Trapas vervangen Gazelle Primeur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:18
Ik heb een Gazelle Primeur van ca 12 jaar oud, waarvan de trapas versleten lijkt. Dit maakt een krakend en slepend (?) geluid tijdens het fietsen. Ik zou het best leuk vinden om deze zelf te vervangen, als dat goed te doen is.

Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat zelf te doen zonder speciaal gereedschap?
(Ik weet niet of mijn fiets een schoef- of persmodel trapas heeft)

Beste antwoord (via Dunedin op 15-07-2023 12:44)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:04
Fiets tools op Aliexpress of anders www.internet-bikes.nl

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-bike-crank-puller.html

Zonder dit passende gereedschap gaat het niet. Er zijn meerdere soorten, let op dat je de juiste koopt.

Heb je de ketting al vervangen? Een slechts 12 jaar oude versleten trapas op een Gazelle sluit ik niet uit, maar denk ik niet als eerste aan. Haal alles eraf, kettingkast, achterwiel, ketting en controleer dan eerst eens de as. Een ketting kost 5 tot 10 euro gewoon direct vervangen preventief.

Slepend geluid is mogelijk de ketting die tegen de kettingskast sleept.

Een platte fiets"sleutel" is ook onmisbaar, liefst 2.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005742369469.html

Bij de Gamma ligt die denk ik ook wel. Crank pullers denk ik niet.

Als je toch bezig bent, regel meteen een fietstakel in je schuur. Je hebt dan goed overzicht hoe je de kettingkast verwijdert, Dit kan zonder schade, maar dan moet je wel goed kunnen zien wat je doet. Ook het achterwiel en montage versnelling gaat dan makkelijker.

Fiets op de kop zetten niet doen, dan beschadigt er van alles op je stuur.

[ Voor 47% gewijzigd door pennywiser op 15-07-2023 12:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Prima te doen met hulp van youtube-video's. Maar je hebt wel een setje fietsgereedschap nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Fiets tools op Aliexpress of anders www.internet-bikes.nl

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-bike-crank-puller.html

Zonder dit passende gereedschap gaat het niet. Er zijn meerdere soorten, let op dat je de juiste koopt.

Heb je de ketting al vervangen? Een slechts 12 jaar oude versleten trapas op een Gazelle sluit ik niet uit, maar denk ik niet als eerste aan. Haal alles eraf, kettingkast, achterwiel, ketting en controleer dan eerst eens de as. Een ketting kost 5 tot 10 euro gewoon direct vervangen preventief.

Slepend geluid is mogelijk de ketting die tegen de kettingskast sleept.

Een platte fiets"sleutel" is ook onmisbaar, liefst 2.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005742369469.html

Bij de Gamma ligt die denk ik ook wel. Crank pullers denk ik niet.

Als je toch bezig bent, regel meteen een fietstakel in je schuur. Je hebt dan goed overzicht hoe je de kettingkast verwijdert, Dit kan zonder schade, maar dan moet je wel goed kunnen zien wat je doet. Ook het achterwiel en montage versnelling gaat dan makkelijker.

Fiets op de kop zetten niet doen, dan beschadigt er van alles op je stuur.

[ Voor 47% gewijzigd door pennywiser op 15-07-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
Dank voor de tips!

Het "slepende" geluid klinkt anders dan een slappe ketting die de onderkant van de kettingkast raakt, maar je hebt wel gelijk dat het een goed idee is om eerst de ketting te vervangen (en te checken of de trapas zonder ketting ook bijgeluiden maakt).

Mocht de trapas toch aan vervanging toe zijn, zal ik inderdaad een goedkope crank puller en evt. trapassleutel bestellen. Pedaalsleutel en ophangsysteem heb ik.

Ik neem aan dat de crank eraf moet om te kunnen zien of ik een geschroefde danwel geperste trapas heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kijk vooraf even een filmpje over jouw type versnelling bij het achterwiel. Dit kan wat complex lijken als je niet weet hoe het zit.

Als het goed is moet je al schroefdraad of een getand schroefwiel kunnen zien in de ronde crank behuizing, zie je dat niet dan is het mogelijk toch een geperste. Misschien moet er eerst een kapje af om het te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dunedin
@pennywiser Heb jouw advies opgevolgd en vandaag de ketting vervangen. Na verwijderen ketting merkte ik al dat de trapas nog als een zonnetje draaide. Heb de oude ketting niet eens meer op slijtage getest, maar gewoon vervangen door een nieuwe. Fiets rijdt weer als een nieuwe!

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kettingen vervang ik zelf regelmatig, vooral op de fietsen van de kinderen als ze net weer een andere hebben, maar op onze eigen fietsen ook al 2x gebeurd. Kost weinig tijd en geld en levert meteen een veel soepelere fiets op. Wiel moet er niet eens vanaf, en een fiets kettingponsje kost ook maar een paar euro.
Pagina: 1