Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies zonnepalen: offerte check en juiste omvormer

Pagina: 1
Acties:

• omenick
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 17:16
Beste Tweakers,

Wij willen graag zonnepanelen en airco laten aanleggen. Wij hebben reeds twee offertes ontvangen, en nog een aantal onderweg. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ben met name benieuwd of Solar Edge gaat werken.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbMsFTgAgaUaJOBSAlEV9C3GgOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FAp6F3MYp3TYksG4Ho2XtZxP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXV2O7hLtAutof0c1qUieoKhEjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EDmympgvxKpPLO3hPesPHyua.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Panelen bij voorkeur plat op de dakpannen. Ze kunnen op twee delen gelegd worden. SolarEdge Designer geeft aan ~30m2 op het west/noord-westen en ~20m2 op het zuiden.
Schaduw
Kleine dak op het zuiden heeft in de ochtend zon totdat de zon aan het eind van de middag naar de achterkant van het huis verschuift. De panelen aan de achterkant op westen krijgen vanaf het middaguur zon tot de zonsondergang.
Jaarverbruik
Jaarverbruik is nu 2700kwh, ik verwacht dat hier ~500kwh bijkomt voor de airco.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting, bij voorkeur een verdeler op de wasmachinegroep op zolder.
Budget en doel
Aangezien ons jaarverbruik meevalt is het doel om de terugverdientijd redelijk te houden (<8 jaar). Daarom is het budget max. €6.500.
Wie gaat het project uitvoeren
We willen het laten doen, als het kan meteen de airco door dezelfde partij.
Bijhouden van data
Ik houd alles bij in Home Assistant. Energiemeter lees ik al uit, dus productie van de panelen wil ik graag uitlezen.
Reeds verkregen offertes
Lokale aanbieder
Deze heeft onze voorkeur nu, heeft ook andere huizen in de straat gedaan.
  • 14 TW Solar Shingled All Black TH405PMB5 60SBF
  • 1 SolarEdge HD-Wave 3680H
  • 14 SolarEdge Power Optimizer S440
  • 1 ClickfitEvo montagesysteem
  • 1 Miniverdeelkast op aansluiting wastoestel
Vermogen is 5.670 Wp. Verwachte opbrengst is 4.423 kWh. Prijs = €6.480.

VEH collectieve inkoop
  • 14 Longhi Full Black 410Wp
  • Goodwe serial omvormer
Verwachte opbrengt is 4.760 kWh. Prijs is €6.311, met optie voor Enphase voor €1.862. Deze offerte vind ik te duur.
Regio
Noord-Brabant
Vragen
  1. Wat vinden jullie van bovenstaande offerte?
  2. Ik lees ergens dat voor Solar Edge een minimaal aantal panelen zon nodig heeft om goed te kunnen werken. Zijn de 5 panelen op het kleine dagdeel voldoende? Waar kan ik daar meer over lezen?
  3. Enphase klinkt als het betere systeem. Feit of fabel in mijn situatie?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door omenick op 15-07-2023 14:13 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
VEH is niet eens verkeerd… maar SE voor zo goed als zelfde prijs is heel erg scherp.

Wel met s500b, dan redden de 5 het zonder hulp van west er zal iets bij op komen. Niet luisteren naar installateur als hij zegt dat het wel goed komt… designer onderschat het probleem van kleine aantallen.
Heb je SE designer rapport? De omvormer voelt aan de lichte kant.

Enphase is een beter systeem als het een complex dak of schaduw met kleine aantallen. Bij jouw overbodige luxe - dat is zelfs SE al eigenlijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30
Wat is je budget voor installatie? Aan de hand van de prijs is het 6500 voor de onderdelen, installatie kan gemakkelijk 3000-6000 euro kosten afhankelijk van het dak. Bijvoorbeeld er is ook een gewicht en je dak moet dit ook kunnen ondersteunen. Als een installateur zegt dat zulke problemen ‘wel goed lopen’ of niet moeten ingezien worden is een kenmerk van iemand die het niet nauw neemt met veiligheid (en verdwijnen zodra er een probleem is).

Een systeem met meer modulaire onderdelen kan misschien wel goedkoper zijn, maar installatie wordt dan duurder. Zijn je vergunningen al geregeld? Is er al iemand onder het dak gaan kijken of er balken bij moeten?

Het kost gemiddeld 7500 voor 10 panelen en die kosten gaan sterk omhoog in de laatste paar maanden, 14 panelen op een gesplitst dak zou ik verwachten rond de 10-12,000 euro te kosten.

Daarnaast is je inverter hoogstwaarschijnlijk te klein, voor het aantal panelen die je hebt komen ze net onder het “maximum”vermogen, maar eenmaal de-rated voor temperatuur (als het lekker warm wordt) ga je het vermogen snel overschrijden. Daarnaast is je maximum output power maar 3.68kW terwijl je panelen (14*400W) kunnen leveren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Ronald
@Guru Evi waar haal je in hemelsnaam die prijzen vandaan... Die slaan nergens op.

Vergunningen? Hoezo? Dit is gewoon plat op dak en dus vergunning vrij

Waar haal je de onzin over de-raten vandaan?
De panelen kunnen door de ligging en minder dan 1000W/m2 zon helemaal niet 14x405 maken

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Sorry maar ik ga het gewoon bot stellen: je hebt riant onvoldoende kennis op dit gebied. Blijf lezen en leer...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Let even op, wat ze in de meterkast beneden gaan doen na plaatsen van de PV verdeler...

Aardlek klapt eruit door zonnepanelen?

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2023 16:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30
@Ronald: plat dak of niet, je dak moet de panelen kunnen ondersteunen. Ik weet niet of je een vergunning nodig hebt, hangt af van de installatie, hoever je panelen van de kant van het dak liggen, waar je omvormer staat (binnen of buiten) en in sommige streken en gebouwen moet je wel degelijk een vergunning krijgen. Daarnaast moet je nog tenminste een keuring en melding maken.

Je kan zelf de prijzen opzoeken voor deze onderdelen en dan kom ik al tot aan de 6000 euro zonder de gemiddelde kosten van installatie toe te voegen. Ik weet dat er kerels zijn die aan heel lage kosten zulke installaties doen, maar zijn ze dan verzekerd, weten ze de plichten en voorwaarden van jouw gemeente (en houden ze zich eraan), wat voor mensen nemen ze aan etc. - als een inspecteur een jaar later aan je deur staat, of het dak begint te lekken, of de wind pikt een paneel van het dak en beschadigt de auto van je gebuur, waar ga je dan het geld terugvragen, want ik weet uit ervaring dat de regering noch de verzekering ertussen gaat komen als blijkt dat je iemand hebt aangenomen die zijn papieren niet in orde heeft.

De-rating (declasseren) van de inverter en alle energiedragers, als de inverter warmer wordt kan het minder energie omzetten en de maximum input gaat omlaag (afhankelijk van de temperatuur tot 25%). Vooral als je inverter buiten staat of input heel erg dicht bij de maximum waarde zit, ik voel me beter om dan letterlijk een paar euro meer uitgeven aan het slag groter dan binnen een paar jaar moeten vervangen omdat ie altijd aan/uit gaat.

En ivm leren, ik ga mijn diploma in industriële electronica even ophalen. Ik heb over 20 jaar al 3 huizen gehad, de bricoleur met de laagste kosten is niet altijd de beste op lange termijn, vooral niet als het om je dak gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 15-07-2023 18:38 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Ronald
@Guru Evi er klopt nog steeds geen bal van wat je zegt.

De woning oogt voor mij gewoon Nederlands. Vergunning en keuring zijn niet van toepassing. Dat is echt specifiek voor België.

• omenick
Ronald schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:17:
VEH is niet eens verkeerd… maar SE voor zo goed als zelfde prijs is heel erg scherp.

Wel met s500b, dan redden de 5 het zonder hulp van west er zal iets bij op komen. Niet luisteren naar installateur als hij zegt dat het wel goed komt… designer onderschat het probleem van kleine aantallen.
Heb je SE designer rapport? De omvormer voelt aan de lichte kant.

Enphase is een beter systeem als het een complex dak of schaduw met kleine aantallen. Bij jouw overbodige luxe - dat is zelfs SE al eigenlijk.
Bedankt voor je reactie! De S500b ziet er inderdaad beter uit voor het kleinere dakdeel, ga ik zeker bespreken en laten opnemen! De omvormer is inderdaad licht; ik vermoed dat de 3680 is gekozen als maximum op de bestaande 16A groep van de wasmachine.

SolarEdge Designer rapport heb ik, maar de verwachte opbrengst is hier een stuk hoger, dus ik gok dat mijn tekening niet nauwkeurig genoeg is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DRHZHN9DaFWc_-_yuJT_7575Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZtoPArTxoqkTqEQGcoKpKbME.png?f=fotoalbum_large

• omenick
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:15:
Let even op, wat ze in de meterkast beneden gaan doen na plaatsen van de PV verdeler...

Aardlek klapt eruit door zonnepanelen?
Het volgende staat in de offerte:
  • 1 Aanpassen verdeelkast meterkast, distributiegroep
Ik denk dus dat de groep is de meterkast direct op de hoofdschakelaar wordt gezet en er een twee nieuwe aardlekschakelaars worden geplaatst op deze groep, 1 voor de wasmachine en 1 voor panelen?

• omenick
Guru Evi schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:34:
@Ronald: plat dak of niet, je dak moet de panelen kunnen ondersteunen. Ik weet niet of je een vergunning nodig hebt, hangt af van de installatie, hoever je panelen van de kant van het dak liggen, waar je omvormer staat (binnen of buiten) en in sommige streken en gebouwen moet je wel degelijk een vergunning krijgen. Daarnaast moet je nog tenminste een keuring en melding maken.

Je kan zelf de prijzen opzoeken voor deze onderdelen en dan kom ik al tot aan de 6000 euro zonder de gemiddelde kosten van installatie toe te voegen. Ik weet dat er kerels zijn die aan heel lage kosten zulke installaties doen, maar zijn ze dan verzekerd, weten ze de plichten en voorwaarden van jouw gemeente (en houden ze zich eraan), wat voor mensen nemen ze aan etc. - als een inspecteur een jaar later aan je deur staat, of het dak begint te lekken, of de wind pikt een paneel van het dak en beschadigt de auto van je gebuur, waar ga je dan het geld terugvragen, want ik weet uit ervaring dat de regering noch de verzekering ertussen gaat komen als blijkt dat je iemand hebt aangenomen die zijn papieren niet in orde heeft.

De-rating (declasseren) van de inverter en alle energiedragers, als de inverter warmer wordt kan het minder energie omzetten en de maximum input gaat omlaag (afhankelijk van de temperatuur tot 25%). Vooral als je inverter buiten staat of input heel erg dicht bij de maximum waarde zit, ik voel me beter om dan letterlijk een paar euro meer uitgeven aan het slag groter dan binnen een paar jaar moeten vervangen omdat ie altijd aan/uit gaat.

En ivm leren, ik ga mijn diploma in industriële electronica even ophalen. Ik heb over 20 jaar al 3 huizen gehad, de bricoleur met de laagste kosten is niet altijd de beste op lange termijn, vooral niet als het om je dak gaat.
Dank voor je reactie. De betreffende partij is geen beunhaas, maar een gerenomeerde partij met registratie in het solar-register. Zoals vermeld heeft hij hier in de straat meerdere huizen gedaan, die nu 2 jaar zonder problemen werken :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
omenick schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Het volgende staat in de offerte:
  • 1 Aanpassen verdeelkast meterkast, distributiegroep
Ik denk dus dat de groep is de meterkast direct op de hoofdschakelaar wordt gezet en er een twee nieuwe aardlekschakelaars worden geplaatst op deze groep, 1 voor de wasmachine en 1 voor panelen?
De distributiegroep zou dan een losse zekeringautomaat zijn in je meterkast, buiten je bestaande aardlekschakelaars om.
In de PV verdeler zitten 2 aardlekautomaten. 1 voor wasmachine en 1 voor PV
Wasmachine moet 30 mA en PV mag 300 mA zijn

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2023 09:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
@omenick de distributie groep zou 20A mogen zijn met 2,5mm2 bedrading

Dan is een 4kW omvormer mogelijk

Is het verlies rapport met s500b?

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 16-07-2023 09:50 ]

• omenick
Ronald schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:50:
@omenick de distributie groep zou 20A mogen zijn met 2,5mm2 bedrading

Dan is een 4kW omvormer mogelijk

Is het verlies rapport met s500b?
Dit is het verlies rapport met S500b, omvormer SE3680H:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2afsQzpczreymdToHxVFxqTwhsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ff4urgd5LrLAfwR2lY2seIWZ.png?f=fotoalbum_large

Optimizer efficiëntieverlies is hetzelfde, maar zei je hierboven al.

Dit is het verlies rapport met S500b, omvormer SE4000H:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeKn605iGUcHbrYZ7NKbv-tG6ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCIamKZbzNBOqnmKM9U1bX6j.png?f=fotoalbum_large

Scheelt ongeveer 0,5% opbrengst, dus gezien de geringe meerprijs wel de moeite lijkt me :)

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 22:25
@Ronald zou je hier niet gewoon een string-omvormer kunnen toepassen? Lijkt me niet zo'n slechte opstelling en zal wel goedkoper uitkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-07-2023 18:20 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27

_Arthur

blub

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
@Ronald zou je hier niet gewoon een string-omvormer kunnen toepassen? Lijkt me niet zo'n slechte opstelling en zal wel goedkoper uitkomen?
Zou TS even zelf moeten berekenen/designen in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De topic titel gaat blijkbaar hier over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb9YWqJ3SY6i081B2cq6kdV2zSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M2JRvrgkI25tl9KQlSXcc6Pi.jpg?f=user_large

Waarom zeg je dat niet even Alfons? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Ronald
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
Ja kan heel goed met string, maar dan moet de string offerte wel daadwerkelijk voordeliger zijn.

Tegen 150 euro meer ga ik niet negatief adviseren over een westers merk omvormer (-systeem)

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 22:25
Ronald schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Ja kan heel goed met string, maar dan moet de string offerte wel daadwerkelijk voordeliger zijn.

Tegen 150 euro meer ga ik niet negatief adviseren over een westers merk omvormer (-systeem)
check, had ik gemist. had alleen de SE offerte zien staan.

• Ronald
@omenick s500b vind ik dan zeker gewenst.
De post opbrengst factor verlies is zeer onzeker, valt vaak erger uit.

Omvormer clipping, aftoppen, is zeer goed voorspelbaar, daarom vind ik het veel hogere percentage niet zo erg.

0,5% is 26kWh in dit geval. Duurt lang om dat terug te verdienen (aftop zit altijd op momenten dat je het niet nodig hebt, dus zonder salderen is het een goedkoop moment)

Opbrengst factor gebeurd eerder op momenten, vroeg en laat, dat je er meer aan hebt.

Maar de 4kW lijkt me de betere keuze.

Pagina: 1