Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-04 12:42
Hallo iedereen,

Ik heb een Toshiba SATELLITE PRO C85-1KO, met Windows 10 laptop waarvan ik de accu er ongeveer 2 weken uit heb gehad, omdat ik de laptop toen toch alleen maar op de netspanning gebruikte en ik weet dat de accu sneller kapot gaat wanneer je hem aan & afsluit van de lader. Nu is het probleem dat ik de accu weer wil gaan gebruiken, maar om een 1 of andere reden herkent de laptop de accu wel (rechtsonder met zo'n laad tekentje). Ook geeft de laptop aan de de accu volledig opgeladen is. Maar wanneer ik de laptop van de netspanning afhaal valt de laptop per direct uit, ook brand het laadlampje op de laptop zelf niet, wanneer de accu erin zit én hij aangesloten is op de netvoeding. Ik heb al bij meerdere sites geïnformeerd, maar daar word meestal gezegd dat de accu kapot zou zijn. In mijn geval geloof ik er niks van, omdat de accu maar 2 weken buitengebruik is geweest, en deze het voor het uit de laptop halen wel gewoon werkte. Weet iemand waar het wel aan zou kunnen liggen. Een instelling ofzo?!

[ Voor 1% gewijzigd door rubenjo2311 op 15-07-2023 21:33 . Reden: extra info over laptop ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Laatst online: 10-05 08:20
Zal wel iets mis zijn met de batterij, ik heb een smarphone met 3 batterijen die ik afwissel, 1 ervan is nog 15 % vol, maar wil niet meer opladen terwijl de samsung smartphone hem wel nog kan "zien". Met de andere 2 batterijen heb ik geen oplaad problemen. Dus duidelijk kapotte batterij (in mijn geval). Succes nog!

Je zou eventueel eens proberen eruit te halen en dan er weer terug in, beetje proper maken van stof enzo. Is het wel de originele oplaad kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Dat gedoe met laptops accu's die plotseling niet meer laden herken ik hier ook. :(
Je kan je proberen een accu reset uit te voeren, dat werkte bij mij wel in sommige gevallen.
Probeer ook nog met (langdurig) ingedrukte power knop de power connector aan te sluiten.
Controleer ook met een accu/monitor tooltje:

NirSoft: BatteryInfoView
YT: How to Reset Laptop Battery - Fix Laptop/Notebook Plugged In Not Charging

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to Reset Laptop Battery - Fix Laptop/Notebook Plugged In Not Charging

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 22-07-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@twix121 ten 1e bedankt voor je reactie. Het is de originele oplaadkabel, en dat batterij er in en uit halen, heb ik al tig x gedaan, ik snap er helemaal niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Je laptop herkent wel de batterij in BIOS ? Tevens;

- BIOS reset
- BIOS Update

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@Defragging ik zal even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@Defragging Het BIOS scherm werkt niet echt voor mij, omdat het scherm van mijn laptop ook al zijn beste tijd gehad heeft, ik kan het scherm namelijk alleen een beetje zien als ik er met een zaklamp op schijn, daarom heb ik altijd een externe monitor erop aangesloten. Maar de BIOS word alleen zichtbaar op het laptop scherm en niet op het externe scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@The_Doman Bedankt voor je reactie helaas werken die handelingen in het filmpje niet bij mij, in het batterij-info programma zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGoPQhUsJNPT_pfsei-wO90JlbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IAqz78Mc5KQoTsp917snqkiV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
en deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fxRh_IroEVM7hiWGhtMfnoYIcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xV3bQVeGzESWvmwglciEnd1V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Als ik de gegevens zo bekijk, dan lijkt het alsof de Accu gewoon niet goed meer is...

Of de BatteryInfoView is gewoon niet erg accuraat :)

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@Defragging waaraan zie jij dat de accu niet meer goed zou zijn? Er staat namelijk dat de health nog zo'n 70% is, wat volgens mij nog gewoon prima is.

[ Voor 0% gewijzigd door rubenjo2311 op 24-07-2023 12:39 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Lijkt op eerste gezicht OK,

Tevens heb je de Powerreset uitgevoerd ?

- laptop uit
- batterij aangesloten
- voedingsadapter losgekoppeld
- aan/uitknop ingedrukt 60 seconden

Zelfde procedure met voedingkabel AAN

- laptop uit
- batterij aangesloten
- voedingsadapter aangesloten
- aan/uitknop ingedrukt 60 seconden

Ik ben benieuwd

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Powerreset net gedaan, werkt helaas niet. Ook brand het oplaadlampje nog steeds niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

heb je multimeter? Kan je testen of de accu goed is?

p.s ook al lijkt het dat batterij OK status heeft, kan het nog steeds dat deze "defectief" is ;)

meten = weten

ps. bestel anders een nieuwe batterij > testen > als dat het is = keep
zo niet kan je nog altijd retouren ;)

dan weet je meteen dat het daar niet aan ligt.

[ Voor 73% gewijzigd door Defragging op 24-07-2023 14:06 ]

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
multimeter heb ik, alleen heeft de accu meerdere poorten (zie afbeelding)waardoor ik niet goed weet welke aansluitingen ik moet meten. Er staan wel een + en een - maar deze staan precies op de 2 plekken waar geen poort zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbDIULvTmPI_1Eme2-5XsEsVMTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQbiKpvv0D5q3vscCZbvfEpD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 17:22
Imho arbitrair verhaal om de laptop op accu te laten werken. Backlight is stuk, externe monitor nodig om ermee te kunnen werken. Dan ben je altijd aan een 230v voorziening gebonden. Niet meer in dat oude geval investeren, beter sparen voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@Ramon 73 ik inversteer er ook niet meer in maar ik wil wel dit accu probleem oplossen want het is gewoon raar dat hij het 2 week geleden nog wel deed en nu niet meer. En ik heb ook geen zin om een nieuwe laptop te kopen als hij het voor de rest nog prima doet.

[ Voor 59% gewijzigd door rubenjo2311 op 24-07-2023 14:29 . Reden: toevoeging van tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 17:22
rubenjo2311 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:21:
@Ramon 73 ik inversteer er ook niet meer in maar ik wil wel dit accu probleem oplossen want het is gewoon raar dat hij het 2 week geleden nog wel deed en nu niet meer. En ik heb ook geen zin om een nieuwe te kopen als hij het voor de rest nog prima doet.
Dan nog zie ik het nut niet in van accu als je toch een monitor gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Defragging schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:27:
Als ik de gegevens zo bekijk, dan lijkt het alsof de Accu gewoon niet goed meer is...

Of de BatteryInfoView is gewoon niet erg accuraat :)
Tja, BatteryInfoView leest ook maar de gegevens uit die de accu doorgeeft aan windows.
Dat klopt (vaak) ook niet volledig.
Ik heb hier ook diverse laptop accu's die in een soort "bevroren" staat zitten.
Battery info tools geven dan prima health en charge aan maar de batterij doet dan niets (geen laden/ontladen).

Soms komen accu's wel weer tot leven door lange tijd op de lader aangesloten te houden.
Hetzelfde voor accu's die lange tijd al helemaal zijn ontladen, soms duurt het dan ook heel lang (uren) voordat deze weer tot leven komen, je kan dan het voltage ook heel langzaam zien oplopen met batteryInfoview voordat het normale niveau weer wordt bereikt.

Voor echte battery diagnose/reparatie zijn er wel speciale (dure) tools:

YT: Laptops Batteries Repair Tool - Best tool to repair/replace cells/reset laptop batteries and DJI

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Laptops Batteries Repair Tool - Best tool to repair/replace cells/reset laptop batteries and DJI

YT: Can we fix some laptop batteries just by charging the cells? YES !!!

Bekijk op YouTube
Can we fix some laptop batteries just by charging the cells? YES !!!

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 24-07-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Pinout van je batterij zouden moeten zijn als ik het goed heb:

Toshiba Pa5247u-1brs /Pabas286

-1 / C3 / D4 / T6 / +9

Download anders even NLBA1 . Deze geeft meer informatie weer

https://www.laptopu.ro/download/

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
mijn antivirus is te sterk voor dit programma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

rubenjo2311 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:39:
mijn antivirus is te sterk voor dit programma :)
_O-

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
ach ja, laat maar zitten. Ik merk al dat het niet echt gaat werken allemaal. In ieder geval iedereen bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Laatst online: 10-05 08:20
Probeer het eens met linux. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Kunt die accu eens in de diepvries dumpen voor een paar uur en dan na tot kamertemp opwarmen het weer proberen. Heeft mij wel eens weer een iets van bruikbare accu opgeleverd. Verwacht niet ineens een nieuwe accu.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

arbraxas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:27:
Kunt die accu eens in de diepvries dumpen voor een paar uur en dan na tot kamertemp opwarmen het weer proberen. Heeft mij wel eens weer een iets van bruikbare accu opgeleverd. Verwacht niet ineens een nieuwe accu.
Ik zou "weer proberen" dan niet in je woonkamer doen :+

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Defragging schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Ik zou "weer proberen" dan niet in je woonkamer doen :+
Want?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Nouja heb je wel eens gezien hoe lithium reageert op water??
stel er is ini mini ruimte voor water / vocht ;)

zoek maar eens op hoe lithium op water reageert..

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Defragging schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:00:
[...]

Nouja heb je wel eens gezien hoe lithium reageert op water??
stel er is ini mini ruimte voor water / vocht ;)

zoek maar eens op hoe lithium op water reageert..
Dat geldt voor elke lithium accu. Your point being? Want een laptop word natuurlijk nooit in de winter over straat gesleept of in in de herfst door een regenbui. Dat gevaar is er altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

arbraxas schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Dat geldt voor elke lithium accu. Your point being? Want een laptop word natuurlijk nooit in de winter over straat gesleept of in in de herfst door een regenbui. Dat gevaar is er altijd.
Wat mijn punt is? Ik raad af om je batterij in vriezer te doen om vervolgens weer op stroom te zetten daarna :z
Dit is echt een "no go" !

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

Tazzios

..

arbraxas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:27:
Deze truc komt nog uit het Ni-MH tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Defragging schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Wat mijn punt is? Ik raad af om je batterij in vriezer te doen om vervolgens weer op stroom te zetten daarna :z
Dit is echt een "no go" !
Dus blijft mijn vraag, waarom?
Want je uitleg komt niet veel verder als "omdat het zo is" gekoppeld met wat bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

arbraxas schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Dus blijft mijn vraag, waarom?
Want je uitleg komt niet veel verder als "omdat het zo is" gekoppeld met wat bangmakerij.
Bangmakerij? Waarom je geen batterij in koelkast kan doen? Misschien reden is dat lithium veel te reactief is en een te laag smeltpunt heeft. Dus bij contact tussen lithium + water vindt een heftige reactie plaats. De warmte is voldoende om het lithiummetaal te smelten, en het waterstofgas dat door de reactie wordt geproduceerd te ontsteken.
Het resultaat is een vlammende bolletje vloeibaar metaal dat rondvliegt

DUS, jij raad andere mensen aan om hun batterij (zonder 100% te zijn dat deze baterijen waterdicht zijn) om in koelkast te doen :z

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Sorry hoor, maar ik heb regelmatig een lithium batterij in de koelkast liggen .. De vrouw gebruikt haar laptop meer als desktop, dus puur voor opslag.. En ja, bij een functionele batterij is gewoon het lithium afgeschermd van de buitenwereld. Dus tenzij de batterij zichtbare schade heeft is het gewoon bangmakerij.
Anders zou je hem niet normaal kunnen gebruiken.
Dat verhaal van jou is gewoon een doomscenerio.
DUS, jij raad andere mensen aan om hun batterij (zonder 100% te zijn dat deze baterijen waterdicht zijn) om in koelkast te doen :z
Ja, want dat ding IS gewoon waterdicht. Of bedoel je te zeggen dat de electrische auto`s ook rijdende bommen zijn in de winter?

[ Voor 6% gewijzigd door arbraxas op 25-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

[...]

Ja, want dat ding IS gewoon waterdicht. Of bedoel je te zeggen dat de electrische auto`s ook rijdende bommen zijn in de winter?
Iets met Appels met peren vergelijken,
EV's de batterij en aandrijfmotoren, worden getest op waterdichtheid met behulp van het Ingress Protection (IP) Rating-systeem. Deze variërend van IP61 tot IP68, wat de waterbestendigheid van het onderdeel specificeert.

De laptop batterijen zijn niet waterbestendigheid getest;
Hier beetje google voorbeelden van; Lithium Frequently Asked Questions | Lithium Ion Battery Facts

GreenLiFE lithium batteries are sealed but are not waterproof to locations that might get wet or damp. It is highly recommended to place all lithium ion ...

Nogmaals als jij dat in prive omgeving doet is prima, maar ik zou het nooit ander aandraden om te doen.

Paint power 🖌️

Pagina: 1