13" touchscreen UBS-C gevoed gaat niet aan bij koude start

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 18:13
Ík heb een hoofdbreker waar ik niet uitkom!

Ik heb een streamsetup(je) gemaakt t.b.v. online lesgeven. Ik gebruiker een SER5 minipc van Beelink en een 13 inch touchscreen schermpje van Ali die ik aan de muur heb bevestigd. De monitor voedt ik (video + power) vanaf de USB-C poort op de Beelink met 1 kabel. Dit is een 3m lange hoge kwaliteit USB-C kabel geschikt voor 4k video overdracht

Eerlijk, nooit gedacht dat dit zou werken maar het werkt eigenlijk subliem en straight out of the box......op 1 ding na:

De monitor gaat niet aan op het moment de voeding in z'n geheel van de Beelink af is geweest. Dus als ik echt de voeding stroomloos heb gemaakt en daarna de PC aanzet gaat ie niet direct aan. Ik moet dan de USB-C connector een aantal keer erin en eruit halen (PC kant of monitor kant) en dan 'ineens' werkt het. Vanaf dat moment werkt het gewoon onafgebroken! (ook bij soft reboot). Pas als ik de stekker er even uit gehad heb (en er dus geen spanning op het moederbord staat) moet ik de hele procedure weer opnieuw doen.

Nu weet en besef ik dat die 3m kabel vrij lang en misschien wel TE lang voor hetgeen wat ik ervan vraag (video en power) maar waarom werkt het wel als er eenmaal stroom op het moederbord staat en blijft? Er is dus blijkbaar een verschil in het poortgedrag als de PC een keer (koud) geboot versus een softboot. Ik heb wel wat gebladerd in wat technische USB-C propaganda maar kan hier niet direct iets over vinden.

Natuurlijk kan ik gewoon altijd de voeding aanlaten maar ik vind het juist gewoon fijn om ook die (Chinese) voeding uit te hebben als ik hem niet gebruikt ;)

Iemand wat meer info over de techniek erachter en wellicht een oplossing?