Dubbele douche(kop)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik overweeg een tweede douche (kop) te gaan gebruiken in mijn douche. Mijn douche is vrij lang(werpig) en er is ruimte zat om aan de 2 korte zijdes een douchekop op te hangen.

Ik heb het (provisorisch) getest (y splitter op douchekraan uitgang) met gelijk materiaal (slang en kop) en ik constateer dat er natuurlijk minder druk is als ik beide douchekoppen gebruik, maar dat het wel prima te doen is.

Met 2 douches kun je natuurlijk de uitgang van een douche kraan spiltsen met een y splitter, maar ik ga toch nog verbouwen en lijkt mij mooi om het geheel netter en beter te maken. De 2e douche moet wel apart bedienbaar zijn wanneer 2 douches niet gewenst of nodig zijn.
Er is allemaal mooi (en duur) inbouw materiaal beschikbaar, maar ik kan natuurlijk ook gewoon een 2e douche kraan aan de andere zijde realiseren.

Is er met een extra, 2e douchekraan ander gedrag (qua waterdruk etc.) te verwachten dan met het testje wat ik nu uitgevoerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Als de beperking de doorstroming is van de thermostaatkraan, dan zal je met een 2e kraan wat meer debiet halen.
Denk je aan een doucheWTW? Die kan het koud water voorverwarmen, dat is ook vaak een beperking in debiet anders.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:10
Om dat te testen kan je ergens in de buurt een andere kraan openzetten. Kan je testen of het leidingsysteem het aan kan. Misschien moet je dan ook de aanvoerleidingen vanaf de hoofdleiding wat grotere diameter nemen.
En probeer die s.g. ECO kranen te vermijden. Die zijn inwendig al geknepen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Maar als ik beide kranen en douches exact gelijk uitvoer, zelfde merk, type, etc. Dan zit dat toch geen verschil in?
En over het totale debiet: uiteindelijk komt er op elke douchekraan natuurlijk slechts 1 douche kop. Het uiteindelijke debiet is dan aan het einde bij beide douchekranen uitgang hetzelfde?

Stel er is een totaal debiet van 20, 10 op de koudwater en 10 op de warmwater van de ene douche aanvoer. Met gewoon 1 douchekop krijgt die 20 te verwerken. Met 2 douchekoppen op 1 douchekraan uitgang krijgt iedere douchekop dan dus 10.

Dan sluit ik een andere kraan aan met ook 2 aanvoeren (warm en koud), dan wordt het totale aanvoer debiet 20 gedeeld door 2, dus 10 per douchekraan aanvoer. Dan is daar toch het totale debiet ook weer 10 en dus bij beide douchekoppen gelijk, namelijk 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:10
Twee aparte kranen zullen samen meer doorlaten, dan wat je nu doet met die test.
Maar als de hoofdleiding iets te krap is, dan zal je met twee kranen niet zo veel meer water krijgen.
Ik ging er van uit dat je meer debiet wilde genereren met die twee kranen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Aanvoer zal gewoon 15mm zijn en blijven, die is helaas niet aan te passen.
En nee ik hoef niet meer debiet te genereren, althans zou ik wel willen, maar dat gaat niet. Ik heb dus getest zoals beschreven en dat leek me nog wel acceptabel, niet ideaal, maar komt ook niet zo vaak voor dat beide douches tegelijkertijd aan zullen staan, meer als extraatje.

Dus meer water ga ik niet naar de douche krijgen. Vroeg me dus alleen af of mijn test genoeg "bewijs" oplevert om een tweede douchekraan (en kop) te kunnen plaatsen.

Edit: en nee ik overweeg geen doucheWTW, rest van de installatie blijft (noodgedwongen) gewoon zoals hij is.

Test met een andere warme kraan (wastafel in douche of in keuken) tegelijk met de huidige douche zal ik nog eens testen.

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 16-07-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Als je warmwaterleiding maar 10% meer kan leveren dan je douchekraan nu levert, dan helpt je 2e kraan niet. Tenzij je een nieuwe leiding naar de warmwatervoorziening legt (en die ook voldoende kan aanleveren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:22
Alles hangt af van je toevoerleiding.

Bvb: als je toevoer 30 l/m kan leveren en jij gebruikt maar 15 l/m kan je er nog een kraan van 15 l/m op aftakken. Dan zal je in de praktijk weinig van merken.

Gebruik je bij de ene kraan al 25 l/m dan zal je dat wel merken als je de andere kraan openzet die ook 25 l/m kan verbruiken. Je zal dus maar 15 l/m uit elke kraan krijgen.

Dit is grofweg de meest beperkende factor; je debiet dat geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:19
Ideetje ? Eerst je thermostatisch (inbouw) de plaatsen en dan twee (inbouw) “stopkranen”, voor iedere kop 1. Tenminste als je 1 temperatuur uit beide douchekoppen wilt hebben. Die extra stopkraan valt wel mee. Heb het zo gedaan int verleden met een regen en handdouche
Pagina: 1