Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke trafo kan ik gebruiken in deze groepenkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Hallo allemaal,

ik heb een Eufy deurbel gekocht en bedraad geïnstalleerd op de oude aansluiting naar de deurbel. Alleen heeft de nieuwe deurbel niet genoeg aan m'n huidige ABB HAF 8v beltrafo.

Het probleem is dat ik geen busboard trafo kan vinden die sterk genoeg is, bv 16 of 24v. Hier al rondgekeken op het forum, en onder andere gezien dat ik mogelijk een externe trafo kan gebruiken, of eentje die op een din rails kan. Volgens mij zit die niet in mijn groepenkast. Alleen weet ik dat niet zeker.

Het is een HAD3232-22+h42 groepenkast. Zie foto voor waar de beltrafo nu zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cI8SXsVFcVEfUQPGLqIlmJWnnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yPZw1qxhUHRBBuk1yEmb5FH.jpg?f=fotoalbum_large

Welke opties heb ik nu, en welke opties zijn hiervan het eenvoudigst te realiseren? Alvast bedankt voor de hulp :)

Alle reacties

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 19:50
Ik heb een Eaton TR-G3/18. De DIN rail is gewoon wat jij ook hebt, waar je huidige trafo ook op zit.

[ Voor 60% gewijzigd door Slinkos op 14-07-2023 17:37 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Ik gebruik zelf deze icm mijn Nest deurbel, die wil 24V hebben, dus het was ff zoeken voor een geschikte trafo:

https://www.elektramat.nl...c-t-b-v-nest-ematb81224v/

• Steinumstein
Slinkos schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:35:
Ik heb een Eaton TR-G3/18. De DIN rail is gewoon wat jij ook hebt, waar je huidige trafo ook op zit.
Ik heb deze trafo in huis:

https://dbthuistechniek.n...chikt-voor-de-nest-hello/

Kan ik die eenvoudigweg op dezelfde manier en plek als de huidige installeren? De huidige heeft geloof ik 2 ijzertjes die ik in het busboard moet steken aan de achterkant, die deze nieuwe niet heeft.

• happysan
Kun je gewoon installeren, dat is een DIN rail aansluiting. Er zitten twee klemmetjes en die klemmen om de rail heen. Als je het eenmaal eraf haalt zie je hoe het werkt, dat is heel simpel.

• Steinumstein
happysan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:01:
Kun je gewoon installeren, dat is een DIN rail aansluiting. Er zitten twee klemmetjes en die klemmen om de rail heen. Als je het eenmaal eraf haalt zie je hoe het werkt, dat is heel simpel.
Ok, dan gaan we gewoon kijken dit weekend. Links de achterkant (schuifje omlaag) van de nieuwe, en rechts een unit die is vervangen ivm zon-pv een tijdje terug. Lijkt in niets op elkaar, daarom mn verwarring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMai3i2VM7L82IrF3SOvTLk0FFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6P0fV9OpPJlr1CVYvCyX924.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Steinumstein op 14-07-2023 18:05 ]

• happysan
Ah je bedoelde echt de aansluiting van de elektra, ik dacht dat je bedoelde in de kast. Dat lijkt niet compatible te zijn inderdaad, maar vermoedelijk kun je de trafo wel prima op die plek klikken en aansluiten met een draadje ipv op het busboard.

• Steinumstein
happysan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:08:
Ah je bedoelde echt de aansluiting van de elektra, ik dacht dat je bedoelde in de kast. Dat lijkt niet compatible te zijn inderdaad, maar vermoedelijk kun je de trafo wel prima op die plek klikken en aansluiten met een draadje ipv op het busboard.
Geen idee eerlijk gezegd. Ik hoop dat ik het ding gewoon op de plek van de oude kan plaatsen, de draadjes van de bel erin stop en dat het dan werkt. Maar ik zou dus met een draadje tussen busboard en trafo moeten werken? Klinkt gelijk weer wat ... Foutgevoeliger.

• happysan
Nope je kunt die niet gewoon daarin klikken en dat het dan werkt.

Het moet met een draadje vanuit een andere plek gedaan worden, net zoals ze hebben gedaan bij die groep direct boven de deurbel.

Die busboards zijn best handig, maar je zit dan wel vast aan een ecosystem en dingen vervangen met iets anders is meteen lastig.

• Steinumstein
happysan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:44:
Nope je kunt die niet gewoon daarin klikken en dat het dan werkt.

Het moet met een draadje vanuit een andere plek gedaan worden, net zoals ze hebben gedaan bij die groep direct boven de deurbel.

Die busboards zijn best handig, maar je zit dan wel vast aan een ecosystem en dingen vervangen met iets anders is meteen lastig.
Ah ok, die installatieautomaat met blauwe schakelaar is inderdaad onlangs toegevoegd voor de zon-pv. Worden daar 2 draden gebruikt die van de 'krachtgroep?' naast de beltrafo komen? Lijkt alsof daar namelijk 2x 2 draden in gaan.

Ik las al ergens iets over een aftakblok, werkt dat hetzelfde als een lasklem bij bv een stopcontact?

• happysan
Dat is lastig te zien zo op basis van 1 foto. Wellicht is het goed om iemand met wat kennis en ervaring erbij te roepen, zodat die met je mee kan kijken en de bedrading in orde kan maken?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ABB heeft ook gewoon 12V en 24V AC Beltrafo's.

Bijvoorbeeld TM15/24, TM30/24 of TM40/24

https://new.abb.com/products/nl/2CSM228745R0802/tm15-24

Getal geeft het maximale vermogen in W aan. Ze ondersteunen ook lagere spanning door hem anders te bedraden.
Pagina: 1