Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1973694

Topicstarter
x

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:45
Denk dat het sneller en goedkoper is om een DVD te rippen. ( weet niet over hoeveel dvd's je het hebt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat is wel een heel vreemde DVD. Kan het zijn dat de ondertiteling onderdeel uitmaakt van het filmbeeld?
Dat komt soms voor bij oude films.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:17
Ik zou hem ook eerst rippen en dan converteren naar mp4 of mkv. Veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1973694 We leven in het 4K tijdperk en jij kijkt nog DVD's met 480p?

Grote kans dat die film er tegenwoordig ook in 1080p of zelfs 4K is.

Doe je zelf dus een plezier en ga met de tijd mee.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26
Ja, dat met die "verplichte ondertiteling" is typisch iets van Franse DVD/BD releases.
Misschien at deze workarounds nog werken?

AVForums: Removing forced subtitles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
M.a.w. ik wil wel, maar de technologie is er niet klaar voor.
Het tegenovergestelde: je bent niet klaar voor de nieuwe technologie.
Ik wordt nogal vaak belachelijk gemaakt dat ik nog DVD's koop. Maar de reden is dat ik graag oude films terug wil zien die nergens bij ee streaming dienst zijn te vinden.

Alleen rip ik ze wel direct naar mijn NAS om met enigszins verouderde spullen (o.a. een Mede8er en domme TV) toch op een moderne manier te bekijken.

Je zou zelf een dedicated miniPC kunnen bouwen met DVD speler er in en daar een LInix distro op installeren. Maar ik vrees dat je dat ook een hoop "gedoe" vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet iets als een Intel NUC met een (externe)DVD speler? Dat is klein genoeg om achter je TV te zetten, en is veelzijdiger dan een DVD speler.

Die machine kun je dan ook gebruiken om zo nu en dan eens wat te rippen. Want optische media heeft niet het eeuwige leven. En er is genoeg dat alleen op DVD te vinden is als je ook eens kijkt naar de niet mainstream dingen, zonde als je dat dan niet meer ergens anders kan terugvinden als je DVD ermee is gekapt)

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 20-07-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Volgens mij verschillen we niet zo veel m.b.t. de technologie.

Je zegt dat de technologie er is voor jou en niet andersom. Dat gaat op als je bedrijfsmatig gebruik maakt van IT en dan custom made oplossingen ontwikkelt.
Dat kan ook privé, vandaar mijn voorstel voor een zelfbouw mediaplayer/HTPC.

Consumentenapparatuur is er voor de massa, terwijl wij een andere manier van films kijken hebben, die niet meer aansluit bij wat de massa doet.
Daarom zal ook VLC installeren op een TV en afspelen van USB niet lekker werken. Dergelijke truukjes is geen rekening mee gehouden bij het ontwerp. En die USB poort kan wel eens te traag zijn voor film.

Van NAS afspelen via wifi gaat bij mij best goed, maar ik heb geen blue-ray DVD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Dat laatste dus.
Zelfs hier op Tweakers werd ik al eens uitgemaakt voor dinosaurus toen ik schreef dat ik nog DVD's kocht.

Bij het rippen van DVD's moet je letten op het bestandstype. Lang niet elk soort wordt ondersteund. En sommige werken alleen als je er een HDD aan hangt van hun eigen merk of spelen alleen bestanden af die je met de TV er op heb gezet. Dus eigenlijk alleen uitgesteld kijken.

Heeft jouw TV wel DLNA? Want dat is een indicatie dat de TV ook geschikt is om eigen content af te spelen via het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Kan het zijn dat je de ene keer wel verbinding kan krijgen en een dag later weer niet omdat de laptop een ander ip adres krijgt toegewezen?

VLC heeft niet percee een mediaserver nodig.
Als je op de laptop een folder instelt om bestanden te delen, dan kan je in VLC naar die folder bladeren via menuitem Map Openen.
Ik heb op mijn NAS ook geen mediaserver geïnstalleerd, alleen maar bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

Hier ook Dino, maar ben het snel verleerd DVDs en Blueray, ik heb er aardig wat, maar moet onder mijn tv duiken om het allemaal aan te sluiten in het sporadische geval dat ik zo'n schijfje wil bekijken die niet op Netflix /HBO /Disney+ staat. En dan er achter komen dat die film die ik DVD heb op de streaming er wel in HD beschikbaar is.

Maar kan je m niet rippen zonder ondertiteling en dan weer terug branden zonder?
Dan hoef je dat alleen voor deze serie te doen. Hoef je geen moeilijk gedoe te doen met HTPC te maken.

Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hebt niet toevallig een chromecast in of aan je tv? Dan kun je voor die enkele problematische dvd vanaf een pc of je laptop streamen naar de chromecast. Hiervoor gebruikte ik vroeger een plugin voor de chrome-browser. Als je een Android telefoon hebt, krijg je daar bovendien automatisch de bediening op te zien, dus het is niet zo'n punt dat je pc elders staat.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:44
Als ik met een usb c naar usb dongle een externe dvd speler op m'n mobiel aansluit werkt dat ook, zou je hem dan ook niet gewoon rechtstreeks op je tv kunnen aansluiten? Aangezien je android tv hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door fredhuizinga op 22-07-2023 20:23 ]

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:25:
@Anoniem: 1973694 We leven in het 4K tijdperk en jij kijkt nog DVD's met 480p?

Grote kans dat die film er tegenwoordig ook in 1080p of zelfs 4K is.

Doe je zelf dus een plezier en ga met de tijd mee.
[PAL dvd's zijn geen 480p |:( , op de ondertiteling na is het nog best kijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik zou VLC / Streamen vanaf een PC en alle andere houtje touwtje oplossingen vergeten. Met zoveel DVD's is het de tijd/moeite waard om het in 1x goed te doen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

Wat jou qua software uit de brand gaat helpen is:
https://github.com/automa...automatic-ripping-machine

Dit is software waarmee je het hele rip proces kunt automatiseren. Ik rip hiermee zo'n 9 dvd's per 10/15 minuten. Daarna nog wel handmatig de films naar de juiste folder slepen, maar dat is een kleine moeite.

Wat je nodig hebt:
PC kast met zoveel mogelijk 5,25" bays.
Evenveel dvdspelers als 5,25" bays.
Een simpel moederbord/cpu/ram etc. (kost namelijk vrijwel geen rekenkracht).
Een pcie > sata insteekkaart voor extra sata aansluitingen voor de dvd spelers.
Een kleine ssd als bootdrive waarom je ARM installeert.

Ik denk dat ik zo'n 150, misschien 200 euro kwijt was voor alles.

Vervolgens rip je met ARM de DVD's naar een interne/externe hdd of zoals ik het doe; rechtstreeks naar de cache drive van mijn unraid server. Daar aangekomen controleer ik de rip en zet het in de juiste map onder /movies. Een NAS is in dit geval onmisbaar. Je kunt voor een kant en klare Synology gaan of voor een zelfbouw met unraid/truenas. Allebei de opties hebben voor en nadelen en het komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur.

Qua software om het te organiseren kun je het beste de *arr software gebruiken. Dus Sonarr/Radarr voor series en films. Dan weet je welke films je hebt en in welke kwaliteit. Eventueel later nog Prowlarr/Bazarr gebruiken als je met downloads wilt gaan werken (voor het geval een dvd bijvoorbeeld kapot is).

Om je bibliotheek te bekijken kun je Jellyfin of Plex gebruiken. Jellyfin is opensource en gratis, maar hier en daar nog met wat scherpe randjes. Voor Plex heb je Plex Pass nodig, kost je eenmalig een klein bedrag, maar is voor de rest vrijwel plug en play (om bijvoorbeeld ook buitenshuis te kijken). In de programma's kun je vervolgens de posters en alle andere info cureren, voor zover dat niet allemaal automatisch gaat.

Kijken op apparaten doe je dan met de respectievelijke apps van Jellyfin of Plex. Voor (oude) TV's raad ik de uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB aan. Voor 5 tientjes geeft je dat heel veel gemak. Ik zet er persoonlijk wel altijd een andere launcher op (F-Launcher) en verander de Netflix knop naar Plex met de app button mapper. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur en van latere zorg.

Begin met de ARM machine. Als je qua NAS er nog niet uit bent kun je het voor nu rippen naar een interne/externe hdd. Ik weet alleen niet hoe goed zoveel schrijfacties samengaan met een normale hdd, dus als het even kan zou ik een 2TB ssd/nvme erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:44
Anoniem: 1973694 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:44:
Oei, dat ziet er uit als een ... probeert maar wat. De technologie is wat dat betreft gewoon nog niet rijp genoeg.
Had je al geprobeerd om je externe dvd speler die je normaal op je laptop aansluit rechtreeks via usb op je smart tv aan te sluiten? Zodat VLC deze op je android tv ziet?

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vroeger had je tools zoals DeCSS om de encryptie van DVDs af te trekken en gewoon de .VOB files op je HDD te zetten. Dan had je gewoon alle menu's en dergelijke als je dat wilde. Dat werkte vanuit VLC altijd prima.
En omdat die bestanden allemaal maar 1GB groot zijn, werkt dat prima op FAT32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
TERW_DAN schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:02:
Vroeger had je tools zoals DeCSS om de encryptie van DVDs af te trekken en gewoon de .VOB files op je HDD te zetten. Dan had je gewoon alle menu's en dergelijke als je dat wilde. Dat werkte vanuit VLC altijd prima.
En omdat die bestanden allemaal maar 1GB groot zijn, werkt dat prima op FAT32
Dat bestaat nog steeds. Ik gebruik al jarenlang DVDFab. In eerste instantie om de regiocode te omzeilen van met name USA DVD's.
Mijn oude Mede8er mediaspeler kan daar ook mee overweg bij afspelen vanaf de NAS.
Maar met nieuwere spelers lukt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 1973694 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:44:
Ik lees ook serieuze waarschuwingen over de veiligheid van UPnP, omdat je porten openzet, ook voor hackers. Niet zo erg voor een printer, of een dvd-speler, maar niet iets dat ik open wil hebben staan op mijn laptop.
Ik heb dus de UPnP service permanent gedisabled op mijn laptop, waarmee VLC op de Samsung telefoon via UPnP nu natuurlijk ook niet meer werkt. De laptop komt nu, volgens verwachting, in VLC op de Samsung alleen nog maar met het smb ikoontje op, dat niet werkt, maar wel moet gaan werken.
Als je de poort open zet naar het internet vraag je inderdaad om problemen. Zolang je dat niet doet, kan alleen jij erbij op het lokale netwerk. Zo ook kwaad willenden. Dus als het al gebeurd, zullen ze veel meer kunnen dan via UPnP alleen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 13:01 ]