Toon posts:

Vervolg 486 probleem .. ander mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vervolg op:
[topic=218995/1/25]

Lees daar maar wat het probleem was, ik heb dus een ander mobo gehaald.
Ik dus eerst cpu geinstalled vervolgens speakertje (en power/hdd/turbo led en turbo switch) om te horen wattie te vertellen heeft.
Voeding er op en aan gezet, speaker geeft net zo als bij het vorig topic lange lage beeb's. Ok dat kan zit nog geen ram of video kaart op. Dus 4 mb simmetje er in, nog een keer aan, hetzelfe beebje. Hmm normaal zoudie nou moeten zeggen heb videocard nodig.
Ok stoppen we er ook in, nog een keer aan weer hetzelfde. Begin het al redelijk eigenaardig te vinden, dus i/o kaart en hdd + diskdrive's aangesloten 486 zou nou eigenlijk moeten draaien hijs compleet. Maar als je hem aanzet weer hetzelfde beep sequence.

Xnap ut niet meer :) :?

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Die LAGE beebs kan betekenen dat de TURBO switch uit staat.
Die beebs geven wel iets aan. Zijn diverse topics over geweest, zie search voor sequence.

Moeten er voor die cyrix proc aparte instellingen gemaakt worden op het mobo.

? weet jij wat.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Dat is inderdaad erg vreemd. Zoek ff op in je handleiding van je mobo wat die beepjes betekenen. In sommige staat dat namelijk. Anders ff op internet kijken? Zoniet, heb ik hier nog wel een pracht van een 486DX2 66@80 liggen, compleet met 16MB RAM :P

fotoblog

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 17:35 schreef PokkeNoise het volgende:
Die LAGE beebs kan betekenen dat de TURBO switch uit staat.
Die beebs geven wel iets aan. Zijn diverse topics over geweest, zie search voor sequence.

Moeten er voor die cyrix proc aparte instellingen gemaakt worden op het mobo.
Weetje dat zeker? lijkt me vrij irri als jij je turbo niet aanzet (niet dat je dat doet maar ok) en dan continu van die beeb's hoort. Volgens mij klopt het niet helemaal wat je daar zegt.

En nee geen aparte instellingen voor de Cyrix proc, tenminste zo ver ik weet.

/me gaat de search nog maar eens gebruiken dan op lage beeps :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 17:35 schreef ViolatoR het volgende:
Dat is inderdaad erg vreemd. Zoek ff op in je handleiding van je mobo wat die beepjes betekenen. In sommige staat dat namelijk. Anders ff op internet kijken? Zoniet, heb ik hier nog wel een pracht van een 486DX2 66@80 liggen, compleet met 16MB RAM :P
Tja ik heb er geen boekje bij gekregen, en ik kan niet zo 123 achterhalen wat voor mobo het is, staat nergens een merkje tussen de sloten ofzo.
Hehe, ja het zou mooi zijn als mijn eigen 486 het deed, maar misschien als het helemaal niet lukt heb ik wel intresse :)
Btw ik heb hier 20 mb aan simmetjes liggen :9 8-)

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Met de LAGE beebs bedoel ik te zeggen dat als de turboswitch uit staat de TOONHOOGTE van de beebs lager is.

Post eens even de volgorde en aantal beebs en welke BIOS, Award, AMI, PHOENIX ?

Staat er wel een type nummer ergens op het MoBo ?

? weet jij wat.

Verwijderd

De 'turbo' heeft hier niets mee te maken iig. Die knop doet bij een 486 niets meer en minder dan cache aan/uit schakelen, hiervan gaat hij niet piepen.

Een constante lage pieptoon geeft meestal problemen met het geheugen aan, haal alles er nog eens uit, maak het schoon en installeer het opnieuw..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm na wat dingen los halen en weer vast maken zijn het geen constante lage tonen meer maar 3 lage tonen eventjes pauze en weer 3x laag etc.

Ik ga maar verder met loshalen en vastmaken :D

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

check anders even wat die code betekent?
3 keer biep, pauze, 3 keer biep, etc.etc.
wat voor bios is het? check de chip, award, ami, phoenix?

3 keer biep is bij AMI BIOS het geheugen (probeer ander RAM of stop het er een keer opnieuw in).

bij een award bios zijn er niet veel verschillende beepcodes maar omdat alle beeps even lang zijn (volgens jou) is het vrijwel zeker het geheugen.

bij een phoenix bios lijkt het erop dat er geen gelijke beeps zijn (ik bedoel dus even lang, het is altijd 2-1-1 of 1-1-3 ofzo)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 18:07 schreef PokkeNoise het volgende:
Met de LAGE beebs bedoel ik te zeggen dat als de turboswitch uit staat de TOONHOOGTE van de beebs lager is.

Post eens even de volgorde en aantal beebs en welke BIOS, Award, AMI, PHOENIX ?

Staat er wel een type nummer ergens op het MoBo ?
Amibios, american megatrends.
Kan 2 dingen duidelijk op het mobo vinden, 80486DX/SX dit geeft aan voor welke proc neem ik aan. En er staat dit nummer op: CQ30C3 maar nergens een merk naam.

Hmm op het oude mobo staan jumpers om aan te geven of het 486DX 486SX of 487SX :? proc is maar dit staat op het vervangende mobo niet. Tenminste is niet trug te halen op het mobo. Argh ik vrees dat ik er dus niks aan heb :(

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

stuur maar op die zooi :) zal ik je eens proberen te helpen, dit wordt errug moeilijk op afstand :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op maandag 03 september 2001 18:13 schreef hezik het volgende:
De 'turbo' heeft hier niets mee te maken iig. Die knop doet bij een 486 niets meer en minder dan cache aan/uit schakelen.
NOGMAALS! Turbo switch verandert de TOONHOOGTE van de piepjes als de turbo bij het opstarten UIT staat.
DE PIEPJES vertellen WAT er mis kan zijn.

Weleens Landmark gedraaid op een 486?, schakelt niet de externe cache aan en uit hoor. Test maar eens met Landmark, Externe cache in Bios disabelen of d.m.v. turboswitch
snelheid omzetten.

Lage piepjes kunnen ook ontstaan bij een lege CMOS batterij als het MoBo lange tijd zonder stroom heeft gestaan. Veel 486 moederborden hadden nog een oplaadbare NiCad batterij.
Batterijtje meestal een blauw pakketje van 3,6V, als batterij niet rot is gewoon MoBo halfuurtje onder spanning laten staan moet ie weer werken.

? weet jij wat.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
Heb je wel 2 SIMM's erin gedaan? Die dingen moeten altijd bij paren van 2...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 18:53 schreef _Hades_ het volgende:
Jup 4 simm's moet ook gaan lijkt me
Op maandag 03 september 2001 18:30 schreef limoentje het volgende:
stuur maar op die zooi :) zal ik je eens proberen te helpen, dit wordt errug moeilijk op afstand :)
Hehe ik zal het eerst zelf proberen opsturen duurt me te lang ;)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 03 september 2001 18:53 schreef _Hades_ het volgende:
72pins SIMMs kunnen in een 486 per stuk (32bits SIMMs met 32bits geheugenadressering), 30pins SIMMs moeten per 4 stuks (8bits SIMMs x 4 = 32bit adressering)...

Verwijderd

Topicstarter
Ok na nog heel veel klote ben ik niet veel verder.
Alleen de CPU er in krijg je dus die 3 tonen.
Stop je er 4x 1mb SIMM'tjes in hoor je weer helemaal niks geen piep dus ... terwijl de video kaart er niet eens in zit.

Is er dat iets met de simmmetjes of horen die oudere mobo's niet te piepen als ze geen video kaart hebben?

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

AMI BIOS

Indicator
Two Short Beeps - Parity Circuit Failure
Three Short Beeps - Base 64k RAM Failure
Four Short Beeps - System Timer Failure
Five Short Beeps - Processor Failure
Six Short Beeps - Keyboard Controller Error