Geen stabiele verbinding met SMA omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik hoop dat iemand van jullie experts mij kan helpen bij het volgende probleem.

Ik heb een SMA Sunny Boy 5.0 omvormer en als ik daarmee verbinding maak met de SMA Energy app, via het scannen van de QR code op het apparaat dan werkt dat gewoon, echter valt de verbinding na enkele minuten weg

Verbinding op de omvormer, blauwe lampje, blijft gewoon intact maar de verbinding is toch weg.

Ik heb het hele internet al afgezocht maar helaas nog geen passend antwoord kunnen vinden. Iemand die mij verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De app en sunnyportal zijn waardeloos.

Zelf loggen via home assistant en node red werkt subliem
Kan via modbus tcp/ip en webconnect.
Node red flow kan ik je zo geven als je wilt.
Meteen uploaden naar pvoutput.

Heb een home manager 2.0 aangeschaft en weer waardeloze weergave via sunnyportal.
Soms werkt het soms niet.
Terwijl in nodered iedere 5 sec alle gegevens zonder problemen.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2023 06:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Wat houdt red flow precies in en hoe werkt het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom bij het eind beginnen?
Naast de app kan je ook met een browser bij Sunny portal inloggen, je kijkt niet direct naar de omvormer maar naar een portal van SMA die de data logt.
Zelf gaan loggen is niet eenvoudig als je nog nooit een Raspberry Pi of vergelijkbaar hebt geconfigureerd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kibimie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:15:
Wat houdt red flow precies in en hoe werkt het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlr8YT50QuI-al93cHfGoGNgsw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Veez79GMfVk7BpjbOTTNDU1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JikstXxufngBbnkF_NJiAgVvrOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL3PqPGePhHoHncpYhpGKC5r.jpg?f=fotoalbum_tile

Node-red leest de omvormer uit en stuurt het naar pvoutput en home assistant
https://www.home-assistant.io/installation/odroid/
https://community.home-as...ity-add-on-node-red/55023

Er is ook een SMA integratie voor home assistant maar die is niet zo uitgebreid
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:28:
Zelf gaan loggen is niet eenvoudig als je nog nooit een Raspberry Pi of vergelijkbaar hebt geconfigureerd.
Gewoon (een keer) aan beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Het enige probleem dat ik heb met SMA is de traagheid van gegevens. Direct inloggen met een browser betekent life data maar via hun app, webportal en homewizzard loopt de info achter.

Maar dat is geen antwoord op de vraag ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Gewoon (een keer) aan beginnen :P
Dat lukt jou en mij (uiteindelijk :P ) misschien maar als je naar de TS kijkt mag je denk ik al blij zijn dat het lukte om de omvormer ergens aan te melden.
Ik snap dat 'verbinding valt weg' trouwens niet, de data wordt niet elke minuut ververst maar veel trager omdat je met een portal praat en niet direct met de omvormer.
Als je dat al niet zelf kan ontdekken, hoe ga je dan een Pi optuigen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-10 11:16
Ik heb vorige week een SMA STP 15-50 (15000W) omvormer op mijn werk binnen bedraad (collega op het dak) en in bedrijf gesteld. Daar ben ik 2 uur mee bezig geweest vanwege problemen met het wifi bereik en de SMA 360 app die steeds vastliep bij het opslaan van instellingen (en de landinstellingen scroll lijst werkt niet op mijn mobiel). Toen was ik het zo zat dat ik (met toestemming) een nieuwe netwerkkabel naar de patchkast heb gelegd en op mijn werk pc ingesteld heb via de web interface.

Volgens mij weet ik wat het probleem is:
Je scant de qr-code in de app. Dan maak je verbinding via het interne acces point van de omvormer. Die is alleen voor programmeren en installateurs. Na een paar minuten time-out kan best wel kloppen met hoe vaak ik opnieuw verbinding moest maken...

Is er iets op sunny portal ingesteld? Je zou maar een keer via die QR-code moeten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Ricko1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:20:
Ik heb vorige week een SMA STP 15-50 (15000W) omvormer op mijn werk binnen bedraad (collega op het dak) en in bedrijf gesteld. Daar ben ik 2 uur mee bezig geweest vanwege problemen met het wifi bereik en de SMA 360 app die steeds vastliep bij het opslaan van instellingen (en de landinstellingen scroll lijst werkt niet op mijn mobiel). Toen was ik het zo zat dat ik (met toestemming) een nieuwe netwerkkabel naar de patchkast heb gelegd en op mijn werk pc ingesteld heb via de web interface.

Volgens mij weet ik wat het probleem is:
Je scant de qr-code in de app. Dan maak je verbinding via het interne acces point van de omvormer. Die is alleen voor programmeren en installateurs. Na een paar minuten time-out kan best wel kloppen met hoe vaak ik opnieuw verbinding moest maken...

Is er iets op sunny portal ingesteld? Je zou maar een keer via die QR-code moeten verbinden.
Op het moment dat je de QR code scant moet je inloggen, hierbij kun je aangeven of je installateur of gebruiker bent. Dus lijkt me dat het dan ook voor gebruikers is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-10 11:16
Kibimie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Op het moment dat je de QR code scant moet je inloggen, hierbij kun je aangeven of je installateur of gebruiker bent. Dus lijkt me dat het dan ook voor gebruikers is...
Is deze installatie zelf geplaatst of door een installateur?
De QR-code is voor het instellen. Na registratie gaat dit via Sunny portal (of lokaal via Home Assistant, HomeWizard, Red flow, Etc)

Als deze nog niet geregistreerd is:
https://www.sunnyportal.com/register

SMA heeft nu een overgangsperiode, ik verwacht dat sunnyportal.com ook uitgefaseerd wordt
SMA Energy App replaces the Sunny Portal App

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-10 10:40

Jan2023

KISS

Heb hier ook plusminus 1,5 jaar een sunny boy van SMA
Na installatie door installateur is deze door hun aangemeld en heb ik toegang tot Sunny portal
De sunny boy hangt via utp in het netwerk en kan ik gewoon locaal via zijn IP adres benaderen en zaken uitlezen als gebruiker.
Het leuke is ook dat je een mail krijgt van SMA als je omvormer offline is.
De app werkt inderdaad wat vertraagd m.b.t . up to date informatie , mijn TOON is sneller met weergave van opgewekte kilowatts.

QR code heb ik nooit gebruikt en de interne wifi van de sunnyboy heb ik uitgezet.

En voor de veiligheid valt bij mij de sunnyboy in de catagorie IoT en zit in een andere IP reeks dan mijn PC

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kibimie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:28:
Ik heb een SMA Sunny Boy 5.0 omvormer en als ik daarmee verbinding maak met de SMA Energy app, via het scannen van de QR code op het apparaat dan werkt dat gewoon, echter valt de verbinding na enkele minuten weg
Waarom gebruik je de qr code. Je kan toch gewoon inloggen in de app met je sunnyportal account
Pagina: 1