Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-06 15:38
Mijn vrouw is zwanger, wij willen in het tweede trimester nog even Korea en Japan bezoeken (familiebezoek, niet alleen voor de lol ofzo). We zijn van plan om in week 24 te vertrekken en halverwege week 27 terug te komen.

Medisch gezien zou dit prima moeten kunnen: de kans op een vroeggeboorte is sowieso 1 op de 100, en vliegmaatschappijen weigeren je pas na week 36, daarvoor kan een zwangere vrouw prima reizen en over de kwaliteit van de zorg daar hoeven we ons ook geen zorgen te maken.

Ik vroeg me alleen af hoe dit precies zit met verzekeringen. Indien het onwaarschijnlijke zou gebeuren en het kind in bijvoorbeeld Korea ter wereld komt en dit overleeft moet het kind daar +- 3 maanden in een couveuse met daarnaast nog allerlei zorg.

Wij hebben een FBTO zorgverzekering met werelddekking ("zorg in het buitenland (wereld)"), wat buitenlandse zorgkosten zou moeten dekken die boven de Nederlandse tarieven uitkomen.

Daarnaast hebben wij een Allianz global assistance reisverzekering met medische kosten inbegrepen, dus eigenlijk zijn we voor zover ik kan zien hiervoor dubbel verzekerd. We hebben ook SOS hulpverlening en verzekering bij ongevallen, dit zou volgens mijn polis ook de verblijfs/terugreis kosten moeten dekken.

Dit klinkt allemaal prima maar ik (lees: mijn vrouw vooral..) twijfelt hier nog aan. Het kind zelf is als persoon immers niet verzekerd, zou al die nazorg dan ook nog verzekerd zijn terwijl je vast in het buitenland zit? Op internet vind je redelijk wat horrorverhalen van mensen die dit overkomt en vervolgens tienduizenden euro's lichter zijn, maar dit zijn dan meestal verhalen van buitenlanders. Nederlandse adviessites hebben het vooral over de medische kant ervan, maar weinig over de juridische/financiele kant.

Dus kortom: zou mijn verzekering werkelijk alle zorg in dit geval dekken? Zijn alle zorgkosten in elk geval gewoon verzekerd voor het kind zelf (niet alleen de moeder) en kunnen we de zorgen van ons af zetten, of zijn er nog dingen die ik kan controleren?

Ik heb de verzekeringen natuurlijk zelf al gebeld/gemaild maar dan krijg je wat vage antwoorden van een callcenter persoon zonder echt uitsluitsel.

Beste antwoord (via spethspeth op 16-07-2023 20:54)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09
spethspeth schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:17:
Het kind zelf is als persoon immers niet verzekerd, zou al die nazorg dan ook nog verzekerd zijn terwijl je vast in het buitenland zit?
Je kunt je kind toch gratis bijschrijven op de zorgverzekering van één van de ouders? Zolang je dat maar binnen 4 maanden na de geboorte doet geldt de verzekering met terugwerkende kracht vanaf de geboorte, inclusief alle aanvullingen die voor jezelf gelden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

elmo1

Kona Electric jan-2019

Zou zeggen vraag het aan je verzekeraar doe dit via de mail dan heb je het antwoord zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit zou in de polis van je verzerkering moeten staan. Bij bijvoorbeeld CZ kan ik op de Mijn omgeving precies zien wat waar bijzit en wat is uitgesloten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
SmurfLink schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:22:
Dit zou in de polis van je verzerkering moeten staan. Bij bijvoorbeeld CZ kan ik op de Mijn omgeving precies zien wat waar bijzit en wat is uitgesloten.
Er staat bij Allianz dat zwangerschap is uitgesloten, behalve bij complicaties. Toen ik ze belde om te vragen of een vroeggeboorte een complicatie is kreeg ik een antwoord van "euh ja dat zou ik wel denken ja", emails lijken ze erg traag te beantwoorden. Maar dan weet ik nog niet of het kind gedekt is, en dit staat ook echt niet in de voorwaarden, de medewerker was wederom niet erg toeschietelijk met bevestigen. FBTO heeft mijn email ook nog niet beantwoord.

Voor de duidelijkheid: ikzelf denk dat het vrijwel zeker wel gedekt zal worden, maar ik ben op zoek naar een bevestiging of andere geruststellende informatie, met name omdat mijn vrouw nogal aan het stressen is en dit absoluut 100% zeker wil weten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:56
spethspeth schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:29:
[...]

Er staat bij Allianz dat zwangerschap is uitgesloten, behalve bij complicaties. Toen ik ze belde om te vragen of een vroeggeboorte een complicatie is kreeg ik een antwoord van "euh ja dat zou ik wel denken ja", emails lijken ze erg traag te beantwoorden. Maar dan weet ik nog niet of het kind gedekt is, en dit staat ook echt niet in de voorwaarden, de medewerker was wederom niet erg toeschietelijk met bevestigen. FBTO heeft mijn email ook nog niet beantwoord.

Voor de duidelijkheid: ikzelf denk dat het vrijwel zeker wel gedekt zal worden, maar ik ben op zoek naar een bevestiging of andere geruststellende informatie, met name omdat mijn vrouw nogal aan het stressen is en dit absoluut 100% zeker wil weten.
Aangezien je vrouw 100% zekerheid wil stel ik voor dat wij stoppen met antwoorden te geven en je het antwoord van je verzekeraar moet afwachten (aub achteraf delen). Tenzij er toevallig een tweaker werkzaam is bij deze verzekeraar en voldoende kennis van zaken heeft om je vraag te beantwoorden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Het kind zelf is als persoon immers niet verzekerd, zou al die nazorg dan ook nog verzekerd zijn terwijl je vast in het buitenland zit?
Je kunt je kind toch gratis bijschrijven op de zorgverzekering van één van de ouders? Zolang je dat maar binnen 4 maanden na de geboorte doet geldt de verzekering met terugwerkende kracht vanaf de geboorte, inclusief alle aanvullingen die voor jezelf gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:24
FBTO geeft bij het afsluiten van een doorlopende reisverzekering aan dat kinderen niet standaard meeverzekerd zijn, tenzij je dat vooraf aangeeft (3 personen of meer). Dat zou je gewoon kunnen doen, dan lijkt het me heel duidelijk meeverzekerd.

Bij een kortlopende reisverzekering wordt aangegeven dat kinderen standaard meeverzekerd zijn. Lijkt me ook vrij duidelijk.

Dat komt overeen met de polisvoorwaarden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
polisvoorwaarden doorploeteren.

ik gok dat t als volgt in elkaar steekt:
partus valt op de verzekering van de moeder, daarna is eventueel noodzakelijke zorg een zorgvraag van het pasgeboren kind zelf.
(en die kan je met terugwerkende kracht meeverzekeren).
een goede vuistregel voor zorg in het buitenland is 'direct levensreddende zorg wordt gedekt'.

Ik zou me dan eerder druk maken om de "gezonde moeder" kosten, die couveuse zal wel betaald worden, maar de verblijf- en overige kosten van de moeder (en vader) -mogelijk- helemaal niet. eten in het ziekenhuis, kamer, verplicht af te nemen (zoals beddegoed wisselen) verzorging, dat is dan allemaal "extra". en buiten het ziekenhuis een hotelletje pakken dat doe je ook niet want daar wil je gewoon bij zijn als t kan.
(het scenario kan je ook andersom hebben "gezond kind", die wil je ook niet scheiden van de moeder maar heeft sec genomen geen zorgvraag)

maar bel je zorgverzekeraar, en spreek af dat ze schriftelijk bevestigen tot waar ze dekken.

[ Voor 13% gewijzigd door dyrc op 16-07-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
<knip> Zo ver offtopic hoef je echt niet te gaan.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 16-07-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

<knip> Quote en reactie verwijderd. Dien liever een TR in.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 16-07-2023 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spethspeth
<knip> Quote en reactie verwijderd.

In elk geval bedankt voor de antwoorden, dat over met terugwerkende kracht het kind verzekeren wist ik bijvoorbeeld niet. Ik ga er toch nog maar weer even achter aan bellen dan.

[ Voor 59% gewijzigd door Ardana op 16-07-2023 22:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
N=1... etc. Familie werkt in deze tak van zorg. Vroeggeboorte meegemaakt van iemand aan andere kant van het land, inclusief couveuse, medische issues, etc. Voor werk moest man 'gewoon' naar huis. Vrouw en kind aan andere kant van het land gekluisterd, vrijwel zonder bezoek van naasten, heeft meer dan 7 maanden geduurd. Was heel zwaar gelag voor alle betrokkenen. Waarom niet half jaartje wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik zou eens met de dokter in gesprek gaan samen met haar of dit handig is. Extremely Pre-term of well voor 28 weken komt in 0.5% van de geboortes voor. In het Westen heeft men uitmuntende healthcare in het Oosten kan het behoorlijk verschillen. Het is niet eens een kwestie van geld, in landen zoals China (waar ik zit) heeft men gewoon geen toegang tot het laatste. Ook kan het ondanks dekking gigantisch duur zijn door "extra" kosten die men in kaart brengt. Zo kostte mij een weekje extra in het ziekenhuis 15.000 euro omdat de dokters een ongewone situatie op handen hadden en dit als een mooi moment zagen om extra geld te verdienen. Nu is Korea en Japan geen China maar ik zou zelf dat risico zeker op het einde niet aanwillen.

Ook krijg je heel veel gezeur op vliegvelden. Zelf hebben we dit nooit gedaan maar vrienden die liever hun kind thuis "leverde" hebben soms vluchten gemist omdat de airline dat risico gewoon niet aanwilde, let wel 8 weken voor delivery zijn ze niet zo happig op zwangere vrouwen.

Correctie hoe vaak dit voorkomt. Source

[ Voor 6% gewijzigd door n4m3l355 op 17-07-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
n4m3l355 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:57:
Extremely Pre-term of well voor 28 weken komt in 6% van de geboortes voor.
Bron? Dit getal lijkt me namelijk bizar hoog. Wellicht in 6 % van alle vroeggeboortes, maar lijkt me sterk dat dit 6 % van alle geboortes betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
Misschien wat offtopic, maar zal wel wat kant en wal raken omdat jij je zo zorgen maakt over die zorgkosten. ==> Hoe zit het met nationaliteiten in die landen?

Ik weet niet of je er op zit te wachten straks je kind te moeten 'emigreren' naar Nederland omdat deze een verplicht Koreaans of Japans paspoort heeft gekregen. Zie daar later maar weer af te geraken....mag je kind de inburgering in 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Panzer_V op 17-07-2023 08:09 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-07 07:32
Panzer_V schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:08:
Misschien wat offtopic, maar zal wel wat kant en wal raken omdat jij je zo zorgen maakt over die zorgkosten. ==> Hoe zit het met nationaliteiten in die landen?

Ik weet niet of je er op zit te wachten straks je kind te moeten 'emigreren' naar Nederland omdat deze een verplicht Koreaans of Japans paspoort heeft gekregen. Zie daar later maar weer af te geraken....mag je kind de inburgering in 8)7
Omdat een kind van Nederlandse ouders in het buitenland geboren is betekend dat niet ineens dat het kind moet emigreren. Dit raakt inderdaad kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
XelaRetak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:12:
[...]

Omdat een kind van Nederlandse ouders in het buitenland geboren is betekend dat niet ineens dat het kind moet emigreren. Dit raakt inderdaad kant noch wal.
Zo... simpel is het helaas niet. Je dient het kind te erkennen en daar zit een gigantische rompslomp aan papierwerk rondom heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben een FBTO zorgverzekering met werelddekking ("zorg in het buitenland (wereld)"), wat buitenlandse zorgkosten zou moeten dekken die boven de Nederlandse tarieven uitkomen.

Daarnaast hebben wij een Allianz global assistance reisverzekering met medische kosten inbegrepen, dus eigenlijk zijn we voor zover ik kan zien hiervoor dubbel verzekerd. We hebben ook SOS hulpverlening en verzekering bij ongevallen, dit zou volgens mijn polis ook de verblijfs/terugreis kosten moeten dekken.
Dit is zeker niet dubbel. Een Nederlandse zorgverzekering keert wel uit bij zorgkosten in het buitenland maar tot het Nederlandse niveau. En dat kan in Europese landen al te weinig zijn (sommige landen staan er om bekend om je naar een privekliniek te sturen bijvoorbeeld). Dus een reisverzekering met medische kosten dekking is zeker niet dubbel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Rmg

In principe is je kind altijd Nederlander om dat je Nederlanderschap hebt door familieband (Jus sanguinis) Maar een tweede nationaliteit kan je krijgen door daar geboren te worden (Jus soli).

Vooral Amerikaanse nationaliteit kan later gevolgen voor gedoe met belastingen e.d. zorgen.

Korea heeft net als NL Jus sanguinis, dus het kind krijgt niet zomaar de koreaanse nationaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
PolarBear schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:52:
[...]

Dit is zeker niet dubbel. Een Nederlandse zorgverzekering keert wel uit bij zorgkosten in het buitenland maar tot het Nederlandse niveau. En dat kan in Europese landen al te weinig zijn (sommige landen staan er om bekend om je naar een privekliniek te sturen bijvoorbeeld). Dus een reisverzekering met medische kosten dekking is zeker niet dubbel op.
Maar @spethspeth claimt:
Voor de duidelijkheid:
Xander schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:39:
Dit geldt dus voor de zorgverzekering, maar niet voor andere verzekeringen zoals de reisverzekering. Mocht bovenstaande claim van @spethspeth niet kloppen is dat wel iets om in de gaten te houden, mocht de dekking van de zorgverzekering niet voldoende zijn dan ga je die reisverzekering inderdaad wel nodig hebben, mogelijk ook voor de baby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Hmm, wellicht dat er een extra optie is bij FBTO dan. Want standaard is het zo dat de zorgverzekering in Nederland acute zorg in het buitenland dekt tot de normale Nederlandse prijzen. Wellicht goed voor andere omdat te weten. Als je dus in de VS bent bijvoorbeeld kan dat forse financiele gevolgen hebben en zijn (bij de juiste reisverzekering) de extra kosten door de reisverzekering gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
PolarBear schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Hmm, wellicht dat er een extra optie is bij FBTO dan.
Ja, dat is deze zo te zien: https://www.fbto.nl/zorgv...end-verzekeren/buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Ongeacht wat de verzekering mogelijk dekt houdt er sowieso rekening mee dat je eventueel een deel vooraf ter plaatse moet betalen. Ziekenhuizen in het buitenland (ook in de EU) willen niet altijd op een zorgverzekering wachten

Verder zou ik adviseren om de reis niet te doen, doe dit lekker als de kleine er straks bij is. Mijn beide kinderen hadden het niet gered zonder ziekenhuis tijdens de bevalling en dan heb je pas door hoe goed het hier allemaal geregeld is. Bij de eerste zijn we wel op vakantie naar italie gegaan maar met de auto zodat we altijd zelf terug naar NL konden, bij de tweede zijn de mooi in Nederland gebleven.

Er kunnen ook situaties voordoen zodat je de terugvlucht niet kan maken maar pas een paar weken later. Naast dat je dan langer in het land zit kom je ook dichter bij de uitgerekende datum. Je kan zelf ziek worden, milieu ramp, whatever waar je geen invloed op hebt. Vanaf 28 weken wordt vanuit de verloskundigenpraktijk naar de bevalling toegewerkt, huis bezoek, bevalplan, spullen klaar zetten voor mee naar het ziekenhuis te nemen.

Voor 36 weken kan een vrouw prima reizen zeg je maar ik maakte mijn vriendin er in ieder geval niet blij mee omdat zwanger zijn gewoon heel veel energie kost

Vroeg geboortes komen misschien statistisch 1% maar als ik naar mijn eigen omgeving kijken kom ik al op een stuk hoger percentage.

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 17-07-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:18:
Ongeacht wat de verzekering mogelijk dekt houdt er sowieso rekening mee dat je eventueel een deel vooraf ter plaatse moet betalen. Ziekenhuizen in het buitenland (ook in de EU) willen niet altijd op een zorgverzekering wachten
In dat kader, en @spethspeth heeft er niets aan, vraag de Europese Zorgverzekeringspas aan (https://www.nederlandwere...e-ziekteverzekeringskaart). Per zorgverzekeraar werkt het anders, soms zit hij al op je zorgpas, soms niet, soms in de app beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth

Dit kan ik wel makkelijk beantwoorden: het kind krijgt de Nederlandse nationaliteit omdat wij getrouwd zijn, erkenning hoeft alleen in het geval dat je niet getrouwd/registreerd bent:

https://ind.nl/nl/nederla...orte-erkenning-of-adoptie

We gaan trouwens wel proberen om het kind een dubbele Japans/Nederlandse nationaliteit te geven (m'n vrouw heeft de Japanse nationaliteit), het kind moet dan wel kiezen als het 20 jaar oud is, maar ik hoop eigenlijk dat tegen die tijd Japan de dubbele nationaliteit toelaat en dat misschien niet meer hoeft. Nederland laat dubbele nationaliteit bij geboorte toe. Nadelen met taxatie e.d. heeft dit in het geval van Japan niet, voor zover bij mij bekend. Ik vind het wel fijn als het kind straks de keuze heeft.

Ik heb net FBTO en Allianz nog een keer aan de lijn gehad. FBTO is vrij stellig dat ze het gewoon dekken door de werelddekking en het kind met terugwerkende kracht kan worden bijgeschreven op onze polis met gelijke rechten (dus ook de werelddekking). Allianz beweert ook dat ze gewoon alles dekken zolang we maar geen onnodig risico nemen door te vertrekken, ze zeggen erbij dat een reis ver voor de uitgerekende datum door hen niet als risico wordt beschouwd, hotel- en andere verblijfskosten zijn dan gedekt tot E75,- per dag. Ik denk dat ik nog wel ga proberen om een reisverklaring van de verloskundige te krijgen en nog zoveel mogelijk andere documenten, kan immers geen kwaad. In elk geval bedankt voor alle antwoorden.
Pagina: 1