Inductiekookplaat Novy op 400V 3N - kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 21:11
Beste,

Ik heb een nieuwe kookplaat van Novy, type 1851, aangesloten op mijn 400V 3f+N net. Ik heb dit gedaan volgens het bovenste aansluitschema op onderstaande foto. Nadat ik de kookplaat onder spanning zette gebeurde er eerst niets. Inschakelen via de touch knop werkte niet. Nog een tijdje zitten zoeken naar een aan/uit schakelaar achteraan op de kookplaat maar die is er niet. Ik heb de automaat van de kookplaat 's nachts afgezet. Toen ik de dag nadien probeerde reageerde de kookplaat wel. Na een druk op de touch 'aan' ging hij voor een 2-tal seconden aan, gaf dan de melding U400, viel dan terug uit waarna er nog een 30-tal seconden een relais bleef schakelen intern. Terwijl ik in de handleiding opzocht wat U400 wilde zeggen, knalde de differentieel er ineens uit. Nu meet intern 1 fase door naar de N.

Ik heb mijn aansluitingen gemeten in de stekkerdoos, op de kookplaat, de spanningen gemeten,... en alles is correct. Ik heb al contact opgenomen met de leverancier en krijg een nieuwe kookplaat. Ik heb nu echter toch wat schrik om de nieuwe kookplaat op dezelfde manier aan te sluiten. Zie ik iets over het hoofd?

Wat ik raar vind is dat er bij de aansluiting 3F-N geen brugje van de N naar klem 5 moet liggen.

Groeten
Davy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecap2OUbinyo0i-lCjiyVnrMiek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06hNpprGMwprvQ0WR48nYwgE.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe is de meterkast aangesloten? Wat voor automaat zit daar? Hoe zit de perilex aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Tussen blauw/grijs en blauw/bruin en blauw/zwart heb je 230V gemeten?
En tussen grijs/bruin en bruin/zwart en zwart/grijs meet je 400V?

U400 betekent volgens mij dat je 1 van de fases met de nul (blauw) hebt verwisseld.
Dan blaas je inderdaad je kookplaat op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Inderdaad, wat meet je op de draden? (Je kan ze in plaats van in de kookplaat even in een kroonsteen zetten om te meten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Hey. Tussen blauw/grijs, blauw/bruin en blauw/zwart telkens 230V. Tussen grijs-bruin-zwart telkens 400V. Ik heb dit gemeten op de draden die uiteindelijk op de kookplaat aangesloten zijn om te vermijden dat ik me vergiste in stekkerdoos-stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Wat mij opvalt, in het schema staat geen brug tussen 4 en 5 getekend bij de bovenste (3-fasen) aansluiting. Die lijkt mij wel nodig, immers pen 5 moet ook een nul krijgen?

Terzijde, in de onderste configuratie (kookgroep) zou je de brug juist NIET willen?? En daar is ie wel getekend 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 16-07-2023 10:54 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
@hesselbeertje
Dat zie je helemaal verkeerd.
Die kookplaat heeft kookzones die verdeelt zijn in drie kookgroepen, als je een drie fasen aansluiting gebruikt dan wordt elk van die drie kookgroepen op een van de fasen aangesloten(eerste schema)

Heb je geen drie fasen dan kun je alles op een fase aansluiten maar dan moet je wel een groep hebben die dat vermogen kan en mag leveren (tweede schema).

Het derde schema is in Nederland en België niet toegestaan want dan gebruikt een enkel nul voor twee groepen en dat mag niet.

Het laatste schema is als je geen drie fasen hebt maar een kookgroep met een gekoppelde automaat over twee groepen.
De kookplaat voegt met die brug dan twee van zijn kookgroepen bij elkaar door middel van die bruggen en die worden dan ieder op een eigen netspanningsgroep aangesloten.

@Davy_Rx
Zoals @Jim423 al opmerkte heb je hoogst waarschijnlijk toch een fout gemaakt bij het aansluiten en de kookplaat opgeblazen.
Uit de handleiding van die kookplaat:
Het symbool [ U400 ]licht op:
• De kooktafel werd niet goed aan het netwerk aangesloten. Kijk de aanlsuiting na.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2023 12:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik vind het ergens ook raar dat er bij 3F-N geen brugje op 4-5 zit. Alleszins kan dat niet de reden zijn dat de kookplaat stuk gegaan is. Maar mijn aansluiting was dus correct? Dan was de kookplaat reeds defect bij levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Davy_Rx schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:11:
Ik vind het ergens ook raar dat er bij 3F-N geen brugje op 4-5 zit. Alleszins kan dat niet de reden zijn dat de kookplaat stuk gegaan is. Maar mijn aansluiting was dus correct? Dan was de kookplaat reeds defect bij levering?
5 Zal intern nergens op aangesloten zitten en is een extra klem die je kunt doorlussen op 4 om een dubbele afgaande draad voor de Nul mogelijk te maken. En bij 3F-N heb je een sterschakeling met nulpunt dan hoeft de nul niet zoveel te doen en is 1 draad voldoende.

Of je aansluiting correct was, kunnen wij niet zeggen het enige wat wij kunnen is jouw overtuiging overnemen dat jij het goed hebt aangesloten en als ervaren monteur ben ik dergelijk vertrouwen bij leken al vele jaren geleden verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Groningerkoek schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:24:
[...]

5 Zal intern nergens op aangesloten zitten en is een extra klem die je kunt doorlussen op 4 om een dubbele afgaande draad voor de Nul mogelijk te maken. En bij 3F-N heb je een sterschakeling met nulpunt dan hoeft de nul niet zoveel te doen en is 1 draad voldoende.

Of je aansluiting correct was, kunnen wij niet zeggen het enige wat wij kunnen is jouw overtuiging overnemen dat jij het goed hebt aangesloten en als ervaren monteur ben ik dergelijk vertrouwen bij leken al vele jaren geleden verloren.
Dat zal het zijn, klem 5 is intern niet aangesloten. Zo had ik m nog niet bekeken.

In dat geval heeft de plaat dus effectief 1 nul klem. En is ie (heel officieel) niet geschikt voor een NL kookgroep, want je kunt nooit garanderen dat de stromen zich verdelen over beide nuldraden. Maar dat is een andere discussie.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 16-07-2023 12:26 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is eerder raar dat die brug bij 4-5 in de andere schema's zitten want dat is overbodig.
Alle kookgroepen liggen waarschijnlijk intern in die kookplaat met een kant aan punt 4.
Anders zou bij schema 1 slecht een kookgroep werken.

En als je zeker weet dat je aansluiting correct was dan is de conclusie dat de plaat reeds defect was.
Als je de nieuwe plaat krijgt zou ik voor de zekerheid eerst een fase aansluiten en kijken wat hij doet.
Hij geeft dan ofwel een foutmelding ofwel doet maar een kookzone het, maar je sluit dan de mogelijkheid uit dat je toch een fout hebt gemaakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Als die klem 5 intern nergens naartoe gaat is die brug niet overbodig natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als klem 5 intern nergens naartoe gaat is hij uiteraard overbodig in plaatje 3, want daarin zitten die twee draden al aan elkaar getekend en doet die brug niets.

Die klem 5 maakt in feite de twee onderste plaatjes gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
Mijn kookplaat is nagekeken. De N was binnenin verkeerd aangesloten door Novy zelf. Ze wachten op een paar onderdelen die vervangen dienen te worden en dan krijg ik ze terug. Het sticker ‘getest’ dat erop plakt betekent dus niet veel…
Ik had eigenlijk liever een volledig nieuwe gekregen maar op zich zal het wel in orde zijn als de defecte onderdelen vervangen worden.
Pagina: 1