Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Omvormen verbruikt energie van netstroom, klopt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
Is het zo dat de omvormer energie verbruikt van de netstroom wanneer de zon niet de hele dag schijnt? Ik merk aan de engie app dat het verbruik soms erg kan oplopen en ik vermoed dus dat het van de omvormer komt, want die is namelijk ook 1500watt. Als er geen zon is (winterdagen/regen/etc.) of als er net continu zon is, dan heb ik dit probleem niet.

Ik ben eigenlijk heel zeker dat het van de omvormer komt, omdat ik het hele huis heb gemeten met een energie meter, van de smartphone tot de mechanische ventilatie en alles dat ziet er normaal uit qua energie verbruik.

Ik zend hier een screenshot van de app. Ik hoop dat dit gewoon normaal is dat de omvormer zoveel stroom neemt van netstroom als er amper zon is. Er was immers niemand thuis en geen enkele apparaat is ingeschakeld. Maarja, ik heb dit al meerdere dagen meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj9WW-tMjXSvO1eqLpSZ41LCt6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kQbtGuoWUgJt5nKl2ypPlJ0t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door twix121 op 15-07-2023 14:22 ]

Alle reacties

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nee, een omvormer gebruikt zelf vrijweinig stroom. Hieronder mijn import/export. De import is minimaal per dag.

Vermoed dat er een andere verbruiker is in je huis op dat moment. De grafiek laat alleen zien wat er door de meter gaat per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73W4d2oKfBXuzsFuf-guKJRdvm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUxHBVWhCvhMtVfY6s1h13yJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Unknown op 15-07-2023 14:29 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17
twix121 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:20:
Is het zo dat de omvormer energie verbruikt van de netstroom wanneer de zon niet de hele dag schijnt? Ik merk aan de engie app dat het verbruik soms erg kan oplopen en ik vermoed dus dat het van de omvormer komt, want die is namelijk ook 1500watt. Als er geen zon is (winterdagen/regen/etc.) of als er net continu zon is, dan heb ik dit probleem niet.

Ik ben eigenlijk heel zeker dat het van de omvormer komt, omdat ik het hele huis heb gemeten met een energie meter, van de smartphone tot de mechanische ventilatie en alles dat ziet er normaal uit qua energie verbruik.

Ik zend hier een screenshot van de app. Ik hoop dat dit gewoon normaal is dat de omvormer zoveel stroom neemt van netstroom als er amper zon is. Er was immers niemand thuis en geen enkele apparaat is ingeschakeld. Maarja, ik heb dit al meerdere dagen meegemaakt.

[Afbeelding]
Dus als de omvormer 1500 watt verbruikt, wat doetie dan precies met die elektriciteit?

Er zal iets moeten met die energie. Een straalkacheltje of een tosti ijzer is ook 1500 watt. Of een waterkoker. Dus dan weet je hoeveel energie er dan kwijt moet.

Je omvormer zou er dus vrij heet van moeten worden om 1500 watt te verbruiken. ;)

Resumé, onmogelijk. Oorzaak zal elders zijn.

Maar je zoekt het toch simpel uit: zet de groep waar de omvormer zit een hele dag uit. Dan zal die 1500 watt nog steeds verbruikt worden als je zegt dst het er altijd is.

• twix121
Dus het komt niet van de omvormer?? Waar kan het dan wel vandaan komen? Ik kan niets meer bedenken.

In het begin dacht ik dat het om een kapotte stekkerdoos ging en die heb ik dus vervangen, maar achteraf bleek dat het toch weer om iets anders ging. Het lijkt gewoon dat engie gewoon wat willekeurig iets opzet, maar dat kan het ook niet zijn, want ik vind daar nergens geen discussies/vragen/klachten over op het internet.

Ik kan niets meer bedenken vanwaar die hoge pieken vandaan komen. |:(

Ik kan ook de stekker van de omvormer niet vinden, heeft een omvormer wel een stekker? Dan zou ik mijn energie meter makkelijk daarop kunnen pluggen.

[ Voor 13% gewijzigd door twix121 op 15-07-2023 14:47 ]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 15:36
Koelkast/vriezer?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19
Quooker zou ook kunnen of close in boiler

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• twix121
Kan, ik weet het niet. Ik zou mijn energie meter daar wel kunnen testen, maar er is 1 probleem. De stekker zit achter de ingebouwde keuken kasten, ik kan wel bij de stekker, maar als ik de stekker laat vallen achter de ingebouwde kasten, dan is er een groot probleem. Dus heb dit risico (nog) niet genomen.

Maar bedankt dat je mij hierop laat herinneren! +1 Want dit zou het toch wel eens kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door twix121 op 15-07-2023 14:52 ]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 15:36

omdat ik het hele huis heb gemeten met een energie meter, van de smartphone tot de mechanische ventilatie en alles dat ziet er normaal uit qua energie verbruik.
Dat klopt dus gewoon niet?

Dan gok ik gewoon op koelkast en of vriezer. Ook logisch dat die wat harder moeten werken als het warm word.

• twix121
WEBGAMING schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Dan gok ik gewoon op koelkast en of vriezer. Ook logisch dat die wat harder moeten werken als het warm word.
Vergeten :+

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:56

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

WEBGAMING schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:52:

Vul ik het lijstje even aan met wat bij ons in huis de boosdoener bleek te zijn: de tijdklok van de elektrische designradiator in de (vernieuwde) badkamer :-)

Iedere dag om 06:00 en 22:00 uur een verbruikspiek van 2kW.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
twix121 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Kan, ik weet het niet. Ik zou mijn energie meter daar wel kunnen testen, maar er is 1 probleem. De stekker zit achter de ingebouwde keuken kasten, ik kan wel bij de stekker, maar als ik de stekker laat vallen achter de ingebouwde kasten, dan is er een groot probleem. Dus heb dit risico (nog) niet genomen.

Maar bedankt dat je mij hierop laat herinneren! +1 Want dit zou het toch wel eens kunnen zijn.
Knoop een touwtje aan de stekker, als je hem dan laat vallen kan je hem weer ophijsen.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• twix121
Firefly III schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Knoop een touwtje aan de stekker, als je hem dan laat vallen kan je hem weer ophijsen.
Ja toevallig kwam ik net ook op dat idee :D Ik ga er straks aan beginnen.

• twix121
De koelkast is het NIET! :o :o

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 22:24
Je kunt het makkelijk uitsluiten, zet de groep van de omvormer maar eens uit overdag.

Kun je het actuele verbruik zien op je meter of iets dergelijks? En dan bedoel ik je hoofdmeter. Dan kun je eens proberen om overdag tijdens het probleem wat groepen uit te zetten, valt dat verbruik dan weg, dan weet je waar het door komt?

Je sluipverbruik snachts zit zo te zien onder de 200W. Overdag, met dus "niets" aan gaat dit jaar ongeveer 1kW, aangezien je ietsje meer dan 1kWh hebt gebruikt tussen 15:00 en 16:00.

Dit is toch een redelijk verbruik, zeker geen wasmachine/droger/vaatwasser of boiler in de keuken? Geen warmtepomp die warm water gaat stoken?

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:12
Met een uur nauwkeurigheid is dit wat lastig te bepalen, mijn inziens. Mijn diepvries/koelkast schakelt zijn aan/uit-compressor elke zoveel tijd. Bij wijze van 15 min voor de diepvries.

Ik zou kijken of je iets aan je slimme meter kan hangen (P1-meter), dan kan je per fase zien wat het verbruik is. Eventueel kan je dan nog groepen 1 voor 1 uitschakelen om meer uit te sluiten.

Voordeel van P1-meter lezen is dat je per 10 seconden o.i.d. informatie krijgt. Kan je precies zien wanneer iets inschakelt.

• twix121
Oké, heb eergisteren de omvormer en zonnepanelen voor het eerst volledig uitgezet EN had gisteren alweer de hoge piek! Dus de omvormer en gans het groene energie systeem kan ik ook volledig uitsluiten.

Maar nu heb ik wel ontdekt dat die hoge pieken lijken te komen op dagen/uren dat het veel aan het regenen is! :F :? Hoe kan dat nou weer?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:41
@twix121 Heb je ergens een pomp in een kelder die (regen)water weg moet pompen?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11 19:26

joker1977

Tweakert

Dat zijn vrij forse pieken voor "er is niemand thuis". Zeker als je het bv. hebt over 1 kWh in een uur moet het relatief snel te pinpointen zijn.

Ik zou even systematisch alle groepen 1-voor-1 uitzetten om te achterhalen op welke groep het gebeurt. Maar een sluimer-verbruik van meer dan een kWh is verdacht, moet bijna wel een warmte iets zijn, d.w.z. bijvoorbeeld een electrische boiler of Quooker oid.

Zeker omdat je in die paar uurtjes ruwweg 80% van je hele verbruik erdoorheen jakkert is het wel de moeite om het even uit te zoeken.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:37
Een elektrische boiler? Dikke server? Airco? Pomp in een pompput?

• twix121
Er is mij iets opmerkelijk opgevallen! Ik heb paar dagen geleden een hymaliya zoutlamp gekocht met licht. Deze heb ik aangesloten op een tijdsklok, hij brand alleen in de avond op de slaapkamer. Wat mij is opgevallen is dat ik ineens ook in de avond die hele hoge piek heb sinds ik die zoutlamp gebruik! Ik ben er even zelf in verdiept, maar heeft dit niet iets te maken hebben met de "Primair energieverbruik"?!? Daar wordt de Energieklasse immers ook op gebaseerd. Ik heb wat informatie opgezocht, maar eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van. Het lijkt alsof "hoe langer het duurt dat de elektriciteit bij jou thuis is geraakt, hoe meer je zult verbruiken".
Wat is primaire energie?
Primaire energie is de totale energie inclusief de verliezen die gemaakt moeten worden voor het maken van energie, het transporten van energie en het opslaan van energie. Een voorbeeld en een illustratie verduidelijken dit principe.
Bij het verbranden van kolen, waarbij elektrische energie wordt gemaakt, wordt óók veel energie verbruikt. In dit voorbeeld kan wel 65% verloren gaan gedurende het proces. Kortom, er is 65% energie verloren gegaan voordat die bij een gebouw aankomt.

Het komt erop neer dat er voor elke 1 kWh elektrische energie die bij u thuis aankomt, bijna 3 kWh elektrische energie is gemaakt.
Bron: https://www.groenerbouwen...n-waarom-moet-u-dat-weten

@joker1977 Ja, met groepen uitzetten ben ik al eens mee begonnen, maar de aller belangrijkste heb ik nog niet geprobeerd. Zo heb ik eens een dag zonder licht gezeten in de woonkamer/wc.

@Sparkiee Geen airco, geen server, geen pompput en elektrische boiler heb ik getest met een energie meter en alles ziet er goed uit.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11 19:26

joker1977

Tweakert

twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:10:
Er is mij iets opmerkelijk opgevallen! Ik heb paar dagen geleden een hymaliya zoutlamp gekocht met licht. Deze heb ik aangesloten op een tijdsklok, hij brand alleen in de avond op de slaapkamer. Wat mij is opgevallen is dat ik ineens ook in de avond die hele hoge piek heb sinds ik die zoutlamp gebruik! Ik ben er even zelf in verdiept, maar heeft dit niet iets te maken hebben met de "Primair energieverbruik"?!? Daar wordt de Energieklasse immers ook op gebaseerd. Ik heb wat informatie opgezocht, maar eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van. Het lijkt alsof "hoe langer het duurt dat de elektriciteit bij jou thuis is geraakt, hoe meer je zult verbruiken".

Bron: https://www.groenerbouwen...n-waarom-moet-u-dat-weten

@joker1977 Ja, met groepen uitzetten ben ik al eens mee begonnen, maar de aller belangrijkste heb ik nog niet geprobeerd. Zo heb ik eens een dag zonder licht gezeten in de woonkamer/wc.

@Sparkiee Geen airco, geen server, geen pompput en elektrische boiler heb ik getest met een energie meter en alles ziet er goed uit.
Serieus ? Begrijp me niet verkeerd, maar dit topic loopt nu 1,5 maand en gezien de vermogensopname zou je bij een klein aantal groepen dit in no time kunnen achterhalen. Waarschijnlijk binnen een paar minuten als je weet waar je naar moet zoeken.

Ga alsjeblieft hulp zoeken bij je speurtocht - ik vrees dat je aandachtsboog te kort is om dit zelfstandig uit te zoeken.

Het klinkt misschien hard en lullig, zo is het niet eens bedoeld, maar met dit soort 'sluimer-verbruik' op bepaalde tijdstippen moet het iets extreem voor de hands liggend zijn. Als je dat in 1,5 maand niet kunt vinden dan lijkt het me sterk dat je het zelf gaat vinden...

• twix121
joker1977 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Serieus ? Begrijp me niet verkeerd, maar dit topic loopt nu 1,5 maand en gezien de vermogensopname zou je bij een klein aantal groepen dit in no time kunnen achterhalen. Waarschijnlijk binnen een paar minuten als je weet waar je naar moet zoeken.

Ga alsjeblieft hulp zoeken bij je speurtocht - ik vrees dat je aandachtsboog te kort is om dit zelfstandig uit te zoeken.

Het klinkt misschien hard en lullig, zo is het niet eens bedoeld, maar met dit soort 'sluimer-verbruik' op bepaalde tijdstippen moet het iets extreem voor de hands liggend zijn. Als je dat in 1,5 maand niet kunt vinden dan lijkt het me sterk dat je het zelf gaat vinden...
Heb je ook gelezen dat ik daarboven heb geschreven, ik denk dat het te maken heeft met de Primair energieverbruik. ;) Ik ga iig de hymalaya zoutlamp voorlopig ook niet meer gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door twix121 op 30-08-2023 13:30 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Heb je ook gelezen dat ik daarboven heb geschreven, ik denk dat het te maken heeft met de Primair energieverbruik. ;) Ik ga iig de hymalaya zoutlamp voorlopig ook niet meer gebruiken.
Nee, want dat is compleet iets anders, dat gaat er daar puur over dat voor het opwekken van primaire energie ook energie benodigd is (bijvoorbeeld de machines om kolen uit de grond te halen) en heeft niets te maken met wat jij op jouw meter/afrekening ziet.

Sowieso, je hebt probleem al heel lang, en die lamp nog maar net, dan kan dat toch niet gerelateerd zijn?
twix121 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:13:

Maar nu heb ik wel ontdekt dat die hoge pieken lijken te komen op dagen/uren dat het veel aan het regenen is! :F :? Hoe kan dat nou weer?
Die pieken zijn er anders waarschijnlijk ook, maar zie je niet omdat de opbrengst van de zonnepanelen dat verbloemen
twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:10:

Ja, met groepen uitzetten ben ik al eens mee begonnen, maar de aller belangrijkste heb ik nog niet geprobeerd. Zo heb ik eens een dag zonder licht gezeten in de woonkamer/wc.
Also: Als je alle op 1 groep na al uitgezet hebt en het issue er nog steeds is.. dan zit het toch in die ene (allerbelangrijkste) groep?
Wat zit er allemaal op die groep? En wat maakt die groep de allerbelangrijkste groep?

[ Voor 48% gewijzigd door Puc van S. op 30-08-2023 13:44 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Primair energieverbruik heb jij helemaal niets mee te maken. Dat geeft puur aan dat er om 1kWh bij jou thuis te krijgen meer energie nodig is. Maar dat gebeurd dus allemaal voor jouw meter en daar merk je helemaal niets van in huis.
Ik snap sowieso niet hoe je de link legt tussen Primair energieverbruik en een piek die je af en toe in je eigen huis ziet? Ik ben het dus wel eens met wat hierboven al wordt gezegd, als je na 1.5 maand dit nog niet hebt kunnen vinden en het je nog steeds dwars zit, moet je toch eens iemand vragen om mee te helpen. Want dit moet je toch niet zo heel moeilijk kunnen vinden.

[removed]

• twix121
Ik heb dit probleem al sinds het begin... om die reden begin ik om den duur te denken dat het gewoon toch allemaal normaal is en dat de energie leverancier gewoon wekelijks de cijfers qua verbruik aan het afronden en corrigeren zijn waardoor het lijkt dat hier iets mis is.

Het is ook niet dat ik maandelijks heel veel geld kwijt ben. Ik zit gewoon maandelijks nog onder de 50 euro met de huidige energie prijzen, maar ik denk steeds in mezelf dat het minder kan door die hoge pieken, maar dan zou ik misschien eindigen met maandelijks 20-30 euro en dat lijkt misschien toch wel een beetje heel weinig. Want als dit echt zou kunnen..., waarom klagen zoveel mensen dat zij geen energie kosten meer kunnen betalen?

@Puc van S. Ik heb ff gekeken, maar ik denk dat ik toch elke groep "zo goed als" gecontroleerd heb. Zo wou ik bijvoorbeeld de groep van de slaapkamer niet uitzetten, maar heb wel de wekkerradio getest (als enige electrisch apparaat in de slaapkamer) met een energie meter en die werkt gewoon normaal.

[ Voor 17% gewijzigd door twix121 op 30-08-2023 14:04 ]

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Je gaf aan dat het vooral op vochtige dagen was toch? Heb je buiten dan niet een stroomlekkage naar je tuinlamp(en)?

• twix121
sjtienuh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:04:
Je gaf aan dat het vooral op vochtige dagen was toch? Heb je buiten dan niet een stroomlekkage naar je tuinlamp(en)?
Ik heb de groep daarvan sowieso al eens uitgezet, maar piek was er nog steeds, dus daar ligt het niet aan.

Vraagje: kan er in een regenwater afvoerbuis van een dakgoot ook een afvoerpomp inzitten? (ja sorry belachelijke vraag, maar toch voor het zekerste...)

[ Voor 18% gewijzigd door twix121 op 30-08-2023 14:07 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb de groep daarvan sowieso al eens uitgezet, maar piek was er nog steeds, dus daar ligt het niet aan.
Dus dan schakel je de volgende groep uit en herhaal je dat totdat je weet van welke groep deze piek komt.
De stap erna is dat je in die betreffende groep de apparaten 1 voor 1 uitsluit. Doe dat een paar dagen en je weet waar je probleem vandaan komt.

[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 30-08-2023 14:08 ]

[removed]

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Weet je 100% zeker dat je hiermee de hele buitenruimte uitsluit? Of is er vanuit een van de groepen achter toch nog iets naar buiten getrokken?
Het feit blijft bestaan dat het wellicht inmiddels verstandig is om een electricien in te schakelen welke je erbij kan helpen. Iedere dag weer geld uit geven aan iets wat geen meerwaarde heeft is onnodig en de electricien heb je dan zo terug verdient.

• Puc van S.
twix121 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:58:

@Puc van S. Ik heb ff gekeken, maar ik denk dat ik toch elke groep "zo goed als" gecontroleerd heb. Zo wou ik bijvoorbeeld de groep van de slaapkamer niet uitzetten, maar heb wel de wekkerradio getest (als enige electrisch apparaat in de slaapkamer) met een energie meter en die werkt gewoon normaal.
Als volgens jou de wekkerradio het enige is wat op de slaapkamer aangesloten is, waarom kun je dan niet de groep daarvan uitzetten?

Mocht het om de radio zelf gaan dat je die nodig hebt, haal een verlengsnoer en sluit hem aan op een andere groep.

• twix121
Puc van S. schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Als volgens jou de wekkerradio het enige is wat op de slaapkamer aangesloten is, waarom kun je dan niet de groep daarvan uitzetten?

Mocht het om de radio zelf gaan dat je die nodig hebt, haal een verlengsnoer en sluit hem aan op een andere groep.
Oké, ik zal dat eens proberen.

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-11 21:55
Kun je je energieverbruik ook live zien op het scherm van je meter? Dat zou een stuk sneller gaan met testen lijkt me. Soms moet je een paar keer op een knop drukken om dit te kunnen zien.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34

FreakNL

Well do ya punk?

Logisch blijven nadenken

Elke keer een groep uitzetten en dan kijken of er een piek is.

Is die piek er, dan kun je de groep die tijdelijk uitstaat uitsluiten en dus weer aanzetten.

Net zolang doorgaan totdat je de boosdoener/groep gevonden hebt. En dan op die groep gaan zoeken.

Je moet juist NIET apparaten die op een tijdelijke uitgeschakelde groep zitten met een verlengsnoer op een andere groep gaan zetten, dan kom je er nooit achter.

Enige lastige is dan koelkast/ijskast. Maar dat moet je even plannen dan.

Verder zou ik een p1 meter aanschaffen en kijken of het verbruik bij Engie wel klopt. Wellicht is het een delay van doorsturen van je data door de slimme meter. Maar met een P1 meter meet je lokaal dus je bent niet afhankelijk van een 3e partij.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 30-08-2023 14:15 ]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:39

Kheos

FP ProMod
behalve totaal niet dus
alles gemeten van de smartphone tot de mechanische ventilatie, behalve dan de zoutlamp, de koelkast/vriezer, de gehele slaapkamer groep, de omvormer...
kun je alsjeblieft eerst alles uitmeten en dan nog eens terugkomen?

• twix121
Ok ok, ik zal nog wat met de groepen spelen, ik heb nu de groep van de slaapkamer uitgezet. Daarna heb ik er nog 6 te doen. :P Dus nog beetje geduld graag :)

[ Voor 11% gewijzigd door twix121 op 30-08-2023 14:36 ]

• Puc van S.
Is het verbruik er nu dan ook (of waarneembaar)?

Want gezien jij zegt dat het alleen er is als de zon afwezig is (oftwel de panelen het verbruik niet compenseren) en het hier (en volgens mij in het grootste gedeelte van NL) zonnig is..

• twix121
Puc van S. schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:41:
Is het verbruik er nu dan ook (of waarneembaar)?

Want gezien jij zegt dat het alleen er is als de zon afwezig is (oftwel de panelen het verbruik niet compenseren) en het hier (en volgens mij in het grootste gedeelte van NL) zonnig is..
Nee, kan dat alleen zien als de zon niet schijnt en heb ook geen p1 meter. Dus het kan ff duren wanneer ik het kan waarnemen in de app. Op dit moment schijnt de zon, maarja.. ik zal het later in de week wel kunnen zien omdat het geen zonnige week zal worden.
Pagina: 1