Verlichting trekhaak werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-07 20:33
Sinds enkele maanden heb ik een probleem met de verlichting van mijn trekhaak, mogelijk al langer.
Het gaat om een Volvo V60 uit 2015 met een 12 polige stekker.

Het probleem is als volgt:
- Bij indrukken van de rem gaan ook de lampen van de knipperlichten aan.
- Bij aanzetten van de knipperlichten gaat ook het remlicht knipperen.
- Verlichting valt soms helemaal uit.

Wat ik heb geprobeerd:
- 2 verschillende aanhangers getest. Fietsendrager en karretje. Beide hebben een 7 polige stekker.
- 2 verschillende verloopstekkers getest. 12 naar 7 polig.
- Stekkertester aan de stekker gehangen. Zonder aanhanger is het probleem er niet. Met aanhanger wel.

Op de display komt tijdens het rijden met aanhanger af en toe de storing “storing knipperlicht aanhanger” en “storing remlicht aanhanger”. Enkele weken kwam de storing ook zonder aangesloten aanhanger. Inmiddels is de melding al een paar maanden weg.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn, voordat ik de garage moet raadplegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:19

Youk

Volvo For Life

Eerste gedacht: een massa probleem, dan krijg je dit soort vage dingen. Maar waar deze zit voor dit type kan ik je niet vertellen.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meten is weten. Heb je een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Sethro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:11:
Meten is weten. Heb je een multimeter?
Ja, maar wat moet ik meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:21
Probleem kan ook aan de aanhanger kant zitten. Als een paar kabels daar niet goed zitten of gecorrodeerd. zijn dan zijn dit soort vage problemen ook mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
D-dark schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:41:
Probleem kan ook aan de aanhanger kant zitten. Als een paar kabels daar niet goed zitten of gecorrodeerd. zijn dan zijn dit soort vage problemen ook mogelijk
Aanhangers werken wel prima op andere auto's, dus waarschijnlijk is dat niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:52

lord_fh

PS5

Massa probleem, kijk of alles goed geaard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
De boel net even open gemaakt. Regeleenheid open gemaakt en dit aangetroffen. Kwestie van een nieuwe bestellen en vervangen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXEjD9cYfshZdxIy2zvcooxKyeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvuGMiewJnrulCVqYCLWO1qz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12
Aangezien de rest van de printplaat goed in de conformal coating zit (en dus waarschijnlijk nog wel werkt) zou ik proberen de boel schoon te borstelen onder de kraan met warm water, beetje afwasmiddel en een oude tandenborstel. Daarna naspoelen met alcohol/isopropanol en goed laten drogen. Best kans dat het dan weer prima werkt. Zie bijv. ook https://www.circuitsonlin...w/message/1751256#1751256

En even kijken of je de regeleenheid bij terugmonteren wellicht anders kunt plaatsen zodat hij beter tegen vocht beschermd is.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvin3241
ThinkPad schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:31:
Aangezien de rest van de printplaat goed in de conformal coating zit (en dus waarschijnlijk nog wel werkt) zou ik proberen de boel schoon te borstelen onder de kraan met warm water, beetje afwasmiddel en een oude tandenborstel. Daarna naspoelen met alcohol/isopropanol en goed laten drogen. Best kans dat het dan weer prima werkt. Zie bijv. ook https://www.circuitsonlin...w/message/1751256#1751256

En even kijken of je de regeleenheid bij terugmonteren wellicht anders kunt plaatsen zodat hij beter tegen vocht beschermd is.
Bedankt. Ga morgen even testen met een aanhanger of het werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0roa3ULHiQ0AJzFK124lmnS_P10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQJK3OLyjlBL2VqR5oN6qI2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-07 13:20
Onderin mag hij eigenlijk toch nog wel even wat beter schoon, vooral rond die componenten.

Ben benieuwd wat hij doet. Denk dat je inderdaad goede kans hebt dat het nu gewoon weer opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Probleem is helaas niet opgelost met het schoonmaken van de regeleenheid. Storing staat nu permanent in beeld, ook wanneer er niks is aangesloten op de trekhaak.
Ik heb nu twee opties. Ik kan de auto bij de Volvo garage neerzetten, maar ben bang dat ik daar zo 500 euro kwijt ben voor onderzoek, vervangen van onderdelen en andere werkzaamheden. Of ik kan de regeleenheid zelf vervangen en hopen dat dat het probleem oplost.
Zelf zou ik het liefst voor optie 2 gaan, omdat het mij logisch lijkt dat de regeleenheid stuk is. Kosten hiervoor zijn ongeveer 150 euro. Ik vraag me alleen af of deze eenheid nog geactiveerd moet worden (en dat ik dus alsnog naar de garage moet) of dat dat alleen moet wanneer je een compleet nieuwe trekhaak inbouwt. Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Dit is het onderdeel waar ik naar zit te kijken: https://volvocarparts.nl/...eid-trailermodul-trm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:03

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb niet de specifieke kennis over Volvo en hun diagnose software (VIDA), maar je kunt sowieso proberen die module te vervangen door een nieuw exemplaar en kijken of het werkt.
Zo niet, dan zul je op zoek moeten gaan naar iemand met VIDA software, dat is ook buiten de dealers om werkend te krijgen met diverse kabels, dus moet ook zeker mogelijk zijn buiten de dealer om.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1