Dakkapel: vervangen boeilijsten + repareren zonnewering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
Beste allemaal,

De recente storm heeft de zonnewering van mijn (niet goed onderhoud) dakkapel kapot. Het vervangen van de rottend boeilijsten koste veel tijd (opzoeken van vakmensen + planning), dus ik zoek tijdelijke oplossing voor dit zommer en daarna een lange termin oplossing.

Toen de zonnewering nog goed was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxBbuiqLFwRPcqHfo4JARZw34ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IC74ZL2br7uHkqpnM4wbDCzW.png?f=fotoalbum_large

En nu na de storm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktF10WktmgIYBbeSt2ioavPqjYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtxVJcQKmC4SiGQThXnnXbFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7vonEkYOBPcknj2kqguMMK1RVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPdLP10MBOfojPM7ukaWm2pA.jpg?f=fotoalbum_large

De boeijlijsten zijn in een slechte staat, die moet straks vervangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdAn9ZeyGRY_OHmC_IP9sIkea_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2puIPh0LzpNQ7D7B3qjfxhXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqxhA3sTL2QVmCljCyay8bldCbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWx3XzMCy5R7k8s92CqpBzVf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor een tijdelijke oplossing in dit warme zommer, er moet een van de volgende gebeuren:
- of de huidige kapot zonnewering snel verwijderen, anders val hij naar beneden,
- of dit huidige zonnewering nog vaste maken vanwege een nieuwe boeilijst

De vraag is: hoe kan ik (een semi-handig man) hoe nooit op de dak was, veilig op de dak kan staan, om te inspecteren of de huidige zonnewering makkelijk kan verwijderen, of een tijdelijk hout plank daar te toevogen om de huidige zonnewering (tijdelijk) vast te staan tot dat wij een beter oplossing gaan hebben ?

De dak is als volgend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UhZ27xR3ZEUCzBDSZa4bm-Gh4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bj2NV4MTx4aLeUGDEeMTGkyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13FVfumtdiGR1G6rSJbNkRmO6uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqrbQexGQQJo2I7pep30vRVY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZJ0ok-Qur2YLH8nkm6Y8fDyzpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/132hqnht6GY9DNuj5KDzmgdX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk om via de dakkapel raam op de dak te kruipen, met een gordel die vaste tegen iets in de kamer vaste te zetten, de gordel / riem is op mijn lichaam vaste gezet. IS DIT TE DOM ?

Sorry, maar ik heb geen vriend die mij kan helpen, misschien moet ik een vakman zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Alle zonneweringen van het huis zijn van dezelfde vorm om vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsK7feNI2wtE4Gd7vNz0bzTFOj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu3jcY0FizmXHpSigdquzia4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een vakman te vinden was voor mij moeilijk. Ik heb 2 buiten schilders via Trustoo gevraagd, die hebben hun agenda vol tot Dec 2023 of juni 2024.

Moet ik een timmer man zoeken ? Of iemand die alleen voor dakkapel werkt ?

Regio Noord NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 22:21
Om het veilig te doen kun je valbeveiliging huren. Ik zou zelf denk ik een paar pannen verwijderen zodat je redelijk stevig kan staan en daarbij dan zo'n harnas gebruiken voor de veiligheid.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
IceM schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:28:
Om het veilig te doen kun je valbeveiliging huren. Ik zou zelf denk ik een paar pannen verwijderen zodat je redelijk stevig kan staan en daarbij dan zo'n harnas gebruiken voor de veiligheid.
Voor het verwijderen van een paar dakpannen: moet ik top down of bottom up doen ?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 22:21
noucmen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:31:
[...]

Voor het verwijderen van een paar dakpannen: moet ik top down of bottom up doen ?

Thanks
Je kan het zo proberen: YouTube: Hoe een kapotte dakpan vervangen? maar je kunt ze er ook gewoon helemaal tussenuit halen.

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10
Ga niet zelf lopen klooien als je niet handig hiermee bent. Ik snap niet waarom je een schilder probeert, zoek een klusjesman of dakdekkers. Vraag de omgeving, kijk op je lokale facebook etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:28
noucmen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:31:
[...]

Thanks
Ik zou een ladder tegen de gevel zetten, omhoogklimmen en onderaan het dak beginnen. Gewoon een of twee pannen onder de bovenliggende dakpan schuiven. Dan sta je op de plek die je net hebt gecreëerd en schuif je weer enkele pannen omhoog (daar waar je je volgende voetstap kunt zetten). Tot je boven bent.

En na afloop niet vergeten de pannen van bovenaf terug te schuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt allemaal,
Ik denk om tijdelijk een nieuw plank van hout tegen de huidige (rottend) boeilijsten te zetten, om vaste de zonwering daar te schroeven.

Wat voor soort hout moet het zijn voor de nieuwe plank ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe is de rest van de dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49
noucmen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:21:
Dakkapel ziet eruit als van het goedkoopste materiaal. Ik zou dan trespa (kunststof, of ander merk) gebruiken. Hoef je niet te bewerken, want kan niet rotten. Dan kun je heel lang wachten met het laten repareren van je dakkapel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:58
Ik zou hier zelf nooit aan beginnen, zeker omdat je geen ervaring hebt met het op daken staan.
Stel je voor dat je naar beneden valt en lang uit de roulatie bent. Brrr......
Dit is veel duurder dan een klusjesman via werkspot.nl zoeken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
MikeyMan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:27:
Hoe is de rest van de dakkapel?
De reste van de dakkapel is nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Boomster schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:40:
Ik zou hier zelf nooit aan beginnen, zeker omdat je geen ervaring hebt met het op daken staan.
Stel je voor dat je naar beneden valt en lang uit de roulatie bent. Brrr......
Dit is veel duurder dan een klusjesman via werkspot.nl zoeken bijvoorbeeld.
Als ik op Werkspot zoek, welke titel en categorie moet het zijn ? Vaak geeft Werkspot een verkeerd automatische suggestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 10:44
noucmen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:52:
[...]
Als ik op Werkspot zoek, welke titel en categorie moet het zijn ? Vaak geeft Werkspot een verkeerd automatische suggestie.
Geen werkspot gebruiken. Wat is dat toch om alleen via dat soort sites te willen kijken?

Kijk gewoon eens op google en zoek dan een klusjesman in de buurt. En begin te bellen. Je kan zelfs een klusbedrijf die in de buurt bezig is aanspreken. Of praat met de buren of zij iemand weten. Of met familie die in de buurt wonen. Zo ben ik aan de schilder, klusjesman, aannemer, dakbedekker, installateur, tuinman en slotenmaker gekomen. Deze mensen bel ik als er iets is wat ik niet zelf kan doen. Als zij het niet zelf kunnen of willen doen geven ze mij altijd wel een naam van iemand die het wel kan. Goed, zo werkt het vaker in een dorp.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 16-07-2023 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:38
noucmen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:21:
Bedankt allemaal,
Ik denk om tijdelijk een nieuw plank van hout tegen de huidige (rottend) boeilijsten te zetten, om vaste de zonwering daar te schroeven.

Niet doen.

De zonwering is waarschijnlijk naar beneden gekomen omdat de schroeven losgerot zijn. Een nieuwe plank tegen het rotte hout gaat waarschijnlijk hetzelfde doen, los komen.

Hele zootje netjes loshalen, minimaal de rotte stukken vervangen en dan de zonwering (indien niet stuk) weer terug (laten) hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01
Uitvalscherm op een dakkapel is constructietechnisch altijd een gok.

Overweeg om een rolluik te plaatsen. Zonweringsbedrijf zal oude scherm heus verwijderen en ook niet schrikken van het monteren van een trespa plaat.

Zelf verwijderen is niet moeilijk mits met twee man. Indien je nooit op een dak hebt gewerkt een stijger of hoogwerker regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:08:
Uitvalscherm op een dakkapel is constructietechnisch altijd een gok.

Overweeg om een rolluik te plaatsen. Zonweringsbedrijf zal oude scherm heus verwijderen en ook niet schrikken van het monteren van een trespa plaat.

Zelf verwijderen is niet moeilijk mits met twee man. Indien je nooit op een dak hebt gewerkt een stijger of hoogwerker regelen.
Als ik zo de zijwangen bekijk zijn die ook aan vervanging toe.

PS @noucmen Je ging toch in de omgeving van Delft wonen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor dit soort dingen heb je je verzekering. Die bel je, sturen een mannetje om de schade op te nemen en de boel voorlopig weer veilig te maken. Daarna regelen ze de rest.
Hebben contracten, kunnen sneller mensen regelen etc. Kost je misschien stukje eigen risico maar that's in.

Snap niet waarom je die weg niet geprobeerd hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06
Yep opstalverzekering raadplegen.

https://www.independer.nl...g/info/schade/stormschade

En nu nog even niets opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:28
In dit geval was misschien er sprake van achterstallig onderhoud. Niet gedekt dus. Kan wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
andru123 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:03:
In dit geval was misschien er sprake van achterstallig onderhoud. Niet gedekt dus. Kan wel proberen.
Achterstallig onderhoud is inderdaad niet gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
SCIxX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:37:
Ga niet zelf lopen klooien als je niet handig hiermee bent. Ik snap niet waarom je een schilder probeert, zoek een klusjesman of dakdekkers. Vraag de omgeving, kijk op je lokale facebook etc.
Locale Facebook is het. Ik vergeet die, Werkspot reageert niet zo snel. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Uit het raam klimmen, handjes om je dakkapel bovenrand en zo met je handen als " valbeveiliging" naar het dak van je dakkapel lopen. Dan kan je van boven werken, lijkt me dat je dan iig boeideel kan vervangen of monteren. Voor het scherm, de onderste delen dan een valbeveiliging kopen, die kan evt om de schoorsteen. Verstandig om ook je gereedschap te zekeren. Gezien de staat van de kapel zou ik wellicht in 1x alles vervangen, maar weet niet hoe je financieel zit..

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 17-07-2023 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Leuk een noucmen thread!

Ga nou niet zelf lopen hannessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Henvar schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:33:
Leuk een noucmen thread!

Ga nou niet zelf lopen hannessen.
ik dacht hetzelfde O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ook door de storm is een andere zonnewering van de balkoon kapot. Is ook oud (10 jaar ?) denk ik.
- zeil is te vervangen
- een van de bewegings arm is gebroken

Mijn vraag is:
- moet ik alleen de zeil en de gebroken arm vervangen,
- of kan ik de bruine stalen staaf nog houden en de reste helemaal vervangen,
- of moet ik helemaal alles vervangen ?

YouTube: Kapot Balkoon zonwering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGMY923K9rVw11svI7xfBjoijgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91EoaXu6r7H8ZzuWy3gDqJz4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwx4m2u4rN1E-1yckPIHiIRi7O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqzTs8xSAvvLNs5LAOZgU6Yq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c_b7y9lZ-KQJJHHULaUFoQJY4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ma4gPapFM15CqNJlmF5dwT0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door noucmen op 17-07-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
IceM schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:37:
[...]

Je kan het zo proberen: YouTube: Hoe een kapotte dakpan vervangen? maar je kunt ze er ook gewoon helemaal tussenuit halen.
Is heel mooi dit, nu weet ik hoe ik vanuit de dakkapel raam naar beneden (op de dak) kan kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Losse arm en zeil is verwacht ik duurder dan een volledig nieuw scherm. Mag ook wel eens zo te zien, dat spul lijkt nog net niet door te roesten als je er naar kijkt :X

Dat achterstallig onderhoud niet gedekt is snap ik. Maar heb je ze gevraagd of zel wel iemand konden sturen om te kijken?

Verder: ik voorzie een topic "Zojuist van het dak gelazerd, weet iemand het nummer van de ambulance?"

Doe jezelf een lol, bel de lokale schoorsteenveger en vraag of ie zin heeft in een klusje om de boel weer veilig te maken. Kun je iig weer vooruit. Daarna verder kijken, misschien kent die schoorsteenveger ook wel een mannetje dat even wat dingen voor je kan fixen. Of bel een bedrijf in dakkapellen ofzo. Je kunt best prio krijgen. Kost je sowieso de hoofdprijs of meer.

En ja, dat doet even financieel auw. Nofi, maar als je zolang geen onderhoud pleegt is dat het risico dat je zelf genomen hebt. Wie voor een duppie op de eerste rang wil zitten lazert daar meestal vanaf ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
The Eagle schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:01:
Losse arm en zeil is verwacht ik duurder dan een volledig nieuw scherm. Mag ook wel eens zo te zien, dat spul lijkt nog net niet door te roesten als je er naar kijkt :X
De bruine stalen staaf is nog 3 jaar oud, was in bruin geschilderd.
Is geen probleem om de hele zonnewering te vervangen, alleen ik weet nog niet wat moet nog gebeuren om een nieuwe zonnewering te monteren. Misschien moet ik een Youtube filmpje kijken.
Doe jezelf een lol, bel de lokale schoorsteenveger en vraag of ie zin heeft in een klusje om de boel weer veilig te maken. Kun je iig weer vooruit. Daarna verder kijken, misschien kent die schoorsteenveger ook wel een mannetje dat even wat dingen voor je kan fixen. Of bel een bedrijf in dakkapellen ofzo. Je kunt best prio krijgen. Kost je sowieso de hoofdprijs of meer.
Welke vakman moet ik roepen ?
De dakkapel moet met een timmerman om de rottend boeijlijsten te vervangen ?
De balkoon zonnewering is een ander ?
En ja, dat doet even financieel auw. Nofi, maar als je zolang geen onderhoud pleegt is dat het risico dat je zelf genomen hebt. Wie voor een duppie op de eerste rang wil zitten lazert daar meestal vanaf ;)
Het was meer het uitstellen van de TODO's en een tekorte van onderhouds kennis.
Nu weet ik dat ik hoofdprijs moet betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door noucmen op 17-07-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zocht een tijdelijke oplossing toch? Schoorsteenveger is een beroepgroep die in de zomer meestal tijd over heeft, en er zijn hand niet voor omdraait om even een zonwering van het dak te schroeven. Gewoon bellen en vragen of ze er zin in hebben. Zeggen dat je cash wilt betalen zal ongetwijfeld de motivatie vergroten ;)

Das je tijdelijke oplossing om het gevaar op te lossen, kun je ondertussen op zoek naar een timmerman die een permanente oplossing kan leveren.

Want nu een zonweringboer bellen om te vragen of ze het ding er af halen: die hebben tot eind november topdrukte, kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
The Eagle schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:26:
Je zocht een tijdelijke oplossing toch? Schoorsteenveger is een beroepgroep die in de zomer meestal tijd over heeft, en er zijn hand niet voor omdraait om even een zonwering van het dak te schroeven. Gewoon bellen en vragen of ze er zin in hebben. Zeggen dat je cash wilt betalen zal ongetwijfeld de motivatie vergroten ;)

Das je tijdelijke oplossing om het gevaar op te lossen, kun je ondertussen op zoek naar een timmerman die een permanente oplossing kan leveren.

Want nu een zonweringboer bellen om te vragen of ze het ding er af halen: die hebben tot eind november topdrukte, kun je vergeten.
Top advies, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb iemand gevonden. Na 15 min was de verouderd zonnewering verwijderd. De boeilijsten moet ook nog vervangen worden.

Hij raad me aan om een zonnefolie te gebruiken ipv een zonnewering. Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Op mijn dak 10-12-15 jaar ???) zijn er behoorlijk gebroken dak pannen. Zijn die dakpannen zo fragile ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gR7XRTEn5HlQOf8D2xA1s-Owlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apSpJtCGRrEUktvTzgmkYpmz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door noucmen op 27-07-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Het is puur geluk: een heel goedkoop zonscherm uit China past precies naar de oud beugel.
Wat een leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik zou eens iemand van een dakdekkerbedrijf in buurt vragen (niet die bovenaan in de zoeklijst staan) Er zijn er wel meer stuk en ook liggen ze niet allemaal netjes meer. En de pannen zijn denk ik wel wat ouder, mogelijk zou oud als het huis zelf. De dakgoot verdiend ook wel wat aandacht nmm (schoonmaken)
Pagina: 1