Raid & HDD advies migratie naar nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 11:57
Beste,

Ik wil mijn DS216play + WD My BOOK DUO vervangen en heb daarvoor al een DS1522+ aangekocht met 5 bays. Graag had ik wat RAID en HDD aankoop advies gekregen alsook plan van aanpak daar ik als bijberoep als videograaf enige verantwoordelijkheid heb in het opslaan van mijn klantbibliotheken.
Belangrijk: Op de NAS worden er niet rechtstreeks videos gemonteerd! Dient als opslag.

huidige opslag situatie:

Persoonlijke files:
2 x 4TB in RAID 1 op mijn DS216play (90% vol)

FCPX Klantenbibliotheken & series.
2 x 18TB externe HDD in RAID 1 WD MB Duo (80% vol) via usb verbonden met de DS216 play

Verder nog:
1 x 6TB externe HDD waar ik persoonlijke FCPX videoprojecten in opsla. Deze is nog tamelijk leeg.
1 x 4TB externe HDD voor time machine back ups

Dit alles wil ik allemaal van af en in mijn 1522+ verwerken!

Mijn idee is om 2 nieuwe 18TB schijven aan te kopen omdat deze dan dezelfde opslagruimte hebben als de schijven in mijn WD MB DUO en ik daardoor wat meer vrijheid heb in keuze van RAID configuraties. Ik zou dan ook graag die 2 schijven van 18TB uit de WD MB DUO naar de 1522+ verplaatsen. Alleen heb ik enorm veel schrik om 1 van deze 2 schijven reeds leeg te maken om zo te kunnen starten met 3 x 18TB schijven in de 1522+.

Volgens de Synology website begin ik in deze situatie (3X18TB) in SHR of RAID 5 met de volgende opslagcapaciteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17l4gG0C-Xzds-5deUoldJ5rTtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EEqYy4mCl1Qadmy8odZI17lD.png?f=fotoalbum_large

Met RAID 6 of SHR2 kan ik zelf niet starten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2SdUZgf8dj7WjpAG5ExITlD1ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvEMwVf5amYTicMYqR5LLS8r.png?f=fotoalbum_large

Wanneer alles van de WD My Book is overgezet naar de 1522+ kan ik ook de tweede schijf uit de WD MB Duo aan de NAS gaan toevoegen. Een andere optie is om direct 3 nieuwe 18TB schijven aan te kopen. DAn is het probleem opgelost in SHR / RAID 5 maar nog steeds niet in SHR 2 / RAID 6.

Sowieso graag jullie advies over welke RAID type te gebruiken aangezien ik mijn twijfels heb over de redudantie en naast het RAID type ook advies over plan van aanpak.

Bedankt alvast

[ Voor 4% gewijzigd door ben_jamin op 15-07-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
Het is natuurlijk afhankelijk wat de eindsituatie moet zijn.

Als dat 5x 18 GB is, dan heb je sowieso 3 extra 18 GB schijven nodig en kun je die in een SHR Raid 6 zetten. Je kunt dan de data van de WD overzetten naar de Synology en daarna de Raid 6 in 2 stappen uitbreiden.

Hetzelfde verhaal kun je ook doen door een Raid 5 te maken en dan de extra schijven gebruiken voor uitbreiding en voor omzetting naar Raid 6. Dat geeft je ook de maximale veiligheid gedurende het proces.

Dat kun je dus ook doen als je maar 2 schijven erbij hebt gekocht. Daar kun je natuurlijk niet beginnen met Raid 6, want daar heb je 3 schijven voor nodig.

SHR is wat dat betreft heel flexibel, dus je kunt gewoon uitbreiden/omzetten naar hogere veiligheid.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 15-07-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
Koop twee 18TB disken, stop ze in je Nas en maak er een SHR storagepool op en daarin een of meerdere volumes.
Als default krijg je tegenwoordig een Btrfs filesysteem maar als je Ext 4 wilt hebben kun je dat veranderen bij het aanmaken van de storagepool.
Mijn advies is gewoon Ext4 te gebruiken als je niet de specifieke functionaliteit van Btrfs zoals snapshots gaat gebruiken.

Kopieer de data van een van de WD disken naar een volume op je Nas.
Als dat gereed is stop je die WD disk in de Nas en voeg de disk toe aan de SHR (duurt heel lang).
Dat proces herhaal je voor de tweede WD disk.

Als je wilt kun je aan het eind de SHR pool converteren naar een SHR 2 pool.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Ben(V) schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:13:
Koop twee 18TB disken, stop ze in je Nas en maak er een SHR storagepool op en daarin een of meerdere volumes.
Als default krijg je tegenwoordig een Btrfs filesysteem maar als je Ext 4 wilt hebben kun je dat veranderen bij het aanmaken van de storagepool.
Mijn advies is gewoon Ext4 te gebruiken als je niet de specifieke functionaliteit van Btrfs zoals snapshots gaat gebruiken.

Kopieer de data van een van de WD disken naar een volume op je Nas.
Als dat gereed is stop je die WD disk in de Nas en voeg de disk toe aan de SHR (duurt heel lang).
Dat proces herhaal je voor de tweede WD disk.

Als je wilt kun je aan het eind de SHR pool converteren naar een SHR 2 pool.
Bedankt BenV. Ik wist niet dat je nadien een SHR pool naar SHR2 pool kon converteren. Dat geeft me inderdaad de flexibiliteit om te beginnen met 2 lege 18TB schijven. Ze ziin bij deze dan ook besteld.
Ik zoek eens uit of ik de btrfs functionaliteit in de toekomst wel ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Het enige waar ik BTRFS voor heb is idd snapshots maken.
Dat kan helpen om je data toch toegankelijk te maken als er een cryptolocker over je NAS gegaan is.

Mijn NAS is niet internet connected, dus dat risico is best beperkt, maar beter "safe then sorry" :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een incremental backup helpt beter tegen cryptolockers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 16:58
Converteren kan inderdaad, het kost alleen veel tijd. Tijdens de conversie mogen je disks ook niet falen, maar het is wel vriendelijker voor de portemonnee als het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
reinier68 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:41:
Het enige waar ik BTRFS voor heb is idd snapshots maken.
Dat kan helpen om je data toch toegankelijk te maken als er een cryptolocker over je NAS gegaan is.

Mijn NAS is niet internet connected, dus dat risico is best beperkt, maar beter "safe then sorry" :-)
Hoeveel % van de reeds ingenomen/gebruikte opslagcapaciteit vergt een "snapshot" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Snapshots zijn wat opslagcapaciteit betreft conceptueel wat ingewikkeld. Een snapshot is net zo groot als alle data die er in zit, maar neemt uit zichzelf verder geen ruimte in. De ruimte die het 'kost' is het verschil tot aan een volgend snapshot (of de huidige situatie). Dus als je een snapshot maakt, kost dat in eerste instantie geen opslagcapaciteit. Maar als je vervolgens 100MB aan bestaande bestanden aanpast, wordt dat 'naast' de bestaande data opgeslagen en kost dat 100MB aan capaciteit. Een bestand verwijderen levert ook pas capaciteit op zodra het bestand (met de meest recente inhoud) niet meer in een snapshot aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is maar het halve verhaal.
Btrfs is een COW (Copy On Write) systeem, dus is nooit te zien hoeveel echte vrije ruimte hebt, zelfs zonder dat je snapshots maakt.

Ik zie getallen van een derde meer ruimtegebruik dan wat er eigenlijk aan bestanden aanwezig is.
Hoe meer snapshots je maakt hoe erger dat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is het halve verhaal als je niet begrijpt hoe snapshots werken. Alle gebruikte ruimte is uiteindelijk terug te herleiden naar de eigenlijke bestanden, maar dat zit dus niet alleen in de actuele versie van de bestanden, maar ook in de versies van bestanden op het moment van het maken van snapshots. Hoe meer data je wijzigt of toevoegt, hoe meer ruimte je in gebruik gaat nemen ten opzichte van de snapshot. In eerste instantie is dit niet intuïtief als je vorige generaties bestandssystemen gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Nu heb ik nog meer keuze stress mannen. Op de huidige NAS heb ik het allesinds niet actief. Deze is wel extern te bereiken maar dat werkt wel wat traag ... dsfile / dsaudio gaat nog maar DSphoto daarintegen erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Gisteren 2 exos X18 18TB besteld. Ik las daarnet dat deze in feite niet supported zijn door synology maar wel compatibel. Ik ga deze dus aanvullen met de 2 schijven uit mijn WD My book duo. Zou dit problemen geven? Iets ivm met 512 en 4kn.
Pagina: 1