Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Onlangs heb ik een moederbordje gekocht naar wat ik meen is afkomstig uit een datacenter en ik denk dat het uit een Microsoft Azure hpc hbv3 node komt. De doos vermelde "RMA", hoe en wat de reden daarvan is: geen flauw idee. Het kan dus dat het bord gewoon defect is. Toch een poging gewaagd om te kijken of er iets van leven in zit maar tot nu toe is me dat niet gelukt. Wat ik heb geprobeerd is van een atx (server)voeding alle 12v draden aan het bord te bevestigen. Op de foto geplukt van het internet (deze foto is mijn enige bron van info) is te zien dat het een 12v only bord is. De aansluiting is toevallig ATX, de connector past perfect. Even de voeding wakker maken en dan gebeurt er, naast dat de fan van de voeding aanslaat), helemaal niks. Aan de voorkant zitten 2 led lampje PSU1 en PSU2 STATUS en die blijven uit. Ik denk dat ik iets helemaal verkeerd doe maar ik snap niet hoe zo'n bord normaal werkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADHYz6Cs7ZW7Hk8mUm2esE3dBHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HRXbxesJlYWLugigikTaYRpM.jpg?f=user_large

Foto van Internet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj5ctFmidT7pmntCPDE7X3DMdLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82b5hrgJ4eSAyzAjEeepKWiy.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ligt bij mij thuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTaY1-JvOPs1UKNfpYzx0krT8Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0dJE8ZOOXmKRFkbmdyIbSbD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn kunstwerk :)

De CPU is een 7313P met hoogstwaarschijnlijk een vendor lock maar moet toch op zijn minst een PSU ledje brandend krijgen om verder te gaan. Mijn bord heeft overigens geen powerbutton, wel de soldeerpunten. Ook geen VGA.

Iemand een idee wat ik verder kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
De aansluiting kan wel hetzelfde zijn als ATX, dat wil niet zeggen dat de pinout hetzelfde is.

Wat heb je nou precies gedaan met die kroonsteentjes etc?

Je hebt zo te zien ook de voeding voor de cpu's niet aangesloten.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 15-07-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
De server voeding heeft 2xcpu connector 8pin (12v), 1x connector 8 pin (5v+12V) en de standaard 24pin connector. Hier heb ik alle gele draden van los geknipt en gekoppeld aan de 24pin connector (dmv kroonsteentjes). Dus 11x (1gaatje van de 24pin connector naar moederbord was leeg) 12v en uiteraard de bijbehorende commons. Op de foto had ik alles weer los gemaakt omdat deze manier geen positief resultaat gaf. De connectors die jij waarschijnlijk als CPU aansluitingen ziet, zijn dat echter niet. Deze zijn voor de sata aansluitingen ( maar fair enough, de voedingconnector voor CPU POWER past hier toevallig wel in maar doen we maar niet :) )

Op het moederbord komen bij de ATX aansluiting alle draden samen: de linker helft van de ATX aansluiting is 1 en de rechter helft is 1, 12v en ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Mocht je me niet geloven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_7ljSWPk-S0R573l1X4h-YhFCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYmP89Mi2Nftfqrf2dW0jNEn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GnfajGujYYTIH1xuJVCzgBcoyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcBmMiJ0AsISCuPPAmrspKwp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Ik ben bang dat het proprietary spul is, dan kan de connector er wel uit zien als een ATX stekker, maar de pin-out kan helemaal anders zijn.

Vaak maken die server borden gebruik van een powerboard, waar je dan de voeding(en) op aansluit (en van daaruit gaan de kabels naar het moederbord).

Als je het setje niet compleet hebt (dus compleet werkende server) is het vaak knap lastig om zulke dingen aan de praat te krijgen. Ik zie wel vaker bijvoorbeeld bordjes te koop van HP of Dell servers, maar dan kom je vaak van een koude kermis thuis als je zoiets aan de praat denkt te krijgen met gewone 'retail' pc-onderdelen.
De componenten zijn meestal proprietary, dus speciaal gemaakt voor die betreffende servers, en als je dan met wat anders aankomt werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Klopt wel aardig wat je zegt, over dat proprietary spul. Ik noem het een ATX stekker omdat het dat in feite ook is. Maar ipv alle 5v, 3.3v 12v en signaal van een reguliere ATX voeding komt op deze stekker alleen 12V (1e foto).

Hier de onderkant van de "ATX" aansluiting, zoals je ziet komt het hele zaakje gewoon bij elkaar. DC-DC conversie vind op het MB plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UBGPuAzU055uClgzQCcQFyL3vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTewIMkcmPnq6kX5YCq8MSYE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Alle server borden hebben alleen 12V of hoger, al de rest van de spanningen komen van het mobo of dochter borden af.

Wel raar dat er geen IPMI rj45 plug opzit, maar de BMC (Aspeed AST2520) zit wel op het bord. I kzien wel een 8 pins connector waar eventueel een vga signaal zou kunnen opzitten.

Je bord moet dus 12V krijgen en kunnen communiceren met de voeding(en), je hebt maar 1 psu nodig.

Ik zien een ASUS tussen bord, je moet dus zien dat die gestart word en dan het hoofdbord voeding geeft?

Kun je wat foto's maken rond de connectors links op bord waar Microsoft bij staat, zou me niet s verbazen als dat de connectors zijn waar vga/ipmi/led's e.d. opzitten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Wel raar dat er geen IPMI rj45 plug opzit, maar de BMC (Aspeed AST2520) zit wel op het bord. I kzien wel een 8 pins connector waar eventueel een vga signaal zou kunnen opzitten.

Er zit 1x RJ45 aansluiting op het bord. Of die voor IPMI is kan ik niet zeggen

Je bord moet dus 12V krijgen en kunnen communiceren met de voeding(en), je hebt maar 1 psu nodig.

Klopt.

Ik zien een ASUS tussen bord, je moet dus zien dat die gestart word en dan het hoofdbord voeding geeft?

Dat breakoutbordje waar "ASUS" op staat doet het prima, er komt een hele mooie 12V uit. Of er ook stroom uitkomt durf ik niet te zeggen

Kun je wat foto's maken rond de connectors links op bord waar Microsoft bij staat, zou me niet s verbazen als dat de connectors zijn waar vga/ipmi/led's e.d. opzitten.

Als je die 2 zwarte connectoren bedoeld: die is voor de FAN 1U/ Fan 2U. Volgens mij gaan hier 6 pwm fans op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9BNW8C1OtXSq4siPKegpaZcd-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ui7si2f2I2ZkwctaZuISoJmX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Nog een klein detail: ik experimenteerde even door een 150w laptopvoeding (12v) op de "+ en -" van het moederbord aan te sluiten en dan wordt het volgende knap heet: (IC's met 4413 erop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW9fEF8pb4OVBHzF6SwQhB37cGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9R4BSfMOswMmY9xneWNDLXuC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha fan control, dat is het dus al niet.

Dat zijn mosfets en als die heet worden dan ligt er ergens iets in kortsluiting. Opgepast met het verwijderen van die kleine koelvinnen van de andere mosfets voor Vcore.

Ik zou trouwens het geheugen en de cpu verwijderen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Lachen dit, dit zijn de echte tweakers topics... :9B

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
:)

Vooralsnog ga ik eerst even kijken of er geen sluiting op het bord aanwezig is. Met gewoon 12v erin rammen blijkt weinig succesvol te zijn dus ga ik deze kant maar op. Idd even de CPU etc eruit halen.

Snap trouwens niet waarom die moederborden zo duur zijn, er zit geen moer op. Meeste zit in de cpu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

poema schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:44:
:)

Vooralsnog ga ik eerst even kijken of er geen sluiting op het bord aanwezig is. Met gewoon 12v erin rammen blijkt weinig succesvol te zijn dus ga ik deze kant maar op. Idd even de CPU etc eruit halen.

Snap trouwens niet waarom die moederborden zo duur zijn, er zit geen moer op. Meeste zit in de cpu zelf.
24/7 minimaal 4 jaar run tijd en dan bepaalde features zoals 2 cpu met elk 8 geheugen kanalen en een hoop pci-e (256) lijnen die ALTIJD juist moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
Ja, ik denk dat je wel gelijk hebt dat een hoop in de stabiliteit zit.

Maar even iets anders: ik stop met dit bord. Ik heb er gewoonweg niet genoeg kennis van om te weten waar ik mee bezig ben. Dit bord kostte mij €75 en eerlijk gezegd heeft het dit bedrag door het aantal uren wat ik er aan gespendeerd hebt, al opgeleverd. Een dagje uit kost meer :) Want ondanks dat ik het niet werkend heb gekregen, heb ik er zeker wel wat dingen van geleerd. En het bord verdient iets meer respect dan wat gekloot.

Om de 7313P (zal wel niks doen maar ach, voor 6 tientjes) en een andere CPU die ik hier op Tweakers heb gekocht te testen EN een build van te maken heb ik een 2ehands, als het goed is gewoon werkende, ASUS KRPA-U16 gekocht @Ebay.

Iedereen i.i.g. bedankt voor de reacties! :)
Pagina: 1