Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aansluiten 3P+N meter Niko Home Control

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rmulken
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo.

Ik wil op een 3P+N installatie het verbruik aan elektriciteit meten met behulp van een Niko Home Control module. Voor de stroommeting komen de drie stroomklemmen vóór de hoofdaardlekschakelaar en voor de spanningsmeting komen draden achter de hoofdlekschakelaar van elke fase plus de nul op de module. Tot zover alles duidelijk. Op het schema dat bij de module zit (en dat ook op de website van Niko terug te vinden is) worden de draden voor de spaningsmeting ongezekerd rechtstreeks op de module aangesloten. De vraag is nu; is dit ok of gebruik ik toch beter een 3P+N automaat van bijvoorbeeld 4A?

https://www.niko.eu/nl-be/artikel/550-00803

[ Voor 3% gewijzigd door rmulken op 16-07-2023 16:17 ]

Beste antwoord (via rmulken op 17-07-2023 14:49)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Staat ook gewoon in de handleiding, met dat gele uitroepteken. Je moet zelf zorgen voor een gepaste afzekering volgens de normen in eigen land. De reden dat men dus geen zekering op het aansluitschema plaatst is omdat de vereisten kunnen verschilen per land. Dus ja, je moet nog automaat voorzien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik er niet heel gerust van worden om 3x25A (uitgaande van standaard NL 3-fase aansluiting) aan capaciteit naar een module te brengen.

• rmulken
Ik ook niet, vandaar mijn vraag. Zou een 4A zekering ok zijn, aangezien de module enkel de spanning meet?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wellicht wat glaszekeringen op een dinrail?
https://www.elektramat.nl...%5B0%5D=Zekeringsrijgklem

Zou die niko module intern niet gezekerd zijn?
Heb mijn EZ3a van technische alternatieve ook zonder zekeringen aangesloten.
En nog een SMA home manager 2.0 wat feitelijke een 3-fase kWh meter is met netwerkaansluiting.
Ook geen zekeringen

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2023 09:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Staat ook gewoon in de handleiding, met dat gele uitroepteken. Je moet zelf zorgen voor een gepaste afzekering volgens de normen in eigen land. De reden dat men dus geen zekering op het aansluitschema plaatst is omdat de vereisten kunnen verschilen per land. Dus ja, je moet nog automaat voorzien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• rmulken
Bedankt!
Mijn twijfel was dus terecht.
Met een zekering van 4A mag ik natuurlijk ook 1.5mm2 draden gebruiken.
In het ander geval waarschijnlijk 10mm2 waarvan ik mij nu realiseer dat ik die wellicht niet in de klemmen van de module krijg geduwd.
Pagina: 1