12v voedingsaansluiting voor defect.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Goedemorgen allemaal,

de sigarettenaansteker in onze Ford C Max uit februari 2008 krijgt aan de voorzijde geen stroom. Aan de achterzijde zit ook een voedingsaansluiting van 12v, die het nog wel doet.

Het eerste dat ik zou denken is, dat het mogelijk aan de zekering ligt. Hoe kan ik dit testen? Kan ik een zekering omwisselen met een andere zekering? Ik heb hier nog nooit iets mee gedaan.

Als ik de gebruiksaanwijzing bekijk voor ons model, dan zie ik zekering 109 met 20 ampere, waarbij staat: Aansteker, extra aansluitpunt achter. Betekent dit dat er 1 zekering is voor beide punten? Dan kan die natuurlijk het probleem niet zijn. Of is dat 'Extra aansluitpunt achter' gewoon een hint?

Daarnaast staat er bij zekering 119 van 15 ampere Extra voedingsaansluiting bagageruimte. Is dit dan de zekering die ervoor zorgt dat de boel het achterin doet?

Kan ik dan om te testen gewoon zekering 119 omruilen voor een nieuwe zekering van 20 ampere?

Ik heb helaas geen meter om eea te testen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Lees het instructieboekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Heb ik natuurlijk gedaan. Daarin staat niet uitgelegd of die ene zekering voor beide stroompunten geldt. Of dat je een zekering kan omwisselen voor een andere. Ik ga m vanmiddag alvast gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar. Hopelijk lost dat het probleem op 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jij heb dus 2 aansluitingen in de cabine en nog 1 in de kofferbak?

Ik zie bij 119 "trailer tow module/luggage compartment auxiliary power socket" 25A.
Sowieso denk ik dat 119 voor de kofferbak aansluitingen is.

109 is voor de cabine aansluitingen.
je zou nog aan de achterkant van aansluiting kunnen kijken of er niet een stekker los hangt.

Zonder mulitimeter of spanningszoeker, is het lastig trouble shooten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Dit is 9/10 een zekering vanwege een te grote stroomvraag geweest. Brakke USB lader oid.

Maar als de zekering voor beide punten is, probeer dan de defecte uit het dashboard te nemen en te kijken of die wel stroom krijgt.

Heb je in de kofferbak ook een 12V punt? Die heeft meestal een aparte zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Hoi allemaal,

dank voor de hulp. We hebben in de cabine 1 punt, en in de kofferbak 1 punt - ook een 12V. Die in de kofferbak deed het nog wel (schijnt voor de trekhaak te zijn, die we overigens niet hebben). Ik heb een nieuwe zekering gehaald, maar na het omwisselen deed het 12v-punt in de cabine het nog steeds niet. Gek genoeg heb ik toen een andere zekering losgehaald om te kijken of ik verschil zag, maar dat zag ik niet. Ik heb de beide 'bestaande' zekeringen weer teruggeplaatst, en toen werkte het 12v punt in de cabine gek genoeg weer. Omgewisselde zekering was van de mistlamp, en die werkt ook prima.

Geen idee wat er precies aan de hand was. Zekeringen zagen er nog goed uit. Voorlopig laat ik het even zo, na de vakantie eens een multimeter of spanningszoeker aanschaffen.
Pagina: 1