Zigbee bewegingssensor geschikt voor inbouw zoals inbouwspot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:33
Heeft iemand tips voor een Zigbee (PIR) bewegingssensor die in een verlaagd plafond is in te bouwen als zijnde een inbouwspot?
Ik vindt zelf alleen maar dikke opbouw sensoren of sensoren op statiefjes.

Zoiets dus;
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/340680/files/414965013/purpl-led-inbouwspot-wit-3w-85mm-6000k-koud-wit-ka.jpg

Beste antwoord (via MWDKing op 21-07-2023 21:49)

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ja dat is hem!

Ik heb ze via Zigbee2MQTT verbonden met Home Assistant. Op mijn instellingen dashboard heb ik een card gemaakt met alle entities. Daarmee kan ik op de telefoon eenvoudig de range of sensitivity nog wat finetunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3-Iv98g2RKWJ3hyxmh-PS2Lroc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M3Gl5h46La8ldKNmBdGcQ87v.jpg?f=user_large

Als alles eenmaal goed ingesteld staat dan vergeet je gewoon dat hij er is en doet hij wat hij moet doen. Ben er nog steeds erg blij mee.

Alvast veel plezier ermee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Ik ken ze niet. Op aliexpress wel sensoren die op die wijze inbouwen met radar. Dat werkt ook. Heb je die overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@jeroen3 Ik zie het inderdaad. Grote nadeel van die sensoren is de detectietijd en de betrouwbaarheid t.o.v. PIR sensoren. Heb dus liever PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Ik denk dat het lastige is dat die dingen meestal batterijen hebben, inbouw is dan niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@jeroen3 Mwa, ligt eraan hoe makkelijk de sensor uit te bouwen is. Ik zie op Etsy ook 3D printed behuizingen. Opzich wel netjes. Wellicht ooit zelf maar zo'n ding aanschaffen (en zo explodeert een hobby O-) )

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 17-07-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
MWDKing schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:06:
@jeroen3 Ik zie het inderdaad. Grote nadeel van die sensoren is de detectietijd en de betrouwbaarheid t.o.v. PIR sensoren. Heb dus liever PIR.
Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Ik heb Zigbee Tuya ZY-M100 mmWave sensoren (die je als een spot kunt inbouwen) en PIR sensoren van Aqara en wat andere merken. Voor aanwezigheidsdetectie wint de mmWave het op alle fronten.

PIR gebruik ik alleen nog als ik een line-of-sight detectie wil hebben zoals bijvoorbeeld onder de rand van het bed voor iemand-stapt-uit-bed detectie, mmWave zou door het bed heen detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
ATOR schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Ik heb Zigbee Tuya ZY-M100 mmWave sensoren (die je als een spot kunt inbouwen) en PIR sensoren van Aqara en wat andere merken. Voor aanwezigheidsdetectie wint de mmWave het op alle fronten.

PIR gebruik ik alleen nog als ik een line-of-sight detectie wil hebben zoals bijvoorbeeld onder de rand van het bed voor iemand-stapt-uit-bed detectie, mmWave zou door het bed heen detecteren.
Jij bent ook tevreden over de detectiesnelheid? Ik heb nog geen van beiden ooit gebruikt, maar baseerde mij op info uit diverse youtube videos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20
MWDKing schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Jij bent ook tevreden over de detectiesnelheid? Ik heb nog geen van beiden ooit gebruikt, maar baseerde mij op info uit diverse youtube videos.
Voor wat het waard is:
Ik heb 2 sensors van KAKU met PIR en 1 LED plafondlamp met ingebouwde radar sensor en op basis daarvan gaat mijn voorkeur uit naar de radar.
De plafondlamp weigert nooit en altijd direct als ik in de buurt kom, terwijl de PIR gevallen meestal te laat of helemaal niet reageren.

Kan natuurlijk ook komen omdat KAKU hobbyspul is, terwijl de plafondlamp serieuze toepassingen heeft voor de gangen in hotels e.d..
Kortom, je moet kijken naar kwaliteit en niet naar soort.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
MWDKing schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Er zijn inderdaad trage mmWave sensoren maar bij de Tuya ZY-M100 is detectie vrijwel instant, consistent, je wordt nog steeds gedetecteerd als je niet beweegt en hij detecteert door objecten (deuren, glas, hout, beton) heen. Dat laatste maakt goede plaatsing en sensor instellingen wel belangrijk.

Waar ik nu mmWave heb gebruikte ik eerst PIR sensoren maar die zijn trager en wisselvalliger, soms moet je flink zwaaien om gezien te worden en je wordt niet meer gedetecteerd als je niet genoeg beweegt. Met mmWave werkt het feilloos.

Deze Tuya heeft precies de form factor die je wilt en kost twee tientjes op AliExpress. Ik weet niet waarvoor je hem wilt gaan gebruiken maar het lijkt me precies wat je zoekt. Wel opletten dat je de Zigbee versie neemt want er is ook een wi-fi variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@ATOR klinkt goed! Degene linksboven in dit plaatje bedoel je dan denk ik heh?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxGqL9HIZv5o-6-8eDdXhPioxWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhPG5gS1aP1kce8p1aUT2gCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; ik heb hem besteld! Ook top dat die gewoon met 230v gevoed wordt en zich als zigbee router gedraagd.

[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 18-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Ja dat is hem!

Ik heb ze via Zigbee2MQTT verbonden met Home Assistant. Op mijn instellingen dashboard heb ik een card gemaakt met alle entities. Daarmee kan ik op de telefoon eenvoudig de range of sensitivity nog wat finetunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3-Iv98g2RKWJ3hyxmh-PS2Lroc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M3Gl5h46La8ldKNmBdGcQ87v.jpg?f=user_large

Als alles eenmaal goed ingesteld staat dan vergeet je gewoon dat hij er is en doet hij wat hij moet doen. Ben er nog steeds erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:19
MWDKing schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:50:
@ATOR klinkt goed! Degene linksboven in dit plaatje bedoel je dan denk ik heh?
[Afbeelding]

Edit; ik heb hem besteld! Ook top dat die gewoon met 230v gevoed wordt en zich als zigbee router gedraagd.
Ik heb zo'n ceiling model op het toilet hangen. Voor dat ik de deur open heb is de lamp aan. (ikea tradfri gu10 witte led)

Nog nooit in het donker hoeven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
ATOR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:10:
Ja dat is hem!

[Afbeelding]

Bedankt voor je hulp! Ik gebruik ZHA in mijn HA. Heb je dat ook geprobeerd? Kan uiteraard ook Zigbee2MQTT gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Graag gedaan. Ik heb geen ervaring met ZHA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

ATOR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:10:
Ja dat is hem!

[Afbeelding]

Mooi topic! Ik was hier een tijdje geleden net naar op zoek en toen kwam precies dit topic langs.

Kan je een indicatie geven van de detectieconus, dus hoeveel links en rechts naast de sensor er nog detectie plaatsvindt? Ik probeer in de nieuwe badkamer een geschikte plaats te vinden die én de WC, én de douche dekt, maar ben een beetje bang dat het allebei net niet wordt. Dan is het handiger om voor een andere opstelling met twee sensoren te gaan, al probeer ik dat in verband met stroomverbruik en complexiteit te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door XOR op 26-08-2023 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Volgens de manual heeft hij een conus met een beeldhoek van 50° voor de presence detectie en van 100° voor micro motion detectie.

In de praktijk detecteert hij beweging met een beeldhoek van 180° en zelfs vanaf de achterkant. Ik heb in alle ruimtes genoeg aan één mmWave sensor. Eentje zit in de hoek van een kamer boven een verlaagd plafond, schuin zodat hij de kamer inkijkt. Dat werkt prima, tot in de verst verwijderde hoek op zo'n 9 meter afstand. Ik denk dat je met één sensor een heel eind komt.

Het grootste probleem is dat hij door muren heen detecteert. In de badkamer ging daardoor het licht aan als er iemand door de gang ernaast liep. In HA heb ik daarom ingesteld het badkamerlicht alleen maar aangaat bij presence detectie als de badkamerdeur niet langer dan 30 seconden gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

ATOR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:54:
Volgens de manual heeft hij een conus met een beeldhoek van 50° voor de presence detectie en van 100° voor micro motion detectie.

In de praktijk detecteert hij beweging met een beeldhoek van 180° en zelfs vanaf de achterkant. Ik heb in alle ruimtes genoeg aan één mmWave sensor. Eentje zit in de hoek van een kamer boven een verlaagd plafond, schuin zodat hij de kamer inkijkt. Dat werkt prima, tot in de verst verwijderde hoek op zo'n 9 meter afstand. Ik denk dat je met één sensor een heel eind komt.

Het grootste probleem is dat hij door muren heen detecteert. In de badkamer ging daardoor het licht aan als er iemand door de gang ernaast liep. In HA heb ik daarom ingesteld het badkamerlicht alleen maar aangaat bij presence detectie als de badkamerdeur niet langer dan 30 seconden gesloten is.
Bedankt! De uitdaging zit er hier vooral in dat de badkamer een scheidingswandje heeft en het signaal daar de hoek om moet. Met infrarood zou dat een probleem opleveren, maar zo te horen moeten deze sensoren daar niet veel last van hebben. Het is sowieso geen enorme badkamer.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:37
ATOR schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:00:
[...]

Er zijn inderdaad trage mmWave sensoren maar bij de Tuya ZY-M100 is detectie vrijwel instant, consistent, je wordt nog steeds gedetecteerd als je niet beweegt en hij detecteert door objecten (deuren, glas, hout, beton) heen. Dat laatste maakt goede plaatsing en sensor instellingen wel belangrijk.

Waar ik nu mmWave heb gebruikte ik eerst PIR sensoren maar die zijn trager en wisselvalliger, soms moet je flink zwaaien om gezien te worden en je wordt niet meer gedetecteerd als je niet genoeg beweegt. Met mmWave werkt het feilloos.

Deze Tuya heeft precies de form factor die je wilt en kost twee tientjes op AliExpress. Ik weet niet waarvoor je hem wilt gaan gebruiken maar het lijkt me precies wat je zoekt. Wel opletten dat je de Zigbee versie neemt want er is ook een wi-fi variant.
Ik heb een Tuya M100 wandmodel aangeschaft (met USB voeding). Vooral om te testen voor mijn nieuwe huis. Ik wil daar in alle ruimtes presence detectie hebben in het plafond.
Mijn ervaring is dat ie inderdaad snel beweging detecteert. Alleen het detecteren als je niet meer beweegt gaat bij mij niet helemaal super. Hij geeft regelmatig aan dat er geen presence meer is terwijl ik gewoon in de woonkamer zit. Een kleine beweging wordt dan wel weer meteen gedetecteerd. Ik ga nog een beetje spelen met de plaatsing en instellingen. Ook detecteert ie niet door mijn betonnen muren heen (dat vind ik dan eigenlijk wel fijn!). Ik heb de sensor op ongeveer 1,5m iets schuin omhoog staan, daardoor detecteert ie de honden ook niet.

In mijn optiek is het in ieder geval een heel stuk beter dan Hue motion sensor die ik had hangen. Voor mij is de bewegingsdetectie het belangrijkste en op plekken waar ik langer zit hoeven mijn lampen ook niet direct uit, dus kan ik dat in de automatisering wel oplossen (of de fading time nog hoger zetten).

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:37
Ik zit er zelfs over te denken om ze (net naast een spotje zodat ik er bij kan) op het verlaagde plafond te plaatsen zodat ze uit het zicht verwerkt zijn. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Ik heb de spot versie TuYa ZY-M100-S_2 hier ook als test, werkt prima moet ik zeggen.
Alleen jammer dat hij elke seconde rapporteert, dat zal het zigbee netwerk denk ik niet leuk vinden, 1 of 2 moet misschien kunnen in een netwerk maar meer wordt misschien lastig.
Iemand hier al problemen mee die er al meerdere heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
TheMystery schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:09:
Ik heb de spot versie TuYa ZY-M100-S_2 hier ook als test, werkt prima moet ik zeggen.
Alleen jammer dat hij elke seconde rapporteert, dat zal het zigbee netwerk denk ik niet leuk vinden, 1 of 2 moet misschien kunnen in een netwerk maar meer wordt misschien lastig.
Iemand hier al problemen mee die er al meerdere heeft?
Tuya ZY-M100 message:
MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Presence Living Room', payload '{"cli":" ","detection_delay":0,"fading_time":0.5,"illuminance_lux":82,"linkquality":232,"maximum_range":8.1,"minimum_range":0.6,"presence":true,"radar_sensitivity":9,"self_test":"check_success","target_distance":4.37}'
size: ±300 bytes
Zigbee protocol overhead 50%: 300 bytes (ruime schatting, heb niet zo'n zin om dit uit te zoeken)
Total message size: 600 bytes

Zigbee 3.0 data rate op 2.4GHz per channel:
250000 b/s of 31250 B/s

Maximum ZY-M100 messages per second:
31250 / 600 = 52 messages/s

Nu versturen deze sensoren alleen data als ze aanwezigheid detecteren. Als er tegelijkertijd meer dan 52 Tuya ZY-M100 sensoren aanwezigheid detecteren gaat je netwerk het lastig krijgen.

Mocht je in het paleis van Versailles wonen en 700 kamers hebben: Zigbee heeft 16 channels dus je kunt nog 15 extra netwerken opzetten en dan komt het totaal uit op 16 * 52 = 832 actieve sensoren _/-\o_

• TheMystery
ATOR schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:48:
[...]

Tuya ZY-M100 message:

[...]

size: ±300 bytes
Zigbee protocol overhead 50%: 300 bytes (ruime schatting, heb niet zo'n zin om dit uit te zoeken)
Total message size: 600 bytes

Zigbee 3.0 data rate op 2.4GHz per channel:
250000 b/s of 31250 B/s

Maximum ZY-M100 messages per second:
31250 / 600 = 52 messages/s

Nu versturen deze sensoren alleen data als ze aanwezigheid detecteren. Als er tegelijkertijd meer dan 52 Tuya ZY-M100 sensoren aanwezigheid detecteren gaat je netwerk het lastig krijgen.

Mocht je in het paleis van Versailles wonen en 700 kamers hebben: Zigbee heeft 16 channels dus je kunt nog 15 extra netwerken opzetten en dan komt het totaal uit op 16 * 52 = 832 actieve sensoren _/-\o_
De sensor die ik heb stuurt 1x per sec een bericht, dus helaas niet alleen als hij beweging registreert.

code:
1
2
3
4
Info 2023-09-30 15:01:01MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/mmWave Garage', payload '{"detection_delay":0.1,"fading_time":5,"illuminance_lux":4,"last_seen":"2023-09-30T15:01:00+02:00","linkquality":33,"maximum_range":8,"minimum_range":1,"presence":false,"radar_sensitivity":7,"target_distance":0}'
Info 2023-09-30 15:01:03MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/mmWave Garage', payload '{"detection_delay":0.1,"fading_time":5,"illuminance_lux":4,"last_seen":"2023-09-30T15:01:02+02:00","linkquality":36,"maximum_range":8,"minimum_range":1,"presence":false,"radar_sensitivity":7,"target_distance":0}'
Info 2023-09-30 15:01:05MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/mmWave Garage', payload '{"detection_delay":0.1,"fading_time":5,"illuminance_lux":4,"last_seen":"2023-09-30T15:01:04+02:00","linkquality":36,"maximum_range":8,"minimum_range":1,"presence":false,"radar_sensitivity":7,"target_distance":0}'
Info 2023-09-30 15:01:06MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/mmWave Garage', payload '{"detection_delay":0.1,"fading_time":5,"illuminance_lux":4,"last_seen":"2023-09-30T15:01:05+02:00","linkquality":36,"maximum_range":8,"minimum_range":1,"presence":false,"radar_sensitivity":7,"target_distance":0}'

• ATOR
  • Niet online
Heb het nog even gechecked maar bij mij gaan ze slapen als er een paar minuten niets is gedetecteerd.

Als ze wel actief blijven kun je in een normaal woonhuis nog steeds in elke ruimte zo'n sensor hangen ruim binnen de limiet van het Zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:48
Ik ben ook op zoek naar een Zigbee plafond PIR sensor op 230V. De meeste Zigbee zijn namelijk op batterij, en ik zit niet te wachten om de batterijen te moeten vervangen.

Dat de hier genoemde Tuya is geen PIR begrijp ik? (geen problem natuurlijk) en doet het wel op 230V? Ik stop echter liever geen china-spul op 230V, al heb ik ook LIDL smarthome, wat ook Tuya begrijp ik (?). Zijn deze sensoren naar jullie idee veilig?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

inquestos schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
Dat de hier genoemde Tuya is geen PIR begrijp ik? (geen problem natuurlijk) en doet het wel op 230V?
Het is inderdaad mmwave/radar, geen passieve infraroodsensor. Hij werkt op 230V. Hier meer informatie:

Zijn deze sensoren naar jullie idee veilig?
Ik ben geen expert en heb niet uitgebreid onderzoek gedaan, maar ik zou het zeker wel aandurven. Het enige dat in de Tuya gebeurt is 230V omzetten in 3,3V of 5V om de sensor te voeden. Daarbij gaat het om zéér lage vermogens. Dat is wat mij betreft een heel ander (en veiliger) verhaal dan een no-name apparaat van Aliexpress dat je voor €0,50 koopt, niks weegt en grote vermogens moet verwerken.

Hier trouwens nog een ander plafondmodel dat zelfs direct een ingebouwd relais heeft voor het schakelen van verlichting:

Tuya MTG275-ZB-RL

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49
Heeft iemand ook ervaring om bijvoorbeeld het wandmodel Tuya ZY-M100 tegen het plafond te plakken met een magneet en zal dit gaan werken? Wij hebben geen inbouwplafond en ik zou de voeding bij de lamp weg kunnen halen. Ik weet niet in hoeverre de sensor verschilt omdat je hem dan wel anders toepast dan bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@thespeed geen persoonlijke ervaring, maar ik verwacht dat het prima zal gaan. Of je 'm nou aan de muur hangt, op de grond of aan het plafond, het blijft een signaal dat uitgestuurd wordt en dat hij weer opvangt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Gizz schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:34:
@thespeed geen persoonlijke ervaring, maar ik verwacht dat het prima zal gaan. Of je 'm nou aan de muur legt, op de grond of aan het plafond, het blijft een signaal dat uitgestuurd wordt en dat hij weer opvangt.
Top ik heb hem besteld.
We gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
thespeed schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:46:
[...]

Top ik heb hem besteld.
We gaan het zien :)
Volgens mij zijn ze van binnen identiek. Alleen let wel op; de voeding van het wandmodel is via USB 5V dacht ik en het plafondmodel 230V. Hoe ga je 5V uit de lamp (centraaldoos denk ik?) halen?

• thespeed
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:04:
[...]

Volgens mij zijn ze van binnen identiek. Alleen let wel op; de voeding van het wandmodel is via USB 5V dacht ik en het plafondmodel 230V. Hoe ga je 5V uit de lamp (centraaldoos denk ik?) halen?
Via een USB adapter of een 230v -->5V converter. Mogelijk met zo'n platte stekker (die vaak op van die schermerlamp verlengsnoeren zit) die ik dan via WAGO blokjes aansluit bij het lichtpunt.
Maar eens kijken wat handig is.. Het verdient dan niet de schoonheidsprijs maarja.
Maar eens goed over nadenken als ik hem daar plaats.
Ik heb misschien ook nog wel een andere plek.
Ik heb hem in ieder geval al besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Als je in het plafond wilt verwerken + op 230V had je misschien inderdaad beter het plafond model kunnen nemen?? edit: je gaat je plafond dus niet openmaken

Bij mij is een set van 4 gearriveerd, en heb er zojuist een getest. Ben echt verbaasd over hoe goed en uitgebreid het werkt! Minimum en maximum afstand werkt behoorlijk goed, en er zit ook een lux sensor ingebouwd. Ik heb momenteel een LIDL hub, en die heeft ook 100% ondersteuning.

Ik zie dat ze ook gebruikt kunnen worden voor slaapkamer? Heeft iemand dat serieus gedaan? Wel goedkoop om zo bijvoorbeeld ventilatie aan te sturen, maar wellicht is een co2-meter dan beter (maar veel duurder)

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 18-12-2023 20:14 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
inquestos schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:13:
Als je in het plafond wilt verwerken + op 230V had je misschien inderdaad beter het plafond model kunnen nemen?? edit: je gaat je plafond dus niet openmaken

Bij mij is een set van 4 gearriveerd, en heb er zojuist een getest. Ben echt verbaasd over hoe goed en uitgebreid het werkt! Minimum en maximum afstand werkt behoorlijk goed, en er zit ook een lux sensor ingebouwd. Ik heb momenteel een LIDL hub, en die heeft ook 100% ondersteuning.

Ik zie dat ze ook gebruikt kunnen worden voor slaapkamer? Heeft iemand dat serieus gedaan? Wel goedkoop om zo bijvoorbeeld ventilatie aan te sturen, maar wellicht is een co2-meter dan beter (maar veel duurder)
Ik gebruik hem in de badkamer om de verlichting automatisch uit te zetten.

Je kan natuurlijk voor de plafondversie wel een soort sokketje/doosje maken om hem in te zetten. Van hout, of PVC buis oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 21:52
@MWDKing, @ATOR, @TheMystery, @inquestos,
Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder. Zijn jullie nog steeds tevreden over de sensoren?
Ondervinden jullie problemen als ze elke seconde rapporteren?

Ik ben naar iets soortgelijks op zoek voor te gebruiken met Z2M.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
nujtrug schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:23:
Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder. Zijn jullie nog steeds tevreden over de sensoren?

Ik heb hem niet in gebruik genomen, spamde mijn netwerk teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
Ik gebruik hem nog steeds via de lidl app, en hij werkt nu bijna 1,5 jaar echt perfect. In het begin even goed instellen zodat hij niet door een deur heen"kijkt". In 99% van de gevallen gaat hij precies op de seconde aan dat je het nodig hebt, in <0.1% denk je "waar blijft hij".

Over het spammen geen ervaring nog: Ik wil later nog andere units via Z2M koppelen, maar ik ga er niet zomaar mee experimenteren. Komt voornamelijk omdat de reset-knop uiteraard extreem onbereikbaar is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing

Ik ondervind geen problemen. Misschien rapporteert die elke seconde, maar daar heb ik eigenlijk niet op gelet. Gaat prima, ondanks dat ik wel tientallen zigbee devices heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online

Heel erg tevreden. Ik heb er vier en heb geen last van Zigbee netwerk problemen door het elke seconde rapporteren van de actieve sensoren. De enige keer dat ik wel Zigbee problemen had was toen mijn Wifi Access Point na een firmware update automatisch een nieuw channel koos wat samenviel met mijn Zigbee channel. Als je netwerk in orde is zou je genoeg bandbreedte moeten hebben voor een handjevol elke seconde rapporterende mmWave sensoren.

In ruimtes zoals de woonkamer, gang, badkamer, toilet werkt de detectie perfect. Voor in de slaapkamer zou ik nog wel een keer een gevoeligere sensor willen hebben. Hij hangt in het midden van de kamer aan het plafond, boven het voeteneinde van het bed, en als ik slaap verliest hij me regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
ATOR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:05:
[...]

Heel erg tevreden. Ik heb er vier en heb geen last van Zigbee netwerk problemen door het elke seconde rapporteren van de actieve sensoren. De enige keer dat ik wel Zigbee problemen had was toen mijn Wifi Access Point na een firmware update automatisch een nieuw channel koos wat samenviel met mijn Zigbee channel. Als je netwerk in orde is zou je genoeg bandbreedte moeten hebben voor een handjevol elke seconde rapporterende mmWave sensoren.

In ruimtes zoals de woonkamer, gang, badkamer, toilet werkt de detectie perfect. Voor in de slaapkamer zou ik nog wel een keer een gevoeligere sensor willen hebben. Hij hangt in het midden van de kamer aan het plafond, boven het voeteneinde van het bed, en als ik slaap verliest hij me regelmatig.
Klinkt niet verkeerd. Weet je toevallig nog of je de 5.8G of 24G hebt gekocht?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Volgens mij de 24G versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb er hier 2 in gebruik van het type 24G. Die draaien gewoon met standaard HomeAssistant.

Had er eerst 1tje gekocht om uit te proberen en daarna nog 3 bijgekocht.
De eerste is in krap 1 jaar al 2 of 3 keer uitgevallen en moest ik resetten. Bij de laatste reset is de lichtsensor verdwenen in de setup.
Nu een nieuwe gemonteerd en daar is de lichtsensor weer actief.
De andere die ik in gebruik heb, heeft nog geen kuren, maar hangt nog maar een paar maanden.

Verder ben ik met de werking qua detectie en gevoeligheid zeer tevreden. Stukken beter dan die PIR dingen van KAKU.
Mooiste is dat ze je ook "zien" als je stilzit, een pre voor in het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Heb er zelf ook net 2 besteld (24G), nog even afwachten. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
nujtrug schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:24:
Heb er zelf ook net 2 besteld (24G), nog even afwachten. Ben benieuwd.
Ondertussen zijn de sensoren aangekomen maar heb ze al na 1 dag terug in de doos gestoken. Spammen mijn zigbee netwerk elke seconde, bestaande bewegingssensoren (niet mmwave) reageerden al trager…

Dus bij deze heb ik er 2 beschikbaar voor 2 tientjes. Binnen mijn netwerk niet interessant, voor iemand anders misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@nujtrug Waar merk je dat spammen aan?

Hier heb ik er inmiddels 3 stuks in gebruik, maar ik heb niet het idee dat het Zigbee netwerk overbelast wordt.
Maar ik heb maar 29 devices en vnl. schakelaars en smart plugs, die maar af en toe iets moeten doen.

Heb voor de sensors wel een quirck (ts0601_radar.TuyaMmwRadarOccupancy) moeten toepassen, anders kon ik er niets aan instellen. Maar weet niet of dit ook het netwerk beïnvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Voor diegenen die nog een nette manier zoeken om het plafondmodel in te bouwen in een gipsplaten plafond.

Aanvankelijk wilde ik een soepel tweeling snoer vanaf de centraaldoos over het plafond laten lopen. Maar dat is natuurlijk tegen de regels.
Een standaard centraaldoos is te klein, dus de oplossing was om een kabeldoos met buisinvoer wartel te gebruiken.
In de buis zit normaal VD draad en in de doos gaat het dmv lasklemmen over in soepel draad voor eenvoudiger monteren van de sensor en om geen kracht over te brengen op de schroefklemmen van de sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flyA-Z3BJTFC2jglpTOUUAs4mRw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JEH2li6zivNJTpYMTwUep9w4.jpg?f=user_large

P.S.: die extra gaatjes in het deksel zitten er omdat ik de doos eerder voor iets anders heb gebruikt. Kan verder geen kwaad, want de gips gaat er nog overheen.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 16-05-2025 19:47 ]

Pagina: 1