Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:43
Ik wilde even ervaring delen met het mixen met RGB software op een Windows pc, wat je dus niet moet doen:

Hier nu een setje (1x3 en 1x1) Lian Li UNI fan SL Infinity gekocht.
Fans zijn schitterend, dat wel. Software L-Connect 3 is..sja. Voor ik dat aan de praat had...
Ik kreeg blijkbaar de fans met f/w 0.8 opgestuurd, wat best oud is. Ik moest eerst handmatig de firmware upgraden naar 1.4 met de losse f/w tool. Na handmatige upgrade (dus niet via de L-Connect 3) waren ze versie 1.3 (!) en niet 1.4. Anyway, dat blijkt zo te horen denk ik dan maar, het is tenslotte Chinees.

Ik stuur ze uiteindelijk nu aan met de RGB header (5v) van het moederbord en één PWM header voor alle 4 de fans. Blijkbaar halen ze daar genoeg power uit.

Met L-Connect 3 is de max snelheid van de fans 1600rpm. Met de Aorus RGB Sync software kan ik ze naar 2100rpm krijgen via PWM. Daar zit wel een verschil in, al kan dit verschil ook visueel zijn. Ik vond het lastig om vast te stellen of ze echt sneller draaiden zonder meetapparatuur.

Ik heb ook nog Thermaltake fans, pomp en cpu block. En daar begon het gedonder. Deze zijn gewoon niet beiden samen aan te sluiten, ook al gebruik je verschillende USB2 headers op je mobo of zelfs de externe USB poorten - in verschillende combinaties.
Beide softwareprogramma's vinden dan de controllers niet meer (met name L-Connect) en crashen of zijn niet vooruit te branden. Als ik dan in Windows wat USB Samengestelde apparaten weggooi (Apparaatbeheer Windows 11) dan doen ze het beiden soms wel, tot ik de pc herstart. Dan is het weer mis en zijn ze allemaal onvindbaar, of een aantal.

Ik ben al zoveel uur bezig geweest in allerlei opstellingen en dingen proberen dat ik het opgegeven heb.
Zolang ik Thermaltake en Lian Li beiden in mijn pc heb moet ik kiezen welke ik wil bedienen, de ander moet dan via aRGB via het moederbord, het is niet anders. Werkt ook, maar minder customization qua RGB.

Sowieso is er erg weinig info over Lian Li fans op internet te vinden, maar wat je vindt zijn mensen die alleen maar problemen hebben met L-Connect. Jammer - mooie fans maar s/w is blijkbaar nog rubbish.
Ik dacht dat Thermaltake s/w echt slecht was (tot versie 2 zeker), maar die werkt nog enigszins als Lian Li is aangesloten. L-Connect is echter helemaal de weg kwijt. Jammer wel!

Zoals ze wel vaker zeggen in RGB land - kies één merk en tooling en ga niet mixen.
Heb overigens OpenRGB en SyncRGB een kans gegeven maar de één ondersteunt Thermaltake niet en de ander de Lian Li UNI SL Infinity niet, dus kom ik ook niet verder mee. One tool to rule them all, maar "all" is een beperkt begrip helaas. :)

Iemand anders ervaringen met UNI fan SL Infinity samen met een ander merk controllers/fans? Ik was nog niet van plan alles te vervangen namelijk.

Set-up was:

Thermaltake Riing trio 12cm x 9
Thermaltake Riing trio 20cm x2
Thermaltake D5 pump x1
Thermaltake W5 waterblock x1
Bovenstaande alles RGB
Dit alles op 3 Thermaltake controllers met TTRGBPlus, werkte goed.

Nu heb ik 4 fans verwisseld met de Lian Li UNI fan SL Infinity - degene die onder mijn radiator hangen. Dit is namelijk een 480mm rad, 60mm dik. De Thermaltake fans waren qua uniformiteit mooi, maar hebben maar de helft van de CFM en static pressure als de Lian Li's en ik wilde betere koeling.

Advies; vervang alles of niets. Leason learned haha. Binnenkort te koop: een boel Thermaltake Riing Trio fans :)