets anders op zit dan de voeding te vervangen. Na nog een keer gecontroleerd en geluisterd te hebben blijkt dat het klikgeluid afkomstig is van de voeding. De interne ventilator blijkt ook bij ieder klikgeluid ook minder snel te gaan draaien. Nu maar hopen dat de nieuwe mobo, cpu en geheugen geen schade hebben opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Waarom beknibbelen op een PSU terwijl je dure nieuwe hardware haalt, met als kans dat je nu wat gesloopt hebt, toen mijn systeem nog AGP had betaalden we nog in guldens..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Die voeding zal je moeten vervangen, totdat je een nieuwe voeding hebt zou ik ook niet verder kloten. Ik acht de kans ook groot dat je huidige behuizing voor problemen gaat zorgen m.b.t. de temperaturen.

Wellicht zou ik gezien de rest van de hardware niet verbaast moeten zijn, maar zit er wel een SSD in dat systeem?

Verder:
Jboerbrk schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:11:
De oude GPU is/was inderdaad een AGP. Wat de 8 pin betreft,excuses, mijn foutje, het is geen 8 pin maar een 6 pin connector.
6 pin connector, waar heb je die dan ingedrukt? De extra aansluiting voor de CPU heeft 4 of 8 pinnen. In het geval van sommige Intel planken (deze net zo) is er soms een extra 4 of 8 pin connector aanwezig. Maar daar zou nooit een 6 pin (Waarschijnlijk PCI-E) connector in moeten kunnen. :X

Ik snap verder de keuze van CPU en moederbord niet helemaal, je hebt een K (unlocked) processor met een B chipset, en nog een kneiterduur moederbord ook. Sowieso is het ontzettend dure hardware om een 16 jaar oud ( 8)7 ) systeem te vervangen.

[ Voor 73% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2023 15:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboerbrk
Ik heb de zaken wat door elkaar gehaald. De 6 pins connector was een PCI-E connector en zat gelukkig ook in de juiste aansluiting en nog niet afgekoppeld van de PSU ,wel de molex-kabels met de molex connectoren. De 4 pins connector zat keurig op de juiste plek van de ATX aansluiting. De 6-pins connector dat past daar inderdaad ook niet. De 4 pins connector was op het oude (toen ook geen goedkoop moederbord) al wel aanwezig en was dus ook goed aangesloten op de juiste aansluiting voor de power, evenals de brede ATX connector. Het klikgeluid bleek bij nadere inspectie afkomstig te zijn van de modulaire voeding. De voeding en ook meteen maar de behuizing vervangen, ook al was de behuizing nog in uitstekende staat én eigenlijk geen probleem voor de temperatuurhuishouding. Inmiddels alles opnieuw geplaatst in de nieuwe behuizing met eveneens nieuwe PSU en alles werkt naar behoren. Dank iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1