Welke (thermo)kleding bij intensief motorrijden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik ga morgen een VRO offroad training volgen en zojuist schiet me een paniekgedachte naar binnen; wat voor onderkleding moet ik aan. Ik heb vorig jaar een trial cursus gedaan en hoewel je 5km/h rijdt met zo'n ding, na een kwartier zweet je je helemaal kapot door het staan, de concentratie en het gebrek aan rijwind. Nu zal de offroad cursus ook vooral op lage snelheid zijn dus ik zie het alweer gebeuren dat een katoenen shirtje binnen no-time kletsnat is.

Ik rij het hele jaar door, paar uitzonderingen daargelaten, en 's winters gebruik ik over het algemeen een setje van Dane onder een (op deze bike) Lindstrands pak. Dat pak is helemaal te gek, overal ventilatie en openingen, maar ik zit in grote twijfel wat de werking is van de thermokleding als je flink aan het zweten bent.

Klopt het dat de thermokleding gewoon het zweet afvoert en 'doorgeeft' aan de volgende laag? Of ga ik morgen helemaal stuk omdat ik beter een katoenen t-shirtje had kunnen aantrekken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Thermokleding houd over het algemeen warmte vast. Hoewel dat katoen vervekend voelt, kun je met je natte lijf wel makkelijker warmte afvoeren.

Of er iets iets om het nog beter af te voeren, geen idee.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DaWizza schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:28:
Thermokleding houd over het algemeen warmte vast. Hoewel dat katoen vervekend voelt, kun je met je natte lijf wel makkelijker warmte afvoeren.

Of er iets iets om het nog beter af te voeren, geen idee.
Thermokleding is vaak regulerend en voert zweet af. Ik heb altijd gewoon goedkope thermokleding van de Lidl onder mijn motorpak gehad. Dat scheelt echt.
Ik denk dat iets van merinowol nog beter is, maar daar was ik toen nog niet bekend mee

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Lindstrand verkoopt ook onderkleding. Het lijkt mij dat ze e.e.a. op elkaar hebben afgestemd, althans dat zou je verwachten. Verder geen ervaring mee. Ik kom nog uit de tijd van de MQP vetpakken. Daar droeg je een t-shirt en een spijkerbroek onder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Thermokleding is vaak regulerend en voert zweet af. Ik heb altijd gewoon goedkope thermokleding van de Lidl onder mijn motorpak gehad. Dat scheelt echt.
Ik denk dat iets van merinowol nog beter is, maar daar was ik toen nog niet bekend mee
Grappig hoe mensen werken, ik zweet me kapot met thermokleding aan (goedkope set vd Action).

@ouweklimgeit , aangezien je na een kwartier al doordrenkt bent, kun je nu nog een setje aantrekken en testen? Dan weet je wat je morgen aan kunt doen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
DaWizza schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Grappig hoe mensen werken, ik zweet me kapot met thermokleding aan (goedkope set vd Action).

@ouweklimgeit , aangezien je na een kwartier al doordrenkt bent, kun je nu nog een setje aantrekken en testen? Dan weet je wat je morgen aan kunt doen.
Haha, vanmiddag om 16:00 de motor op de trailer gezet en daarna een biertje gepakt dus dat wordt niets meer ;)

Ik heb net wel een half uurtje met de thermokleding aan gezeten en ik vermoed inderdaad dat het té warm wordt. Neem het shirt mee, maar morgen eerst even een fietsshirtje aan en kijken hoe dat gaat. Denk dat het er inderdaad op neerkomt dat het een kwestie van testen wordt en ik zal morgenavond verslag uitbrengen hier.

Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DaWizza schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Ik rij in principe nooit zonder, iig altijd mijn thermobroek (geen plakkend leer meer). Voor mijn bovenlijf wil ik nog wel eens als het echt warm is met een t-shirt rijden (en motorjas natuurlijk) of een thermoshirt met korte mouwen.
Maar altijd met broek!

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1