Spots keuken aansluiten op wandschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:39
Ik heb een setje keuken spots van Lanesto bewaard omdat ik deze niet in de keuken gebruik. Nu wil ik deze aansluiten op de vliering op zolder om daar als verlichting te gebruiken.

Ik heb de stekker eraf geknipt en aangesloten op de schakelaar. Alle lampjes gaan naar 1 voeding, die gaat naar de schakelaar. Echter, op 1 van de lampjes zit een schakelaar die alle lampjes schakelt via de voeding (via het witte draadje). Zie foto.

Als ik die wandschakelaar aanzet en op het knopje druk van het ene lampje, dan gaan alle lampjes aan. Top! Als ik dan de wandschakelaar uitzet en weer aan, dan werkt gaan de lampjes ook uit en weer aan. Maar wacht ik 10 seconden voor ik de wandschakelaar aanzet, dan gaan de lampjes niet meer aan en moet ik schakelen op het lampje. Wat ik niet wil.

Kan ik de schakelaar op het lampje omzeilen door de installatie wat aan te passen? Of heb ik pech?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlBMmkLC_nXnbUzBTrVCHZRWuyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mq8CoHfZrcRvlppajaUQQtxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJD2oXsqGpCEI-t-ZeodIqO7ArQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDEq3aJpeFIlsBLxGuBx8sMK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPBXyuJe5_t3ecSt7cHx5AbCkJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWml27wQYnvxfVxUKjG0wuVt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLFaHwaEPeqBlqGhJISdDrlOt5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33J1uHRmq34zapCOwlcm6cx4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door CarpeVentum op 17-07-2023 08:32 ]

Beste antwoord (via CarpeVentum op 17-07-2023 12:17)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik zie twee opties:Eerste is het simpelste, tweede heeft geen sluipverbruik

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 17-07-2023 09:07 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ik heb even een schematisch overzicht van de situatie gemaakt.

Ik wil dus eigenlijk de schakelaar op de lamp omzeilen / de witte schakeldraad het idee geven dat deze altijd aan is, of dat deze meeschakelt met de wandschakelaar.

Ik ben benieuwd of iemand weet hoe ik dat kan aanpakken. Het gedeelte met het rode kruis wil ik dus omzeilen / niet hoeven gebruiken zodat alle lampen schakelen op de wandschakelaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSWmuYsbaNtn8bJhudN8BmSpuoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRu4SCe8uvvmZbw6J9QCfQRZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Zo te zien weet je eigenlijk al precies waar schakelaar moet komen, namelijk waar nu schakeldraad staat.
Of je moet een andere led driver nemen die geen externe schakelinput nodig heeft.
Ik heb een soort gelijke situatie gehad bij mijn broer waar hij 2x een led trafo had met drukknop input vanaf de ledbron.
Maar 1trafo was stuk en vervangend was alleen als erg duur model vindbaar. Opgelost door standaard leddriver te gebruiken + magneet relais en magneet relais wordt nu door de drukknop van de ledbron geactiveerd wat er voor zorgt dat alles netjes ingeschakeld. Schema heb ik zo niet maar het is of andere leddriver of je schakelaar op andere plek toepassen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
The-Source schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:47:
Zo te zien weet je eigenlijk al precies waar schakelaar moet komen, namelijk waar nu schakeldraad staat.
Of je moet een andere led driver nemen die geen externe schakelinput nodig heeft.
Ik heb een soort gelijke situatie gehad bij mijn broer waar hij 2x een led trafo had met drukknop input vanaf de ledbron.
(...)Schema heb ik zo niet maar het is of andere leddriver of je schakelaar op andere plek toepassen.
Dank voor het meedenken! Kan ik zo'n opbouw wandschakelaar zomaar tussen dat dunne witte draadje zetten? Bovendien blijft de schakelaar op die ene lamp in dat geval gewoon bestaan, en die wil ik nou juist niet gebruiken (is een beetje onpraktisch gezien waar ik de lampjes ga monteren). Het is trouwens een drukknopje en heeft helaas geen aan/uit stand... De wandschakelaar zit gelijk voor je neus als je op de vlieringtrap staat.

En anders, een led trafo die dat niet nodig heeft zou wel de oplossing zijn. Alleen ik heb daar 0 verstand van helaas. Hoe vind ik de goede 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 17-07-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
CarpeVentum schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Dank voor het meedenken! Kan ik zo'n opbouw wandschakelaar zomaar tussen dat dunne witte draadje zetten? Bovendien blijft de schakelaar op die ene lamp in dat geval gewoon bestaan, en die wil ik nou juist niet gebruiken (is een beetje onpraktisch gezien waar ik de lampjes ga monteren). De wandschakelaar zit gelijk voor je neus als je op de vlieringtrap staat.

En anders, een led trafo die dat niet nodig heeft zou wel de oplossing zijn. Alleen ik heb daar 0 verstand van helaas. Hoe vind ik de goede 8)7
Ja die kan er zomaar tussen, maar je moet wel zorgen dat die dunne draadjes goed vast zitten. In principe kan je dat draadje waar label schakelaar op zit parallel je eigen bedrading bij opzetten. MAAR ik vermoed dat je een puls moet aanbieden en dat het "gemaakt" houden van het contact de dim functie zal activeren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
The-Source schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Ja die kan er zomaar tussen, maar je moet wel zorgen dat die dunne draadjes goed vast zitten. In principe kan je dat draadje waar label schakelaar op zit parallel je eigen bedrading bij opzetten. MAAR ik vermoed dat je een puls moet aanbieden en dat het "gemaakt" houden van het contact de dim functie zal activeren.
Hm, ik moet even kijken hoe je het precies bedoelt. Dat witte draadje met het label 'schakelaar' zal ik dus moeten strippen en ergens aan mijn opbouwschakelaar moeten koppelen?

Er zit geen dimfunctie op, dus het ingedrukt houden van de 'knop' doet niks met de lampen. Dat moet dus kunnen, tenzij het op een of andere manier slecht is voor de lampen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik zie twee opties:Eerste is het simpelste, tweede heeft geen sluipverbruik

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 17-07-2023 09:07 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Paul schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:05:
Ik zie twee opties:
- Driver permanent aan stroom en de wandschakelaar vervangen door een momentschakelaar / pulsdrukker (https://www.hornbach.nl/p...t-015100-1-polig/3898967/ ipv https://www.hornbach.nl/p...schakelaar-10600/3898962/ ) en daar de witte kabel op aansluiten
- Een printje ontwerpen / zoeken dat vlak na het aanzetten van de driver via de schakelaar de witte schakeldraad kort schakelt
Dat is simpel, dat wordt optie 1 :) Is een pulsdrukker noodzakelijk of zou ik het ook kunnen proberen met de bestaande schakelaar? Er is geen dimmerfunctie, en ook niet nodig.

De driver moet dan aan de rechterkant, 'voor' de schakelaar op het netstroom? Ben wel benieuwd wat het sluipverbruik hiervan ongeveer is voor ik overhaast iets onhandigs doe... :9

[ Voor 13% gewijzigd door CarpeVentum op 17-07-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Proberen kan altijd, maar aangezien de huidige schakelaar (in het lampje) een drukknop is weet ik niet wat er dan gebeurt. Het kan zijn dat er dan dingen warm worden / uitbranden, maar dat is niet te voorspellen zonder het circuit te kennen.

Bijvoorbeeld, bij de rolstoellift in onze auto bedient een drukknop een magneet, en als je die knop in blijft drukken dan brandt die magneet door. In je LED-driver zal dat niet het geval zijn, dat zal eerder een flop-flop bedienen, en dan hangt het af van de waarde van de weerstanden die gebruikt zijn.

Ik zou het niet proberen, ik vermoed dat die lampjes duurder zijn dan een schakelaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRbdHk5c7bXzGwua80J9AYPFScA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ls0bfWuNyy0bmCp34qd2qvpa.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 17-07-2023 09:16 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Dank voor je hulp @Paul, ik ga ermee knutselen. Ik had wel net de stekker van de driver geknipt om 'm aan de schakelaar aan te sluiten. Met een WCD ertussen is het voordeel vooral dat de stekker eruit kan denk ik? Dat is misschien wel een nettere oplossing inderdaad. Moet nog wel even uitzoeken hoe ik precies alles moet verbinden in de schakelaars, dat is nieuw voor me, maar heb ik weer wat te leren. Ik heb weer een leuk projectje, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Een WCD heeft inderdaad als voordeel dat je de stekker er makkelijk uit kunt trekken, maar nu je die er al af hebt geknipt kun je ook de draad en wago's in de lasdoos doen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Paul Nog één vraag: aangezien de bestaande schakelaar op die plek opbouw is, dan heb ik een Opbouw pulsdrukker nodig, correct? Zo'n inbouw element kan denk ik niet in een opbouw doos (zie foto 1e post)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Er zijn opbouwbakken ( https://www.girastore.nl/...aard-55-wit-opbouwbakken/ ) waarmee je een inbouw-element kunt opbouwen, maar een opbouw pulsdrukker is wel goedkoper dan een bak + inbouw :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
Heb je ook iets van domotica/Hue in je woning?

Ik heb zelf laatst bij bestelling van mijn keuken ook Lanesto verlichting en heb onderstaande Zigbee module meebesteld:
https://www.dekkerzevenhu...t-zigbee-protocol-_322054

Deze heb ik gekoppeld aan mn Hue bridge en bedien hem via een Hue Dimmer remote en een Pulsdrukker met Hue Wall module er achter.

Misschien geen antwoord op je vraag, maar is nog wel een mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Paul
Ik ben de pulsdrukker van Gira aan het aansluiten. Schakeldraad vanuit de voeding in de onderkant van de pulsdrukker, maar wat gaat er in de bovenkant? Dat lees ik ook niet uit het schema dat je had gemaakt? Er moet natuurlijk contact gemaakt worden met iets.

Meestal is dat bruin, maar die zit niet op die plek in mijn schema omdat die alleen vóór de voeding in het schema zit… en om die er nou in te stoppen lijkt me raar?

Ik kan de witte draad vanuit het lampje erin stoppen maar dan lijkt me dat de schakelaar op het lampje zelf weer in het circuit zit en dat wilde ik juist niet…

Of moet ik de kabel ná de voeding open knippen en m daar tussen zetten? Dus midden boven in het schema?

Dit is de achterkant van de pulsdrukker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alrAtGJ6gQxqJZdHLnUaDtyC4m8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hGzz48KMzFcI4suQTs5aMTsd.gif?f=fotoalbum_large

Bovenin bruin, na de driver, linksonder dezelfde bruin, die richting de lampen loopt. Rechtsonder de witte 'schakelaar' draad? Of is dat onjuist? Zie dit schema, maar dat lijkt me ook gek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGlCZ-gYajCa4rCRd9AuuH9Ai14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ip6Md3IY8k9duZDYRpl4jyGq.png?f=fotoalbum_large

Ik snap dit ding niet goed genoeg en het is eigenlijk nergens te vinden hoe je dit moet doen... Alvast bedankt!

[ Voor 89% gewijzigd door CarpeVentum op 18-07-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
CarpeVentum schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:36:
@Paul
Ik ben de pulsdrukker van Gira aan het aansluiten. Schakeldraad vanuit de voeding in de onderkant van de pulsdrukker, maar wat gaat er in de bovenkant? Dat lees ik ook niet uit het schema dat je had gemaakt? Er moet natuurlijk contact gemaakt worden met iets.
Daar moet ook de schakeldraad. Zo te zien heeft die 2 aders. één gaat onderin (ik vermoed rechts, maar beste meet je het met een multimeter na; meestal tekenen ze de schakeling in rust, maar er staat ook een pijl bij dus nu ben ik in de war), de andere bovenin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RV3bfxDG2OxNXRU6NWlsFI8Xuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvKlbxuwK27cQviiGYgTWDoE.png?f=fotoalbum_large

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Paul schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:52:
[...]
Daar moet ook de schakeldraad. Zo te zien heeft die 2 aders. één gaat onderin (ik vermoed rechts, maar beste meet je het met een multimeter na; meestal tekenen ze de schakeling in rust, maar er staat ook een pijl bij dus nu ben ik in de war), de andere bovenin.

[Afbeelding]
Ah, dus de draad splitsen en de aders verdelen. Ik ga t proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
CarpeVentum schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Ah, dus de draad splitsen en de aders verdelen. Ik ga t proberen!
Heb je een multimeter? Kun je kijken wat de witte aansluiting op de lamp doet als je de schakelaar indrukt? Ik vermoed dat je zonder het indrukken van de knop ook geen continuïteit meet tussen de twee aders, en dat je bij het indrukken van de knop wel continuïteit meet.

Echter, gezien de vragen die je stelt vraag ik me serieus af of je moet beginnen met hobbyen met iets dat op 230V draait...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Paul Haha ik moet best wat leren, maar ik let wel op dat de stroom eraf is hoor. Ben op dit gebied een halve amateur maar ben niet helemaal gek 😛

Met de impuls drukker staat de lamp alleen aan bij ingedrukt houden volgens bovenstaand schema. Met de gewone schakelaar die er zat werkt het wel…: aan is aan en uit is uit.

[ Voor 5% gewijzigd door CarpeVentum op 18-07-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
CarpeVentum schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:27:
Met de impuls drukker staat de lamp alleen aan bij ingedrukt houden volgens bovenstaand schema. Met de gewone schakelaar die er zat werkt het wel…: aan is aan en uit is uit.
Dat strookt niet met:
CarpeVentum schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:54:
Het is trouwens een drukknopje en heeft helaas geen aan/uit stand...
En raar dat je dan de stroom er max 10 sec af kan halen en de boel daarna uit blijft. Ik denk dat het tijd wordt om de boel eens goed door te meten in normaal gebruik (dus met de schakeldraad op de lamp aangesloten); mogelijk zit er logica in de lamp en is er geen 1:1 doorverbinding van de schakelaar naar die drad.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Paul schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Dat strookt niet met:

[...]

En raar dat je dan de stroom er max 10 sec af kan halen en de boel daarna uit blijft. Ik denk dat het tijd wordt om de boel eens goed door te meten in normaal gebruik (dus met de schakeldraad op de lamp aangesloten); mogelijk zit er logica in de lamp en is er geen 1:1 doorverbinding van de schakelaar naar die drad.
Nee klopt dat strookt niet. Maar mogelijk lijkt het een druk knopje, of zit er inderdaad logica in de lamp. Nu met de gewone schakelaar op die plek werkt het ook gewoon na 10 seconden uit te zijn geweest dus lijkt een prima oplossing. Ik ga het nog wat verder uitzoeken, dank voor je geduld.
Pagina: 1