Is dit stucwerk droog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elre
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-10-2023
Hoi

2 weken geleden de keuken laten stucen.
Gemiddeld 1 tot 1,5 cm stucwerk.
Volgens aannemer is dit oké en kunnen we hierover schilderen en de keuken dinsdag laten plaatsten.
Maar ik twijfel, overal lees ik dat de muren helemaal egaal wit moeten opdrogen.
Maar dat is dus hier nog niet.
Dus is het nog niet droog toch?
Iemand zei ook dat ik dan ook niet de keuken moet laten plaatsen omdat dan de keukenkastjes bol kunnen gaan staan.
Graag als leek en alleenstaande vrouw advies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iuqVBg7zChqdRyJt4CGxWIVDJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nl13fCBm2lIRVV3pioRR2sC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V95sik5McqiktvtRLX6X-S0dH3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylvWeqWgTMcmnY67u7CkpmEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHqGFyhKr4cEOcvrQBLiPkXs8Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdtnPY9JPYhmlzNWCqGgGbwq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChePoF9OFdA-3Gd5mU9DOILGNQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNeiaDAzbCbfauF4xvcKGvKe.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
Hoe voelt de muur aan? Komt er flinke stof vrij of voelt het nog wat nat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
Misschien een makkelijke truc, houd een papieren poetslap(?) tegen de muur aan en kijk of deze vochtig word of een dun wc papiertje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vergeleken met alle net gestucte muren die ik gezien heb zou ik zeggen: nog niet droog
donkere vlekken is normaal gesproken nog vocht en inderdaad zou het egaal wit moeten zijn wanneer droog

maar zeker weten doe je het pas met een vochtmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elre
Het voelt droog aan en komt niks van stof af of zo.
Met papier kan ik nu niet nagaan want ligt vloer in vandaag en mag ik nog niet op lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik kan het me haast niet voorstellen dat het bij deze temperaturen en geen druppel vocht op de ramen het nog niet droog zou zijn. De enige nog niet droge plekken zie ik onder de ventilatie, daar zaten denk ik een of twee stopcontacten?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hygrometer? Als er zoveel gestuked is, is de luchtvochtigheid ook nog hoog (maar zegt niet alles). Als het droog is, dat zou licht schuren stof op moeten leveren.

Voor een nieuwbouwhuis zegt men (voor wat dat waard is) dat het een jaar (!) duurt voordat alle vocht eruit is. Als de luchtvochtigheid buiten droog is en er wordt niet gestookt, dan is 2 weken mogelijk te kort om alles echt droog te hebben.

En behangen/sauzen is ook vocht, dus dat kan best fout gaan met dekken (sowieso is bijna altijd eerst voorstrijk nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Mij lijkt dit niet droog, donkere vlekken betekend normaliter dat er nog vocht in het stucwerk zitten.
Gezien de dikte kan dit ook nog wel, maar heb je de hele tijd kunnen luchten met ventilatoren zodat de lucht ook verplaatst wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het zeker wil weten, kun je een vochtmeter voor muren halen voor 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Maak morgen weer eens een foto op ongeveer hetzelfde tijdstip.

Het ziet eruit alsof het dit weekendje nog even zou kunnen drogen. Maar het is soms lastig in te schatten.

Stevig ventileren. Het is warm zat, maar ook redelijk vochtig. Dus, om het vocht uit het stucwerk te krijgen, moet er flink lucht door die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
Dit is nog niet droog.

Drie maanden terug ook stucwerk laten opleveren door de stuccer en je zag heel goed wat droog was (1,5 cm dik) vs wat niet droog was (3cm dik).
Het dunne stucwerk was mooi wit en het dikke spul was écht nog nat. Inderdaad goed ventileren met ventilatoren is het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:24
Met stucwerk moet je rekening houden met een minimale droogtijd van 1mm/dag, en bij dikkere lagen duurt het uiteraard wat langer. Is natuurlijk ook afhankelijk van het weer/luchtvochtigheid en temperatuur en hoeveel je ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elre
De stucador komt morgen kijken.
Hou jullie op de hoogte.
Alvast bedankt voor alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Als je binnenkort moet schilderen kun je nog een luchtdroger in de ruimte plaatsen voor een paar dagen die zijn voor relatief weinig geld overal te huur. Kan altijd enorm lang duren om te drogen als je een zomer hebt met veel warme en/of regenachtige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

volgens mij ziet het er wel keurig glad uit :)
Nog nagetrokken met pasta lijkt het, daar krijg je soms ook een beetje dat marmer effect van, en kan goed dat het daarom gewoon droog is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1