Head First C# help, ik zit vast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-05 19:06
Hallo allemaal,

Ik ben druk bezig met het boek Head First C# en ik vind het erg leuk om te doen, maar ik zit helemaal vast op een stukje.
Ik zit in hoofdstuk 2 bij "Add a textbox to your control" op pagina 188/189.
Daar moet ik een stukje maken met WPF en dat gaat allemaal prima totdat het boek zegt dat ik het programma moet laten lopen. In het boek staat dat ik een exception moet krijgen, maar bij mij loopt het programma gewoon :?
Ik heb van alles al geprobeerd, maar ik krijg die foutmelding niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand mij een duwtje de juiste richting op geven want ik kom helaas niet verder in het boek terwijl ik er echt plezier in had.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Visual Studio 2023, boek Head First C#, Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met hand de code erin zetten, alles gewist en opnieuw begonnen, een ander project opgestart.

Beste antwoord (via Rodyvdh op 16-07-2023 14:33)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Goed, wat 't boek probeert uit te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T07JuvGDeJDyGhhaHCXwJA8Xt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeLmmgVlsflvyf7ZiU2h3g6j.png?f=fotoalbum_large

* Controls worden gemaakt in de volgorde waarin ze in de XAML verschijnen (zie pag. 76 onderaan)
* Bij de tweede textbox (2) wordt de Text property op "0" geïnitialiseerd
* Dat triggered een TextChanged event (numberTextBox_TextChanged)
* ...die op zijn beurt weer een andere control (number) probeert aan te passen (de gele ge-highlightte text)
* Die control bestaat echter nog niet omdat die pas een regel later in de XAML wordt gemaakt (3)

Draai je die twee regels (2 en 3) om dan zou 't dus moeten gaan werken.

Heb je die controls al toevallig, of perongeluk, in de juiste volgorde in je XAML staan dan zul je die exception dus niet krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 15:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:51:
In het boek staat dat ik een exception moet krijgen
Als je eens begint met 't posten van relevante(!) code en aangeven wélke exception je dan zou moeten krijgen. We zijn niet helderziend ofzo en we hebben niet allemaal dat boek van je thuis liggen ;)

Edit: Blijkt dat de eerste 4 hoofdstukken online staan: https://github.com/head-f...first-four-chapters-today. Ik zie alleen op pag. 188/189 het woord "Exception" nergens staan en "Add a textbox to your control" komt nergens voor (CTRL-F gedaan). Mijn punt is: wij zouden die inspanning niet moeten hoeven verrichten, jij zou die informatie moeten opnemen in je topicstart ;)

Edit 2: Staat de code niet toevallig hier tussen en krijg je daar misschien wel de verwachtte exception mee?

[ Voor 47% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 13:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Die inspanning hoeft zeer zeker niet van jullie te komen. Ik was inmiddels bezig met wat screenshots alleen duurde langer dan ik wilde.

Bij mij staat er het volgende:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
using System.Windows;
using System.Windows.Controls;
using System.Windows.Data;
using System.Windows.Documents;
using System.Windows.Input;
using System.Windows.Media;
using System.Windows.Media.Imaging;
using System.Windows.Navigation;
using System.Windows.Shapes;

namespace ExperimentWithControls
{
    /// <summary>
    /// Interaction logic for MainWindow.xaml
    /// </summary>
    public partial class MainWindow : Window
    {
        public MainWindow()
        {
            InitializeComponent();
        }

private void numberTextBox_TextChanged(object sender, TextChangedEventArgs e)
        {

}
    }
}

In het boek staat op die pagina het volgende plaatje, helaas niet duidelijker uitgeschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00wqaXqYgq5Qbj6LywFnfR25UWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lTGJ2JV2HCNzsRW3fnUxzOPT.jpg?f=user_large

Zodra ik op run druk krijg ik niet de bovenstaande foutmelding, maar ik krijg het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzAHYcS_d93vbt6MTOonRBPZhEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ekyZNy8ldSRweupITGfIZoA0.jpg?f=user_large

Ik hoop dat ik het hiermee iets duidelijker heb kunnen maken.

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 13:18 . Reden: Code tags toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Die code in 't geel ge-highlight staat in een "TextChanged" event, dus ik neem aan dat je eerst een text-change moet triggeren (ofwel: in de "numberTextBox" een wijziging maken).

Ik zie in jouw code sowieso die gele ge-highlightte code niet :? Die staat in de online code wel.

En waarom die 14 usings? :X

Either way: we missen nog een stukje "aanloop" van het verhaal - voor mij (en ik ben toch aardig bedreven in C#) is 't plaatje althans nog steeds niet heel duidelijk en moeten we nog steeds gissen wat nou precies de bedoeling is.

[ Voor 83% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 13:23 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
Klopt, maar ook dan gebeurd er niks. Ik kan gewoon typen in die box en dan komt het op het scherm
Zet ik het stukje in het geel met de hand erin dan veranderd alleen de box met de # in wat ik links aan het typen ben.
De exception blijft ook dan uit.

*edit*

Die code ontbreekt inderdaad. Dat is iets wat ik niet begrijp. Die komt er gek genoeg bij mij niet te staan. Dat zal ook ongetwijfeld een ding zijn waarom het niet werkt.
Als die usings komen er automatisch te staan als het project aanmaak. Dat is iets wat me al eerder op is gevallen en ook niet overeenkomt met alle code die ik zie in het boek.

Ik ben me bewust dat ik wellicht onduidelijk ben, maar dat komt omdat ik echt nog in het begin van alles zit en het allemaal nog slecht kan uitleggen.

[ Voor 50% gewijzigd door Rodyvdh op 16-07-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kijk eens naar je Autos-venster? Wat staat daar in?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
Stukfruit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:26:
Kijk eens naar je Autos-venster? Wat staat daar in?
Dit is leeg. Ook als ik iets invul in de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En heb je 't project dat online staat al geprobeerd?
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Dit is leeg. Ook als ik iets invul in de box.
Heb je wel een breakpoint gezet?

Zet eens een breakpoint op die "private void numberTextBox_TextChanged(...)"-regel en wat gebeurt er dan? Probeer eens te debuggen?

[ Voor 98% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 13:36 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Als de regel
code:
1
number.Text = numberTextBox.Text;

bij jou ontbreekt dan is het logisch dat er niets gebeurt. De bug die ze willen dat je hier oplost zit in die regel.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die regel heeft hij al toegevoegd:
"Zet ik het stukje in het geel met de hand erin dan veranderd alleen de box met de # in wat ik links aan het typen ben"
Maar als ik het goed begrijp dan heb je (de ts) misschien teveel (of juist nog te weinig) gedaan :)

Probeer te volgen wat er in dat boek staat: wáárom vindt de exception plaats volgens die pagina? Volg de omcirkelde + onderstreepte items en kijk goed naar wat er wel en niet is ingevuld.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 16-07-2023 13:59 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 14:12
Ik vind het een vaag stukje in je boek. Ik zie niet in hoe number null zou kunnen zijn als deze in de xaml is gedefinieerd (met Name=“number”).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voor wie meespeelt met dit raadsel: Het begint op pag. 77 75 dus van deze pdf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNtGSF3ai8IHpfrSejixMOrDUME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKp1mMF8Wr4asuUf5gpq8RUZ.png?f=fotoalbum_large

Heb je jouw 'order' al eens langs de 'order' van 't boek gelegd? Heb je niet toevallig, perongeluk, al de juiste order?

(Overigens vind ik dat 't boek hier behoorlijk tekort schiet in het duidelijk uitleggen van wat er aan de hand is; 't komt er een beetje hak-op-de-tak uit...)

[ Voor 69% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 13:58 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:31

DataGhost

iPL dev

Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:23:
Die code ontbreekt inderdaad. Dat is iets wat ik niet begrijp. Die komt er gek genoeg bij mij niet te staan. Dat zal ook ongetwijfeld een ding zijn waarom het niet werkt.
Ja kijk, dat is het ding aan programmeren, die code moet je dus nog typen. Het is niet zo dat heel je programma gewoon verschijnt als jij gewoon een paar controls in een formpje sleept. De computer heeft geen idee wat je wilt doen dus dat moet je eerst zelf vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DataGhost schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Ja kijk, dat is het ding aan programmeren, die code moet je dus nog typen. Het is niet zo dat heel je programma gewoon verschijnt als jij gewoon een paar controls in een formpje sleept. De computer heeft geen idee wat je wilt doen dus dat moet je eerst zelf vertellen.
Stukfruit in "Head First C# help, ik zit vast" ;)

Maar, inderdaad, je zult die code zelf moeten toevoegen. VS maakt alleen de handler voor je; de invulling er van zul je zelf moeten coden. Die kan VS natuurlijk niet raden of ruiken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 13:56 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
BSTNjitRam schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:37:
Als de regel
code:
1
number.Text = numberTextBox.Text;

bij jou ontbreekt dan is het logisch dat er niets gebeurt. De bug die ze willen dat je hier oplost zit in die regel.
Die regel heb ik met hand ingevuld, maar dan nog loopt het programma gewoon zonder problemen.
Stukfruit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:39:
Die regel heeft hij al toegevoegd:

[...]

Maar als ik het goed begrijp dan heb je (de ts) misschien teveel gedaan :)

Probeer te volgen wat er in dat boek staat: wáárom vindt de exception plaats volgens die pagina? Volg de omcirkelde + onderstreepte items en kijk goed naar wat er wel en niet is ingevuld.
Dat zou heel goed kunnen. Als ik vanaf 0 start komt enkel de regel:

private void numberTextBox_TextChanged(object sender, TextChangedEventArgs e)
{

}

in de code te staan. Vanaf dan zegt het boek dat je het programma moet laten lopen. Met of zonder de gele regel maakt wat dat aangaat helaas niet uit. Het programma loopt op beide manieren hetzelfde.
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:32:
En heb je 't project dat online staat al geprobeerd?

[...]

Heb je wel een breakpoint gezet?

Zet eens een breakpoint op die "private void numberTextBox_TextChanged(...)"-regel en wat gebeurt er dan? Probeer eens te debuggen?
Als ik het volledige project erin zet loopt het niet. Dan krijg ik veel fouten. Daarvoor zou ik dan nog meer knoppen ed. aan moeten maken denk ik. Als ik een breakpoint erin zet dan kan ik er doorheen stappen en loopt het programma nog hetzelfde zonder melding.
Josk79 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:46:
Ik vind het een vaag stukje in je boek. Ik zie niet in hoe number null zou kunnen zijn als deze in de xaml is gedefinieerd (met Name=“number”).
Ohjee....als het voor jullie al vaag is 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T07JuvGDeJDyGhhaHCXwJA8Xt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeLmmgVlsflvyf7ZiU2h3g6j.png?f=fotoalbum_large

* Controls worden gemaakt in de volgorde waarin ze in de XAML verschijnen (zie pag. 76 onderaan)
* Bij de tweede textbox (2) wordt de Text property op "0" geïnitialiseerd
* ...die op zijn beurt weer een andere control (number) probeert aan te passen (de gele ge-highlightte text)
* Die control bestaat echter nog niet omdat die pas een regel later in de XAML wordt gemaakt (3)

Draai je die twee regels (2 en 3) om dan zou 't dus moeten gaan werken.

Heb je die controls al toevallig, of perongeluk, in de juiste volgorde in je XAML staan dan zul je die exception dus niet krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 15:53 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:48:
Voor wie meespeelt met dit raadsel: Het begint op pag. 77 75 dus van deze pdf.

[Afbeelding]

Heb je jouw 'order' al eens langs de 'order' van 't boek gelegd? Heb je niet toevallig, perongeluk, al de juiste order?

(Overigens vind ik dat 't boek hier behoorlijk tekort schiet in het duidelijk uitleggen van wat er aan de hand is; 't komt er een beetje hak-op-de-tak uit...)
Het lijkt er ook zeker op dat het er juist in staat, maar hoe dat komt kan ik nog niet zeggen. Ik heb de stappen gevolgd en wilde een foutmelding :) maar helaas liep mijn programma zoals het moest.
Ik kan het ook echt niet duidelijk krijgen vanuit het boek. Ik ben ook pas een weekje bezig zo en dan zou het boek nog niet echt mogen verwachten dat er zo zelfstandig uit gaat komen zonder een gedegen uitleg.
DataGhost schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Dat begrijp ik heel goed, maar ik ben pas een weekje bezig zo en als je nergens duidelijk te zien krijgt wat er wel of niet moet gebeuren komt een beginner snel vast te zitten. Dit zou juist een goed boek moeten zijn voor de beginner, maar ik lees het of niet goed of ze slaan ergens iets over.
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Stukfruit in "Head First C# help, ik zit vast" ;)

Maar, inderdaad, je zult die code zelf moeten toevoegen. VS maakt alleen de handler voor je; de invulling er van zul je zelf moeten coden. Die kan VS natuurlijk niet raden of ruiken ;)
Helemaal mee eens. Ik begin ook wel langzaam te zien wat ik wel en niet zelf moet doen, maar dat moet nog wel enigszins verteld worden aan mij als beginner :) Dat vind ik nog erg lastig om zelf door te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:10:

Het lijkt er ook zeker op dat het er juist in staat
Het lijkt er op? Het staat er goed of verkeerdom in ;) Computers doen niet aan "lijkt op" :P jaja, wijsneuzen, wel als 't algoritme een lijkt-op implementeert ja
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:10:
maar hoe dat komt kan ik nog niet zeggen.
Waarschijnlijk gewoon de controls in de verkeerde volgorde op je formulier gezet/ge"tekend"? Maar zet de regels in je XAML eens in de volgorde die je boek toont; krijg je dan de foutmelding wel?

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 14:17 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:08:

[Afbeelding]

* Bij de tweede textbox (2) wordt de text property op "0" geïnitialiseerd
* .die op zijn beurt weer een andere control probeert aan te passen (de gele ge-highlightte text)

Draai je die twee regels om dan zou 't dus moeten gaan werken.

RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Het lijkt er op? Het staat er goed of verkeerdom in ;) Computers doen niet aan "lijkt op" :P

[...]

Waarschijnlijk gewoon de controls in de verkeerde volgorde op je formulier gezet/ge"tekend"? Maar zet de regels in je XAML eens in de volgorde die je boek toont; krijg je dan de foutmelding wel?
Het lijkt er inderdaad niet op het is zo :)
Toen ik jouw uitleg gelezen had werd het me iets duidelijker. Ik heb de regels omgedraaid zonder die regel "number.Text = numberTextBox.Text;" in de code te zetten en toen liep het programma nog steeds goed. Na het toevoegen van de regel krijg ik de volgende melding _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjeFhiKFLwzkG2k1qp4CS3VEVHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyWTmDBM2WFkVvWIIKFydAno.jpg?f=fotoalbum_large

*edit*
Overigens heb ik zeker iets geleerd van dit probleem. Jij geeft aan dat die volgorde uitmaakt en die link had ik dus nog niet zelf gelegd. Dat is een hele goed leer. Bedankt!!

[ Voor 4% gewijzigd door Rodyvdh op 16-07-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:18:
Na het toevoegen van de regel krijg ik de volgende melding _/-\o_ _/-\o_
Maar nu de hamvraag: Begrijp je ook waarom?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:19:
[...]

Maar nu de hamvraag: Begrijp je ook waarom?
Ik denk het wel.

Omdat de order bij mij andersom stond liep het programma zoals hij moest lopen. Ik zal nog wel even uit gaan zoeken waarom het bij mij dan andersom in de code komt te staan. Ik moet ergens iets ander doen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Ik denk het wel.

Omdat de order bij mij andersom stond liep het programma zoals hij moest lopen.
Ja, maar begrijp je waarom, als je het boek volgt en alles volgens het boek gaat, de exception optreedt?
Ik leg dat hier stapsgewijs uit; de vraag is: begrijp je het hoe-en-waarom van die exception dus?
Rodyvdh schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:23:
Ik zal nog wel even uit gaan zoeken waarom het bij mij dan andersom in de code komt te staan. Ik moet ergens iets ander doen lijkt mij.
Zoals ik zei:
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:12:

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 16-07-2023 14:25 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rodyvdh
RobIII schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Ja, maar begrijp je waarom, als je het boek volgt en alles volgens het boek gaat, de exception optreedt?
Ik leg dat hier stapsgewijs uit; de vraag is: begrijp je het hoe-en-waarom van die exception dus?

[...]

Zoals ik zei:

[...]
Als ik het goed begrijp snapt de computer niet waarom ik refereer naar "TextBlock" als ik de regels zo heb staan in de volgorde zoals in het boek. Draai ik die regels om zodat mijn regel met "TextBlock" eerst komt dan begrijpt hij wel waarom ik daar naar refereer.
Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ja, ik denk dat je 'm snapt.

Het is alsof je in een recept zegt: "Gooi de eieren in het beslag" terwijl je het beslag pas de stap erna gaat maken.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
Kijk, dat is een mooie vergelijking. Zo snap ik hem ook direct :)
Nogmaals dank hoor. Het lijkt me nog steeds erg leuk om te programmeren en oa. websites te maken op deze manier.
Pagina: 1