Mailserver werkend krijgen op Asustor NAS, model AS3102T v2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrachelen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-08-2023
Ik heb al enkele jaren een Asustor NAS, model AS3102T v2. Ik gebruik deze NAS onder andere voor het hosten van een website (vebonas.nl/ploco). Nu wil ik ook mailaccounts kunnen aanmaken, voor bijvoorbeeld info@vebonas.nl. Heb natuurlijk de mailserver geïnstalleerd via App Central, maar ik loop vast, ook na het bestuderen van de cursus NAS 269, Introduction to Mail Server. Kan iemand mij op weg helpen, met de juiste instellingen, ik ben namelijk bezorgt dat ik, door het wijzigen van instellingen, de bereikbaarheid mijn website en de (externe) bereikbaarheid van mijn bestanden op de NAS verpruts.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

We hebben helaas geen glazen bol. Begin eerst eens om te vertellen wat je tot nu toe al hebt gedaan, wat heb je ingesteld en waar loopt je vast. Schermafdrukken helpen ook.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrachelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvFlpxiUN7b1J_3_jQ9ju5h8vFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yamXQm2em7Q0c8X62LZSod0x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrachelen
Wat moet ik hier verder invullen (trouwens, een beetje aardiger mag best hoor)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

vrachelen schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:27:
Wat moet ik hier verder invullen (trouwens, een beetje aardiger mag best hoor)...
Ik ken de Asusstor NAS niet, maar wat ik hier zie komt aardig overeen met de mailserver op een Synology NAS. Wat hier ingevuld staat zou voldoende moeten zijn om interne gebruikers met elkaar te kunnen laten mailen.

Let trouwens op: je hebt het over info@vebonas.nl. Blijkbaar wil je deze mailbox op je NAS hosten? Je moet dan wel meer doen dan alleen een mailserver maken, je zal ook MX records op DNS moeten aanmaken zodat je mailserver gevonden wordt, incl de nodige firewall port-forwarding rules.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 15-07-2023 09:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals gezegd, er moet een stuk meer gedaan worden:

DKIM
TLS met geldig certificaat
Reverse DNS
DNS records
Static IP

Tenzij je alleen maar wilt ontvangen, dan hoef je alleen maar even een port-forward en een DNS record aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrachelen
Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt ik ga het uitproberen en laat me weer horen bij de volgende vastloper (of succes natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Let wel dat de kans dat jouw mail bij de grote jongens (microsoft, google etc) geweigerd wordt groot is, omdat je domein en mailserver 0 reputatie hebben. Zelfs al heb je SPF, DKIM en DMARC allemaal in orde dan nog kan het zijn dat dergelijke providers blokkeren of omleiden naar spam. Je zult die reputatie moeten gaan opbouwen.

(Een van de redenen dat thuis hosten niet meer veel gedaan wordt, ook omdat poort 25 bij steeds meer providers inkomend geblokt wordt)

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 15-07-2023 11:03 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrachelen
Zeker de laatste opmerking maakt me duidelijk dat de kans op een succesvolle installatie van een eigen mailserver minimaal is en dat het gebruik daarna allerlei haken en ogen zal opleveren. Kortom, ik blijf (vooralsnog) lekker bij Gmail en Outlook. Bedank allemaal voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@vrachelen lees je eens echt in in het runnen van een mailsever en de voordelen ervan

Als jij graag mail@domein.nl wilt is dat allemaal niet heel lastig wil je het thuis lees je dan vooral in op het onderwerp smarthost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RIMB
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-08 17:52
Ik had dezelfde ideeën om mijn mail op mijn eigen nas te hosten, maar om dezelfde redenen er vanaf gezien.
Om niet van Google en/of Microsoft teveel afhankelijk te worden om daarom gekozen voor email via Proton en HCC. Zie hcc.nl (de vereniging) en proton.me/nl/mail. Privacy beter en werkt probleemloos.
Pagina: 1