Bagagenet / hondenrek voor auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Begin van het jaar hebben we een andere auto gekocht, een Ford Focus ST-Line Wagon uit 2021.
Deze auto is breder dan onze vorige auto (toevallig ook een Focus), waardoor het bagagenet dat we hebben niet meer past. Ik ben nu op zoek naar een ander bagagenet / hondenrek die past.

Als ik bij Ford zelf op de site kijk dan kom ik dit bagagenet tegen. Kosten: 336 euro!
Ik weet niet meer wat ik voor mijn vorige net betaald heb (ook een origineel van Ford), maar dat was zeker geen 300+ euro!

Gezien de kosten, ben ik op zoek naar een veilig alternatief! In plaats van een bagagenet, krijg ik vooral ook hondenrekken naar voren in de zoekresultaten. Deze zijn een stuk goedkoper (rond de 100-150 euro), maar hebben als nadeel dat deze tot op de vloer van de kofferbak doorlopen (en daarmee weer ruimte verloren gaat).

De rede dat ik op zoek ben naar een bagagenet / hondenrek is omdat we dit jaar (weer) met de auto op vakantie gaa n. Gezien de hoeveelheid spullen die we meenemen, komt de bagage boven afdekrand en hoofdsteunen uit. Ik vind het niet veilig om dit zo op te stapelen, dus vandaar dat ik er graag een net / rek tussen wil plaatsen. Mochten we onverhoopt toch een ongevalletje krijgen, dan wil ik niet dat de bagage over de hoofdsteunen heen vliegt en bij de kinderen op schoot terecht komt.

Ik ben ook al op zoek gegaan naar alternatieven, maar daar lijken de reviews niet al te best of zijn ze zo goedkoop, dat ik mij afvraag of ze wel veilig zijn. Zaken die ik bijv. gezien heb:
Hondennet van CarPoint a 10 euro -> slechte reviews en ik betwijfel of de verbindingen passen in de auto
Hondennet deluxe van carpoint a 31 euro -> op foto's niet goed zichtbaar hoe de bevestiging zit. Winkel is vandaag dicht dus kan er ook niet langs gaan (staat wel op het lijstje om te doen).
Hondenrek a 80 euro -> ik vind de mazen nog wat groot ogen, maar een tas of iets past er gelukkig niet door. Wellicht dat ik mij druk maak om iets wat helemaal niet nodig is (desnoods gaat er een reistas dwars voor, zodat er echt niks doorheen kan komen)
Hondenrek a 189 euro -> deze zit alleen aan de hoofdsteun bevestigd. Bij een ongeval komen alle krachten dus alsnog op de hoofdsteun, geen idee of dat stevig genoeg is

Hebben jullie nog suggesties? Of hoe lossen jullie het op, wanneer je boven de hoofdsteunen / afdekrand van de auto uit komt? Minder spullen is geen optie ;-)

En ja, we hebben overwogen om te kijken voor een dakkoffer, maar dat ziet vrouwlief niet zitten (en is duurder dan het bagagenet van de Ford).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 07:11
ik heb deze gekocht voor onze opel grandland.
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Past niet naadloos maar doet precies goed wat hij moet doen.
En qua stevigheid is hij meer dan prima voor onze hond en bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:12
Ik heb deze in een Peugeot 308 SW gehad en nu in een Kia Ceed SW:
https://www.zooplus.nl/sh...denrek/kleinmetall/129985
Prima universeel ding, redelijk makkelijk te installeren. Je doet al je spullen toch in kratten of tassen en kiepert niet alles los in je achterbak neem ik aan, dus er gaat echt niks tussen de spijlen doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
Zo’n net gaat het niet redden als je bagage als projectiel richting voorruit vertrekt bij een noodstop/botsing. Enige veilige oplossing is een rek mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:48
De meeste goedkope oplossing reppen geen woord over veiligheid bij aanrijdingen. Want die claim kunnen ze waarschijnlijk niet waarmaken. Het zijn daarmee veredelde kinderhekjes. Prima om ervoor te zorgen dat de geliefde viervoeter niet over de achterbank kwijlt en springt, maar daar houdt 't ook bij op.

Travall® Guard ookg wel robuust zonder

en de Kleinmetall Masterline vermeldt zelfs een europeesche crashtest normering.

Beiden wel in de 200 euro range, maar toch een klap goedkoper dan die van Ford zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:22
Het ford net is natuurlijk het beste, omdat het geplaatst wordt op ankerpunten die speciaal daarvoor aanwezig zijn in de auto.
En verder kan het ook gebruikt worden met neergeklapte achterbank, en dat kan bij al die andere niet.
En het plaatsen/wegnemen is bij het ford net ook het makkelijkst. Geen groot ding wat je uit moet bouwen als je het niet gebruikt.
Veiligheid en lage prijs blijft natuurlijk een lastige combinatie. Succes met de keuze.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:25
Gewoon Mp in de gaten houden

hier is er eentje voor 150€

https://www.marktplaats.n...d-focus-station-2018-zgan

Het gaat er inderdaad om dat de originele montagepunten zorgen voor fatsoenlijke montage en niet allemaal van die plastic klemmetjes en draaiknopjes aan hoofdsteunen.

Bij volvo zitten deze netten opgerold in een casette ingeschoven aan rails achter aan de achterbank . Bovenin exact dezelfde ankerpunten als de ford en werkt als een soort gordel systeem dat vast slaat bij gewicht . Vind zelf de casette te groot en heb een origineel stalen rek in de plaats , die zit boven in dezelfde ankerpunten en onder tegen de bank achter de alu balk van het afdekzeil en klapt ook gemakkelijk op dmv gasveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Thanks voor alle reacties!

Allereerst eens, veiligheid gaat voor! Dus als blijkt dat degene van Ford het veiligst is (en de andere echt aantoonbaar minder veilig zijn), dan wordt het toch die van Ford. Maar ik vind het altijd wel de moeite waard om te kijken naar alternatieven als die er zijn :-)

Het valt me op, dat de meeste hondenrekken alleen aan de hoofdsteun bevestigd worden. Alleen de hoofdsteun biedt onvoldoende ondersteuning in mijn optiek (een keer hard remmen en het klapt gewoon door).

@wibblemoo Er zit verschil in een net en een net. Die van Ford kan echt wel wat hebben! Zo'n touwtje van de bouwmarkt heb ik zelf ook minder vertrouwen in.

@nuffy MP had ik ook al bekeken, maar daar staan ze niet (model dat jij hebt gevonden, is van een ouder model en die is minder breed dan de huidige Focus).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Aflevering 303 (S29E05)*

vanaf een minuut of 25. Oordeel zelf ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 19:13
We hebben jaren op vakantie met een universeel rek gereden dat geklemd werd tussen de vloer en het dak. Zware tassen onder tegen de poten zodat die evt ook krachten opvangen bij een aanrijding. Lichte bagage zoals bv kussen boven tegen het hek zodat de ruimte boven de hoofdsteunen goed was opgevuld . Dit beviel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-05 11:44
Hu, het gaat om een hondenrek alleen voor bagage? Dus niet voor de hond?
Iets met je kofferbak juist vullen zodat je helemaal geen rek nodig hebt?

Wij gaan 2a3x per jaar op vakantie naar zuid europa (Zuid Frankrijk, Spanje en Italië), nog nooit nagedacht over een rek. Gewoon omdat we geen gekke losse voorwerpen bovenop proppen. Al schiet de ABS in vanwege een dronke Fransoos, alles zit keurig netjes (tip: hoofdsteunen omhoog, iets van kussens bovenop en klaar, 2 gratis tips die je niks kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@BastaRhymez,
Als je hem pas kort geleden hebt aangeschaft, en het gaat om een vrij jonge auto, ga dan nog eens terug naar de (Ford?) Dealer waar je hem hebt aangeschaft, en vraag daar eens wat ze voor je kunnen doen in dit geval, wie weet wat daar uitkomt.

Voor nu heb je er niks meer aan, maar als je weer een auto aanschaft, dat zijn het juist dit soort zaken die je er makkelijk bij kan onderhandelen. Als je het over alles eens bent, dan als laatste dit er bij doen en dat weigeren ze nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Drikus70 uiteraard gaan zware tassen onder en lichte spullen boven. Echter, ook lichter spul wil ik niet op schoot bij de kids hebben. Een kussen kan indd nog wel, maar afgelopen jaren waren het niet alleen kussens die bovenop lagen.

@LopendeVogel in basis ben ik op zoek naar een bagagenet/-rek. In de zoekresultaten kom ik echter weinig tegen en komen vooral hondenrekken naar voren. Sommige kunnen ook door voor bagagerek (volgens de beschrijving).
Juist vullen doe ik imho wel. Zware tassen onder, laag lichtere tassen daar boven (alles nog t/m rugleuning niveau), maar dan komen er toch nog wel wat losse spullen bij. Om te voorkomen dat de kids die op schoot krijgen, wil ik er iets tussen hebben
Inmiddels al 7+ jaar met de auto op vakantie en gelukkig nooit wat gehad, maar just in case wil ik iets hebben voor het geval dat. Zou het mijzelf nooit vergeven als er wel iets naar voren zou schieten...
Hoofdsteunen omhoog en die als "barricade" gebruilen vind ik niet veilig genoeg. Er kan nog van alles over de hoofdsteun heen schieten en een hoofdsteun heeft een andere functie (die ook gebruikt wordt ;-)).

@Skynett we hebben de auto niet nieuw gekocht, maar met de kop er af (+/- 10k km op de teller). Toen dacht ik nog dat het oude Ford bagagenet er op zou passen (gebruik hem niet dagelijks, dus toen niet over nagedacht). Van de week met hem er in plaatsen, kwam ik net een paar cm te kort... toen gestart met zoeken, maar alleen gevonden wat in de startpost staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Oude net nu voor de vakanties verkopen op MP, scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Skynett schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:13:
Oude net nu voor de vakanties verkopen op MP, scheelt ook weer.
Het oude bagagenet heb ik aan vrienden gegeven, waar het nog wel paste.
Morgenmiddag na werktijd maar even langs een Ford dealer rijden, kijken of er nog wat te onderhandelen valt of dat het gewoon een fixed price is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:25
De gemiddelde autosloop heeft dit ook liggen wellicht kijken op onderdelenlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben fan van Travall, goede auto selecteren en dan past het als gegoten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Deze clip denk ik ook altijd meteen aan bij dit soort vragen, mensen die verwachten met een bagagenetje veiliger af te zijn dan zonder en dan maar tot het dak vol stapelen 8)7

@BastaRhymez ik zou toch zeker voor een rek gaan en niet voor een netje, en dan een rek dat goed vast zit (dus niet eentje die je tussen de pilaren achter klemt, maar eentje die je vastschroeft).
Anders kun je net zo goed een oud strandlaken met ducttape tegen het dak plakken en los achter de achterbank laten hangen, dat is even stevig als zo'n netje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
nuffy schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:25:
De gemiddelde autosloop heeft dit ook liggen wellicht kijken op onderdelenlijn
Helaas niet, het is niet de "afdekking" van je kofferbak, maar echt een accessoire dat je bij moet kopen/bestellen. Heb op onderdelenlijn gekeken, maar kwam het daar niet tegen.
Oon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Deze clip denk ik ook altijd meteen aan bij dit soort vragen, mensen die verwachten met een bagagenetje veiliger af te zijn dan zonder en dan maar tot het dak vol stapelen 8)7

@BastaRhymez ik zou toch zeker voor een rek gaan en niet voor een netje, en dan een rek dat goed vast zit (dus niet eentje die je tussen de pilaren achter klemt, maar eentje die je vastschroeft).
Anders kun je net zo goed een oud strandlaken met ducttape tegen het dak plakken en los achter de achterbank laten hangen, dat is even stevig als zo'n netje.
Nee, het bagagenet / hondenrek is absoluut geen wondermiddel. Maar het doet wel degelijk iets qua "veiligheid" dat niet zomaar iets naar voren kan schieten. In het geval van een ongeval met hoge snelheid zal het niet zo zijn dat er niks gebeurd. Maar als je een keer een hardere remactie hebt, doet zo'n bagagenet / hondenrek echt wel zijn ding. Er zal dan niks "over de hoofdsteunen" naar voren schieten.
Als je met 100+ km/u (op weg naar vakantie is 98% snelweg) een ongeluk krijgt, tja dan maakt zo'n net inderdaad minder uit. Maar ook dan, zal het net een deel van de klap opvangen, voordat het mogelijk nog naar voren schiet.
PS het bagagenet van Ford gaat in de daarvoor bestemde sparingen en wordt aan de rugleuning (achterzijde) met een spanband idee vastgezet. Daar zijn ze op getest en voor bedoeld. Maar normaals, met een flink ongeluk zal er absoluut iets door het bagagenet heen kunnen gaan, Maar als je dat hebt, maakt het weinig uit of je nu wel of geen volle kofferbak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BastaRhymez schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Nee, het bagagenet / hondenrek is absoluut geen wondermiddel. Maar het doet wel degelijk iets qua "veiligheid" dat niet zomaar iets naar voren kan schieten. In het geval van een ongeval met hoge snelheid zal het niet zo zijn dat er niks gebeurd. Maar als je een keer een hardere remactie hebt, doet zo'n bagagenet / hondenrek echt wel zijn ding. Er zal dan niks "over de hoofdsteunen" naar voren schieten.
Als je met 100+ km/u (op weg naar vakantie is 98% snelweg) een ongeluk krijgt, tja dan maakt zo'n net inderdaad minder uit. Maar ook dan, zal het net een deel van de klap opvangen, voordat het mogelijk nog naar voren schiet.
PS het bagagenet van Ford gaat in de daarvoor bestemde sparingen en wordt aan de rugleuning (achterzijde) met een spanband idee vastgezet. Daar zijn ze op getest en voor bedoeld. Maar normaals, met een flink ongeluk zal er absoluut iets door het bagagenet heen kunnen gaan, Maar als je dat hebt, maakt het weinig uit of je nu wel of geen volle kofferbak hebt.
Ik denk dat je echt zwaar overschat hoe stevig de achterbank van je auto is, en de achterbank van je auto is een stuk steviger dan een bagagenet.

Ik zou de gelinkte video eens bekijken en wat eigen zoekwerk doen. Zelfs als je hard moet remmen met 50km/u doet zo'n netje niks als er spullen met enige massa boven de hoofdsteunen liggen, al zijn het maar een paar flesjes water die los bovenop liggen.

Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Ik heb een Volvo met zo'n metalen rek erin dat omhoog en omlaag klapt, maar ik weet dat als er achterin iets gaat schuiven ook die niks gaat doen. De bevestigingen voor die dingen zitten nooit in het frame van de auto vast (tenminste, dat heb ik nog nooit gezien bij een OEM rek/net).

Wat je wél kunt doen is zorgen dat er achterin überhaupt niks kan gaan schuiven. Alsof je tetris speelt alles per laag helemaal dichtleggen, en dan als je uiteindelijk ruimte bovenin over houdt een spanband erover. Ook dat gaat je niet redden bij een zwaar ongeluk, maar kan wel een hoofd of nek schelen als je een keer hard moet remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Dat gelinkte filmpje heb ik gezien, daar zitten een paar lege kratten drank in, die over de hoofdsteun heen vliegen. Daar zit geen net of iets tussen... Dus ja, dat vliegt alle kanten op! Als daar een net had gezeten, wat de impact absoluut minder zijn, maar zal ongetwijfeld door het net heen zijn gegaan.

Uiteraard "tetris" ik de kofferbak vol. Waarbij ook nog eens de zwaardere spullen logischerwijs onderop worden geplaatst. De tassen komen verder ook niet boven de achterbank uit, het zijn bijv. dekens en kussens die tot het opvullen. En ja, een bagagenet houdt dat wel tegen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BastaRhymez schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:50:
Dat gelinkte filmpje heb ik gezien, daar zitten een paar lege kratten drank in, die over de hoofdsteun heen vliegen. Daar zit geen net of iets tussen... Dus ja, dat vliegt alle kanten op! Als daar een net had gezeten, wat de impact absoluut minder zijn, maar zal ongetwijfeld door het net heen zijn gegaan.

Uiteraard "tetris" ik de kofferbak vol. Waarbij ook nog eens de zwaardere spullen logischerwijs onderop worden geplaatst. De tassen komen verder ook niet boven de achterbank uit, het zijn bijv. dekens en kussens die tot het opvullen. En ja, een bagagenet houdt dat wel tegen ;-)
Dit is een iets realistischer test, met 50km/h snelheidsverschil. Een net en rek maken een enorm verschil.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
FirePuma142 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Dit is een iets realistischer test, met 50km/h snelheidsverschil. Een net en rek maken een enorm verschil.
Dit zijn OEM oplossingen, en verreweg de belangrijkste reden waarom deze zo goed werken is omdat ze o.a. bovenaan in het dak in de carrosserie van de auto grijpen bij montage. Het zit daarmee echt aan het ijzer van de auto vast, en al die aftermarket oplossingen hebben dat simpelweg niet.

Heb je af-fabriek niet zo'n rack, dan zijn de openingen in het dak van de carrosserie ook niet toegankelijk dmv uitsparingen in de hemel van de auto.

Achteraf een OEM rack plaatsen kan wel, want in de carrosserie zijn de uitsparingen hiervoor al aanwezig, en moeten er alleen op de juiste plaatsen openingen in de hemel van de auto gemaakt worden, waar vervolgens net kapje op komt.

Mooi filmpje!

Pagina: 1