TP Deco X50 PoE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Ik heb 3x TP deco x50 PoE gekocht. Was van plan om ze in AP modus te zetten. Maar ik begrijp dat je dan geen ouderlijk toezicht kan instellen.

Wel als de deco's in router modus staan.

Ik heb mijn bekabeling als volgt:

Via Poort 1 op mijn modus van KPN gaat er een kabel naar een TP switch (PoE+). Vandaaruit heb ik al mijn deco's aangesloten en geplaatst op verschillende verdiepingen.

Moet ik de bekabeling nu anders inrichten als ik de deco's in router modus zet?

Of kan je de eerste deco op de begane grond in AP modus zetten en de rest van de deco's in router modus?

Ik weet niet of het mogelijk is om in Home Assistant een mobieltje het WiFi signaal te ontzeggen. Dan zou ik de AP modus wel kunnen gebruiken!

Alvast bedankt voor reacties.

[ Voor 10% gewijzigd door Paterman op 14-07-2023 17:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voor parental dus router mode moet de switch achter de eerste node staan

Maar kids zijn veels te slim en omzeilenhet toxh dus zou t lekker zo laten en geen parental gebruiken ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Je bedoelt dat de eerste deco dan direct aan het modem aangesloten moet worden.

En moet je de eerste deco doorkoppeling aan een switch bedoel je?

Hoe bedoel je omzeilen. Als je alles in router modus zet kunnen ze toch niet op internet met WiFi?

En in AP modus kan ik wel mijn plan trekken en alle deco's op een PoE switch aansluiten.

En dus de switch direct op het modem?

[ Voor 21% gewijzigd door Paterman op 14-07-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Zo precies ja
Zie 2e item uit plaatje

Kabel van modem naar wan deco
En dan kabel van lan deco naar switch

En dan naar de rest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Omzeilen tja. Bv je telefoon ander mac adres geven en je bent weer online. Net hoe inventief je kinderen zijn maar blokkeren werkt vaak niet (bij kinderen en volwassenen…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Thanks duidelijk plaatje.

Moet je wel je KPN Box in bridge modus zetten zeker? Weet niet of dat kan 🤷🏼‍♀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Kan niet
En hoeft niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik hoorde ergens dat als je de modem niet in bridge modus zet. Je problemen kunt krijgen met de WiFi. Of is dat niet zo?

WiFi moet je wel uitschakelen dan toch?

Heb jij ook alles in AP modus staan dan?

Twijfel nog ff waar ik voor ga.
AP modus = geen parrent control = goede afspraken maken met je kids 😉

[ Voor 32% gewijzigd door Paterman op 14-07-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Isni zo
Wifi uit is wel het beste ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Als je de Deco in router mode zet dan zal de wifi van de experiabox de parental control omzeilen.
Met andere woorden, dat voorkom je door die uit te zetten.

PS
Je zult er dan in de toekomst achter komen dat die ineens weer aan staat O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de duidelijkheid:

Deze apparaten hebben twee Ethernetpoorten, een 2.5GbE WAN/LAN-poort en een 1GbE PoE poort. De PoE poort moet sowieso op de PoE swtich (of een injector) aangesloten zijn om voeding te krijgen. Dus je hebt altijd een poort over. Enige wat je hoeft te doen is de Ethernetkabel die nu van modemrouter van KPN naar de PoE switch gaat uit die switch te trekken en in de WAN/LAN poort van de eerste Deco unit te steken.

Verder mbt kinderen en WiFi: technische beperkingen klinken leuk, maar zijn een blijk van wantrouwen en nodigen uit tot creatief omzeilen, of (zoals hier gebeurde toen ze klein waren) continu hangen en zeuren. Regels, respect en toezicht werken IMHO stukken beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@dion_b

Duidelijk verhaal. 1ste deco direct in de wan/lan poort (1gbe) en dan in de 2.5 gbe naar PoE switch voor de voeding. En de overige deco's aansluiten t ttende switch. Alles in router modus. En bridge modus niet uitzetten alleen de WiFi uitschakelen!

Formuleer ik het zo goed?

Andere optie wel in AP modus achter de switch en goede afspraken met je kids maken over mobiel gebruik! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paterman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:41:
@dion_b

Duidelijk verhaal. 1ste deco direct in de wan/lan poort (1gbe) en dan in de 2.5 gbe naar PoE switch voor de voeding.
Nee, exact omgekeerd: de WAN/LAN poort is de 2.5GbE poort die naar de modemrouter moet. De PoE poort is 1Gb. Die moet naar de switch.
En de overige deco's aansluiten t ttende switch. Alles in router modus. En bridge modus niet uitzetten alleen de WiFi uitschakelen!

Formuleer ik het zo goed?
Bridge mode is er simpelweg niet, en als het er was, had je het aan moeten zetten. Bij gebrek daaraan is WiFi uit inderdaad de manier.
Andere optie wel in AP modus achter de switch en goede afspraken met je kids maken over mobiel gebruik! 😉
Dat sowieso. Ook al kies je voor technische middelen, dan nog zijn dat slechts hulpmiddelen om je afspraken kracht bij te zetten, geen vervanging voor de afspraak zelf.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b beide poorten zijn poe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Welke poort moet ik nu hebben vanaf mijn modem in de deco en welke vanaf de deco naar de switch?

Officieel dan. 😅

[ Voor 40% gewijzigd door Paterman op 14-07-2023 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paterman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:31:
Welke poort moet ik nu hebben vanaf mijn modem in de deco en welke vanaf de deco naar de switch?

Officieel dan. 😅
Indien beide PoE doen: maakt helemaal niets uit.

Maar om het zo duideljik mogelijk te houden: gebruik de WAN-poort om richting internet te verbinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik vroeg mij af. Als ik de deco's allemaal in AP modus zet. Blijft de parrent control van mijn KPN Box 12 werkend? Met andere woorden nemen de deco's dit over van het modem?

Anders toch de deco's allemaal in router modus zetten. Of kan je de overige 2 wel in AP modus zetten?

Ik vroeg mij overigens af. Je lust de eerst deco door naar de switch doormiddel van de 2de poort op de deco. Ik heb aan de switch nog een tv kastje hangen werkt deze dan gewoon.

Met andere woorden geeft de eerste deco dan het internet signaal door?

[ Voor 50% gewijzigd door Paterman op 15-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Hangt van het tv kastje af
Als dat een traditioneel iptv kastje van bv kpn is dan werkt het doorlussen mits je ze in AP mode draait en dus parental controls gebruikt van je experiabox ipv deco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

Dan moet je mits je nog gebruik wil maken van parrent control op je KPN modem de WiFi toch aan laten staan. Ik had gehoord dat je juist de WiFi moet uitzetten met die Deco's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Parental control beperkt toegang tot bepaalde websites of adressen gedurende bepaalde momenten van de dag. Dit is een functie binnen de router.

Zet je een Deco als router achter de KPN box, dan wordt al het verkeer van jouw apparaten doorgestuurd naar de KPN box alsof het rechtstreeks vanaf de Deco komt. Parental control op de KPN box zal dus al je apparaten op dezelfde manier beïnvloeden, niet alleen die van je kinderen.

Wil je dat niet, schakel dan WiFi en parental control af op de KPN box en activeer alles alleen op de Deco. Die kent alle apparaten op de juiste manier en past parental control toe zoals jij verkiest.

Bridge mode van de KPN box activeren is niet echt van belang hier, tenzij je wilt dat de Deco rechtstreeks een IP adres van de provider krijgt (alleen relevant als je servers draait en geen dubbele NAT wilt moeten beheren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Mini-me
Parental control op de KPN box zal dus al je apparaten op dezelfde manier beïnvloeden, niet alleen die van je kinderen.
Dat klopt inderdaad. Heb de mobieltjes op een tijdschema staan via de kpn moden. Maar ook mijn TV vertoont ook stilstand beeld rond diezelfde tijd. Terwijl ik dat niet ben ingesteld.

Dus is het geen optie op parrent voor controle te houden op het kpn modem!

Dus moet ik de deco's allemaal in router modus zetten? Want ik begreep dat je dan ook je deco's kan configureren. Zo ook parrent control.

Deco's in AP modus kunnen dit niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Paterman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:08:
@Mini-me

[...]

Dat klopt inderdaad. Heb de mobieltjes op een tijdschema staan via de kpn moden. Maar ook mijn TV vertoont ook stilstand beeld rond diezelfde tijd. Terwijl ik dat niet ben ingesteld.

Dus is het geen optie op parrent voor controle te houden op het kpn modem!
Exact :)
Dus moet ik de deco's allemaal in router modus zetten? Want ik begreep dat je dan ook je deco's kan configureren. Zo ook parrent control.

Deco's in AP modus kunnen dit niet!
Zelf geen ervaring met Deco, maar ik zou zeggen:
De eerste Deco achter de KPN box zet je in router modus. De andere twee verbonden achter de switch set je in AP modus. Op de eerste Deco stel je de parental control in en de andere twee doen hier verder niets bijzonders mee.
Als een apparaat een verbinding opzet, “vraagt” hij aan de eerste Deco om toegang naar die bestemming en de parental control configuratie op die Deco bepaalt of toegang mag worden verleend. Dat geldt voor alle wireless apparaten verbonden met iedere Deco, maar ook voor andere wired apparaten achter je switch.

Tot nu heb je niets gezegd over de verbinding van de TV decoders - via RJ45 of coax? Ik neem aan dat die rechtstreeks aan de TV box hangen? Dat zou ik zo laten, dan heb je geen verbroken verbinding meer.
Mocht je ook parental control op de TV decoders willen doen (bijvoorbeeld als je kinderen een eigen decoder hebben?) dan kun je specifiek voor die apparaten nog parental control instellen op de TV box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
TV decoders - via RJ45 of coax?
Beneden decoder direct op kpn modem via RJ45. Boven decoder via Switch.

Dus eerste deco in router modus en daat parrent control op instellen? De overige deco's hangen boven die zet ik dan in AP modus maar omdat de eerste deco's de baas is zullen die 2 deco's ook de parrent control overnemen?
Dat geldt voor alle wireless apparaten verbonden met iedere Deco, maar ook voor andere wired apparaten achter je switch.
Je kan toch elk apparaat wireless of bedraad aparte limieten instellen?

Wil dat de mobieltjes van mijn kinderen geen WiFi meer hebben!

[ Voor 22% gewijzigd door Paterman op 16-07-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Nee je kunt niet de ene deco in router mode zetten en de anderen in Ap mode.
De hele set moet ofwel in AP mode ofwel in Router mode.

Router mode betekent dat de main deco een router wordt en dus een ander subnet maakt.
En als je dan iets op de kpn router aansluit (zowel bedraad als wifi) dan zit dat in een ander subnet en die kunnen elkaar niet bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als je de decos in ap mode hebt staan, waarom zou je dan niet de parental van kpn kunnen gebruiken met wifi uit?
Ding ziet gewoon de mac adressen via etherneg dus zou niet weten waarom Dit niet kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

De parrent control van kpn is ruk. Het beïnvloedt al mijn apparatuur. Limieten ingesteld voor mobieltje beïnvloed ook de tv decoder kastjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat is gek, parental control stel je toch in per apparaat? En dan dus niet je iptv decoder ;)

https://forum.kpn.com/int...en-op-vaste-tijden-537813

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Mobieltjes van kids hebben tot 22.00 uur WiFi. En elke keer als het 22.00 uur is. Staat het beeld stil op mijn TV. Erg hinderlijk. Dus dacht ik dan kan ik het op een Deco instellen en zet ik de modem van KPN terug naar fabrieksinstelling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat lijkt mij vreemd, ik zou dan kpn bellen voor support dat is t voordeel van provider spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

KPN weet daar ook geen raad mee. Lekker prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Nee je kunt niet de ene deco in router mode zetten en de anderen in Ap mode.
De hele set moet ofwel in AP mode ofwel in Router mode.
Als ik alles in router mode zet. Moet ik dan nog op de oorspronkelijke modem van KPN iets instellen of uitzetten. Van de WiFi weet ik dat die uit moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Wat heb je dan allemaal ingesteld op je Experiabox? Laat hier eens wat instellingen zien. Ik krijg het gevoel dat bepaalde zaken niet helemaal lekker ingesteld staan.

PS: Een alternatief is: Voor het slapen gaan alle mobieltjes op één gezamenlijke plek (in de woonkamer) laten leggen. Bij mijn broertje doen ze dat allemaal, ook de ouders :) En dan gewoon een ouderwetse wekker naast het bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@RonnieKo

Ik zal vanavond een paar screenshots sturen.
Bedankt voor het meedenken.

Wat voor instellingen wil je zien?

Eigenlijk staat mijn KPN Box12 standaart ingesteld. Alleen Acces Control heb ik schema's ingesteld voor de WiFi.

[ Voor 46% gewijzigd door Paterman op 17-07-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Paterman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:57:
@RonnieKo
Wat voor instellingen wil je zien?

Eigenlijk staat mijn KPN Box12 standaart ingesteld. Alleen Acces Control heb ik schema's ingesteld voor de WiFi.
Wat je hebt ingesteld bij Access Control. Wat is bij jou niet standaard, wat heb je allemaal aangepast.

En eigenlijk een schema-tje met wat je waar op aangesloten hebt. Dus hoe is de TV aangesloten en wat je allemaal aangesloten hebt, Zit de TV op zowel de TV-decoder(s) en ook op de WiFi. Wat zit er met kabels en wat met WiFi.

Probleem oplossen begint met het in kaart en opschrijven brengen van de huidige situatie. Daarna kijken wat je wil. Ben bang namelijk dat je "rigoureus" iets om 22.00uur uitzet waar bepaalde apparaten op reageren. Terwijl dat mogelijk net iets anders kan.

[ Voor 48% gewijzigd door RonnieKo op 17-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ben bang namelijk dat je "rigoureus" iets om 22.00uur uitzet waar bepaalde apparaten op reageren. Terwijl dat mogelijk net iets anders kan.
Dat zal goed mogelijk kunnen zijn.

Laatst wel alles doorlopen. Ga het controleren en kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dit zijn mijn apparaten die verbonden zijn zowel bedraad als draadloos:

De TL-SG105PE is de switch waar de 2 deco's aan komen. En er is nog een TV kastje dat aan de switch aangesloten is. Nu niet zichtbaar omdat ie uitstaat. De bedoeling is om de eerste deco rechtstreeks op de KPN Box aan te sluiten en die door te lussen naar de switch. Ik neem aan dat het TV kastje het dan ook gaat doen?

Ik heb ook nog een Playstation 4 direct aan de KPN Box 12 hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubuZkkcm92JW2aR7CJyEfyUVgGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkW5Qlk3cPfQe0RzfnjQBJmf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Paterman op 17-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik heb net de TP deco X50 PoE aan direct aangesloten op mijn modem van KPN in router modus en door gelust naar een PoE switch. Hier staat het TV kastje van de KPN ook op aangesloten. Alles werkt naar behoren. Alleen het TV kastje werkt niet helemaal.naar behoren! Moet ik wat instellingen van de Deco aanpassen dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEVlRxB5EGKtGrTj52mfHVSUwPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1PSFEd3NCBeHTWkkufzrgo0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXQmEuaB6UAD0dt-acxRB5_JuGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNmenhMxIOZOqpDSlxpYBKKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Het is al opgelost. Ik moest alleen het TV kastje opnieuw moeten opstarten en toen functioneerde het wel. 🤷🏼

Ik heb verder niks hoefen in te stellen ook geen IPTV instellingen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

We hadden vorige maand even contact over deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ-QUpSnX8XEJE_hCYMXKNVU7U4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IKgSZHCeIXhupGCn6CalUlK7.png?f=user_large

Ik had de eerste deco in router modus gezet direct op het kpn modem. Nu bleek Home Assistant niet te werken vanwege de DHCP server. Heb nu de deco omgezet in AP modus. En nu werkt Home Assistant wel. Heb de deco doorgelust via de 2de poort naar mijn switch

Volgens bovenstaande plaatje kan ik ook al mijn deco's aan een switch aansluiten. Wat is het voordeel als je de eerste deco wel direct aan kpn modem zou aansluiten?
Pagina: 1