Badkamerverlichting automatisch UIT met dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Ik loop mijn hoofd erop te kraken, maar kom er niet uit. 8)7

In mijn badkamer komen een aantal LEDjes die aangesloten worden op een druk-draai LED-dimmer (deze; geschikt voor opname in wisselschakeling). Daarnaast dient er een bewegingssensor te komen. Het gewenste gedrag is;
  1. Lichten gaan NIET automatisch aan.
  2. Lichten gaan WEL automatisch uit als er ca. 10 minuten lang geen beweging is gedetecteerd.
  3. Aan- en uit is altijd te regelen met de druk-draai dimmer.
Ik ben redelijk thuis in smarthome spullen, maar wil eigenlijk voorkomen dat te gebruiken vanwege de betrouwbaarheid (de badkamer is onderdeel van een verhuur locatie). Is het mogelijk dit gedrag te met een 'klassieke' schakeling te maken? Zo ja, weet iemand hoe?

[ Voor 0% gewijzigd door MWDKing op 15-07-2023 23:05 . Reden: Extra duidelijk maken dat ik geen automations in HA wil gebruiken ]

Beste antwoord (via MWDKing op 16-07-2023 11:14)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@MWDKing Je zoekt dan een relais met maak en breek contact, al houd je altijd wel een edge case waarbij pir niets detecteert en je licht aan wilt. Daar kan je omheen werken met een timer circuit/delay.

Dat is wel de lastige manier.
Je kunt een Sonoff of Shelly pakken, een relatief simpel stukje code schrijven en ervoor kiezen om geen wifi te gebruiken.
Met bijvoorbeeld Tasmota geflashed kan je wifi uit zetten en vrij simpel rules schrijven om te doen wat je wilt.
M.i. de makkelijkste manier om een IC te gebruiken voor aansturing. En als je dat in HA kunt kom je daar vast wel uit.

- knip -

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Welke bewegingssensor heb je? En hoe heb je alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Groningerkoek schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:37:
Welke bewegingssensor heb je? En hoe heb je alles aangesloten?
Ik heb nog geen bewegingsensor en ik heb nog niks aangesloten. Doel is eerst even een 'ontwerpje' te hebben voordat ik deze koop en aansluit.

[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 15-07-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik denk aan een klassieke start-stop, en een vertraagd opkomende afvallend relais aan de bewegingsmelder, wordt wel best bewerkelijk.
Denk dat een Shelly net wat eenvoudiger wordt, drukknop aan ene ingang (voor aan/uit en dimmen met lang drukken), en dan 2e ingang voor bewegingsmelder; wat scripten en zou moeten lukken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
naftebakje schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:31:
Ik denk aan een klassieke start-stop, en een vertraagd opkomende afvallend relais aan de bewegingsmelder, wordt wel best bewerkelijk.
Denk dat een Shelly net wat eenvoudiger wordt, drukknop aan ene ingang (voor aan/uit en dimmen met lang drukken), en dan 2e ingang voor bewegingsmelder; wat scripten en zou moeten lukken.
Met home automation krijg ik het makkelijk voor elkaar (ben geen fan van Shelly overigens ivm Wifi ipv Zigbee), maar ik wil graag onafhankelijk zijn van die producten en het zonder draadloze communicatie en een hub met scripts oplossen. Maar als het niet anders kan, dan zal ik wel moeten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06 10:58
Uhh, dimmer vervangen door een ecodim met zigbee/zwave. Zigbee/zwave motion sensor en een automation ergens daar tussen

https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-pro.html

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Squixx schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:32:
Uhh, dimmer vervangen door een ecodim met zigbee/zwave. Zigbee/zwave motion sensor en een automation ergens daar tussen

https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-pro.html
Mijn vraag is juist of het met een 'reguliere schakeling' te fixen is. Met HA kan ik het wel ja, maar zo zoals hierboven al uitgelegd wil ik dat niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06 10:58
Niet zolang je de aan niet koppeld aan de motion sensor denk ik.

Dan zit je aan of een timer knop, of een bewegings sensor vast ( in serie met de dimmer)

android since G1.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@MWDKing Je zoekt dan een relais met maak en breek contact, al houd je altijd wel een edge case waarbij pir niets detecteert en je licht aan wilt. Daar kan je omheen werken met een timer circuit/delay.

Je kunt een Sonoff of Shelly pakken, een relatief simpel stukje code schrijven en ervoor kiezen om geen wifi te gebruiken.
Met bijvoorbeeld Tasmota geflashed kan je wifi uit zetten en vrij simpel rules schrijven om te doen wat je wilt.
M.i. de makkelijkste manier om een IC te gebruiken voor aansturing. En als je dat in HA kunt kom je daar vast wel uit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Raymond P schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:19:

Bedankt voor je reactie!

Sonoff flashen met Tasmota heb ik al eens gedaan en is inderdaad een optie om een lokaal IC'tje te maken.

Maar zonder met een IC te werken heeft mijn voorkeur. Het zou dan zoiets worden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMEUK_OgmDbddDDla_t9AriRwhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDR1gj86PG3hmXzia7SKuF97.jpg?f=fotoalbum_large
En dan gewoon 230V op de PIR sensor en daarmee een relais schakelen. Wel omslachtig inderdaad. Ik heb nog hoop dat er een PIR sensor bestaat waarbij het relais zit ingebouwd zodat je deze altijd met dimbare lampen kan gebruiken. Die heeft dan een eigen 230V aansluiting nodig voor de voeding (of een andere spanning) en dan potentiaalvrij een losse ingang en 1 (of 2) uitgangen (NC/NO).

Deze heeft dat zo te zien. Ik ga nog even verder puzzelen :P

[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 16-07-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@MWDKing Nee, de PIR kan je niet in serie laten schakelen.
Je wilt immers altijd het licht aan en uit kunnen schakelen en niet pas als PIR je detecteert.

Wat je zoekt is XNOR en NC PIR met delay op detectie. Ik betwijfel of je dat kant en klaar als relais gaat kunnen vinden, dat wijkt behoorlijk af van default en ga je vrijwel zeker niet in een wandcontactdoos-maatje vinden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:44
Ik zag laatst deze; https://partner.gira.com/...chtschalter/sensotec.html

Doet niet exact wat je wilt, maar zou een oplossing kunnen zijn.
Bij detecteren beweging schakelt het gedimd in, pas bij “contact” met de schakelaar kun je het volledig inschakelen.
Heb de specificaties niet gelezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MWDKing schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:24:
[...]Maar zonder met een IC te werken heeft mijn voorkeur. [...]
Succes met de zoektocht naar een dimmer zonder IC ;)
Ze verkopen ze misschien nog, de antieke triac dimmers die door een diac en RC-netwerkje werden gestuurd; maar die kunnen erg slecht om met niet-resistieve belastingen (zoals LEDlampen).
'Goeie' dimmers hebben IC's nodig, om nuldoorgangsdetectie te doen en een goeie pulstrein te geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
naftebakje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:42:
[...]
Succes met de zoektocht naar een dimmer zonder IC ;)
Ze verkopen ze misschien nog, de antieke triac dimmers die door een diac en RC-netwerkje werden gestuurd; maar die kunnen erg slecht om met niet-resistieve belastingen (zoals LEDlampen).
'Goeie' dimmers hebben IC's nodig, om nuldoorgangsdetectie te doen en een goeie pulstrein te geven.
Ik bedoelde een programmeerbare IC (Wemos, arduino, sonoff met tasmota, dat soort spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Raymond P schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:11:
@MWDKing Nee, de PIR kan je niet in serie laten schakelen.
Je wilt immers altijd het licht aan en uit kunnen schakelen en niet pas als PIR je detecteert.

Wat je zoekt is XNOR en NC PIR met delay op detectie. Ik betwijfel of je dat kant en klaar als relais gaat kunnen vinden, dat wijkt behoorlijk af van default en ga je vrijwel zeker niet in een wandcontactdoos-maatje vinden.
De lichtknop zou wil in het detectiebereik van de PIR komen, dus in principe gaat hij dan altijd aan met de knop. Maargoed. Ik heb toch maar gekozen voor een Zigbee oplossing; zigbee sensor (mmWave in plafond) met een Zigbee dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
MWDKing schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:24:
Het zou dan zoiets worden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMEUK_OgmDbddDDla_t9AriRwhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDR1gj86PG3hmXzia7SKuF97.jpg?f=fotoalbum_large
En dan gewoon 230V op de PIR sensor en daarmee een relais schakelen.
Je snapt wel dat als je zoiets maakt en het licht wordt uitgeschakeld door de PIR, dat het dan de volgende keer als je de badkamer inkomt weer wel vanzelf inschakelt?

Volgens mij was dat niet wat je bedoelde met:
MWDKing schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:28:
  1. Lichten gaan NIET automatisch aan.
  2. Lichten gaan WEL automatisch uit als er ca. 10 minuten lang geen beweging is gedetecteerd.
  3. Aan- en uit is altijd te regelen met de druk-draai dimmer.
Of begrijp ik je verkeerd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Xander schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:56:
[...]

Je snapt wel dat als je zoiets maakt en het licht wordt uitgeschakeld door de PIR, dat het dan de volgende keer als je de badkamer inkomt weer wel vanzelf inschakelt?

Volgens mij was dat niet wat je bedoelde met:

[...]

Of begrijp ik je verkeerd?
Ik dacht niet goed na ;) Het doel was vooral voorkomen dat mensen de lamp onnodig aanlaten, maar niet dat ze 's nachts plotseling felle lampen vanzelf aangaan. Ik ga het nu anders oplossen zoals hierboven geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
MWDKing schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Ik dacht niet goed na ;) Het doel was vooral voorkomen dat mensen de lamp onnodig aanlaten, maar niet dat ze 's nachts plotseling felle lampen vanzelf aangaan. Ik ga het nu anders oplossen zoals hierboven geschreven.
Maar kun je dan niet beter gewoon de bewegingsmelder vóór de dimmer plaatsen? Dan heb je ook geen relais nodig oid.

P.S. hou er rekening mee dat een PIR niet door een glazen douchewand kijkt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 21-07-2023 22:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1