AMD RX 6700XT GPU crasht bij hoge belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_de_man
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-07-2024
Afgelopen week heb ik mijn eerste computer gebouwd, met als doel gamen. Ik speelde eerder veel grafisch vrij intensieve games, RDR2, Farming Simulator 19 en dergelijke. Nu wilde ik vandaag kijken hoe goed ik RDR2 kon krijgen qua graphics op mn nieuwe PC, en volgde een optimal settings guide van YouTube.
Wat er gebeurde was dat na enkele minuten in-game, de GPU gewoon afsloot (monitor geen signaal en op zwart, na opnieuw opstarten is de videokaart uitgeschakeld in apparaatbeheer. Na inschakeling en opnieuw opstarten doet hij het weer). Daarvoor presteerde hij prima zonder lag. Temperatuur komt niet over de 60 graden heen, GPU percentage niet over de 75% en VRAM niet over de 4.5/12 GB.
Nu ben ik iets te ver gegaan met de grafische instellingen en kan ik als ik recommended settings aanhoudt, nog veel settings op Ultra runnen. Tot nu toe is tijdens gamen met de recommended settings het probleem niet opgetreden.
Waarom ik me echter wel zorgen maak: ik kan de oorzaak niet vinden. Temp en belasting lijken goed te zijn. Kan er iets anders mis zitten? Is het normaal dat de GPU er opeens uitknalt bij overload? Je verwacht dan toch een laggy performance voordat dat gebeurt.

Qua software en hardware: als CPU heb ik de Ryzen 5 5600x. Heb 32GB RAM, en 1TB SSD. Mn verwachtte gebruik volgens pcpartspicker is 450W, ik heb een PSU van 650W. Ik heb via Asus Armory Crate de laatste drivers geïnstalleerd.

Ik heb dus gemonitord hoe warm de GPU wordt, dit lijkt erg mee te vallen (niet warmer dan 60 graden). Wat wel zo is: mijn GPU een 8pins en een 6pins aansluiting, die ik nu via 1 snoer bedien. Kan dit invloed hebben?

...

[ Voor 5% gewijzigd door Jan_de_man op 15-07-2023 21:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:28
Voeding is een mogelijkheid. Welk merk/type voeding heb je? 650W vs 650W voeding zit soms grote verschillen tussen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_de_man
@FireWood, thanks voor je reactie: ik heb de SeaSonic FOCUS GX 650 erin gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoi Jan! Ik begrijp dat de problemen optreden bij één game, namelijk RDR2. Ik zou je willen aanraden om

- De GPU drivers gewoon via amd.com te installeren
- Meer games te testen waarbij de GPU 100% belast wordt
Ik heb dus gemonitord hoe warm de GPU wordt, dit lijkt erg mee te vallen (niet warmer dan 60 graden). Wat wel zo is: mijn GPU een 8pins en een 6pins aansluiting, die ik nu via 1 snoer bedien. Kan dit invloed hebben?
Ja, dat kan. Pak vanuit je voeding hier 2 kabels voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Altijd minimaal 2 kabels vanaf de psu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_de_man
@rodie83 Dank voor je reactie! Had ik beter gelijk kunnen vermelden, maar heb in Farming Simulator 19 ook de settings tot boven Ultra gegooid (vooral mesh render distance hoger), en daar gebeurde hetzelfde. Zelfde resultaten ook met temperatuur en belasting.

- drivers via AMD ga ik doen!

@meljor @rodie83 @FireWood : ik ga dan ook even een extra kabel trekken!

Is in jullie beleving het uitvallen van de GPU zoals dat bij mij gebeurde een logische reactie op overbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jan_de_man schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:51:
@rodie83 Dank voor je reactie! Had ik beter gelijk kunnen vermelden, maar heb in Farming Simulator 19 ook de settings tot boven Ultra gegooid (vooral mesh render distance hoger), en daar gebeurde hetzelfde. Zelfde resultaten ook met temperatuur en belasting.

- drivers via AMD ga ik doen!

@meljor @rodie83 @FireWood : ik ga dan ook even een extra kabel trekken!

Is in jullie beleving het uitvallen van de GPU zoals dat bij mij gebeurde een logische reactie op overbelasting?
Nee, een GPU overbelasten kan eigenlijk niet. Ja, je kan 'm 100 belasten, zoals het hoort, maar daar hoort een GPU niet van uit te vallen. Als ie meer stroom wil dan dat ie krijgt is dit gedrag overigens wel logisch. Daarom eerst maar eens die kabels doen, het zou zomaar het probleem kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

check je hotspot temps eens, met bv hwinfo, mogelijk lopen die door het dak (108gr) en schakelt hij zich derhalve uit.. welk ram, 4x8gb of 2x16gb?

[ Voor 10% gewijzigd door SAiN ONeZ op 15-07-2023 21:57 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_de_man
@rodie83 @meljor @FireWood : Dank voor de tip! Het lag hoogstwaarschijnlijk inderdaad aan de stroomvoorziening. Heb nu een extra kabel getrokken van PSU naar GPU, en kan nu RDR2 maximale settings draaien (GPU Usage gaat naar 95%), zonder dat hij eruit klapt! Erg blij mee.

@SAiN ONeZ : thanks voor de tip nog, heb dat nog even doorgemeten ook, de hotspot-temps kwamen ca. 5 graden boven feitelijke temp van de GPU uit! Handig programmaatje wel. Qua RAM heb ik 2 x 16 GB btw (DDR4, 3600MHz, CAS16)

EDIT: Helaas was ik te snel, hij schakelt nog steeds uit af en toe. Heb inmiddels ook nieuwe drivers via AMD Adrenalin geinstalleerd. Als jullie nog andere tips hebben, welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door Jan_de_man op 16-07-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
Klinkt nog steeds als een power issue. Je kan proberen msi afterburner te installeren en je power settings iets negatief te zetten (of evt te undervolten).
Of je kan in de amd software raden chill aanzetten om de frames te limiteren op een iets lager dan normale fps.

In beide gevallen zal je vermogensvraag afnemen en kan je kijken of het wel stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Shal-Ziar schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:55:
Klinkt nog steeds als een power issue. Je kan proberen msi afterburner te installeren en je power settings iets negatief te zetten (of evt te undervolten).
Of je kan in de amd software raden chill aanzetten om de frames te limiteren op een iets lager dan normale fps.

In beide gevallen zal je vermogensvraag afnemen en kan je kijken of het wel stabiel draait.
Ik zou vooral niet Afterburner gebruiken met Radeons. Dat gaat vaak niet lekker samen met AMD hun eigen software. Oh en AMD heeft zelf ook aardige OC software waar je eigenlijk meer mee kan. :)

Maar @Jan_de_man, je kan de powerlimiet eens verlagen tot de laagste instelling binnen AMD hun eigen software als begin. Maar alsnog lijkt dit vreemd te zijn. De shut downs lijken PSU gerelateerd te zijn en dit is ook niet een eerste generatie Seasonic Focus die problemen had met hoge piekbelasting. Nu kan een RX6750XT best wel wat vermogen vragen, maar met twee aparte 8 pin kabels zou je alsnog geen probleem moeten ervaren.

Ik neig ernaar oom ook voor te stellen om de drivers een volledig te verwijderen en dan opnieuw te installeren. Zie ook:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1